Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
donderdag 13 februari 2014 om 19:08
quote:stokst@@rtje schreef op 13 februari 2014 @ 17:17:
@Sandt: ik dacht dat het dialectdingetjes waren, maar kan er naast zitten. Als het geen dialect is, dan vind ik het inderdaad stom ;)Is vaak ook welmiets dat veel mensen doen. Waar ik woon is hij heb, ook aardig ingeburgerd. Maar als je dan op de tv, voor de NOS het steeds zegt, vind ik niet kunnen. NOS is geen regionale zender, daar verwacht ik abn.
@Sandt: ik dacht dat het dialectdingetjes waren, maar kan er naast zitten. Als het geen dialect is, dan vind ik het inderdaad stom ;)Is vaak ook welmiets dat veel mensen doen. Waar ik woon is hij heb, ook aardig ingeburgerd. Maar als je dan op de tv, voor de NOS het steeds zegt, vind ik niet kunnen. NOS is geen regionale zender, daar verwacht ik abn.
donderdag 13 februari 2014 om 20:32
donderdag 13 februari 2014 om 22:38
zondag 16 februari 2014 om 00:40
In de Gezondheid-pijler wordt er gezegd dat iemand geelzucht heeft. Ik denk dan aan een symptoom, maar anderen denken dat geelzucht een ziekte is. Geelzucht is geen ziekte, maar een symptoom van een ziekte die nog moeten vastgesteld. Het heeft een relatie met een leveraandoening. Omdat geelzucht een symptoom is definieert het woord niet wat de leveraandoening precies is. Dat moet dan nog door artsen worden onderzocht. Ik geef toe dat dit eerder een medische dan een taaldiscussie is.
World of Warcraft: Legion
maandag 17 februari 2014 om 14:02
quote:betjebig schreef op 16 februari 2014 @ 11:50:
Ik bespeur een devaluatie van het begrip 'goddelijk' als het om eten gaat. Nu op de eten-pijler een discussie over vegetarisch vlees, waarop iemand zegt dat de diepvriesfrikadellen van Mora (of iets in die orde) werkelijk goddelijk zijn. Hmmmm tjaaaaa
Ik bespeur sowieso een devaluatie als het gaat om het uitdrukken van waardering of afkeur. Tegenwoordig is iets al snel te gek, houdt men ervan of is het fantastisch of juist het tegenovergestelde, is het afschuwelijk, haat men het etc.
Bij klassieke concerten is tegenwoordig een staande ovatie bijna een verplichting terwijl het vroeger een grote uitzondering was.
Volgens mij is dat een beetje een pseudo-Amerikaanse TV-cultuur.
Ik bespeur een devaluatie van het begrip 'goddelijk' als het om eten gaat. Nu op de eten-pijler een discussie over vegetarisch vlees, waarop iemand zegt dat de diepvriesfrikadellen van Mora (of iets in die orde) werkelijk goddelijk zijn. Hmmmm tjaaaaa
Ik bespeur sowieso een devaluatie als het gaat om het uitdrukken van waardering of afkeur. Tegenwoordig is iets al snel te gek, houdt men ervan of is het fantastisch of juist het tegenovergestelde, is het afschuwelijk, haat men het etc.
Bij klassieke concerten is tegenwoordig een staande ovatie bijna een verplichting terwijl het vroeger een grote uitzondering was.
Volgens mij is dat een beetje een pseudo-Amerikaanse TV-cultuur.
maandag 17 februari 2014 om 23:45
quote:Elynn schreef op 17 februari 2014 @ 17:12:
Het voorzetsel aan een het zelfstandig naamwoord vastplakken kom ik trouwens vaker tegen, onder meer bij 'op zoek':
Opzoek naar levensverhalen voor fotografie examen.En samenstellingen als twee woorden schrijven blijkbaar ook. Ook in dit voorbeeld (kritiek slaat op de schrijver van die voorbeeldtekst, uiteraard niet op Elynn zelf).
Het voorzetsel aan een het zelfstandig naamwoord vastplakken kom ik trouwens vaker tegen, onder meer bij 'op zoek':
Opzoek naar levensverhalen voor fotografie examen.En samenstellingen als twee woorden schrijven blijkbaar ook. Ook in dit voorbeeld (kritiek slaat op de schrijver van die voorbeeldtekst, uiteraard niet op Elynn zelf).
World of Warcraft: Legion
vrijdag 28 februari 2014 om 11:46
vrijdag 28 februari 2014 om 12:45
Van de week weer een paar keer gehoord op TV: op jonge leeftijd. Het is "op lage leeftijd" of "wanneer men jong is". Net zo goed als dat je spreekt over oude mensen en mensen met een hoge leeftijd en niet over mensen met een "oude leeftijd". Tenenkrommend.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 28 februari 2014 om 18:47
quote:hans66 schreef op 28 februari 2014 @ 18:45:
Pejeka, in plaats van
"Zij werden op jonge/lage leeftijd geconfronteerd met seksueel misbruik."
zou ik schrijven
"Zij werden jong geconfronteerd met seksueel misbruik."Natuurlijk is dat ook goed. Maar je snapt mijn punt, daar gaat het om.
Pejeka, in plaats van
"Zij werden op jonge/lage leeftijd geconfronteerd met seksueel misbruik."
zou ik schrijven
"Zij werden jong geconfronteerd met seksueel misbruik."Natuurlijk is dat ook goed. Maar je snapt mijn punt, daar gaat het om.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!