Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
maandag 23 december 2013 om 17:02
maandag 23 december 2013 om 17:08
quote:phoebeisback schreef op 13 december 2013 @ 16:26:
[...]
In het dorp waar ik opgegroeid ben hoorde ik regelmatig 'ik kon hem niet en zij konden hem ook niet' enz. Daar werd dan mee bedoelt dat ze iemand dus niet kennen....Aaaaargh...Dat zei mijn man ook vaak: "Toen kon ik jou nog niet". Ik heb het hem vrij snel afgeleerd door standaard te antwoorden "Maar schatje, jij kan het toch altijd op mij?"
[...]
In het dorp waar ik opgegroeid ben hoorde ik regelmatig 'ik kon hem niet en zij konden hem ook niet' enz. Daar werd dan mee bedoelt dat ze iemand dus niet kennen....Aaaaargh...Dat zei mijn man ook vaak: "Toen kon ik jou nog niet". Ik heb het hem vrij snel afgeleerd door standaard te antwoorden "Maar schatje, jij kan het toch altijd op mij?"
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
maandag 23 december 2013 om 18:01
quote:Galileo schreef op 23 december 2013 @ 16:38:
De spellingchecker van Word deugt inderdaad niet.
Is toch schandalig?
Ik zag vandaag nog een tegel in de stoep:
HOUDT DE STOEP SCHOON
Dan denk ik: iemand bedenkt zoiets en bestelt misschien wel duizenden stoeptegels. Dan laat je dat toch even controleren?!?!
De spellingchecker van Word deugt inderdaad niet.
Is toch schandalig?
HOUDT DE STOEP SCHOON
Dan denk ik: iemand bedenkt zoiets en bestelt misschien wel duizenden stoeptegels. Dan laat je dat toch even controleren?!?!
maandag 23 december 2013 om 18:04
quote:Lotte35 schreef op 23 december 2013 @ 17:09:
Een tante van mij had deze foto geplaatst op Facebook:
[afbeelding]
Ze kreeg verschillende reacties, maar níemand zei iets over de spelfout. Toen kon ik het niet meer aan, en heb het gezegd.Wat een dráák van een bord brrrrrrr.
Een tante van mij had deze foto geplaatst op Facebook:
[afbeelding]
Ze kreeg verschillende reacties, maar níemand zei iets over de spelfout. Toen kon ik het niet meer aan, en heb het gezegd.Wat een dráák van een bord brrrrrrr.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maandag 23 december 2013 om 18:08
maandag 23 december 2013 om 18:28
quote:Melpomene schreef op maandag 23 december 2013 18:01 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Galileo in "Pijn aan je taalgevoel"" class="messagelink">Galileo schreef op 23 december 2013 @ 16:38</a>:</b>
De spellingchecker van Word deugt inderdaad niet.</div></blockquote>
Is toch schandalig?
HOUDT DE STOEP SCHOON
Dan denk ik: iemand bedenkt zoiets en bestelt misschien wel duizenden stoeptegels. Dan laat je dat toch even controleren?!?! Ik dacht precies hetzelfde toen ik die tegel zag (regio 0165 toevallig?). Maar het schijnt dus correct te zijn. Het is vergelijkbaar met "Gaat u zitten" of "Neemt u plaats".
De spellingchecker van Word deugt inderdaad niet.</div></blockquote>
Is toch schandalig?
HOUDT DE STOEP SCHOON
Dan denk ik: iemand bedenkt zoiets en bestelt misschien wel duizenden stoeptegels. Dan laat je dat toch even controleren?!?! Ik dacht precies hetzelfde toen ik die tegel zag (regio 0165 toevallig?). Maar het schijnt dus correct te zijn. Het is vergelijkbaar met "Gaat u zitten" of "Neemt u plaats".
maandag 23 december 2013 om 18:35
quote:fancypants schreef op 23 december 2013 @ 18:28:
[...]
Ik dacht precies hetzelfde toen ik die tegel zag (regio 0165 toevallig?). Maar het schijnt dus correct te zijn. Het is vergelijkbaar met "Gaat u zitten" of "Neemt u plaats".Nee hoor is gewoon de gebiedende wijs dus zonder t.
[...]
Ik dacht precies hetzelfde toen ik die tegel zag (regio 0165 toevallig?). Maar het schijnt dus correct te zijn. Het is vergelijkbaar met "Gaat u zitten" of "Neemt u plaats".Nee hoor is gewoon de gebiedende wijs dus zonder t.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maandag 23 december 2013 om 18:39
quote:Melpomene schreef op 23 december 2013 @ 18:01:
[...]
Is toch schandalig?
HOUDT DE STOEP SCHOON
Dan denk ik: iemand bedenkt zoiets en bestelt misschien wel duizenden stoeptegels. Dan laat je dat toch even controleren?!?!Is mijns inziens niet erg fout. Is namelijk gewoon de gebiedende wijs in meervouds en beleefdheidsvorm. Tot de spellingshervorming van eind jaren veertig verplicht. Officieel mag het echter niet meer.
[...]
Is toch schandalig?
HOUDT DE STOEP SCHOON
Dan denk ik: iemand bedenkt zoiets en bestelt misschien wel duizenden stoeptegels. Dan laat je dat toch even controleren?!?!Is mijns inziens niet erg fout. Is namelijk gewoon de gebiedende wijs in meervouds en beleefdheidsvorm. Tot de spellingshervorming van eind jaren veertig verplicht. Officieel mag het echter niet meer.
maandag 23 december 2013 om 19:33
Mijn man heeft het altijd over de bos. Loeiagressief word ik daarvan.
Ook zegt hij jounes ipv wat van jou is.
Wat ik wel schattig vond, waren de volgende uitspraken van mijn opa en oma.
Opa: had het over een sjemiese fabriek, en een putoroleum stelletje
Oma: ze zijn een broodje sjorma gaan eten.
Mijn opa leeft al jaren niet meer, maar als ik dit opschrijf moet ik glimlachen.
Mijn oma is zwaar dement en praat bijna niet meer, maar dit zijn uitspraken die je nooit meer vergeet.
Ook zegt hij jounes ipv wat van jou is.
Wat ik wel schattig vond, waren de volgende uitspraken van mijn opa en oma.
Opa: had het over een sjemiese fabriek, en een putoroleum stelletje
Oma: ze zijn een broodje sjorma gaan eten.
Mijn opa leeft al jaren niet meer, maar als ik dit opschrijf moet ik glimlachen.
Mijn oma is zwaar dement en praat bijna niet meer, maar dit zijn uitspraken die je nooit meer vergeet.
maandag 23 december 2013 om 19:35
Ik heb het volgens mij ook in het topic gruwelijke uitspraken gezet, maar mijn schoonvader komt uit Brabant en hij heeft alleen zussen. Als hij over een van die zussen praat, heeft hij het niet over haar maar over hem en hij. Ik kan er nog steeds niet aan wennen, denk steeds dat hij het over een man heeft. Maar het blijkt iets te zijn uit die streek.
maandag 23 december 2013 om 20:30
quote:Nouschi schreef op maandag 23 december 2013 18:35 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="fancypants in "Pijn aan je taalgevoel"" class="messagelink">fancypants schreef op 23 december 2013 @ 18:28</a>:</b>
[...]
Ik dacht precies hetzelfde toen ik die tegel zag (regio 0165 toevallig?). Maar het schijnt dus correct te zijn. Het is vergelijkbaar met "Gaat u zitten" of "Neemt u plaats".</div></blockquote>Nee hoor is gewoon de gebiedende wijs dus zonder t. Dat zei ik dus ook, maar toen bleek er een leraar Nederlands bij te zitten die me terecht wees (zoals alleen leraren dat kunnen ) en droop ik een beetje af. Maar ik had dus toch gewoon gelijk...
[...]
Ik dacht precies hetzelfde toen ik die tegel zag (regio 0165 toevallig?). Maar het schijnt dus correct te zijn. Het is vergelijkbaar met "Gaat u zitten" of "Neemt u plaats".</div></blockquote>Nee hoor is gewoon de gebiedende wijs dus zonder t. Dat zei ik dus ook, maar toen bleek er een leraar Nederlands bij te zitten die me terecht wees (zoals alleen leraren dat kunnen ) en droop ik een beetje af. Maar ik had dus toch gewoon gelijk...
dinsdag 24 december 2013 om 13:56
Ik vind "Houdt de stoep schoon" oubollig, maar niet per se fout. Zo'n vorm gebruik je niet in moderne teksten. Maar het is vaak ook inconsequentie of toch een taalfout. Dat is wanneer men schrijft:
- Ruim uw rommel op! (geen t)
- Houdt de stoep schoon! (ineens wel een t, dus fout).
- Ruim uw rommel op! (geen t)
- Houdt de stoep schoon! (ineens wel een t, dus fout).
World of Warcraft: Legion
dinsdag 24 december 2013 om 13:58
donderdag 26 december 2013 om 09:57
quote:Melpomene schreef op 23 december 2013 @ 18:01:
[...]
Is toch schandalig?
HOUDT DE STOEP SCHOON
Dan denk ik: iemand bedenkt zoiets en bestelt misschien wel duizenden stoeptegels. Dan laat je dat toch even controleren?!?!Misschien is het de bedoeling er een naam op te krijten. In het kader van de participatiesamenleving en zo.
[...]
Is toch schandalig?
HOUDT DE STOEP SCHOON
Dan denk ik: iemand bedenkt zoiets en bestelt misschien wel duizenden stoeptegels. Dan laat je dat toch even controleren?!?!Misschien is het de bedoeling er een naam op te krijten. In het kader van de participatiesamenleving en zo.
Ga in therapie!