Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Ik vind woord spatie punt (woord .) ook zo irritant.
Nagel slakken
quote:Elynn schreef op 14 juni 2013 @ 19:16:

Soms is een spatie wél handig :

[afbeelding]

Hee Elynn !

Ik ga morgen nieuwe pasfoto's eisen, die ouwe zijn niet om aan de zien!
quote:sri schreef op 14 juni 2013 @ 19:12:

[...]

Van die spatieziekte krijg ik echt dagelijks jeuk. Toegegeven, met de huidige regels krijg je af en toe monstrueuze samenstellingen ('thermischecamerabehuizing'), maar het is nou eenmaal niet anders. Dat kan je dan wel gaan bewerken tot 'behuizing voor thermische camera', maar als je de bijbehorende softwareschermen moet vertalen, kan dat niet altijd.

Analoog aan de spatieziekte: de hoofdletterziekte . Amerikaans is het nieuwe Nederlands? Elke term die van enig belang wordt geacht, krijgt standaard een hoofdletter, ik wordt er soms echt een beetje misselijk van. Ik Doe Niet Meer Aan HoofdLetters! Nooit Meer. Behalve bij sms-taal en appjes .

Edit: Elynn, bedankt voor die link over spatiegebruik, daar ga ik me morgen eens lekker in verdiepen! Ver talen, hoe ver zin je het?Oeiiiiiii.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 14 juni 2013 @ 19:17:

Ik vind woord spatie punt (woord .) ook zo irritant.

Of dubbele spaties!

Werkstukken van de kinderen liep ik voor het inleveren altijd even met hen door op grove fouten en op dit soort onzin. Zoon hier had standaard een heel werkstuk dubbele spaties gebruikt, want eigenlijk was zijn tekst te kort. Die had een heel druk weekend!!!!

(Stiekem vond ik het natuurlijk wel een heel slimme oplossing)
quote:Nouschi schreef op 14 juni 2013 @ 19:21:

[...]

Oeiiiiiii.

Nous, nee, het is niet echt waar!!!!!

Ik stort mij morgen van een rots, met de dikke Van Dale om mijn nek gebonden en het Handboek Nederlandse Taal onder mijn arm. Over flaters gesproken, dit is er een van megaformaat.

Ik trek mij voorlopig terug uit dit topic .

Wel erg bedankt voor het melden trouwens. Maakt weer eens duidelijk dat ik mijn teksten toch beter moet controleren. Zulke lulligheden sluipen er zo gauw in als je heel even niet oplet en je hoofd er niet helemaal bij hebt.
Sandt, wat een briljante zoon heb jij!

Dat ik daar vroeger nou nooit opgekomen ben

Of is het op gekomen....
quote:sri schreef op 14 juni 2013 @ 19:26:

Over flaters gesproken, dit is er een van megaformaat.

Als je iets doet, moet je het goed doen.

Ik zeg: chapeau!

[...]

Ik stort mij morgen van een rots, met de dikke Van Dale om mijn nek gebonden en het Handboek Nederlandse Taal onder mijn arm.

Lastig is soms dat er steeds meer mag en regels niet logischer zijn geworden

Pannekoek( 1 koek in de pan) en kippenhok ( meestal meer kippen in het hok) zijn achterhaald

Hilarisch zijn voor mij de foutieve bijzinnen: verandering van onderwerp in de bijzin tov de hoofdzin. Je kunt dan hele leuke zinnen krijgen:)
Je bent zelf een theepot

[...]

Nous, nee, het is niet echt waar!!!!!

Ik stort mij morgen van een rots, met de dikke Van Dale om mijn nek gebonden en het Handboek Nederlandse Taal onder mijn arm. Over flaters gesproken, dit is er een van megaformaat.

Ik trek mij voorlopig terug uit dit topic .

Wel erg bedankt voor het melden trouwens. Maakt weer eens duidelijk dat ik mijn teksten toch beter moet controleren. Zulke lulligheden sluipen er zo gauw in als je heel even niet oplet en je hoofd er niet helemaal bij hebt.Dat is je geraden ook
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dank jullie voor jullie medeleven . Ik berg mij voorlopig maar op bij de nonnen in Vught...

Lotte!
quote:sri schreef op 14 juni 2013 @ 19:20:

[...]

Hee Elynn !

Ik ga morgen nieuwe pasfoto's eisen, die ouwe zijn niet om aan de zien!

Mijn nieuwe ook niet maar dat ligt niet aan de foto's!

Misschien heb ik het al eens genoemd maar iemand in mn facebookkring gebruikt een komma als apostrof, vind ik echt irritant.

En waarom??? Het is toch dezelfde handeling...
quote:luni schreef op 14 juni 2013 @ 23:34:

En waarom??? Het is toch dezelfde handeling...

Ik heb ook enkele 'vrienden' die dat doen.

Ik denk dat ze echt niet weten waar de apostrof op het toetsenbord zit.

Gisteren kregen we de eerste nieuwsbrief van onze nieuwe praktijkmanager. Negen fouten in ontdekt.... (o.a. ook last van de spatieziekte )

Ik vind dat zo'n afknapper, vooral in zo'n functie.
Ik heb 1 iemand een keer gezegd dat haar apostrof 'afzakte' maar ze vindt het fijner zo te typen... Dus ze doet het bewust fout

Een tijdje geleden kreeg ik een brief die mijn manager wilde versturen, of ik even wilde kijken of er spelfouten in stonden, dat is netjes vind ik.

Bij ons in het bedrijf worden extreem veel fouten gemaakt, dt's en 'wenkbrouwen' heb ik ook voorbij zien komen.
quote:luni schreef op 15 juni 2013 @ 10:31:

Ik heb 1 iemand een keer gezegd dat haar apostrof 'afzakte' maar ze vindt het fijner zo te typen... Dus ze doet het bewust fout Belachelijk zeg.
Ja, ik vind het ook stom
Wat mij erg irriteert is het meerdere punten zetten achter de zin. Dus zoals dit... Standaard achter iedere zin... Altijd drie punten ipv één...

Ik begrijp dat niet.

Dat van die komma als apostrof ben ik nog niet tegengekomen. Gelukkig. Wel (op FB) het apestaartje en daarachter een hele zin zonder spaties. Ook zo zinloos.
quote:zoishet schreef op 15 juni 2013 @ 12:18:

Wat mij erg irriteert is het meerdere punten zetten achter de zin. Dus zoals dit... Standaard achter iedere zin... Altijd drie punten ipv één...

Ik begrijp dat niet.

Achter elke zin wordt inderdaad een beetje gortig, maar soms past het wel, vind ik.

Maar misschien zeg ik dat alleen omdat ik het zelf regelmatig doe....
Ik lees nu al 2x van verschillende forumsters: deze topic.

Waarom klinkt dat fout?
Ik vind het ook fout klinken, maar volgens mij mag het wel.
Ik heb het opgezocht, het mag inderdaad want het is onzijdig.
Wat mij de afgelopen tijd is opgevallen hier op het forum: ti's, in plaats van 't is.
quote:luni schreef op 15 juni 2013 @ 13:30:

Ik heb het opgezocht, het mag inderdaad want het is onzijdig.De reden dat het is is dat het uit het Engels afkomstig is en dus zowel de als het topic mag zijn. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar het/dit topic.
quote:Trotter schreef op 15 juni 2013 @ 13:33:

Wat mij de afgelopen tijd is opgevallen hier op het forum: ti's, in plaats van 't is. He jak! Ik heb het ook een keer gezien maar dacht dat het een typfout was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven