Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:Blackadder schreef op 01 september 2013 @ 14:02:

Hey.. waarom kun jij dat wel? Ik ben al wat langer lid dan heb je bepaalde privileges.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nou zeg.. als 6 jaar en 31 dagen nog te kort is dan weet ik het ook niet meer..
quote:Blackadder schreef op 01 september 2013 @ 14:07:

Nou zeg.. als 6 jaar en 31 dagen nog te kort is dan weet ik het ook niet meer..

Dan post je niet veel!

Je moet 200 berichten hebben dan krijg je plaatjesplakrechten.

Plaatjesplakken? Mail ons en vraag het aan
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Heb dit pseudoniem nog niet zo vaak gebruikt.. maar wordt vanzelf meer
quote:Blackadder schreef op 01 september 2013 @ 14:13:

Heb dit pseudoniem nog niet zo vaak gebruikt.. maar wordt vanzelf meer Welke heb je nog meer dan?
quote:Carenza schreef op 01 september 2013 @ 13:01:

Op één van de pijlers gevonden: "verchlijken" . . . . ik moest echt even kijken, maar deze forumster bedoeld "vergelijken" . . . .

Wat gaat de spelling hard hollend achteruit zeg!! Zo moeilijk is het allemaal niet, maar straks glijdt onze mooie taal af naar fonetisch

als dit de trend wordt . . . . .

Iemand zei laatst tegen me:" Leg je erbij neer, het zal alleen maar erger worden."

Ik kan dat dus niet..
quote:luni schreef op 01 september 2013 @ 19:19:

[...]

Iemand zei laatst tegen me:" Leg je erbij neer, het zal alleen maar erger worden."

Ik kan dat dus niet.. Ik heb dus serieus 'n minuut zitten staren en denken waar de fout nou zat...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 juni 2012 @ 00:23:

[...]

en niemand kijkt op van " je gaat de Maastunnel onderdoor ".Zo hebben ze mijn broer, toen hij een jaar of 6 was, wijsgemaakt dat metro een afkorting is van Met Een Teringvaart Rotterdam Onderdoor. Pas toen hij (vele) jaren later een metro in Amsterdam zag, vroeg hij zich af hoe het zat.
Nu.nl verzint nieuwe woorden waar je bij staat:

Zangeres Ke$ha is helemaal opgedost voor haar optreden in Las Vegas.

Opgedoft, uitgedost, wat maakt het uit...

En als je dan naar de foto kijkt waar het bij staat, dan gaat het helemaal nergens meer over. Ja, de dame in kwestie is overduidelijk opgemaakt maar voor Ke$ha's doen vind ik het heel nette make-up. Mooie smokey eyes en bescheiden kleur lipstick. Kan me niet voorstellen dat dit nieuwe woord is bedacht om iets uitzonderlijks aan te duiden.
Iemand die dagelijks op FB schrijft dat ze op 'versieter' gaat, of anders wel 'versieter' krijgt! Voor de duidelijkheid, het gaat hier om visite... Ze is onlangs ook 'na verkansie' geweest trouwens... OP vakantie dus, NAAR de bestemming...

Bah! Jeuk krijg ik er van!
Liefde gaat om de reis, niet om het doel
Maar ja, het hoort erbij en we zijn enorm benieuwd naar het ‘uiteindelijke baksel’ dat uit de ‘oven’ gaat komen.

Ik lees dit net op de Viva-Blog. Waarom lees ik dat toch telkens weer. Het gaat dus over de baby die geboren moet worden.
Misschien is dat nav het Engelse 'bun in the oven'. Sommige mensen denken dat het oké is om die gezegden letterlijk over te nemen.

Zouden we daarom ook opgescheept zitten 'seks hebben'?
Hebben jullie mijn nieuwe motto al gezien?
quote:Nouschi schreef op 03 september 2013 @ 18:33:

Hebben jullie mijn nieuwe motto al gezien? Ik zie hem nu pas. Wat TO bedoelde dan, niet je motto.
quote:Nouschi schreef op 03 september 2013 @ 18:33:

Hebben jullie mijn nieuwe motto al gezien?

MeligerT

En had je geen rare naam?
Je bent zelf een theepot
quote:lilyofthevalley schreef op 03 september 2013 @ 18:26:

Misschien is dat nav het Engelse 'bun in the oven'. Sommige mensen denken dat het oké is om die gezegden letterlijk over te nemen.

Zouden we daarom ook opgescheept zitten 'seks hebben'?

Ik vind het in ieder geval niet om aan te zien. Het is een baby, geen cake.

En seks hebben? Hoe wil je het anders zeggen dan?
quote:Chartreuse schreef op 01 september 2013 @ 20:43:

[...]

Ik heb dus serieus 'n minuut zitten staren en denken waar de fout nou zat...Nou, schiet mij maar lek, ik zie het nog niet hoor.
Je bent zelf een theepot
Wat is er mis met aan 'seks hebben'?
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 03 september 2013 @ 18:47:

[...]

Nou, schiet mij maar lek, ik zie het nog niet hoor.Die is er ook niet. Het was geen quote maar een reactie op iets in dit topic
quote:SuzanneSuus schreef op 03 september 2013 @ 18:47:

[...]

Nou, schiet mij maar lek, ik zie het nog niet hoor.
quote:DieFetteElke schreef op 03 september 2013 @ 18:39:

[...]

Ik zie hem nu pas. Wat TO bedoelde dan, niet je motto. Oh echt waar?
quote:SuzanneSuus schreef op 03 september 2013 @ 18:48:

Wat is er mis met aan 'seks hebben'?Fout aan/ Mis met
quote:Nouschi schreef op 03 september 2013 @ 19:05:

[...]

Oh echt waar? Ja echt. Ik had vanmiddag geen idee wat TO bedoelde. Wel had ik allerlei gedachten aan Aardappel Anders en Hans Anders, maar de grap begreep ik echt niet.
quote:DieFetteElke schreef op 03 september 2013 @ 19:05:

[...]

Fout aan/ Mis met

Ik bedoelde het anders, beetje mislukt

Wat is er mis met seks hebben < > wat is er fout aan ' seks hebben'

Ik wilde de 2 vragen te makkelijk combineren idd
Je bent zelf een theepot
Doe es normaal ik ga zo na men moeder

Zoiets dus

En "dt" in verleden tijd gebruien..

Laatst stond zelfs bij mij op het werk in de agenda: had gebelt ... Really?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven