Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:Daantje1970 schreef op 09 februari 2014 @ 12:09:

Mijn vroegere stiefnichtje schreeft op Facebook dat ze een 7,5 voor Engels had en haar rapot had gekregen. Ik wist wel dat ze rapport bedoelde, maar vroeg het toch. Ze reageerde dat ze haar rapport had gekregen met cijvers. Meisje is 15 jaar, zij zou toch moeten weten dat het cijfers is. Vraag me toch af wat voor cijfer ze voor Nederlands heeft.

En mijn schoonmoeder schrijft al jaren gefeliciteert op de kaart. Of is dat oude spelling?Schreeft???
quote:bankje schreef op 10 februari 2014 @ 09:25:

Akhiat komt uit een strengislamitische familie. Haar vader is imam en ze liep zelf tot zes jaar geleden nog rond met een sluiter.

een stukje uit de televaagNog niet verbeterd. Idd. de televaag. :-D
Ook op school bloeit Liliana open.

Een zinnetje uit het AD
Anette Gerritsen nu op NOS Olympische Spelen: 'zij heb ............'

Niet één keer, maar continu. Doe dan toch maar Erben!
quote:Daantje1970 schreef op 09 februari 2014 @ 12:09:

Mijn vroegere stiefnichtje schreeft op Facebook dat ze een 7,5 voor Engels had en haar rapot had gekregen. Ik wist wel dat ze rapport bedoelde, maar vroeg het toch. Ze reageerde dat ze haar rapport had gekregen met cijvers. Meisje is 15 jaar, zij zou toch moeten weten dat het cijfers is. Vraag me toch af wat voor cijfer ze voor Nederlands heeft.

En mijn schoonmoeder schrijft al jaren gefeliciteert op de kaart. Of is dat oude spelling?Waarom zou 'gefeliciteerd' fout zijn?

Nu zie ik het pas!
quote:sandt schreef op 11 februari 2014 @ 15:18:

Niet één keer, maar continu. Doe dan toch maar Erben!Jaa ik hoor het ook steeds! de eerste keer dacht ik, heb ik dit nou goed gehoord?
" hoe ging het over bij jouw?

Wij draaien diensten en mijn moeder komt hier 1x per week logeren dan tankt ik bij."

Dat iedereen op dit forum "gedate" schrijft, terwijl het "gedatet" is. Niemand schijnt hier ooit over te zijn gevallen. Valt me tegen aangezien er hier behoorlijk wat mensen zijn die anderen lopen te verbeteren.

Verder inderdaad "me" in plaats van "mijn" en "wilt", auw! Dat doen pijn. Ook kennen er heel veel de regeld van -d en -dt niet, ook best pijnlijk.
quote:loppy schreef op 11 februari 2014 @ 15:49:

Dat iedereen op dit forum "gedate" schrijft, terwijl het "gedatet" is. Niemand schijnt hier ooit over te zijn gevallen. Valt me tegen aangezien er hier behoorlijk wat mensen zijn die anderen lopen te verbeteren.

Verder inderdaad "me" in plaats van "mijn" en "wilt", auw! Dat doen pijn. Ook kennen er heel veel de regeld van -d en -dt niet, ook best pijnlijk.De regeld??

Verder inderdaad "me" in plaats van "mijn" en "wilt", auw! Dat doen pijn. Ook kennen er heel veel de regeld van -d en -dt niet, ook best pijnlijk.Ik schrijf "gedatet", "gequotet", etc. omdat ik behoorlijk Nederlands wil (proberen te) schrijven. Maar ik vind het ergens logisch waarom forummers "gedate" schrijven, al is dat fout. Men spreekt "date" uit als "deet". En hoe schrijf je "gedeet"? Als "deet" de uitspraak van "date" is, hoe moet men dan "gedeet" schrijven? O... met ge- ervoor, gedate. Zo ook met gequotet/gequote.
World of Warcraft: Legion
Gewoon proberen, baadt het niet dan schaadt het niet toch?
quote:Elynn schreef op 12 februari 2014 @ 14:54:

Gewoon proberen, baadt het niet dan schaadt het niet toch?Dat hangt er van af. Als je te lang niet baadt, dan word je toch wel erg vies en dan schaadt het wel degelijk!
Douchen is natuurlijk ook een optie.

Verder inderdaad "me" in plaats van "mijn" en "wilt", auw! Dat doen pijn. Ook kennen er heel veel de regeld van -d en -dt niet, ook best pijnlijk.Waarom niet gewoon "met iemand afspreken" of "een afspraakje hebben"? Dát is volgens mij Nederlands.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Ook kennen er heel veel de regeld van -d en -dt niet, ook best pijnlijk.Misschien omdat er geen -dt regel is, dat ze 'm niet kennen?
quote:sandt schreef op 11 februari 2014 @ 15:18:

Niet één keer, maar continu. Doe dan toch maar Erben!Al de hele week! Amsterdams he, stront irritant!
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:Lebowski schreef op 12 februari 2014 @ 20:51:

[...]

Misschien omdat er geen -dt regel is, dat ze 'm niet kennen?

Ze kennen juist te goed een zelf bedachte regel.

Ik gaf de opdracht in 2 vmbo kader: 'Vervoeg het werkwoord spelen. Vertel waarom je wat doet.'

Meisje in mijn klas: 'Spelen, speelde, dus hij speeldt met dt op het eind.'

Heel consequent: 'Happen, hapte dus hij hapt.'
Een boel voorbeelden die jullie noemen, komen uit dialecten: 'zij heb', 'tankt ik bij'. Vind ik een heel andere categorie dan 'verassen' en 'hoe gaat het met jouw'. Dialecten zijn mooi en moeten zo lang mogelijk blijven bestaan. Doen geen pijn aan mijn taalgevoel (nou ja, eerlijk gezegd soms wel, maar da's meer een kwestie van smaak).

Wat ik zelf vreselijke taalfouten vind, zijn:

-met stip op 1: onnodige spaties (aaaaaarggghhhh!)

-geen interpunctie

-ik wordt en andere foute werkwoordvervoegingen

-jouw in plaats van jou

-u in plaats van uw (u huis, u vrouw) en me in plaats van mijn (me huis, me vrouw)
Over onjuist spatiegebruik gesproken: het is maar wat je netjes vindt...

Dit bord staat in de stad waar ik woon. Fiets er geregeld langs en moet er elke keer om lachen.

(En hi Elynn, welkom terug!)
Lebowski!

Niks voor jou, zo'n net jurkje?
ja, voor als ik eens naar een net feestje ga
quote:stokst@@rtje schreef op 12 februari 2014 @ 21:12:

Een boel voorbeelden die jullie noemen, komen uit dialecten: 'zij heb', 'tankt ik bij'. Vind ik een heel andere categorie dan 'verassen' en 'hoe gaat het met jouw'. Dialecten zijn mooi en moeten zo lang mogelijk blijven bestaan. Doen geen pijn aan mijn taalgevoel (nou ja, eerlijk gezegd soms wel, maar da's meer een kwestie van smaak).

Wat ik zelf vreselijke taalfouten vind, zijn:

-met stip op 1: onnodige spaties (aaaaaarggghhhh!)

-geen interpunctie

-ik wordt en andere foute werkwoordvervoegingen

-jouw in plaats van jou

-u in plaats van uw (u huis, u vrouw) en me in plaats van mijn (me huis, me vrouw)'Hij heb', en 'tankt ik bij' vind jij dialect en je vind foute wwrkwoordvervoegingen vreselijk. Leg uit want ik zie het verschil hier niet. 'Hij heb' is een foute vervoeging die in sommige streken zo ingeburgerd is dat het dialect lijkt.
Ik heb haske veel plezier met hem

Hartstikke.

Je hebt ons vast al op TV gezien hé? De PostcodeKlapper gaat van start en speciaal om dat te vieren delen we wincodes uit! Hiermee maak jij gratis kans op te gekken prijzen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven