Overmatig drankgebruik op feestjes.

02-06-2023 17:28 157 berichten
Verjaardagen, oud en nieuw, koningsdag, etc, een aantal keer per jaar komt (een deel van) de vrienden/bekenden van mijn partner wel bij elkaar. Zij zijn inmiddels allemaal 50+
Soms laat ik me overhalen om mee te gaan, maar ik loop altijd weer tegen hetzelfde aan: ze drinken allemaal zoveel! Ik kan zelf helemaal niet goed tegen alcohol en heb na 2 wijn of 3 bier echt wel genoeg gehad. Dat kleurt mijn beeld natuurlijk ook wel, maar toch vind ik het best vreemd dat vijftigers nog altijd zo veel achterover slaan op 1 avond. Vooral de mannen staan uiteindelijk altijd zo te lallen met elkaar, ik vind het niet om aan te zien. Het lijken wel studentenfeestjes, dat is toch een keer klaar?
Sommige mensen zie ik maar heel sporadisch, maar ik weet eigenlijk niet wie dat zijn. Want als ik ze zie zijn ze gewoon altijd dronken. Anderen vertellen weleens dat ze de dag erna altijd weer zo brak zijn maar toch de volgende keer weer voor de bijl gaan. En ik begrijp dat dus echt niet.
Wat vinden jullie, moet dit gewoon kunnen (misschien doe je het zelf ook) of zouden mensen op een bepaalde leeftijd een keer moeten leren om maat te houden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Barnsteen schreef:
02-06-2023 22:24
Ik denk eerder dat je een ongezellige outcast bent vanwege je oordeel over anderen die drinken, dan vanwege het feit dat je nuchter bent.
Dat oordeel voelen ook dronken mensen wel aan.
Precies dit.
In welk handboek kan ik teruglezen dat je vanaf 40-50 achter de geraniums moet zitten met een kop thee?
Dat het niet bij je past kan prima natuurlijk, het oordeel wat je hebt over een ander die een andere keuze maakt vind ik niet kunnen.
Femme schreef:
04-06-2023 08:52
Precies dit.
In welk handboek kan ik teruglezen dat je vanaf 40-50 achter de geraniums moet zitten met een kop thee?
Dat het niet bij je past kan prima natuurlijk, het oordeel wat je hebt over een ander die een andere keuze maakt vind ik niet kunnen.

Je snapt niet wat ik bedoel in dit topic. Er zit toch nog wat tussen helemaal niks drinken en veel te veel drinken? Je kunt toch gewoon gezellig een paar drankjes nemen zonder te overdrijven? Wat ik zie op zo'n feest is een soort kettingdrinken, het volgende flesje bier staat alweer klaar terwijl het vorige nog niet leeg is. En de wijnglazen worden direct weer volgeschonken na de laatste slok. En dat de hele avond door.
Daar heb ik het over, niet dat je achter de geraniums moet gaan zitten.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 04-06-2023 09:07
1.10% gewijzigd
guilty, was een goed feestje gisteren met de 50 plussers, ff door het lint..hahahaha
Ik vind het heel bijzonder dat alcoholgebruik zo genormaliseerd wordt.
Ik drink zelf al niet meer vanaf dat ik 20 ben en ik mijd feestjes ook waar het alleen maar om het zuipen gaat, het jaarlijkse dorpsfeest hier bijvoorbeeld.
Ik heb genoeg andere leuke feestjes waar het heel erg gezellig is en waar veel lol wordt gemaakt. Dat mensen perse moeten drinken om dit voor elkaar te krijgen snap ik niet.
Ik vind aangeschoten en dronken mensen ook niet prettig om mee om te gaan, dat aanstellerige en ontremde gedrag heb ik niks mee.

Wat anderen doen moeten ze zelf weten maar ik hoef ook geen commentaar op dat ik niet drink. Krijg ik trouwens ook nooit, wel eens complimenten omdat heel veel mensen dat blijkbaar wel erg moeilijk vinden.
fryskefaam schreef:
04-06-2023 09:07
Ik vind het heel bijzonder dat alcoholgebruik zo genormaliseerd wordt.
Ik drink zelf al niet meer vanaf dat ik 20 ben en ik mijd feestjes ook waar het alleen maar om het zuipen gaat, het jaarlijkse dorpsfeest hier bijvoorbeeld.
Ik heb genoeg andere leuke feestjes waar het heel erg gezellig is en waar veel lol wordt gemaakt. Dat mensen perse moeten drinken om dit voor elkaar te krijgen snap ik niet.
Ik vind aangeschoten en dronken mensen ook niet prettig om mee om te gaan, dat aanstellerige en ontremde gedrag heb ik niks mee.

Wat anderen doen moeten ze zelf weten maar ik hoef ook geen commentaar op dat ik niet drink. Krijg ik trouwens ook nooit, wel eens complimenten omdat heel veel mensen dat blijkbaar wel erg moeilijk vinden.
Wie zegt dat andere mensen dit per se moeten? Waarschijnlijk kunnen de meeste van hen ook een leuke, gezellige avond hebben zonder te drinken, maar geven ze (soms/vaak) de voorkeur aan wel iets drinken. Ik ben zo'n persoon.

Prima dat mensen niet drinken, maar ga nu niet doen alsof mensen die wel drinken zich alleen dmv alcohol kunnen vermaken. Dat is hetzelfde als zeggen dat mensen die niet drinken saai en ongezellig zijn.
Ik vind niet dat er een leeftijdsgrens zit aan dit gedrag, maar ik vind het wel bezopen (pun intended) dat overmatig drankgebruik nog steeds zo normaal wordt gevonden. Ik bedoel, het kan een keer gebeuren dat je te veel drinkt, maar als mensen vinden dat katjelam worden nu eenmaal bij bepaalde gelegenheden hoort, of dat het normaal is om op elke familiebijeenkomst dronken te worden, dan vind ik dat eigenlijk best wel zorgelijk.

Drank is een drug. Stel dat iemand hier zou vragen of het normaal is dat de familie van haar partner op elke verjaardag zit te freebasen tot ze niet meer rechtop kunnen staan, dan zou je heel andere reacties krijgen.
Femme schreef:
04-06-2023 08:52
Precies dit.
Is dat hoe het werkt bij jou? Dat er niks is tussen een kop thee en compleet laveloos?
ñuca schreef:
04-06-2023 08:50
Ik denk dat ik wat dit betreft volwassener gedrag verwacht van een vijftiger dan van iemand die net 30 is. Levenservaring enzo, dat je dan geleerd hebt dat er niets positiefs aan is om zo ontzettend bezopen te zijn.
Ik denk dat het eerder zo is dat dit drinkgedrag al heel lang ingesleten is bij die vijftigers. En waarschijnlijk jaar na jaar toegenomen.

In België bvb piekt het overmatig alcoholgebruik zowel bij mannen als vrouwen tussen de leeftijden van 55 en 64 jaar.

Dus het is niet onlogisch dat je dit gedrag opmerkt in deze leeftijdsgroep.
Sjaantje37 schreef:
04-06-2023 09:05
guilty, was een goed feestje gisteren met de 50 plussers, ff door het lint..hahahaha

Hahaha heerlijk! En je bent weer vroeg wakker ;-) of ben je nog steeds wakker en is het voor jou nog avond? :proud:

Ik houd zeker wel van een paar biertjes maar heb gisteravond (en een heleboel avonden ervoor) geen druppel op.
.
aliva schreef:
04-06-2023 09:31
Ik denk dat het eerder zo is dat dit drinkgedrag al heel lang ingesleten is bij die vijftigers. En waarschijnlijk jaar na jaar toegenomen.

In België bvb piekt het overmatig alcoholgebruik zowel bij mannen als vrouwen tussen de leeftijden van 55 en 64 jaar.

Dus het is niet onlogisch dat je dit gedrag opmerkt in deze leeftijdsgroep.

Tja, jammer vind ik dat. Voor henzelf bedoel ik ook. Ik denk dat ik in zekere zin best geluk heb dat ik alcohol gewoon niet goed verdraag. Als ik over mijn grens ga, en die ligt best laag, ga ik me ziek voelen en wil dan alleen nog maar naar huis. Waar ik vervolgens een uur rechtop in bed zit omdat als ik ga liggen de wereld heel hard begint te draaien. Dus bij mij is er niet eens sprake van dat ik het nog leuk heb als ik doordrink.
ñuca schreef:
04-06-2023 09:43
Tja, jammer vind ik dat. Voor henzelf bedoel ik ook. Ik denk dat ik in zekere zin best geluk heb dat ik alcohol gewoon niet goed verdraag. Als ik over mijn grens ga, en die ligt best laag, ga ik me ziek voelen en wil dan alleen nog maar naar huis. Waar ik vervolgens een uur rechtop in bed zit omdat als ik ga liggen de wereld heel hard begint te draaien. Dus bij mij is er niet eens sprake van dat ik het nog leuk heb als ik doordrink.
Maar waarom voor henzelf? Ervan uitgaande dat mensen niet in de auto stappen of zware overlast geven, want ja helaas zijn er uitzonderingen, maar het gros van de dronken mensen doet dat toch niet.

Waarom is het jammer voor henzelf? Ze hebben een leuke avond? Ze weten dat ze de volgende dag brak gaan zijn maar dat is het ze kennelijk waard?
Voor sommigen zal het een uitspatting zijn, ééns in de zoveel tijd... wat is daar jammer voor henzelf aan? Laat ze lekker.
.
Ik vind het jammer voor mezelf dat ik me niet meer een stuk in de kraag kan drinken. Ik zou best nog weleens lallend in de bosjes willen crashen met m’n fiets en niet meer overeind kunnen komen van het lachen.
Ik snap je, to. Ik ga niet vaak naar feestjes, buurtfeesten en dat soort zaken, maar vaak zat dit soort taferelen meegemaakt. Ergens vind ik het best 'sneu' dat iemand zo veel alcohol 'nodig' heeft. En dan heb ik het niet over een drankje of 2, 3 verspreid over bijvoorbeeld een avond, maar eerder domweg het ene na het andere drankje wegdrinken.

En ik wil niet zeggen dat iedereen vervelend wordt van de alcohol. Alleen dat te veel alcohol ook gevolgen kan hebben voor de omgeving. Ik vind het jammer dat alcohol zo genormaliseerd is.
In this mad house we must all survive
kindrebel schreef:
04-06-2023 10:00
Ik vind het jammer voor mezelf dat ik me niet meer een stuk in de kraag kan drinken. Ik zou best nog weleens lallend in de bosjes willen crashen met m’n fiets en niet meer overeind kunnen komen van het lachen.
🤣dat was wel geweldig inderdaad. Tegenwoordig wil ik niet dat mijn kind me zo ziet en vind ik dat er iemand in huis nuchter moet zijn bij calamiteiten. Maar mèn, wat kon ik een lol hebben. En wat een problemen hebben we niet opgelost…
Tegenwoordig denk ik bij m’n vierde wijntje aan de koppijn de volgende dag en ga ik snel over op water.
Barnsteen schreef:
04-06-2023 09:49
Maar waarom voor henzelf? Ervan uitgaande dat mensen niet in de auto stappen of zware overlast geven, want ja helaas zijn er uitzonderingen, maar het gros van de dronken mensen doet dat toch niet.

Waarom is het jammer voor henzelf? Ze hebben een leuke avond? Ze weten dat ze de volgende dag brak gaan zijn maar dat is het ze kennelijk waard?
Voor sommigen zal het een uitspatting zijn, ééns in de zoveel tijd... wat is daar jammer voor henzelf aan? Laat ze lekker.

Ik doelde op het overmatig alcoholgebruik in de post van Aliva die ik quote. Dat is waarschijnlijk wel meer dan eens in de zoveel tijd een leuke avond, dat is een alcoholprobleem hebben. En ja dat vind ik jammer voor ze.
kindrebel schreef:
04-06-2023 10:00

Hahahaha herkenbaar!
Dronken fietsen was hier ook nooit een succes... maar lopen ook niet altijd. Ooit een keer een voortuin in gevallen na een voetbalmiddag in het dorp. En van het lachen gewoon niet meer overeind kunnen komen... mooie herinneringen!

Ik vind echt dat mensen dit voor zichzelf mogen bepalen. Ook vind ik er niks sneus aan wanneer een 60+ op een feestje zich compleet laat vollopen en los gaat met dansen en zingen. Ik kan daar echt van genieten om dat te zien.

Dronken mensen die vervelend worden daar vind ik wel wat van, of ze nou 20 of 60 zijn.
Griebus67 schreef:
04-06-2023 09:18
Ik vind niet dat er een leeftijdsgrens zit aan dit gedrag, maar ik vind het wel bezopen (pun intended) dat overmatig drankgebruik nog steeds zo normaal wordt gevonden. Ik bedoel, het kan een keer gebeuren dat je te veel drinkt, maar als mensen vinden dat katjelam worden nu eenmaal bij bepaalde gelegenheden hoort, of dat het normaal is om op elke familiebijeenkomst dronken te worden, dan vind ik dat eigenlijk best wel zorgelijk.

Drank is een drug. Stel dat iemand hier zou vragen of het normaal is dat de familie van haar partner op elke verjaardag zit te freebasen tot ze niet meer rechtop kunnen staan, dan zou je heel andere reacties krijgen.
Daar ben ik het wel mee eens. Ken ook best veel 35-45 jarigen die ook alleen maar foto’s op insta plaatsen van hun drankgebruik, soort van stoer zijn ??? Ik verbaas me daar erg over.
smulrol schreef:
04-06-2023 09:30
Is dat hoe het werkt bij jou? Dat er niks is tussen een kop thee en compleet laveloos?
Nee dat is niet wat ik schrijf
polydox schreef:
04-06-2023 12:32
Daar ben ik het wel mee eens. Ken ook best veel 35-45 jarigen die ook alleen maar foto’s op insta plaatsen van hun drankgebruik, soort van stoer zijn ??? Ik verbaas me daar erg over.
Ik vind het eerder grappig. En een stuk leuker om naar te kijken dan al die ijdeltuiterij.
kindrebel schreef:
04-06-2023 12:49
Ik vind het eerder grappig. En een stuk leuker om naar te kijken dan al die inhoudsloze ijdeltuiterij.
Ik vind het allebei niks eerlijk gezegd, net zo goed inhoudsloos en wat apart.
polydox schreef:
04-06-2023 12:51
Ik vind het allebei niks eerlijk gezegd, net zo goed inhoudsloos en wat apart.
Daarom had ik het woord ‘inhoudsloos’ weer weggehaald. :) Het is allemaal inhoudsloos, en dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo erg.
smulrol schreef:
04-06-2023 09:30
Dit. Ik vind het een paar keer per jaar super om een (ik ben nogal makkelijk onder invloed, ook van bijv koffie al) cocktail te drinken en dan tipsy te zijn.
Maar ik snap echt die ene kennis niet die letterlijk bij elke gelegenheid zo dronken is, dat je hem al 30 jaar tegen een muur hangend niet aanspreekbaar aantreft op ieder feest na een tijdje.
Naast een dure hobby, wat is daar nou aan?
Net als sommige dronken mensen met eeuwig een kwade dronk, of alleen maar in herhaling vallen en/ of overal kakelend om krijs/brullachen.
Dat wordt toch ook voor jezelf saai?
kindrebel schreef:
04-06-2023 13:04
Daarom had ik het woord ‘inhoudsloos’ weer weggehaald. :) Het is allemaal inhoudsloos, en dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo erg.
😆 Ik was net te snel
polydox schreef:
04-06-2023 14:01
😆 Ik was net te snel
Ja, maar je had helemaal gelijk!
ninanoname schreef:
03-06-2023 10:13
Ik geloof dat jij je filter al laat varen als je nuchter bent, dus wat dat betreft heb je geen alcohol nodig.
Wel een heel raar oordeel trouwens, dat boeren onbeleefd zijn.
Ja, dat klopt. Maar met drank op dan kan ik ook andermans ware aard zien ;)

En met boer bedoel ik uiteraard geen landbouwer, maar iemand die zich gedraagt als een boer/onbeleefd gedrag vertoont.
Wellicht een term uit België.
Veritas vos liberabit

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven