Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Een keer een tikfout vind ik ook niet zo erg. Consequent "hij reageerd", "het gebeurd", "zij vertrouwd" en zo vind ik toch wel zo oerdom overkomen. En hier op het forum zie je dat nu echt heel erg veel. Meer dan voorheen. Het lijkt wel alsof het halve forum dat ziet, denkt dat het zo hoort en het dan maar kopieert.

Hoe moeilijk is "stam + t" voor werkwoordsvervoegingen in de onvoltooid tegenwoordige tijd, 2e en 3e persoon enkelvoud nou om te onthouden?
quote:luni schreef op 07 oktober 2012 @ 12:27:

[...]

groen en geel, maar ik vind grijs en groen ergeren wel een leuke!Oja... is thuistaal . Omdat ik onder de verf nogal grijs ben.
quote:dgdgdg schreef op 07 oktober 2012 @ 12:33:

Ik maak ook wel eens een taalfout haha heb ik gemerkt hier op viva!

Maar ik kan me dood ergeren aan mensen die een zin niet met een hoofdletter beginnen of elk nieuwe zin in een verhaal.

Mensen die niet eindigen met een . of ! of ?

Dan is het lezen van een verhaal zo moeilijk...

(misschien zitten hier ook wel weer typ fouten in hahaha)

Dat met die hoofdletters zie je veel bij mensen die via hun telefoon reageren. Iets met autocorrectie. En soms zie je aan iemands schrijven dat er echt niet meer inzit vanwege dyslexie bijvoorbeeld, daar kan ik dan nog wel overheen lezen.

Maar de zogenaamde sms-taal... grrr. Alsof dat een vrijbrief is om het altijd en overal zo te doen. Ik heb dochter al gezegd; als ik zie dat je met opzet stomme dingen gaat schrijven krijg je een maand computerverbod.
quote:exces schreef op 07 oktober 2012 @ 12:52:

[...]

Oja... is thuistaal . Omdat ik onder de verf nogal grijs ben.

Aha, wel een leuke hoor, ik dacht al dat er wat 'achter' zat.

Wij zeggen hier meestal ' slapje' als we sap(je) bedoelen en zo nog wel meer dingen zo onder elkaar.

Als we bij anderen zijn praten we wel weer normaal hoor
quote:dgdgdg schreef op 07 oktober 2012 @ 12:33:

Ik maak ook wel eens een taalfout haha heb ik gemerkt hier op viva!

Maar ik kan me dood ergeren aan mensen die een zin niet met een hoofdletter beginnen of elk nieuwe zin in een verhaal.

Mensen die niet eindigen met een . of ! of ?

Dan is het lezen van een verhaal zo moeilijk...

(misschien zitten hier ook wel weer typ fouten in hahaha)Iets vaker.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:exces schreef op 07 oktober 2012 @ 12:55:

[...]Ik heb dochter al gezegd; als ik zie dat je met opzet stomme dingen gaat schrijven krijg je een maand computerverbod.

Hier gebruikt oudste de uitdrukking "Big mother is watching me..." weleens online. Ik schrijf soms "Big mother is watching you" op haar Facebook pagina als er hele erge taalfouten voorbij komen.

Ze zegt dan altijd dat ze wel weet hoe het moet maar dat ze geen zin heeft om er steeds over na te moeten denken. Ik zeg dan altijd dat als ze er nu een tijdje over na blijft denken het later vanzelf goed gaat. Dat heb ik tenslotte nu met het Nederlands ook. Schrijven gaat als het ware vanzelf.

Gewoon veel gebruiken en in het begin veel bij nadenken. Wordt het vanzelf een automatisme. Dat geldt helaas ook andersom. Vooral niet bij nadenken en krom Nederlands blijven uitbraken wordt ook een automatisme. Dat zie je hier op het forum wel.
quote:nouschi schreef op 07 oktober 2012 @ 13:06:

[...]

Iets vaker.
Ik zeg hier thuis "stikvis" i.p.v. "vistick", "appel-smoes" i.p.v. "appelmoes" en "kutjap" i.p.v. "ketjap". Maar alleen thuis.

En "kutjap" komt van Leendert die dat ooit zo uitsprak. Als dat woord hier gebruikt wordt dan meestal met een grijns richting Leendert. "Daddy, do you want the kutjap?" aan tafel bijvoorbeeld. Ik ben bang dat hij dat nog heel lang moet horen...
Appelmoes heet hier slapmoes. Ik houd van jou is koufjou of kouveljou. Op de één of andere manier functioneert dat beter boven een wasmand met stinkende sokken .

Stikvis eten wij ook regelmatig. Maar thuistaal vind ik dan toch weer iets anders dan stomme fouten.
[quote]dgdgdg schreef op 07 oktober 2012 @ 12:33:

Ik maak ook wel eens een taalfout haha heb ik gemerkt hier op viva!/quote]

Best wel ja..Hier bijvoorbeeld
spoedbetaling duo?
De aanhef van deze OP doet mijn taalgevoel echt heel veel pijn!

Niet eens zozeer fout, maar gewoon vreselijk.
In het verslag van een vergadering waar ik vanavond bij was: "De voorzitter opend de vergadering om xx.xx uur".

Het is een virus dat zich van de ene pc naar de andere verspreid via het Viva forum het internet!
quote:leentjedb schreef op 11 oktober 2012 @ 23:14:

In het verslag van een vergadering waar ik vanavond bij was: "De voorzitter opend de vergadering om xx.xx uur".

Het is een virus dat zich van de ene pc naar de andere verspreid via het Viva forum het internet!

Helaas wel he!!

Laatst dacht ik in Jip en Janneketaal uit te leggen hoe het met d en t zit, werd ik weer door iemand anders op mijn vingers getikt dat mn uitleg niet de juiste was..
citaat uit het topic "zweetteef".

In het begin had ik er niet zo veel vedusie in maar deze is echt goed. Het is een 48 uurs deo maar ik smeer alle avonden netjes mijn deo op

Een moeilijk woord dat goed gebruikt is qua betekenis, maar de schrijfster had even een woordenboek in moeten zien.
vedusie :-)
Nu steeds in de reclame, een aankondiging voor het grote feest van Sinterklaas:

Kom naar het feest bla bla bla en zing mee met alle clublieten.

Heb echt drie keer geluisterd wat het anders kan zijn maar echt ze zeggen clublieten
Bedoelen ze niet "clubpieten" ?
quote:luni schreef op 18 oktober 2012 @ 10:52:

Bedoelen ze niet "clubpieten" ?Ja, dat dacht ik eerst ook, heb echt een paar keer geluisterd maar ik kan er echt niets anders van maken dan 'lieten'. Wie luisterd er mee?
quote:sandt schreef op 18 oktober 2012 @ 12:09:

Wie luisterd er mee?Au...
quote:sandt schreef op 18 oktober 2012 @ 12:09:

[...]

Ja, dat dacht ik eerst ook, heb echt een paar keer geluisterd maar ik kan er echt niets anders van maken dan 'lieten'. Wie luisterd er mee?Doe je dat expres??
Ik heb echt een hekel aan thuistaal. Ik ken ook van die gezinnen die echt hun hele eigen taal ontwikkeld hebben. Zelfs alle kinderen hebben rare bijnamen e.d., zodat het kind zelf amper weet hoe hij/zij nou echt heet. Ik stoor me daar echt aan.
De enigste zijn... ipv de enige zijn
De enigste zijn... ipv de enige zijn
quote:killthekittens schreef op 18 oktober 2012 @ 12:50:

De enigste zijn... ipv de enige zijnMaar misschien vinden ze zichzelf ook wel héél leuk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven