Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
woensdag 26 juni 2013 om 16:23
woensdag 26 juni 2013 om 20:55
quote:betjebig schreef op 26 juni 2013 @ 16:23:
Ik heb afgelopen week een leuke gelezen op FB (hoop niet dat ik herkend word, en het is zeker niet onaardig bedoeld). Collega was blij dat haar zoon geslaagd was en schreef de boodschap: 'Het wonder is geschiet'. Waarop haar man reageerde met 'geschiedt is met -dt.' Hilarisch
Vandaag hadden we bbq op het werk en de slager had zo'n aanhanger. Er stond een tekst op:' ...barbeque....'
Ik heb afgelopen week een leuke gelezen op FB (hoop niet dat ik herkend word, en het is zeker niet onaardig bedoeld). Collega was blij dat haar zoon geslaagd was en schreef de boodschap: 'Het wonder is geschiet'. Waarop haar man reageerde met 'geschiedt is met -dt.' Hilarisch
Vandaag hadden we bbq op het werk en de slager had zo'n aanhanger. Er stond een tekst op:' ...barbeque....'
woensdag 26 juni 2013 om 21:35
quote:betjebig schreef op 26 juni 2013 @ 16:23:
Ik heb afgelopen week een leuke gelezen op FB (hoop niet dat ik herkend word, en het is zeker niet onaardig bedoeld). Collega was blij dat haar zoon geslaagd was en schreef de boodschap: 'Het wonder is geschiet'. Waarop haar man reageerde met 'geschiedt is met -dt.' Hilarisch Och heden, wat een ellende
Ik heb afgelopen week een leuke gelezen op FB (hoop niet dat ik herkend word, en het is zeker niet onaardig bedoeld). Collega was blij dat haar zoon geslaagd was en schreef de boodschap: 'Het wonder is geschiet'. Waarop haar man reageerde met 'geschiedt is met -dt.' Hilarisch Och heden, wat een ellende
donderdag 27 juni 2013 om 12:05
quote:Chartreuse schreef op 23 juni 2012 @ 23:20:
[img]http://viertakt.radio4.nl/data/viertakt ... 6d220c.jpg[/img]
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?KinderBIJslag, arbeidsVOORwaarden, ideaLIter, normaLIter, zich beseffen, auto niet als oto uitspreken, koelkast, lussen/lusten.......
[img]http://viertakt.radio4.nl/data/viertakt ... 6d220c.jpg[/img]
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?KinderBIJslag, arbeidsVOORwaarden, ideaLIter, normaLIter, zich beseffen, auto niet als oto uitspreken, koelkast, lussen/lusten.......
donderdag 27 juni 2013 om 16:15
Willen kun je op twee manieren vervoegen: als wilde/wilden en als wou/wouden. Het is allebei correct, maar in verzorgde geschreven taal gaat de voorkeur uit naar het eerste. Zie: klik.
En natuurlijk beheersen veel mensen het ABN. In dit topic zie je alleen wat misgaat, niet wat allemaal wel oké is (en dat is veel, veel meer).
En natuurlijk beheersen veel mensen het ABN. In dit topic zie je alleen wat misgaat, niet wat allemaal wel oké is (en dat is veel, veel meer).
donderdag 27 juni 2013 om 16:46
Onlangs las ik ergens dat 'veel mensen waren gevlugd'. Uh, gevlugd?! En dat op een nieuwswebsite over vluchtelingen...
Ik vind 'me' toch wel echt een van de meest irritante.
'Ik vindt/wordt' lees ik ook niet graag.
Wat ik in de Randstad vaak hoor en echt lelijk vind is: 'Ik gaat' of 'Hij heb'.
Gadverdamme gewoon Niet om aan te horen.
Ik vind 'me' toch wel echt een van de meest irritante.
'Ik vindt/wordt' lees ik ook niet graag.
Wat ik in de Randstad vaak hoor en echt lelijk vind is: 'Ik gaat' of 'Hij heb'.
Gadverdamme gewoon Niet om aan te horen.
donderdag 27 juni 2013 om 16:48
quote:Elynn schreef op 27 juni 2013 @ 16:15:
En natuurlijk beheersen veel mensen het ABN.
Hoe kom je hierbij, want je hebt het helaas mis.
Bijzonder weinig mensen spreken ABN.
Zeg maar gerust bijna niemand meer.
We dénken het te beheersen, maar da's wat anders.
Tegenwoordig, ook op de televisie, is het Gooische kak geworden i.p.v. ABN, dat bijna uitgestorven is.
En natuurlijk beheersen veel mensen het ABN.
Hoe kom je hierbij, want je hebt het helaas mis.
Bijzonder weinig mensen spreken ABN.
Zeg maar gerust bijna niemand meer.
We dénken het te beheersen, maar da's wat anders.
Tegenwoordig, ook op de televisie, is het Gooische kak geworden i.p.v. ABN, dat bijna uitgestorven is.
donderdag 27 juni 2013 om 17:52
quote:Elynn schreef op 27 juni 2013 @ 16:51:
Ik bedoelde te zeggen: als ik hier op het forum rondkijk, wordt er meer goed dan fout geschreven. ABN is de standaardtaal, het gestandaardiseerde Nederlands, niet alleen in gesproken maar ook in geschreven vorm.
Er zijn heel veel regels waardoor er onbewust toch heel veel fouten worden gemaakt. Contaminaties die niet eens meer opvallen omdat ze zo vaak worden gebruikt, fouten die je zelf ook maakt en daardoor niet opvallen etc. En dan heb je nog het groene boekje enzo.
'Het einde van de standaardtaal' van Joop van der Horst is wel een aanrader, leuk boek!
Ik bedoelde te zeggen: als ik hier op het forum rondkijk, wordt er meer goed dan fout geschreven. ABN is de standaardtaal, het gestandaardiseerde Nederlands, niet alleen in gesproken maar ook in geschreven vorm.
Er zijn heel veel regels waardoor er onbewust toch heel veel fouten worden gemaakt. Contaminaties die niet eens meer opvallen omdat ze zo vaak worden gebruikt, fouten die je zelf ook maakt en daardoor niet opvallen etc. En dan heb je nog het groene boekje enzo.
'Het einde van de standaardtaal' van Joop van der Horst is wel een aanrader, leuk boek!