Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
donderdag 18 oktober 2012 om 13:06
donderdag 18 oktober 2012 om 13:16
donderdag 18 oktober 2012 om 13:20
donderdag 18 oktober 2012 om 13:44
Dit doet heel erg zeer:
http://www.nrc.nl/nieuws/ ... o-rijksmuseum-onder-vuur/
Volgens de vormgeefster:
De reden dat Boom heeft gekozen voor een spatie, die ze zelf bij de presentatie van het logo overigens een ‘haarspatie’ noemde, is dat het voor haar ‘gevoel’ wel twee woorden zijn vanwege de koosnaam Rijks. Bovendien liet de spatie zien, zei ze, dat bij typografie de ruimtes tussen de letters net zo belangrijk zijn als de letters zelf.
Volgens de vormgeefster:
De reden dat Boom heeft gekozen voor een spatie, die ze zelf bij de presentatie van het logo overigens een ‘haarspatie’ noemde, is dat het voor haar ‘gevoel’ wel twee woorden zijn vanwege de koosnaam Rijks. Bovendien liet de spatie zien, zei ze, dat bij typografie de ruimtes tussen de letters net zo belangrijk zijn als de letters zelf.
donderdag 18 oktober 2012 om 15:10
quote:Melpomene schreef op 18 oktober 2012 @ 13:44:
Dit doet heel erg zeer:
Volgens de vormgeefster:
De reden dat Boom heeft gekozen voor een spatie, die ze zelf bij de presentatie van het logo overigens een ‘haarspatie’ noemde, is dat het voor haar ‘gevoel’ wel twee woorden zijn vanwege de koosnaam Rijks. Bovendien liet de spatie zien, zei ze, dat bij typografie de ruimtes tussen de letters net zo belangrijk zijn als de letters zelf. Wat een onzin praat Boom. Rijksmuseum is een geaccepteerd begrip. Geen "haarspatie" nodig.
Dit doet heel erg zeer:
Volgens de vormgeefster:
De reden dat Boom heeft gekozen voor een spatie, die ze zelf bij de presentatie van het logo overigens een ‘haarspatie’ noemde, is dat het voor haar ‘gevoel’ wel twee woorden zijn vanwege de koosnaam Rijks. Bovendien liet de spatie zien, zei ze, dat bij typografie de ruimtes tussen de letters net zo belangrijk zijn als de letters zelf. Wat een onzin praat Boom. Rijksmuseum is een geaccepteerd begrip. Geen "haarspatie" nodig.
donderdag 18 oktober 2012 om 16:22
quote:luni schreef op 18 oktober 2012 @ 15:25:
Dit begrijp ik niet, waarom eerst met een D en daarna met een T vervoegen?
Hij is erg makkelijk en wenD snel. Hij reageerT "
Hij is erg makkelijk en wenT snel. Hij reageert.
Nooit een D als uitgang bij derde pers
De stam is bij wennen 'wen', bij reageren 'reageer'. Beide +t.
Tenzij je wenden bedoelt, dan is het 'wend'. +t: 'hij wendt'.
Nooit alleen een D als uitgang bij derde persoon enkelvoud (jij, hij, het), dus altijd +t. Tenzij er 'jij' achter staat, dan is het 'wend jij'', 'wen jij', 'reageer jij'.
Dit begrijp ik niet, waarom eerst met een D en daarna met een T vervoegen?
Hij is erg makkelijk en wenD snel. Hij reageerT "
Hij is erg makkelijk en wenT snel. Hij reageert.
Nooit een D als uitgang bij derde pers
De stam is bij wennen 'wen', bij reageren 'reageer'. Beide +t.
Tenzij je wenden bedoelt, dan is het 'wend'. +t: 'hij wendt'.
Nooit alleen een D als uitgang bij derde persoon enkelvoud (jij, hij, het), dus altijd +t. Tenzij er 'jij' achter staat, dan is het 'wend jij'', 'wen jij', 'reageer jij'.
donderdag 18 oktober 2012 om 16:24