Postcrossing deel 9

08-07-2012 12:53 2788 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt postcrossing:

Eerst de verkorte versie:

Vraag op de website een adres aan

stuur een ansichtkaart naar dat adres

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen.

Je zult het adres via e-mail, met een Postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.

Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het Postcard ID op de kaart.

Het Postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren.

Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.

Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.
Wat is Postcrossing toch leuk. Ik krijg steeds zulke leuke kaarten, ik word er helemaal blij van. Die lieverds lezen mijn profiel goed, bekijken mijn favorieten en doen echt hun best op de kaartjes en de teksten. Leuk, leuk, leuk.

De adressen die ik zelf krijg zijn niet zo boeiend. Ik blijf nog steeds dezelfde landen krijgen en de profielen zijn ook veel hetzelfde. Ze willen enkel sights, een vlag, een bijzonder dier, een landschap, etc. en dat allemaal specifiek van mijn land. Vooral die laatste twee kan ik niet zoveel mee (ik heb hier geen natuur of typische beesten). En dat terwijl ik zoveel leuke kaartjes heb zonder dat.

@Nepese: Ik heb voorlopig genoeg, maar ik blijf toch ook wel steeds checken of ze weer in de lucht zijn. Ik zou het jammer vinden als het over is.

Laatst werd bij mij een Russische kaart na 117 dagen geregistreerd.

@Neferisis: Had je geen reiskostenvergoeding kunnen vragen? Een paar dagen Hong Kong is best leuk.

@Peacy: Dan toch een stille aanbidder?

@Dreamer: Ik heb wel eens expres geen postzegel geplakt. Die kaart is toen zonder enig commentaar daarover geregistreerd.

@Nicolientje: Als je behoefte hebt om te mailen, je weet me te vinden. Sterkte.
@ Indie: ik heb momenteel hetzelfde. Tot nu toe heb ik leuke landen gekregen uit diverse landen, zoals Aruba, Chili, Zuid-Afrika, Zuid-Korea en diverse andere landen.

Als ik zelf kaartjes verstuur, gebeurt het regelmatig dat mijn nieuwe kaart weer naar hetzelfde land mag als waar de hurray vandaan kwam. Van de week had ik een hurray uit Duitsland, mijn nieuwe kaartje mocht weer naar Duitsland. Gisteren had ik een hurray uit Belarus, het nieuwe kaartje is ook weer onderweg naar Belarus.

Allebei de nieuwe profielen waren trouwens wel leuk, dus ik heb passende kaartjes en postzegels gevonden, en ik had genoeg om over te schrijven.

Liever leuke profielen uit dezelfde landen, dan een leeg of veeleisend profiel uit een nieuw land. Maar het is wel typisch dat mijn kaartjes uit veel verschillende en nieuwe landen komen, en dat ik zelf regelmatig dezelfde landen krijg.

Vorige week mocht ik trouwens wel een kaartje sturen naar Japan! Dat was voor mij een nieuw land.

Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar I-Drukker, en ik heb gevraagd naar de stand van zaken van de website van gratis ansichtkaarten.

Een kaartje 117 dagen onderweg naar Rusland is erg lang, wel leuk dat het kaartje na al die tijd toch nog is aangekomen.
Ik krijg ook leuke kaartjes op dit moment!

Helaas zijn de profielen die ik trek wat minder. Ik had net een Chinees die alleen maar mee deed om de postzegels (en ik heb alleen maar saaie postzegels) en een leeg profiel in Taiwan. Ben er dus maar weer mee gestopt voor vandaag. Hopelijk volgende keer beter.

Morgen raakt weer een kaartje naar Rusland expired (2e van de 4). Dus het gaat blijkbaar niet altijd goed met de post daar.
Veel creativiteit in de bus dit weekend: zelfgemaakte kaarten en enveloppen (ik moet toch ook eens zo'n mal aanschaffen) met leuke extraatjes erin (ansichten, stickers en postzegels). Ik heb niet in mijn profiel staan dat ik zelfgemaakte kaarten, noch dat ik de post in een envelop wens te ontvangen, maar als het fraai wordt uitgevoerd heb ik er geen moeite mee.

@Nepese > yo, Aruba! Die heb ik nog niet op het lijstje staan.

Volgens mijn kinderen heb ik een Postcrossing tic. Als we onderweg zijn zie ik overal en nergens kaartjes en moet ik even naar binnen...

@Indie > Hong Kong lijkt mij helemaal geen aantrekkelijke stad om te bezoeken, maar misschien heb ik er wel een totaal verkeerd beeld van.

@Peacy > ik kreeg ook een lege kaart (uit China) in een envelop. Geen memo erbij, de ID-code stond op de envelop vermeld. Suf!

@DolorousEd > ik zou morgen wel een berichtje naar het expired profiel sturen. Bij mij is 1 op de 3 gewoon vergeten de kaart te registreren.

Aangevraagde adressen: Slovenië, Slowakije, Estland, Letland, Litouwen, Zwitserland, Thailand en Brazilië. Zo eens diep in de voorraad duiken, want de profielen zijn bijna allemaal een uitdaging!
Ik geef toe, ik heb gisteren mijn brievenbus niet geleegd, maar vandaag vond ik maar liefst 6 officials in de bus. Waaronder de allerstomste kaart tot nu toe, een kleurcode. Oftewel een groot geel vlak met daaronder pantone 100. Het enge is dat er een box bestaat met 100 van dit soort kaarten. Misschien krijgen dus nog 99 mensen zo'n lelijk ding (keep your fingers crossed). Het zal vast erg artistiekerig zijn of zoiets, maar ik vind het zonde van de moeite.

@Nepese: Al iets van I-drukker gehoord?

@Neferisis: Voor een paar dagen trek ik zo'n Aziatische miljoenenstad nog wel, zeker als het gesponsord zou worden. Ik ben zelf nooit verder gekomen dan het vliegveld, wat wel jammer is aangezien ik een vriendin heb wonen in Hong Kong.

@DolorousEdd: Dat soort profielen zijn niet leuk. Bij de lege hangt het er bij mij vanaf of ze nieuw zijn of niet. Nieuwe deelnemers probeer ik nog een beetje op te voeden. Aan oudgedienden zonder profiel besteed ik geen tijd, energie en geld. Als ik goed gehumeurd ben kunnen ze een gratis kaart zonder postzegel krijgen en anders niets. Ik stuur kaarten naar mensen, niet naar adressen.
Indie: dan wel een Ukrainse aanbidster
@Neferisis: dat heb ik dus ook. Overal waar ik kom zie ik steeds leuke kaartjes. En ik heb een museumjaarkaart, dus na een museumbezoek kan ik in de museumwinkel kijken of ik leuke kaartjes zie.

Aruba is inderdaad een bijzondere plaats om een kaartje vandaan te krijgen.

@Indie: inmiddels heb ik een mailtje terug ontvangen van I-Drukker. Zij schrijven dat er momenteel een groot onderhoud aan de website bezig is, en dat ze er naar streven om de website zo snel mogelijk weer werkende te hebben.

Dus dat is goed nieuws! Misschien dat ze de website aan het vernieuwen zijn, en misschien hebben ze ook nieuwe kaartjes.

Hebben jullie dat trouwens ook dat je reacties krijgt omdat je zoveel kaartjes koopt? Gisteren kocht ik weer wat kaartjes in een winkel waar ik vaker kom. Ik kreeg de opmerking van zo, weer kaartjes sturen? Toen heb ik verteld over postcrossing.
Ook hier bracht de postbezorger een flinke lading officials, namelijk zeven stuks. Volgens mij is er een Aziatische postzak gearriveerd, want China, Taiwan en Hong Kong waren de laatste dagen goed vertegenwoordigd.

Jammer genoeg zat er ook weer een 'dubbele' tussen. Ik begrijp best dat je niet al die honderden ontvangen kaarten gaat doorspitten als je mij een kaartje mag sturen, maar even kijken bij hetgeen jouw landgenoten verstuurd hebben is slechts een kleine moeite.

@Indie > ik kreeg dit weekend een profiel van een postcrosser, die o.a. pantones spaarde. Kennelijk is er voor elke kaart wel een liefhebber te vinden...

@Nepese > ik heb ook een museumjaarkaart. Ik ben vanochtend, omdat ik er toch in de buurt was, even museum De Pont ingelopen. Slecht 1 kaartje gekocht.

Bij veel musea kun je trouwens in de museumshop terecht zonder een entreekaartje.

Inderdaad krijg ik ook regelmatig een opmerking als ik weer eens een berg kaarten wil afrekenen. Ik heb al heel wat Postcrossing (en PMK) promotie verricht.
quote:Peacy schreef op 26 februari 2013 @ 17:44:

Indie: dan wel een Ukrainse aanbidster En dat is niet helemaal jouw type begrijp ik? Ik zie gelijk zo'n ouderwetse booskijkende anabole Oostblok topsportster voor me. Om bang van te worden.

@Nepese: Dat is goed nieuws. I-drukker kaarten zijn prima geschikt voor stomme profielen en sommige kaarten vind ik ook nog eens echt leuk zoals die stroopwafel en de snert.

@Neferisis: Dat verbaast me dan toch weer niet. Smaken verschillen gelukkig, anders was postcrossing wel erg saai.

Ik heb vandaag weer twee geweldige kaarten ontvangen. De rode katten kaarten beginnen onderhand een echte verzameling te worden. En ik kreeg ook een leuke Banksy. En beide kaarten ook nog leuk beschreven. Het was dus weer een feestje.

Zelf heb ik een Suriname kaart naar Engeland, een Anne Geddes naar een Nederlandse liefhebster en een gefavoriete herfst kaart naar Finland verstuurd.
............... En ik kreeg nog een vreemde hurray. Ik had in december een kerstkaart naar Duitsland gestuurd en na 45 dagen een mailtje er achter aan omdat ik nog niets gehoord had. Deze mevrouw heeft vervolgens haar stapel kerstkaarten nog eens bekeken en daar zat de mijne niet tussen schreef ze. Vervolgens koos zij er voor om hem niet te registreren (wat naturlijk haar goed recht is) en de kaart is expired. En nu kreeg ik na 88 dagen opeens een hurray met de melding dat de kaart niet was aangekomen, maar dat zij hem nu wel heeft geregistreerd. Ik weet niet zo goed wat ik daar nu nog mee moet. Eerlijk gezegd was deze kaart ondertussen wel uit mijn systeem en ik voel ook niet meer echt de behoefte om er nu nog een tweede kaart achteraan te sturen.
Misschien was ze wel heel nieuwsgierig naar hoe die kaart er uit ziet.
@Neferisis: Museum De Pont ben ik nog nooit geweest, het lijkt me erg leuk. Leuk dat je trouwens ook zonder entree in sommige museumwinkels terecht kunt.

@Indie: de I-Drukker kaarten met de stroopwafels vind ik ook erg leuk, deze heb ik zelf besteld. De I-Drukker kaarten met de wintergroeten uit Holland vind ik ook leuk. Regelmatig zie ik dat beide kaarten zelfs favoriet zijn gemaakt. Ook leken de kaarten van Nederland in 2020 me erg leuk.

Gisteravond mocht ik weer een nieuw adres aanvragen. Voor mij een nieuw land, Litouwen! Het leuke was, dat een bepaald kaartje twee keer tussen haar favorieten stond, en laat ik nu net dat kaartje in mijn voorraad hebben!
Een museumkaart uit Canada ontvangen en zelf een haakwerkje naar Spanje en een schaap naar Zuid-Holland gestuurd.

Mijn tweede kaart naar de Verenigde Arabische Emiraten is eindelijk, na 114 dagen, aangekomen.

@Indie > een vriendin is ook dol op rode katten en heeft nu twee kittens in huis: Fred & George, vernoemd naar de ondeugende tweelingbroers uit de Harry Potter boeken. Dolle pret daar.

@Nepese > gelukkig biedt Brabant ook interessante musea en hoef ik niet altijd ver te reizen om een mooie collectie of tentoonstelling te bezoeken.

Ik vind de meeste historische kaarten van i-Drukker ook geschikt voor postcrossing.

Naar hoeveel verschillende landen heb je inmiddels al kaarten mogen sturen? Bij mij staat de teller nu op vijfenzeventig.
Even klagen hoor. Het plezier in pc vergaat mij een beetje op dit moment. Vlak achter elkaar twee niet zulke leuke landgenoten. De één een postzegelverzamelaar met een, vind ik, nogal aanmatigend profiel en de ander is weer zo'n hebzuchtig type met een extra profiel. Dezelfde week dat ik haar een kaartje moest sturen kreeg ik er één van haar andere (identieke) profiel. Boring dus. Niks nieuwe mensen ontdekken. En dan ook nog schreeuwen dat ik haar ontvangen kaarten moet checken want ze blieft geen dubbele. Allereerst had ze ook nog eens zo'n 150 kaarten niet ge-upload dus dat wordt al lastig checken, maar met extra profielen al helemaal zinloos. Idioot.

Die hebzucht daar kan ik zo verschrikkelijk slecht tegen. Waarom nou weer meer meer meer? Wees toch eens tevreden met wat je krijgt. Lelijke mensen vind ik dat. Naast arrogantie één van mijn grootste allergieën. Het wordt door pc zelf ook als ongewenst omschreven, maar meer kunnen ze niet doen denk ik. Ik heb al eens eerder opnieuw een kaartje moeten sturen naar hetzelfde mens en dat voelde naast saai vooral heel ondankbaar. Alsof de eerste keer niet goed genoeg was.

Bah, soms is pc erg frustrerend.

@Neferisis: Mijn rode kat is alleen, maar hij denkt regelmatig wel een roodharig vriendje te hebben om achteraan te rennen................. zijn staart. Maf beest.

@Nepese: Die 2020 kaart heb ik ook. Speciaal voor (maatschappijkritische) mensen die wat cynisme wel kunnen waarderen.
Hier even een kort berichtje, de volgende keer kom ik hier weer uitgebreider posten en kom ik ook op jullie berichtjes terug.

Maar wat ik pas heb gelezen: de guldenpostzegels zouden per 1 november ongeldig worden! Ik vind dat echt ontzettend jammer. Het is leuk om die retroguldenpostzegels te plakken, en ik kreeg regelmatig leuke reacties op die postzegels.

Goed, ik krijg mijn voorraadje guldenpostzegels heus wel op voor 1 november, maar ik zou het echt ontzettend jammer vinden als dit bericht inderdaad klopt.

Dit was even een egoberichtje, de volgende keer kom ik uitgebreider terug, maar dit wilde ik even kwijt.
Over het verdwijnen van de guldenpostzegels: is deze al voorbij gekomen?

http://petities.nl/petitie/postzegelfraude/prominents

Ik heb al getekend. Zag m op het postcrossing forum.
Gisteren twee en vandaag drie kaarten ontvangen, allemaal voorzien van uitgebreide, interessante en/of geestige verhalen. Er zat o.a. een afbeelding van een van mijn favoriete schilders, Turner, tussen, maar ook een moderne 'Alice' illustratie.

@Indie > ik word ook niet blij van dwingende en/of hebberige profielen. Kop op, er komt binnenkort vast een leuk profiel voorbij, laat je postcrossing plezier niet vergallen door zo'n stel theemutsen!

@Nepese > jammer genoeg zit het einde van de geldigheid van de guldenzegel er echt aan te komen. Ik blijf zo lang mogelijk de oude zegels plakken. Deze week maar eens een nieuwe lading bestellen.

@BlauwTheekopje > de initiator van deze petitie is de eigenaar van PMK, ik snap zijn motivatie wel.

Morgenavond heb ik tijd om adressen aan te vragen en kaarten te schrijven, eerst morgen nog een tentamen doen...
Even nog een kort berichtje. De website van gratis ansichtkaarten is weer online.

Er is geen daglimiet meer van 250 setjes kaarten, en je hoeft niet meer een maand te wachten voordat je een nieuw pakketje aan kunt vragen.

Helaas moet je nu bij ieder setje kaarten dat je bestelt wel een eigen bijdrage van ¤ 4,95 voor de verzendkosten betalen. Als je bij hun in de buurt bent, dan kun je bij hun wel een setje ansichtkaarten gratis ophalen, zolang de voorraad strekt.
Twee sfeervolle plaatjes in de brievenbus aangetroffen: een architectonisch hoogstandje en een zonsondergang.

Straks een avondje languit op de bank met de iPad en de voorraad kaarten, nu eerst iets eetbaars in elkaar flansen voor het gezin.

@Nepese > zo leuk vind ik die ad kaarten ook weer niet, voor dat bedrag koop ik liever ansichten waar ik zelf ook warm voor loop.
@Neferisis: Wat voor tentamen had je? Is het goed gegaan?

Jammer van I-drukker. Ik heb geprobeerd meerdere setjes tegelijk te bestellen om zo de verzendkosten te drukken, maar dat kan niet. En 4,95 vind ik veel teveel voor 20 dezelfde kaarten. Ze hebben erg weinig leuke kaarten, vooral de teksten vind ik meestal tenenkrommend, dus setjes daar doe ik sowieso niet aan. En 25 cent voor een ad-kaart vind ik veel te duur. Ik snap het wel een beetje, maar ik wil niet zoveel meebetalen aan andermans marketing.

Ik heb de petitie getekend. Vol overtuiging, want ik vind het pure diefstal zo zonder inwisselmogelijkheid en weer een toppunt van arrogantie (en dat haat ik).
Hej Allemaal, Na ongeveer een jaar een postcrossingpauze te hebben gehad.. ga ik nu weer rustig aan beginnen.

De postzegels, de kaarten van toen en ook het account ga ik nieuw leven inblazen .

Heb wel heel veel idrukkerkaarten weggedaan, scheelde voor mijn gevoel een berg bagage.

Hiervoor heb ik in meerdere postcrostopic-delen meegeschreven, graag kom ik hier weer meelezen en schrijven.

Mijn nu eerste kaarten gaan naar WitRusland, Rusland, China, Oostenrijk, Duitsland, Nederland en Finland.
@Neferisis: in Brabant zijn er inderdaad volop leuke musea. Hoeveel landen ik heb gehad met versturen en ontvangen, moet ik eens gaan nakijken. In ieder geval ontvang ik uit meer verschillende landen kaarten dan het aantal landen waar ik zelf een kaartje heen stuur. Ik vind het ook jammer dat I-Drukker nu ineens verzendkosten berekent.

@Indie: Ik houd ook niet van dwingende profielen in de trant van dat mensen perse bepaalde kaarten willen ontvangen. Jammer dat de portokosten niet omlaag gingen toen je probeerde meerdere setjes kaarten bij I-Drukker te bestellen. Goed dat je de petitie voor guldenpostzegels hebt ondertekend.

@Noa-Lynn: Leuk dat je weer begonnen bent met postcrossing, en dat je kaartjes naar zeven verschillende landen mocht sturen. Nu wachten voor de eerste Hurray en hopelijk ontvang je weer snel zelf een leuk kaartje.
De laatste dagen leuke post ontvangen. Ik blijf het bizar vinden om een hurray naar een kat te sturen, maar ik miauw dan wel wat over de vogels in mijn tuin en de rode kater van de buren...

De brievenbus gevuld met een gratis kaart voor een Zwitser (bijna 1200 ontvangen kaarten en nog steeds geen profiel of favo's), een ontbijtje voor een Japanse, een zonsondergang voor een landgenote, een hond voor een Zweedse, natuur voor een Koreaanse die in Kenya van haar pensioen geniet, een geit voor een Portugese en een zwart/wit plaatje gaat naar Aruba (nieuw!). Ik mocht ook 'mijn lelijkste kaart' sturen naar een Australische: het is de kerncentrale in Borssele geworden.

@Indie > ik had een muziektentamen en heb hiervoor gelukkig mooie cijfers gehaald.

@Noa-lynn > leuk om weer eens iets van je te horen! Hoe is het met die twee doerakken van je?

@Nepese > nog iets verstuurd/ontvangen?
@Neferisis > Met mijn 2 doerakken gaat het heel goed, zijn echt mijn 2 vriendjes..

Zijn soms heel ondeugend maar tegelijkertijd ozo lief.

Nu ligt de oudste ook naast me te slapen terwijl ik nog eventjes met de laptop op het forum ben.

Ik mocht 13 kaarten versturen, maar vond 7 kaarten om weer te beginnen wel even genoeg.. ze liggen nu gechreven en al klaar om morgen op weg te gaan naar de brievenbus.
Vanochtend weer eens mijn auto uitgegraven om een kind 13 km verderop naar school te brengen. Op de fietspaden was gisteravond wel gestrooid, maar de sneeuwschuiver was nog niet langs geweest. De tocht duurde op en neer een uur, wat een files. Ik ben die sneeuw nu helemaal zat! Ik snak naar de voorjaarszon en blote voeten in slippers, maar dat zit er voorlopig nog niet in.

Gisteren niks in de bus aangetroffen, wel enkele aardige hurrays ontvangen. Vandaag zegels bij PMK bestellen, ik ben door mijn voorraad heen.

@Noa-lynn > heb je de kaarten op 1 account aangevraagd of verspreid over meerdere?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven