Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Ik zit al een paar dagen te dubben over het volgende, hopelijk willen jullie hier eens een blik op werpen.

Veel websites beginnen met 'welkom op de website van bedrijf x'.

Is hier een mooiere en betere oplossing voor. Ik heb ooit gelezen of gehoord dat je altijd welkom was op een website dus dat dit een overbodige tekst is (volgens mij stelde Wim Daniels dit). Kun je dit nou beter weglaten, en zo ja, hoe begin je dan? Of kun je het wel gebruiken?
quote:DieFetteElke schreef op 16 juni 2013 @ 16:24:

Ik heb ooit gelezen of gehoord dat je altijd welkom was op een website dus dat dit een overbodige tekst is (volgens mij stelde Wim Daniels dit).

Dit vind ik eigenlijk een beetje vergezocht.

Ik vind een welkom altijd wel vriendelijk overkomen.

Je zou het eventueel kunnen vervangen door iets als:

'Fijn dat u onze site bezoekt', of: 'Leuk u op onze site te kunnen verwelkomen'.

Al vind ik een gewoon welkom beter klinken.
Ben ik de enige die zich irriteert aan 'dillema' in plaats van dilemma en 'verassen' als overduidelijk verrassen bedoeld wordt?
quote:Saracenen schreef op 16 juni 2013 @ 19:55:

Ben ik de enige die zich irriteert aan 'dillema' in plaats van dilemma en 'verassen' als overduidelijk verrassen bedoeld wordt?

Ja.

Er zijn echter wel mensen die zich er aan ergeren of die het irriteert, dat dan weer wel
"Zich irriteren" kan niet, is geen wederkerend werkwoord. Zo wordt ook vaak "ik besef me" gebruikt, ook "beseffen" is geen wederkerend werkwoord. "Zich realiseren" is dat weer wel dus "ik realiseer me" klopt wel.
Op facebook erger ik me blauw aan "me" in plaats van "mijn"..

Ook ik ga NA de dokter ipv NAAR... zou het teveel moeite zijn, die extra letters??
Las net ergens "waarnaar" in plaats van "waarna". Ook een staaltje van je moedertaal echt niet begrepen hebben.

"Welis" in plaats van "weleens", ook zo'n irritante fout.
Ik weet niet of deze al genoemd is, maar die rare inversie na het woordje "echter" vind ik ook zo irritant. Je leest het helaas steeds meer.
Hij kijkt wat rond, licht te jengelen en op een gegeven moment gaat het over in echt huilen.

Men kent tegenwoordig niet meer het verschil tussen het werkwoord "liggen" en het zelfstandig naamwoord "licht" van een lamp die brandt

En de "t" die overal wordt geschreven/getikt waar ie niet hoort:

ik vond hier ook: ik wilt
Mijn grootste ergenis blijft "mits" verkeerd gebruiken (dus in plaats van "tenzij").

En ook ergeren en irriteren door elkaar gebruiken.
quote:leentjedb schreef op 16 juni 2013 @ 20:55:

Las net ergens "waarnaar" in plaats van "waarna". Ook een staaltje van je moedertaal echt niet begrepen hebben.

"Welis" in plaats van "weleens", ook zo'n irritante fout.Ik zie dat nooit, behalve in "weliswaar" en dat is gewoon correct Nederlands.
Ik ken ook iemand die waarneer schrijft in plaats van wanneer.
quote:Lotte35 schreef op 16 juni 2013 @ 16:37:

[...]

Dit vind ik eigenlijk een beetje vergezocht.

Ik vind een welkom altijd wel vriendelijk overkomen.

Je zou het eventueel kunnen vervangen door iets als:

'Fijn dat u onze site bezoekt', of: 'Leuk u op onze site te kunnen verwelkomen'.

Al vind ik een gewoon welkom beter klinken.Ik vind het dus juist wel logisch, maar zit dan wel met het punt hoe je dan wel een site 'opent'. En is het dan welkom op de webiste van xxx of welkom bij xx..
Tegenwoordig ook veel 'mun', of 'men' i.p.v. mijn of m'n. Irritant.
Zojuist elders gelezen:bezodemiteren.
Topictitel: 'pasgeboren babykleertjes.'
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 17 juni 2013 @ 16:01:

"'Misdaad tegen de menselijkheid". Dat hoor en lees ik overal, maar het was oorspronkelijk "misdaad tegen de mensheid".

"Het spits afbijten" is er ook zo eentje. Volgens mij is het nog steeds "de spits afbijten".

Me als bez.vnw. vind ik ook zo dom staan. Vooral als je dan nog een VWO of HBO-diploma op zak hebt.
Het is allebei juist; spits is een de-woord én een het-woord.

http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/de ... s-afbijten
En die andere:

Vraag

Is het misdaden tegen de mensheid, misdaden tegen de menselijkheid, misdrijven tegen de mensheid of misdrijven tegen de menselijkheid?

Antwoord

De officiële juridische term in Nederland is misdrijven tegen de menselijkheid. Het Belgische Strafwetboek spreekt van misdaden tegen de mensheid, in enkele andere Belgische juridische teksten staat misdaden tegen de menselijkheid.

In de journalistieke praktijk worden de termen menselijkheid en mensheid door elkaar gebruikt, zowel in Nederland als in België.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/551/
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 17 juni 2013 @ 16:01:

En wat is de vraag, in dat topic?

Hoe je de kleertjes het beste kunt wassen?

Al dat bloed enzo....

Net gelezen hier: 'uitgebrijder.' Ik heb er wat van gezegd, kon het niet laten.
quote:jollie schreef op 17 juni 2013 @ 16:40:

"'Misdaad tegen de menselijkheid". Dat hoor en lees ik overal, maar het was oorspronkelijk "misdaad tegen de mensheid".

"Het spits afbijten" is er ook zo eentje. Volgens mij is het nog steeds "de spits afbijten".

Me als bez.vnw. vind ik ook zo dom staan. Vooral als je dan nog een VWO of HBO-diploma op zak hebt.
quote:jollie schreef op 17 juni 2013 @ 16:40:

'Het spits' is ineens populair geworden, toen dat een keer in het Groot Dictee der Nederlandse taal werd gebruikt. Vinden mensen gewoon heel interessant staan.

Net als makelaarsfolders tegenwoordig: 'de woonkamer, welke...'

in plaats van 'de woonkamer, die...'

Welke kan nog wel, maar is vrij ouderwets (http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/welke-die).
Laatst hoorde ik iemand vertellen over de visuele cirkel......

Maar, maar, maar HET spits afbijten klopt toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven