Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Grapje toch?
Ik ben echt een crea-bea mensje...
quote:jetske-hensen schreef op 23 oktober 2012 @ 11:47:

de meisje!

Ze doen het nog met opzet ook.

Ze noemen het straattaalZo is de titel van RapperT Sef zijn album 'De Leven'.
quote:wdr schreef op 23 oktober 2012 @ 23:30:

Ik ben echt een crea-bea mensje...Gezellig toch, met je dinnetjes.
'Dinnetjes'...

Ik krijg hier altijd een naar gevoel van.
Ik ook. Gruwelwoord.
In dit geval was dat ook de bedoeling
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 23 oktober 2012 @ 23:38:

Ik ook. Gruwelwoord.

Sowieso alle mensen boven de 16 die het over hun 'vriendjes' en 'vriendinnetjes' hebben... en alle zinnetjes met verkleinwoordjes (ik doe het zelf ook wel eens hoor).

Mijn vriendin hoorde een vader tegen zijn zoon zegen:

(kak accent) 'Jaap Freerk, gooi je dat even in de PRULLI?!?'
Mijn vorige baas ging altijd 'even happen met een vriendje'. Dat waren dus twee wat oudere heren die gingen lunchen.
quote:lottekeNL schreef op 23 oktober 2012 @ 23:47:

Mijn vorige baas ging altijd 'even happen met een vriendje'. Dat waren dus twee wat oudere heren die gingen lunchen.Dan gooi ik wel even een hengel uit als hij met zijn 'beste maatje' wil happen. Uitjes erbij en hatsikidee zó mijn keel in.
Ik kreeg er altijd associaties bij die hier op de sekspijler niet zouden misstaan
Op z'n Brabants: "Doe die es bellen dan."

Op z'n Rijnmonds:

Ik: "Is mevrouw die en die er?"

Hij: "Een moment meneerT de VentilatorT, ik haalT ze effe an de téélúfoonT."

Woei!
quote:lottekeNL schreef op 23 oktober 2012 @ 23:54:

Ik kreeg er altijd associaties bij die hier op de sekspijler niet zouden misstaan

Je had nooit zin om eens gezellig met ze mee te gaan?

Het was zeker een nogal ballerig type? Die zeggen altijd vriendjes en vriendinnetjes, ook als ze over de 50 zijn.
Ik werd nooit uitgenodigd

Idd nogal ballerig, maar wel een heel leuke baas verder!
quote:wdr schreef op 23 oktober 2012 @ 23:57:

[...]

Je had nooit zin om eens gezellig met ze mee te gaan?

Het was zeker een nogal ballerig type? Die zeggen altijd vriendjes en vriendinnetjes, ook als ze over de 50 zijn.En: 'okidoki'.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Mijn ballerige baas zei echt geen okidoki hoor, dat is meer voor bazen die onderop begonnen zijn en omhoog geklommen.
quote:lottekeNL schreef op 23 oktober 2012 @ 23:06:

[...]

De enige foute hier is in Texel. In Cuba is zeker niet fout, het is ook een staat, niet alleen een eiland.Ja, dat is ook zo, niet op die manier aan gedacht
Hier een veroorzaker van de pijn aan jullie taalgevoel

Ik vind het knap dat jullie schijnbaar alle taalregels nog kennen. Een deel van wat ik geleerd heb op de middelbare school ben ik vergeten (of het zit ergens diep weggestopt in een paar grijze hersencellen). Het is overigens niet zo lang geleden, die middelbare schoolperiode want ik ben 24.

Maar goed, nu even ter zake. In een verslag schreef ik net deze zin:

(..) en hoe zij hiertegen aankijken. Is dit juist? of moet 'hiertegen' niet aan elkaar. Bij dat soort woorden/zinnen slaat de twijfel vaak toe; wel of niet aan elkaar? Ik heb geleerd wat aan elkaar kan, moet aan elkaar maar toch die twijfel..

En auw, deze is heel erg de zin:

Ik kan niet aanwezig zijn bij (....) omdat:

- ik aan mijn arm geopereerd ben.

- ik geopereerd ben aan mijn arm.

- ik ben geopereerd aan mijn arm.

welke optie is taaltechnisch nou het beste? wat is fout?
@Blusher: de juiste spelling is: 'hoe zij hiertegenaan kijken.' Zie: http://onzetaal.nl/taalad ... /er-voorzetsel-werkwoord. Als je even Ctrl+F doet en dan zoekt op 'ertegenaan' kom je vanzelf bij het goede taaladvies

En over de tweede vraag: volgens mij kunnen alledrie. Er zijn mensen die vinden dat het beter is om 'ben geopereerd' te zeggen dan 'geopereerd ben', maar dat is al lang achterhaald.
Blusher, de eerste 2 kunnen prima. De laatste zou ook kunnen, maar is meer spreektaal. Het 'oorspronkelijke' voegwoord voor deze zin is 'want'. Maar goed, welk van de 3 je kiest, ze zijn taaltechnisch allemaal acceptabel

En wat betreft je andere vraag, zie reactie boven mij
Dinnetjes... bjuk.

Collegaatje, ook erg. En vrouwtje.
Ojaa tuya heeft helemaal gelijk wat die tweede vraag betreft! Dus voor de eerste vraag: zie mijn antwoord, en voor de tweede: zie het hare
quote:Penelopeia schreef op 25 oktober 2012 @ 15:32:

@Blusher: de juiste spelling is: 'hoe zij hiertegenaan kijken.' Zie: http://onzetaal.nl/taalad ... /er-voorzetsel-werkwoord. Als je even Ctrl+F doet en dan zoekt op 'ertegenaan' kom je vanzelf bij het goede taaladvies

En over de tweede vraag: volgens mij kunnen alledrie. Er zijn mensen die vinden dat het beter is om 'ben geopereerd' te zeggen dan 'geopereerd ben', maar dat is al lang achterhaald.Bedankt voor je antwoord. Handige site, heb 'm al opgeslagen bij m'n favorieten! Ik heb de info gelezen en nu begrijp ik waarom 'kijken' los moet staan.
Haha, het is MS Word wat me aan het twijfelen maakt!

Ik verander 'hiertegen aankijken' in 'hiertegenaan kijken' en krijg een rode streep onder hiertegenaan... (zelfs nu ik het invoer op het forum)

pff
Oto zeggen tegen auto en alles wat ermee te maken heeft.

Zelfs de stem van de zelfscan van de AH zegt volg de instructies op de pinotomaat.... ipv pinautomaat!!! Heel irritant.

Ik ben wezen (wat dan ook), wezen zijn kinderen zonder ouders.

Beter is ik heb .... gedaan of ik ben daar geweest!

En ik kan nog wel even doorgaan, maar doe ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven