Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:thaorchid schreef op 12 augustus 2013 @ 19:28:

[...]

Ben ook nieuwsgierig want volgens mij klopt die zin gewoon.Ik zie het ook niet...
Sorry wilde jullie niet te lang in spanning houden, maar ik was even eten.

Organiseren doe je vooraf, op 17 augustus houd je een rommelmarkt. Als je dat op de dag zelf nog moet organiseren ben je een beetje laat.
Poeh hee, vergezocht zeg.

Maar het zal dan wel.
quote:DieFetteElke schreef op 12 augustus 2013 @ 19:59:

Sorry wilde jullie niet te lang in spanning houden, maar ik was even eten.

Organiseren doe je vooraf, op 17 augustus houd je een rommelmarkt. Als je dat op de dag zelf nog moet organiseren ben je een beetje laat.Ik snap het, vind het wel een beetje vergezocht maar dat heb ik ook weleens met bepaalde dingen
Zamen,brr
Op de dag zelf kun je best nog organiseren. Wie moet waar staan etc. Komt nog genoeg bij kijken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Waarom is iets vergezocht als de betekenis van een woord verkeerd wordt gebruikt?
quote:DieFetteElke schreef op 12 augustus 2013 @ 20:12:

Waarom is iets vergezocht als de betekenis van een woord verkeerd wordt gebruikt?

Omdat 'organiseren' zo vaak als synoniem van 'houden' wordt gebruikt, dat het min of meer is ingeburgerd.

Hier zie je dat ook.

Ik vind het dus vergezocht

Maar dat is slechts mijn mening.
quote:Lotte35 schreef op 12 augustus 2013 @ 20:22:

[...]

Omdat 'organiseren' zo vaak als synoniem van 'houden' wordt gebruikt, dat het min of meer is ingeburgerd.

Hier zie je dat ook.

Ik vind het dus vergezocht

Maar dat is slechts mijn mening.Maar dat iets gebeurt, betekent niet dat het ook goed is. Je leest ook vaak genoeg: me zus, ze broer, hun hebben etc. Dat is ook incorrect.
Eens met Nouschi. Ik moet de eerste organisatie nog tegenkomen die op de dag zelf niets te doen heeft.
Trouwens, als de datum ná de rommelmarkt wordt genoemd klopt het toch wel?

Wij organiseren een rommelmarkt op 18 augustus
Ik vind 'm ook vergezocht.

DieFetteElke, van de voorbeelden die je geeft krijg ik de kriebels. Ik vind 'jouw' fout niet van hetzelfde kaliber.
quote:DieFetteElke schreef op 12 augustus 2013 @ 20:24:

Maar dat iets gebeurt, betekent niet dat het ook goed is. Je leest ook vaak genoeg: me zus, ze broer, hun hebben etc. Dat is ook incorrect.

Dat vind ik wel fouten van een heel andere orde.

Maar we zijn het in dit geval gewoon niet eens, dat kan toch?

Ik vind het vergezocht en het doet bij mij ook totaal geen pijn aan mijn taalgevoel.
Ieder beleefd pijn op zijn/haar eigen manier
quote:FullHouse schreef op 12 augustus 2013 @ 20:39:

Eens met Nouschi. Ik moet de eerste organisatie nog tegenkomen die op de dag zelf niets te doen heeft.Het punt is dat organiseren doorgaans langer duurt dan het houden van het evenement zelf. Het staat vaak in kranten of in persberichten.quote:Lotte35 schreef op 12 augustus 2013 @ 20:45:

[...]

Dat vind ik wel fouten van een heel andere orde.

Maar we zijn het in dit geval gewoon niet eens, dat kan toch?

Ik vind het vergezocht en het doet bij mij ook totaal geen pijn aan mijn taalgevoel.Je kan het feiten vinden van een heel andere orde, maar de taalunie overweegt toch echt om het toe te staan. Juist omdat het zo vaak gebruikt wordt. En uiteraard kunnen we het niet eens zijn, maar dat betekent niet dat ik er niets over mag zeggen. Ik dacht dat dit een topic was om te schrijven over taalfouten.
Ik snap je ergens wel hoor, las net ook op het vakantieveilng topic dat iemand ' kaartjes gewonnen heeft op vakantieveilingen'.

Daar kan ik ook mn mond niet over houden, je 'wint' de veiling, de kaartjes moet je alsnog zelf betalen. Is ook vergezocht..
Ja maar denk ik altijd hetzelfde bij als jij Luni. 'Wat nou winnen!'
Ik weet het niet want als je zegt: wij organiseren VOOR 17 augustus een rommelmarkt staat het raar want dan is het net alsof je die rommelmarkt organiseert ten gúnste van 17 augustus

In mijn optiek is dus het "op" taalkundig juist.
quote:BoPeep schreef op 12 augustus 2013 @ 20:59:

Ieder beleefd pijn op zijn/haar eigen manier AU!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:DieFetteElke schreef op 12 augustus 2013 @ 21:00:

En uiteraard kunnen we het niet eens zijn, maar dat betekent niet dat ik er niets over mag zeggen. Ik dacht dat dit een topic was om te schrijven over taalfouten.

Maar waar zeg ik dan dat je er niets over mag zeggen?

Dat maak je er nu zelf van, want dat vind ik totaal niet.
Net op de tv-reclame: Tena Lady met triple protection. Ze zijn niet goed wijs!
Op facebook lees ik net; Ik ga denk ik maar sparen voor het service van Blond. En ik mij maar afvragen wat ze bedoelt. Ze bedoelde dus servies
Die moet je meteen inkoppen, BoPeep; 'Dat servies is aan jou wel besteed, dus DOEN!'
quote:caafje0310 schreef op 12 augustus 2013 @ 22:09:

Net op de tv-reclame: Tena Lady met triple protection. Ze zijn niet goed wijs! Wij zaten ook al met draaiende ogen toen ie voorbij kwam
Vandaag een sollicitatiebrief van een hbo-er gelezen die het had over een "recensie" i.p.v. een "referentie". Verder "me" als bezittelijk voornaamwoord gebruikt had. En dan nog "het houd" en "vermaardt" had geschreven. Mogelijk stonden er nog meer fouten in. Ik ben halverwege die brief afgehaakt want laat taalbeheersing nou net voor die functie belangrijk zijn...

Wat leren ze tegenwoordig eigenlijk op die opleidingen? Nederlands in ieder geval niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven