Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
zaterdag 27 oktober 2012 om 13:03
quote:LittleDuckling schreef op 27 oktober 2012 @ 02:42:
Oto zeggen tegen auto en alles wat ermee te maken heeft.
Zelfs de stem van de zelfscan van de AH zegt volg de instructies op de pinotomaat.... ipv pinautomaat!!! Heel irritant.
En ook deze, volgens Onze Taal:
Auto (uitspraak)
Wat is de juiste uitspraak van auto: [auto] of [oto]?
Zowel de uitspraak [oto] als de uitspraak [auto] is goed.
Oto zeggen tegen auto en alles wat ermee te maken heeft.
Zelfs de stem van de zelfscan van de AH zegt volg de instructies op de pinotomaat.... ipv pinautomaat!!! Heel irritant.
En ook deze, volgens Onze Taal:
Auto (uitspraak)
Wat is de juiste uitspraak van auto: [auto] of [oto]?
Zowel de uitspraak [oto] als de uitspraak [auto] is goed.
maandag 29 oktober 2012 om 13:30
De spatieziekte heeft weer toegeslagen.
Er is een topic geopend met de titel "leerplicht ambtenaar". En het gaat er niet om of gemeentewerkers terug naar school moeten.
De foute spelling geeft soms een heel andere betekenis aan een zin of begrip.
Zo las ik vorige week in een weekkrantje:
"de vervuiler betaald".
Prachtig toch, je gooit je troep op straat en krijgt nog geld toe ook
Er is een topic geopend met de titel "leerplicht ambtenaar". En het gaat er niet om of gemeentewerkers terug naar school moeten.
De foute spelling geeft soms een heel andere betekenis aan een zin of begrip.
Zo las ik vorige week in een weekkrantje:
"de vervuiler betaald".
Prachtig toch, je gooit je troep op straat en krijgt nog geld toe ook
dinsdag 30 oktober 2012 om 16:59
Op Hyves en Facebook kom ik zo weinig mogelijk. Ik log alleen af en toe in met de accounts van grut om te controleren of ze geen rare dingen uitvreten. Het taalgebruik daar is zo erg dat mijn tenen dan nooit meer recht in mijn schoenen komen te staan.
Mijn 1-na-jongste van de week: "J. heb dezelfde fiets als mij."
Ik: "J. heeft dezelfde fiets als ik."
1-na-jongste: "Nee, mama. Jouw fiets is veel te groot voor J."
Nou ja, daarna uitgelegd wat ik bedoelde. Maar het wordt er niet eenvoudiger op ze fatsoenlijk Nederlands te leren als ze om zich heen zoveel fouten horen en lezen.
Mijn 1-na-jongste van de week: "J. heb dezelfde fiets als mij."
Ik: "J. heeft dezelfde fiets als ik."
1-na-jongste: "Nee, mama. Jouw fiets is veel te groot voor J."
Nou ja, daarna uitgelegd wat ik bedoelde. Maar het wordt er niet eenvoudiger op ze fatsoenlijk Nederlands te leren als ze om zich heen zoveel fouten horen en lezen.
dinsdag 30 oktober 2012 om 18:45
quote:leentjedb schreef op 30 oktober 2012 @ 16:59:
Op Hyves en Facebook kom ik zo weinig mogelijk. Ik log alleen af en toe in met de accounts van grut om te controleren of ze geen rare dingen uitvreten. Het taalgebruik daar is zo erg dat mijn tenen dan nooit meer recht in mijn schoenen komen te staan.
. Ik heb beeld!
. Ik heb beeld!
zondag 11 november 2012 om 08:14
Absolute taalverloedering vind ik het veelvuldig gebruik van "kut" voor alles wat niet prettig is:
kut-gevoel
kutten op een telefoon
dat is gewoon kut
en bovendien kleuters die het woord ook al gebruiken zonder dat ze weten waar het voor staat.
Natuurlijk is taal dynamisch, zich steeds vernieuwend, maar niet alle vernieuwing is verbetering!
kut-gevoel
kutten op een telefoon
dat is gewoon kut
en bovendien kleuters die het woord ook al gebruiken zonder dat ze weten waar het voor staat.
Natuurlijk is taal dynamisch, zich steeds vernieuwend, maar niet alle vernieuwing is verbetering!
zondag 11 november 2012 om 10:13
. . . . en dit is er een treffend voorbeeld van:
"Nou KuT, dit topic gaat niet over moet een kind wel of geen pak aan, dit gaat over waar koop ik een pak."
Degene die dit postte heeft natuurlijk wel gelijk, maar om daar dan het vrouwelijk geslachtsdeel bij te betrekken? Dat slaat toch helemaal nergens op??!!!
"Nou KuT, dit topic gaat niet over moet een kind wel of geen pak aan, dit gaat over waar koop ik een pak."
Degene die dit postte heeft natuurlijk wel gelijk, maar om daar dan het vrouwelijk geslachtsdeel bij te betrekken? Dat slaat toch helemaal nergens op??!!!
dinsdag 13 november 2012 om 15:12
megamarkt zuidholland dit is echt de gezelligste rommel -snuffel markt van nederlend met veel gratis kinder atrakties Zoals gratis suiker spin draaimolen sminken.etc live muziek van nederlandse bodem altijd zeer veel gezelligheid en gratis parkeren ja beste mensen wij geven meer weg als een ander dus huur een kraam of kom gezellig langs ..
Tja, ik vind het geen reclame!
Tja, ik vind het geen reclame!
dinsdag 13 november 2012 om 22:08
Even mengen over eindstand dat gebruiken we hier ook wel eens bijvoorbeeld bij:
Ik wilde gisteren vroeg naar bed maar toen kwam er ineens onverwachts visite eindstand lag ik dus pas heel laat in bed.
Ik zou dit ook niet gebruiken in een zakelijk of belangrijk gesprek maar het wordt inderdaad weleens door mensen gebruikt in de Randstad, alhoewel veel mensen het ook niet zullen kennen.
Ik wilde gisteren vroeg naar bed maar toen kwam er ineens onverwachts visite eindstand lag ik dus pas heel laat in bed.
Ik zou dit ook niet gebruiken in een zakelijk of belangrijk gesprek maar het wordt inderdaad weleens door mensen gebruikt in de Randstad, alhoewel veel mensen het ook niet zullen kennen.