Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:41
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 23 oktober 2012 @ 23:38:
Ik ook. Gruwelwoord.
Sowieso alle mensen boven de 16 die het over hun 'vriendjes' en 'vriendinnetjes' hebben... en alle zinnetjes met verkleinwoordjes (ik doe het zelf ook wel eens hoor).
Mijn vriendin hoorde een vader tegen zijn zoon zegen:
(kak accent) 'Jaap Freerk, gooi je dat even in de PRULLI?!?'
Ik ook. Gruwelwoord.
Sowieso alle mensen boven de 16 die het over hun 'vriendjes' en 'vriendinnetjes' hebben... en alle zinnetjes met verkleinwoordjes (ik doe het zelf ook wel eens hoor).
Mijn vriendin hoorde een vader tegen zijn zoon zegen:
(kak accent) 'Jaap Freerk, gooi je dat even in de PRULLI?!?'
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:51
dinsdag 23 oktober 2012 om 23:57
quote:lottekeNL schreef op 23 oktober 2012 @ 23:54:
Ik kreeg er altijd associaties bij die hier op de sekspijler niet zouden misstaan
Je had nooit zin om eens gezellig met ze mee te gaan?
Het was zeker een nogal ballerig type? Die zeggen altijd vriendjes en vriendinnetjes, ook als ze over de 50 zijn.
Ik kreeg er altijd associaties bij die hier op de sekspijler niet zouden misstaan
Het was zeker een nogal ballerig type? Die zeggen altijd vriendjes en vriendinnetjes, ook als ze over de 50 zijn.
woensdag 24 oktober 2012 om 00:00
quote:wdr schreef op 23 oktober 2012 @ 23:57:
[...]
Het was zeker een nogal ballerig type? Die zeggen altijd vriendjes en vriendinnetjes, ook als ze over de 50 zijn.En: 'okidoki'.
[...]
Het was zeker een nogal ballerig type? Die zeggen altijd vriendjes en vriendinnetjes, ook als ze over de 50 zijn.En: 'okidoki'.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
donderdag 25 oktober 2012 om 14:53
Hier een veroorzaker van de pijn aan jullie taalgevoel
Ik vind het knap dat jullie schijnbaar alle taalregels nog kennen. Een deel van wat ik geleerd heb op de middelbare school ben ik vergeten (of het zit ergens diep weggestopt in een paar grijze hersencellen). Het is overigens niet zo lang geleden, die middelbare schoolperiode want ik ben 24.
Maar goed, nu even ter zake. In een verslag schreef ik net deze zin:
(..) en hoe zij hiertegen aankijken. Is dit juist? of moet 'hiertegen' niet aan elkaar. Bij dat soort woorden/zinnen slaat de twijfel vaak toe; wel of niet aan elkaar? Ik heb geleerd wat aan elkaar kan, moet aan elkaar maar toch die twijfel..
En auw, deze is heel erg de zin:
Ik kan niet aanwezig zijn bij (....) omdat:
- ik aan mijn arm geopereerd ben.
- ik geopereerd ben aan mijn arm.
- ik ben geopereerd aan mijn arm.
welke optie is taaltechnisch nou het beste? wat is fout?
Ik vind het knap dat jullie schijnbaar alle taalregels nog kennen. Een deel van wat ik geleerd heb op de middelbare school ben ik vergeten (of het zit ergens diep weggestopt in een paar grijze hersencellen). Het is overigens niet zo lang geleden, die middelbare schoolperiode want ik ben 24.
Maar goed, nu even ter zake. In een verslag schreef ik net deze zin:
(..) en hoe zij hiertegen aankijken. Is dit juist? of moet 'hiertegen' niet aan elkaar. Bij dat soort woorden/zinnen slaat de twijfel vaak toe; wel of niet aan elkaar? Ik heb geleerd wat aan elkaar kan, moet aan elkaar maar toch die twijfel..
En auw, deze is heel erg de zin:
Ik kan niet aanwezig zijn bij (....) omdat:
- ik aan mijn arm geopereerd ben.
- ik geopereerd ben aan mijn arm.
- ik ben geopereerd aan mijn arm.
welke optie is taaltechnisch nou het beste? wat is fout?
donderdag 25 oktober 2012 om 15:32
@Blusher: de juiste spelling is: 'hoe zij hiertegenaan kijken.' Zie: http://onzetaal.nl/taalad ... /er-voorzetsel-werkwoord. Als je even Ctrl+F doet en dan zoekt op 'ertegenaan' kom je vanzelf bij het goede taaladvies
En over de tweede vraag: volgens mij kunnen alledrie. Er zijn mensen die vinden dat het beter is om 'ben geopereerd' te zeggen dan 'geopereerd ben', maar dat is al lang achterhaald.
En over de tweede vraag: volgens mij kunnen alledrie. Er zijn mensen die vinden dat het beter is om 'ben geopereerd' te zeggen dan 'geopereerd ben', maar dat is al lang achterhaald.
donderdag 25 oktober 2012 om 16:17
donderdag 25 oktober 2012 om 17:31
quote:Penelopeia schreef op 25 oktober 2012 @ 15:32:
@Blusher: de juiste spelling is: 'hoe zij hiertegenaan kijken.' Zie: http://onzetaal.nl/taalad ... /er-voorzetsel-werkwoord. Als je even Ctrl+F doet en dan zoekt op 'ertegenaan' kom je vanzelf bij het goede taaladvies
En over de tweede vraag: volgens mij kunnen alledrie. Er zijn mensen die vinden dat het beter is om 'ben geopereerd' te zeggen dan 'geopereerd ben', maar dat is al lang achterhaald.Bedankt voor je antwoord. Handige site, heb 'm al opgeslagen bij m'n favorieten! Ik heb de info gelezen en nu begrijp ik waarom 'kijken' los moet staan.
En over de tweede vraag: volgens mij kunnen alledrie. Er zijn mensen die vinden dat het beter is om 'ben geopereerd' te zeggen dan 'geopereerd ben', maar dat is al lang achterhaald.Bedankt voor je antwoord. Handige site, heb 'm al opgeslagen bij m'n favorieten! Ik heb de info gelezen en nu begrijp ik waarom 'kijken' los moet staan.
zaterdag 27 oktober 2012 om 02:42
Oto zeggen tegen auto en alles wat ermee te maken heeft.
Zelfs de stem van de zelfscan van de AH zegt volg de instructies op de pinotomaat.... ipv pinautomaat!!! Heel irritant.
Ik ben wezen (wat dan ook), wezen zijn kinderen zonder ouders.
Beter is ik heb .... gedaan of ik ben daar geweest!
En ik kan nog wel even doorgaan, maar doe ik niet.
Zelfs de stem van de zelfscan van de AH zegt volg de instructies op de pinotomaat.... ipv pinautomaat!!! Heel irritant.
Ik ben wezen (wat dan ook), wezen zijn kinderen zonder ouders.
Beter is ik heb .... gedaan of ik ben daar geweest!
En ik kan nog wel even doorgaan, maar doe ik niet.