Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Bijschrift bij een foto op facebook:

Me vader heb ut goed voor mekaar

Zucht, hoeveel fouten kan je maken in zo'n korte zin!
@Sandt: ik dacht dat het dialectdingetjes waren, maar kan er naast zitten. Als het geen dialect is, dan vind ik het inderdaad stom ;)
quote:stokst@@rtje schreef op 13 februari 2014 @ 17:17:

@Sandt: ik dacht dat het dialectdingetjes waren, maar kan er naast zitten. Als het geen dialect is, dan vind ik het inderdaad stom ;)Is vaak ook welmiets dat veel mensen doen. Waar ik woon is hij heb, ook aardig ingeburgerd. Maar als je dan op de tv, voor de NOS het steeds zegt, vind ik niet kunnen. NOS is geen regionale zender, daar verwacht ik abn.
Ik erger me aan het veelvuldig gebruik van het woordje mén.

Mén wat heb ik het leuk gehad....

Mén wat is het weer druk....

In spreektaal gaat het nog wel. Maar als ik het zwart op wit zie staan moet ik altijd denken aan een huishoudbeursbezoekster in een ANWB jack.
quote:luni schreef op 11 februari 2014 @ 15:23:

[...]

Waarom zou 'gefeliciteerd' fout zijn?

Nu zie ik het pas!En ik zie nu dat ik schreeft heb geschreven
quote:markovic schreef op 10 februari 2014 @ 10:15:

[...]

Schreeft???Dat zie ik nu ook dus. Maar dat is een tikfout, want ik weet dondersgoed dat schreeft niet bestaat.
quote:bankje schreef op 13 februari 2014 @ 14:32:

Je hebt ons vast al op TV gezien hé? De PostcodeKlapper gaat van start en speciaal om dat te vieren delen we wincodes uit! Hiermee maak jij gratis kans op te gekken prijzen!

Ik heb nog nooit een prijs gegekt.
World of Warcraft: Legion
In de Gezondheid-pijler wordt er gezegd dat iemand geelzucht heeft. Ik denk dan aan een symptoom, maar anderen denken dat geelzucht een ziekte is. Geelzucht is geen ziekte, maar een symptoom van een ziekte die nog moeten vastgesteld. Het heeft een relatie met een leveraandoening. Omdat geelzucht een symptoom is definieert het woord niet wat de leveraandoening precies is. Dat moet dan nog door artsen worden onderzocht. Ik geef toe dat dit eerder een medische dan een taaldiscussie is.
Ik bespeur een devaluatie van het begrip 'goddelijk' als het om eten gaat. Nu op de eten-pijler een discussie over vegetarisch vlees, waarop iemand zegt dat de diepvriesfrikadellen van Mora (of iets in die orde) werkelijk goddelijk zijn. Hmmmm tjaaaaa
Hoe krijg ik mijn zoontje optijd naar bed!?

[...] dat ik hem 's avonds gewoon niet optijd in bed krijg

En nieuw woord: optijd. En zo gek vind ik het niet dat zoontje niet wil slapen: optijd is natuurlijk iets heel anders dan bedtijd.
quote:betjebig schreef op 16 februari 2014 @ 11:50:

Ik bespeur een devaluatie van het begrip 'goddelijk' als het om eten gaat. Nu op de eten-pijler een discussie over vegetarisch vlees, waarop iemand zegt dat de diepvriesfrikadellen van Mora (of iets in die orde) werkelijk goddelijk zijn. Hmmmm tjaaaaa

Ik bespeur sowieso een devaluatie als het gaat om het uitdrukken van waardering of afkeur. Tegenwoordig is iets al snel te gek, houdt men ervan of is het fantastisch of juist het tegenovergestelde, is het afschuwelijk, haat men het etc.

Bij klassieke concerten is tegenwoordig een staande ovatie bijna een verplichting terwijl het vroeger een grote uitzondering was.

Volgens mij is dat een beetje een pseudo-Amerikaanse TV-cultuur.
Het voorzetsel aan een het zelfstandig naamwoord vastplakken kom ik trouwens vaker tegen, onder meer bij 'op zoek':

Opzoek naar levensverhalen voor fotografie examen.
quote:Elynn schreef op 17 februari 2014 @ 17:12:

Het voorzetsel aan een het zelfstandig naamwoord vastplakken kom ik trouwens vaker tegen, onder meer bij 'op zoek':

Opzoek naar levensverhalen voor fotografie examen.En samenstellingen als twee woorden schrijven blijkbaar ook. Ook in dit voorbeeld (kritiek slaat op de schrijver van die voorbeeldtekst, uiteraard niet op Elynn zelf).
Wat wilt hij van me? Vind ie mij leuk? Wilt hij sex?

Hoe zat het ook al weer met die T?

En nee, het is geen sex maar seks.
Hebt u broers of zussen ?

Dit moet toch Heeft u zijn?

Dit was een vraag bij een talencursus
quote:bankje schreef op 24 februari 2014 @ 08:24:

Hebt u broers of zussen ?

Dit moet toch Heeft u zijn?

Het mag allebei.
Tegenwoordig lees ik vaak zinnen als:

"Ik ga maar is naar bed" of "het regent maar weer is"

Kom op zeg.
quote:Elynn schreef op 17 februari 2014 @ 17:12:

Het voorzetsel aan een het zelfstandig naamwoord vastplakken kom ik trouwens vaker tegenVanochtend in de Metro: 'Toen ik het appartement binnenliep was ik opslag verliefd.'
Elders gelezen, in een profiel:

Ik ben altijdT . . . . .
Volgende week begint bij ons in de praktijk een nieuwe receptioniste. Vandaag kregen we een mail waarin ze zichzelf voorstelt. In die mail schrijft ze twee keer: 'Ik wordt'.

Voor mij is dat meteen al een afknapper.

Ben ik dan een zeur, of zijn jullie het met me eens?
Ik stoor me daar ook aan. In mijn vorige baan had ik een teammanager die nog geen zin foutloos kon typen, dat was ook zo'n afknapper.
Vandaag in een ziekenhuis: bij stRoring bel...

En... er kunnen mensen eerder aan de beurt zijn om dat (moet zijn: omdat) er spoed bij is.
Van de week weer een paar keer gehoord op TV: op jonge leeftijd. Het is "op lage leeftijd" of "wanneer men jong is". Net zo goed als dat je spreekt over oude mensen en mensen met een hoge leeftijd en niet over mensen met een "oude leeftijd". Tenenkrommend.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pejeka, in plaats van

"Zij werden op jonge/lage leeftijd geconfronteerd met seksueel misbruik."

zou ik schrijven

"Zij werden jong geconfronteerd met seksueel misbruik."
quote:hans66 schreef op 28 februari 2014 @ 18:45:

Pejeka, in plaats van

"Zij werden op jonge/lage leeftijd geconfronteerd met seksueel misbruik."

zou ik schrijven

"Zij werden jong geconfronteerd met seksueel misbruik."Natuurlijk is dat ook goed. Maar je snapt mijn punt, daar gaat het om.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven