Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Helemaal mee eens. Ik irriteer mij er ook aan.

ME moeder, in plaats van MIJN moeder.

Ik dacht ik DOE jou even bellen. Grrrrrrrrrr

Ik dacht ik bel jou even.

Is het nou werkelijk zo moeilijk allemaal, het staat ook zo enorm dom.

Op radio en tv komt het ook al regelmatig voor, vreselijk, oke als de jeugd het doet die passen zich aan aan de straattaal.

Maar de ouders corrigeren hun kinderen niet nee ze gaan ook zo praten. Mennnnnnn......

Of: Mag ik die boek van jou, in plaats van: Mag ik dat boek van jou, grrrrrr
Oh of chillen, shoppen, en de kids, ook grrrrrrr

En: Heb je je tas bij? In plaats van: Heb je je tas bij JE?

Gewoon het woord "je" vergeten.
quote:tommy1 schreef op 28 oktober 2013 @ 15:26:

Helemaal mee eens. Ik irriteer mij er ook aan.Sorry... je bedoelt: ik erger mij er ook aan.

Irriteren en ergeren zie ik niet als volledige synoniemen.

1. Ik erger me aan het boek.

2. Ik irriteer me aan het boek.

3. Het boek ergert mij.

4. Het boek irriteert mij.

2 is fout, de andere 3 zinnen zijn goed.
World of Warcraft: Legion
Hans, zeg je dan ook Bar[th]elona en [th]arago[th]a?
Ik zeg "Barselona" (gebruikelijke uitspraak in het Nederlands en met een huig-r en gedeeltelijk ook in het Catalaans ("[bərsəˈɫonə]") maar "Tharagotha" (met een tong-r) omdat ik deze plaatsnaam minder goed ken. Onbekende Spaanse plaatsnamen spreek ik - terwijl ik voor de rest Nederlands praat - met Spaanse uitspraakregels uit. Maar dat geldt ook voor andere (dan Spaanse) voor mij onbekende plaatsen.

Maar consequent ben ik niet, moet ik toegeven, en ik maak er soms een potje van. Venezuela spreek ik uit als Venesoe-ela of Veneswela.
Analoog daaraan ben ik ook weer inconsequent met Oekraïense plaatsnamen:

- Kiev als Kiejef (Russische uitspraak omdat het de hoofdstad is van het land);

- L'viv als Ljvieuw (Oekraïense uitspraak);

- Kharkiv (Charkov) als Garkieuw (Oekraïense uitspraak);

- Odesa als Odessa (Oekraïense en gangbare Nederlandse uitspraak).

Ik zou de endoniemen willen volgen zoals atlassen dat doen maar dat gaat te ver. Dan wordt het al snel een rommeltje bij mij.
ME ivp MIJN
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Uit de poll van het topic over de "racistische grap" van Gordon:

"Anders en ik ligt het in de draad verder toe"

Toelichten !!!! met "ch" !!!!!!
Dat kost duur...
quote:Gentow schreef op 23 november 2013 @ 11:26:

Dat kost duur...Het lijkt een verhaspeling, maar volgens mij is dat ook een te letterlijke vertaling uit het Frans: Ça coûte cher.
Het is een contaminatie; een foutieve samentrekking van 'dat is duur' en 'dat kost veel'.
Heel veel pijn aan mijn taalgevoel; na hier vaak mijn verbazing en ergernis uitgesproken te hebben over wilT ipv wil (hij wilt....) brrrrrr.

Hoor ik mijn 5 jarige dochter deze week tot 3 x toe WILT zeggen

Ik moet verhuizen...
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
In samenwerkingsverband een enquête moeten opstellen.

Ik krijg 'm net onder m'n neus..

'Heeft u wel is gebruik gemaakt van een mobiliteitshulpmiddel?'

!*#@(!)&!!

Om deze reden werk ik dus liever alleen.
Ik krijg de neiging om dan "nietes" te antwoorden.

Ik vind het altijd zo grappig als ze het op tv hebben over de "explosieve opruimingsdienst" (met het accent op "op").
Ga in therapie!
quote:Trotter schreef op 23 november 2013 @ 17:38:

Het is een contaminatie; een foutieve samentrekking van 'dat is duur' en 'dat kost veel'.Dat woord zocht ik feitelijk.
"Ik vraag ook een exclusiviteit totaal niet , hij mag doen wat die wilt geen probleem!"

Hedendaags Nederlands: woordvolgorde, interpunctie, werkwoordsvervoeging? Deze forumster lijkt geen idee te hebben hoe het allemaal zit????
Uch, moet het even kwijt. Waar ik me echt met iedere keer dat ik het lees meer aan erger: Mensen die 'continu' en 'continue' de hele tijd door elkaar halen. Dat leest zó lastig.

Weet niet of die al eerder aan was gehaald de laatste 86 pagina's. Ik kom het echt heel vaak tegen hier op het forum.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Blog internetredactie: kun jij kan andere helpen. Ok, er staat een werkwoord extra, maar dan nog 'andere'? Ouch.
quote:tommy1 schreef op 28 oktober 2013 @ 15:26:

Helemaal mee eens. Ik irriteer mij er ook aan.

ME moeder, in plaats van MIJN moeder.

Idd. Heel erg irritant, maar ik irriteer mij aan is ook best wel een taalfout .

(ik erger me aan en ik irriteer me...) Oeps, mosterd zie ik net...

Maar goed, me dit en me dat is erg vervelend, net als hij wilt me niet enz.

In het dorp waar ik opgegroeid ben hoorde ik regelmatig 'ik kon hem niet en zij konden hem ook niet' enz. Daar werd dan mee bedoelt dat ze iemand dus niet kennen....Aaaaargh...
'Rede' in plaats van 'reden' zie je ook regelmatig.
Het lijkt of mensen ook het verschil tussen na en naar niet meer weten. Of tussen rato en ratio. Licht en ligt. Of dat ze niet snappen dat een werkwoord bij 'wij' altijd op een n eindigt. Het valt me vooral hier op het forum op dat er echt steeds slordiger geschreven wordt, met steeds meer onnodige fouten. Echt veel meer dan toen ik hier jaren geleden voor het eerst kwam. En dat stoort me, ik kan niet lekker lezen als ik om de haverklap word afgeleid door een fout.
Iemand die zelf slecht is in Nederlands en regelmatig anderen onterecht gaat 'verbeteren'. In een bestuur had iemand in een conceptbrief 'streeploos' veranderd in 'streep loos'.

Was de zoveelste keer dat hij dat deed. Ik heb hem keihard uitgelachen.
Power to the people
dubbel
Power to the people
quote:Galileo schreef op 23 december 2013 @ 16:33:

Iemand die zelf slecht is in Nederlands en regelmatig anderen onterecht gaat 'verbeteren'. In een bestuur had iemand in een conceptbrief 'streeploos' veranderd in 'streep loos'.

Ik heb hem keihard uitgelachen.Ik corrigeerde laatst een groot document in Word, en vaak komt Word met foute suggesties. Dan zet het programma bij een langer woord er gewoon een spatie tussen! Ik was verbijsterd...
quote:phoebeisback schreef op 13 december 2013 @ 16:26:

[...]

In het dorp waar ik opgegroeid ben hoorde ik regelmatig 'ik kon hem niet en zij konden hem ook niet' enz. Daar werd dan mee bedoelt dat ze iemand dus niet kennen....Aaaaargh...Bedoeld, hè?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven