Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:rococo schreef op 23 juni 2012 @ 23:25:

De derde persoon enkelvoud t.t. laten eindigen op een 'd'

Dat zie je hier ontzettend veel, en het is zo irritant omdat het voor helemaal niemand, hoe dom ook, te moeilijk is om dat 'regeltje' te leren.

Je ziet het ook op marktplaats: kast verkeerd in goede staat..

aaaaaaaarghhInderdaad, wat is er nou zo moeilijk aan dat regeltje, gewoon een kwestie van onthouden. Is allemaal basisschoolwerk! Maar deze mensen zullen het wel op dyslexie gooien, dat wordt ook te pas en te onpas gebruikt. 'Ik wordt' is net zo fout als '1+1=3'. Het rare is dat mensen die boos worden als je ze verbetert, zelf wel iemand verbeteren als er een rekenfout gemaakt wordt.
quote:sitha schreef op 23 september 2012 @ 08:06:

[...]

Inderdaad, wat is er nou zo moeilijk aan dat regeltje, gewoon een kwestie van onthouden. Is allemaal basisschoolwerk! Maar deze mensen zullen het wel op dyslexie gooien, dat wordt ook te pas en te onpas gebruikt. 'Ik wordt' is net zo fout als '1+1=3'. Het rare is dat mensen die boos worden als je ze verbetert, zelf wel iemand verbeteren als er een rekenfout gemaakt wordt.+1
quote:hkgirl schreef op 23 september 2012 @ 07:50:

Me ipv mij. Verschrikkelijk, brrrrrr. Dat snap ik niet. Wat is er mis met "me"? Het is gewoon de onbeklemtoonde variant van "mij".
World of Warcraft: Legion
Ik denk dat hkgirl bedoelt me i.p.v. mijn, als in me vader i,.p.v mijn vader.
Nog wat kleine ergernissen:

Als vrouw zijnde....

Qua kennis betreft....

En heel vreselijk: hij kliert mij

en: ik irriteer me aan
Life is too short not to be chique!
Eens met Edina, behalve "Hij kliert mij".
Er schiet me opeens een ergernis van vorige week te binnen. Iemand had op facebook naar zijn vriendin gestuurd: 'Ik hou van jou vriendinnetje!', waarop een of andere lolbroek antwoordde: 'Wie is haar vriendinnetje dan?'. Ik heb op m'n handen moeten zitten om niet te antwoorden: 'Als hij dat bedoelde had hij wel jouw geschreven!'. De grappenmaker wilde waarschijnlijk een grapje maken van het ontbreken van de komma, maar sloeg hiermee de plank behoorlijk mis vond ik
is niet echt een taalfout maar het woord fröbelen/freubelen doet ook pijn aan mijn taalgevoel.
Auw!

quote:luni schreef op 24 september 2012 @ 14:10:

Auw!

Inderdaad...
'leggings draag ik vanaf de pubertijd niet meer'

Eh ja, een klassieker..
quote:luni schreef op 25 september 2012 @ 06:50:

Eh ja, een klassieker..

Bovendien moet het volgens mij 'sinds' zijn in plaats van 'vanaf'.

Edit: O nee, dat is niet waar. Volgens Onze Taal kan het allebei.
Hans, zie jij het al voor je dat wij hier massaal Санкт-Петербург gaan schrijven en zeggen?
quote:luni schreef op 25 september 2012 @ 06:50:

Kan allebei: klik.
Ik vind puberteit mooier dan pubertijd.
Ik ook.
Ik vind eigenlijk dat de pubertijd als 2 losse woorden geschreven dient te worden, maar ja, dat is mijn bescheiden mening
quote:luni schreef op 25 september 2012 @ 13:03:

Ik vind eigenlijk dat de pubertijd als 2 losse woorden geschreven dient te worden, maar ja, dat is mijn bescheiden mening Waarom? Het is toch ook 'kleutertijd', 'peutertijd', 'koffietijd', 'puberliefde', 'puberperikelen' en 'hottentottententententoonstelling'? In het Nederlands worden samengestelde woorden gewoon één woord.
Uit een topic op de Relatie-pijler

Ik ben deze week aan het werk bij het bedrijf waar men vriend werkt.

Zo moeilijk hè? Mijn vriend . . . . M IJ N vriend . . . . . . .

AU, het blijft pijn doen !!!!!!!
quote:luni schreef op 25 september 2012 @ 13:03:

Ik vind eigenlijk dat de pubertijd als 2 losse woorden geschreven dient te worden, maar ja, dat is mijn bescheiden mening Euh, het is toch puberteit?

oepsie zie dat ik heel erg mosterd ben. Sorry
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
@Carenza: En dan even verderop in dat topic: "Het is maar tijdelijk maar ik wil echt niet dat dit gebeurd"...

Net gelezen in een topic: 'Ik vind die man uit de stad noch het leukste'.
quote:penelopeia schreef op 25 september 2012 @ 19:00:

[...]

Waarom? Het is toch ook 'kleutertijd', 'peutertijd', 'koffietijd', 'puberliefde', 'puberperikelen' en 'hottentottententententoonstelling'? In het Nederlands worden samengestelde woorden gewoon één woord.Gewoon om het verschil aan te geven ( en jaaaa, ik weet dat het zo hoort, aan elkaar)
Niet van het forum, maar ik zag in de supermarkt een kruidenmix voor "beeflapjes"....

Wat is er mis met gewoon bieflapjes? Of doe dan helemaal Engels maar niet een vreemde combinatie met Nederlands...
D a m e n s doet erg pijn en j o n g e n t j e doet ook veel pijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven