Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:LittleDuckling schreef op 27 oktober 2012 @ 02:42:

Ik ben wezen (wat dan ook), wezen zijn kinderen zonder ouders.

Beter is ik heb .... gedaan of ik ben daar geweest!Klik
quote:LittleDuckling schreef op 27 oktober 2012 @ 02:42:

Oto zeggen tegen auto en alles wat ermee te maken heeft.

Zelfs de stem van de zelfscan van de AH zegt volg de instructies op de pinotomaat.... ipv pinautomaat!!! Heel irritant.

En ook deze, volgens Onze Taal:

Auto (uitspraak)

Wat is de juiste uitspraak van auto: [auto] of [oto]?

Zowel de uitspraak [oto] als de uitspraak [auto] is goed.
De spatieziekte heeft weer toegeslagen.

Er is een topic geopend met de titel "leerplicht ambtenaar". En het gaat er niet om of gemeentewerkers terug naar school moeten.

De foute spelling geeft soms een heel andere betekenis aan een zin of begrip.

Zo las ik vorige week in een weekkrantje:

"de vervuiler betaald".

Prachtig toch, je gooit je troep op straat en krijgt nog geld toe ook
Op hyves staan veel reacties onder de zgn. nieuwsitems, zoals deze met enorm veel spel- en typfouten.

Dat jeukt me echt, denk dan "hoe dom wil je overkomen!"
Op Hyves en Facebook kom ik zo weinig mogelijk. Ik log alleen af en toe in met de accounts van grut om te controleren of ze geen rare dingen uitvreten. Het taalgebruik daar is zo erg dat mijn tenen dan nooit meer recht in mijn schoenen komen te staan.

Mijn 1-na-jongste van de week: "J. heb dezelfde fiets als mij."

Ik: "J. heeft dezelfde fiets als ik."

1-na-jongste: "Nee, mama. Jouw fiets is veel te groot voor J."

Nou ja, daarna uitgelegd wat ik bedoelde. Maar het wordt er niet eenvoudiger op ze fatsoenlijk Nederlands te leren als ze om zich heen zoveel fouten horen en lezen.
quote:leentjedb schreef op 30 oktober 2012 @ 16:59:

Op Hyves en Facebook kom ik zo weinig mogelijk. Ik log alleen af en toe in met de accounts van grut om te controleren of ze geen rare dingen uitvreten. Het taalgebruik daar is zo erg dat mijn tenen dan nooit meer recht in mijn schoenen komen te staan.

. Ik heb beeld!
Absolute taalverloedering vind ik het veelvuldig gebruik van "kut" voor alles wat niet prettig is:

kut-gevoel

kutten op een telefoon

dat is gewoon kut

en bovendien kleuters die het woord ook al gebruiken zonder dat ze weten waar het voor staat.

Natuurlijk is taal dynamisch, zich steeds vernieuwend, maar niet alle vernieuwing is verbetering!
. . . . en dit is er een treffend voorbeeld van:

"Nou KuT, dit topic gaat niet over moet een kind wel of geen pak aan, dit gaat over waar koop ik een pak."

Degene die dit postte heeft natuurlijk wel gelijk, maar om daar dan het vrouwelijk geslachtsdeel bij te betrekken? Dat slaat toch helemaal nergens op??!!!
Uhm, die letters zijn een afkorting van de naam van de forummer waar betreffende forummer op reageert.
quote:Astrape schreef op 11 november 2012 @ 10:18:

Uhm, die letters zijn een afkorting van de naam van de forummer waar betreffende forummer op reageert.
In een ander topic:

'Schoonmoeder wilt trouwens niet oppassen omdat ze nergens aan vast wilt zitten.'

Wat doet het toch elke keer weer pijn.....
Inderdaad chartreuse " maastunnel " ik woon er praktisch naast maar je hebt wel volkomen gelijk:-)
megamarkt zuidholland dit is echt de gezelligste rommel -snuffel markt van nederlend met veel gratis kinder atrakties Zoals gratis suiker spin draaimolen sminken.etc live muziek van nederlandse bodem altijd zeer veel gezelligheid en gratis parkeren ja beste mensen wij geven meer weg als een ander dus huur een kraam of kom gezellig langs ..

Tja, ik vind het geen reclame!
Inderdaad luni, wie geeft er nu gratis suiker weg.
Taaltechnisch niet al te best, nee, maar ik vind de formulering en spelling wel helemaal passen bij wat het is.
quote:Lotte35 schreef op 13 november 2012 @ 15:26:

Inderdaad luni, wie geeft er nu gratis suiker weg.Of een spin!
quote:Elynn schreef op 13 november 2012 @ 16:09:

Taaltechnisch niet al te best, nee, maar ik vind de formulering en spelling wel helemaal passen bij wat het is. Ben je er weleens geweest?
naar aanleiding van een post in het 'gierige acties-topic'. Eindstand ipv echter. Ik begrijp dat echt niet.
quote:Starshine schreef op 13 november 2012 @ 21:34:

naar aanleiding van een post in het 'gierige acties-topic'. Eindstand ipv echter. Ik begrijp dat echt niet.Eh....huh...?
ze schrijft constructies als dit:

Ik zou samen met hem naar de snackbar gaan, eindstand neemt hij afscheid, eenmaal aangekomen bij het station.

nou ja, meer mensen vonden het raar.
Is dat niet een mobiele-telefoon-fout?

Heb het werkelijk nog nooit gezien, vind het ook ehm... vrij apart.
Ik zou het woord "eindstand" eerder lezen als "uiteindelijk" dan als "echter". Maar ik ken het dus ook niet.
Even mengen over eindstand dat gebruiken we hier ook wel eens bijvoorbeeld bij:

Ik wilde gisteren vroeg naar bed maar toen kwam er ineens onverwachts visite eindstand lag ik dus pas heel laat in bed.

Ik zou dit ook niet gebruiken in een zakelijk of belangrijk gesprek maar het wordt inderdaad weleens door mensen gebruikt in de Randstad, alhoewel veel mensen het ook niet zullen kennen.
quote:leentjedb schreef op 13 november 2012 @ 22:07:

Ik zou het woord "eindstand" eerder lezen als "uiteindelijk" dan als "echter". Maar ik ken het dus ook niet.Wordt meer gebruikt als conclusie. Wat was de "eindstand".
quote:amarna schreef op 29 oktober 2012 @ 13:30:

Zo las ik vorige week in een weekkrantje:

"de vervuiler betaald".

Prachtig toch, je gooit je troep op straat en krijgt nog geld toe ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven