Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Nou, ik ben er volledig ingestonken hoor!

Maarja, als ik lees wat sommige leerkrachten écht fout doen, is dat zo gek niet.

*Probeert zichzelf wanhopig in te dekken*
Haha ja, ik vind het niet raar hoor Lotte. Ik had er expres bijgezet dat je goed moest nadnken.
Lotte, als je het hoort ipv leest is het vast ook anders
Gelukkig, jullie zijn mild voor me
Wat is er toch met het betrekkelijk voornaamwoord gebeurd?

Het kindje, die...

Het huis, die

etc. etc. Hoogst irritant!
Net gezien: 'Hij overleedt'.
@melpomene: in het voorbeeld dat jij noemt is 'die' geen aanwijzend, maar een betrekkelijk voornaamwoord. Als we dan toch met taal bezig zijn
In een mail die ik vandaag ontving "Ik besef me dat enz...", niet erg handig in een open sollicitatie...
Ik word ook zo moe van dat: 'hij wilt' en 'zij wilt'.

Het is niet goed, maar lijkt al bijna niet meer uit te roeien.
Zinnen zoals deze:

Ik heb die brief al geschreven gehad of ik ben al daar de dokter geweest gehad. Waarom moet in hemelsnaam het woord gehad er nog een keer in? Dat heb ik zelf nog nooit begrepen (gehad)!
quote:daisymadelief schreef op 19 september 2012 @ 22:15:

Zinnen zoals deze:

Ik heb die brief al geschreven gehad of ik ben al daar de dokter geweest gehad. Waarom moet in hemelsnaam het woord gehad er nog een keer in? Dat heb ik zelf nog nooit begrepen (gehad)!Ik heb dit ook serieus nog nooit gehoord! Misschien iets lokaals?
quote:Lotte35 schreef op 19 september 2012 @ 21:22:

Het is niet goed, maar lijkt al bijna niet meer uit te roeien.Heel erg ja, iedereen praat elkaar maar na zonder er over na te denken.
quote:leentjedb schreef op 18 september 2012 @ 20:53:

In een mail die ik vandaag ontving "Ik besef me dat enz...", niet erg handig in een open sollicitatie...Ik gebruik dit ook. Ik wist niet eens dat het fout was
quote:penelopeia schreef op 20 september 2012 @ 14:45:

[...]

Ik heb dit ook serieus nog nooit gehoord! Misschien iets lokaals?Ik denk inderdaad dat het iets typisch brabants is.
quote:Lotte35 schreef op 19 september 2012 @ 21:22:

Het is niet goed, maar lijkt al bijna niet meer uit te roeien.

Ik heb het idee dat dat iets is van de laatste twee jaar ongeveer, klopt dat? Het valt mij ook op, en ik weet toch zeker dat het me genoeg ergert dat het me eerder zou zijn opgevallen

En waar komt het toch vandaan ineens?
Ik heb niet alles gelezen, dus mischien al genoemd:

Ik besef mij en ik irriteer mij aan.
quote:rozehanddoek schreef op 20 september 2012 @ 15:13:

[...]

Ik gebruik dit ook. Ik wist niet eens dat het fout was Oh, daar staat het al
quote:rozehanddoek schreef op 20 september 2012 @ 15:13:

[...]

Ik gebruik dit ook. Ik wist niet eens dat het fout was

"Beseffen" is geen wederkerend werkwoord en krijgt daarom geen wederkerend voornaamwoord, "me" in dit geval.

Is hetzelfde als "Ik irriteer me aan...". Irriteren is ook geen wederkerend werkwoord en hoort daarom ook niet gebruikt te worden met een wederkerend voornaamwoord, hier ook weer "me".

Ik heb toen ik Nederlands leerde die wederkerende werkwoorden één voor één in mijn geheugen moeten stampen, tot ik er bijna scheel van zag.
Oh, en bijvoorbeeld "ben blij" als er "wees blij" bedoeld word, komt ook altijd bijzonder suf op me over, zie dan gelijk een blije doos voor me
quote:lottekeNL schreef op 20 september 2012 @ 22:35:

Ik heb het idee dat dat iets is van de laatste twee jaar ongeveer, klopt dat? Het valt mij ook op, en ik weet toch zeker dat het me genoeg ergert dat het me eerder zou zijn opgevallen

En waar komt het toch vandaan ineens?Geen idee waar het vandaan komt, maar het valt mij ook pas de laatste tijd op. Ik vind het zelf écht niet klinken, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die niet horen dat het fout is.
Ik heb het dus weleens gezegd tegen iemand en dan krijg je te horen dat 'ze dat toch nooit leert'.

Eh ja, maar ik vertel het je nu toch?

Gewoon onwil volgens mij.
Helemaal mee eens, luni.

Lekker makkelijk, om dat als excuus te gebruiken.
quote:daisymadelief schreef op 19 september 2012 @ 22:15:

Zinnen zoals deze:

Ik heb die brief al geschreven gehad of ik ben al daar de dokter geweest gehad. Waarom moet in hemelsnaam het woord gehad er nog een keer in? Dat heb ik zelf nog nooit begrepen (gehad)!"heb geschreven gehad" zou nog wel kunnen, maar "ben geweest gehad" kan sowieso niet. "Gehad" wordt niet met "zijn" gecombineerd (ben...gehad), en "geweest" niet met "hebben" (geweest gehad, hebben geweest).
World of Warcraft: Legion
quote:rozehanddoek schreef op 20 september 2012 @ 15:13:quote:In een mail die ik vandaag ontving "Ik besef me dat enz...", niet erg handig in een open sollicitatie...Ik gebruik dit ook. Ik wist niet eens dat het fout was Misschien een contaminatie met: Ik realiseer me dat..."?
quote:leentjedb schreef op 11 september 2012 @ 22:23:

Wat ik ook irritant vind is dat sommige mensen mijn naam consequent fout spellen in mails. Als je mij al jaren een paar keer per week mailt dan mag je toch weleens leren hoe je mijn naam schrijft hoor.

Namen worden vaak verkeerd gespeld en verkeerd uitgesproken. Getuigt niet van respect voor de persoon in kwestie.

Turkse namen worden vaak verkeerd gespeld. Dat ze niet te typen zouden zijn, is met de huidige techniek een smoes. Als ik ze correct kan typen, kan een ander dat ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven