Schelden in de auto

17-02-2010 23:41 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben normaal gesproken een redelijk en beminnelijk mens (ok, ik heb geen vastgestelde gedragsstoornis). In de auto echter, verander ik in de onredelijkheid zelve. Niet dat ik als een kamikazepiloot over de snelweg scheur, of dat ik rotondes via de verkeerde kant neem, maar ik heb op alles en iedereen commentaar. Op de slomo bij de verkeerslichten, op de sufkutten die hun richtingaanwijzers niet gebruiken, op de aso-leasebak, die zich vlak voor mijn autootje op de linkerbaan wurmt, eigenlijk op alles en iedereen. Rotgewoonte eigenlijk, maar het maakt de autorit (90 km woonwerkverkeer per dag) toch iets minder saai. Vroeger, toen mijn kinderen klein waren en hun zieltjes nog rein en puur, sprak ik nog in termen van zakken hooi en sukkels, maar het gaat er sinds hun puberteit, met inmiddels gepokte en gemazelde zieltjes, een stuk heftiger aan toe. Wie herkent zich in dit verhaal? Waarheen verwensen jullie lastige medeweggebruikers? En hoe wordt dat geuit? In mijn geval gaat het dus niet om aggressief rijgedrag, maar puur om het commentaar op alles en iedereen.
Dansen is leuker dan lopen
quote:Longlasting schreef op 18 februari 2010 @ 00:12:

Dat vermoeden heb ik ook altijd bij mensen die zo zitten te stressen in de auto. Die hebben ergens een manco en reageren dat dan af op medeweggebruikers.

Relax johHet levert mij gek genoeg geen stress op en ik heb al aangegeven dat het niet om agressief rijgedrag gaat. Het is meer een ingesleten gewoonte, die deels onstaan is uit narrow escape situaties met de bijbehorende opluchting achteraf en het schelden over slordigheden. En mijn medeweggebruikers hebben er dus totaal geen last van, want ze horen mij niet en worden ook niet afgesneden, geramd en met opgestoken vingers belaagd. Ik vraag mij alleen hardop af, of meer mensen een metamorfose ondergaan in de auto, terwijl ze buiten diezelfde auto heel nuchter en redelijk in het leven staan. En bij jou is dat dus niet het geval, ok.
quote:meds schreef op 18 februari 2010 @ 00:20:

Nijn met krulstaart is ook leuk

Voortaan eerst je lenzen in doen

Een varken voor een knijn aanzien.....tssssssk

En in de auto je bril op, dan durf je sneller te rijden.
quote:Longlasting schreef op 18 februari 2010 @ 00:12:

Dat vermoeden heb ik ook altijd bij mensen die zo zitten te stressen in de auto. Die hebben ergens een manco en reageren dat dan af op medeweggebruikers.

Relax joh

Komt door de overbevolking, het is gewoon te druk in Nederland. Dat geeft veel meer stress en ergernis. Die jongens van de club van tien miljoen hebben echt een punt. Kwaliteit ipv kwantiteit.
quote:natemy schreef op 18 februari 2010 @ 00:31:

[...]

Het levert mij gek genoeg geen stress op en ik heb al aangegeven dat het niet om agressief rijgedrag gaat. Het is meer een ingesleten gewoonte, die deels onstaan is uit narrow escape situaties met de bijbehorende opluchting achteraf en het schelden over slordigheden. En mijn medeweggebruikers hebben er dus totaal geen last van, want ze horen mij niet en worden ook niet afgesneden, geramd en met opgestoken vingers belaagd. Ik vraag mij alleen hardop af, of meer mensen een metamorfose ondergaan in de auto, terwijl ze buiten diezelfde auto heel nuchter en redelijk in het leven staan. En bij jou is dat dus niet het geval, ok.

Misschien denk je dat het je geen stress geeft, toch is onomstotelijk aangetoond dat negatieve uitlatingen, schreeuwen en schelden bloeddrukverhogend werkt.

Zingen, lachen, schilderen en honden aaien werkt bloeddrukverlagend
quote:meds schreef op 18 februari 2010 @ 00:33:

[...]

Misschien denk je dat het je geen stress geeft, toch is onomstotelijk aangetoond dat negatieve uitlatingen, schreeuwen en schelden bloeddrukverhogend werkt.

Afreageren = goed

Opkroppen is slecht.
Ik ben waarschijnlijk de enige in NL, maar ik vind het heerlijk om in de file te staan.

Ik ga ergens heen waar ik misschien eigenlijk liever niet ben, de vertraging ligt buiten mezelf en ondertussen geen kinderen, geen wasmachine, geen telefoon om op te nemen 'want geen handsfree' en ik moet opletten', eenmaal bij de afspraak moeten we opschieten (lees; gelijk to the point komen), want weinig tijd meer.

Radio aan en kachel hoog.

De file, langzaam rijden, wachten voor een stoplicht, rijden achter een 45 km karretje?

Ik draai er mijn hand niet voor om. Heerlijk juist!
quote:quattro35 schreef op 18 februari 2010 @ 00:33:

[...]

Komt door de overbevolking, het is gewoon te druk in Nederland. Dat geeft veel meer stress en ergernis. Die jongens van de club van tien miljoen hebben echt een punt. Kwaliteit ipv kwantiteit.

Tis helemaal niet druk in Nederland. Het lijkt druk omdat iedereen altijd op hetzelfde moment naar dezelfde plek wil. (bijvoorbeeld op tweede paasdag naar de meubelboulevard of efteling) Maar kijk eens in de provincie, daar kan je nog uren ronddwalen terwijl je dorst hebt en er niemand thuis is. Of wachten op bussen die niet komen...

deze week nog iemand doodgevroren in een onontgonnen veengebied. Nederland is niet druk, nederlanders zijn druk in hun hoofd
En je kids dan? Die zitten er wel bij. Lekker gezellig met mams een stukje rijden... die zitten zich vast te verbijten als er eens een vriendje of vriendinnetje meerijdt. "uh, ja sorry, thuis doet mijn moeder niet zo hoor"
quote:quattro35 schreef op 18 februari 2010 @ 00:35:

[...]

Afreageren = goed

Opkroppen is slecht.schelden in de auto werkt stressverhogend, opkroppen van negatieve gevoelens is iets heel anders. Als jij in de rouw bent en je gaat na een week weer niks aan de hand aan het werk, dan ben je aan het opkroppen. Als je loopt te schelden op je medeweggebruikers dan heb je een bijzonder lage frustratiedrempel en zal je eerder last krijgen van stressgerelateerde klachten. Oplossing is om je frustratiedrempel omhoog te brengen, door bijv. cognitieve therapie. Accepteer dat de weg niet van jou is en dat jij niet meer rechten hebt dan een ander. Accepteer dat je niks verandert door te schelden of te schreeuwen dat je alleen jezelf er maar mee hebt.
quote:Longlasting schreef op 18 februari 2010 @ 00:36:

En je kids dan? Die zitten er wel bij. Lekker gezellig met mams een stukje rijden... die zitten zich vast te verbijten als er eens een vriendje of vriendinnetje meerijdt. "uh, ja sorry, thuis doet mijn moeder niet zo hoor"dergelijk idioot gedrag met kinderen achterin vind ik helemaal onverantwoord.
Of zomaar even denken; Wat mooi toch dat ik een auto heb en er ook nog in mag/kan rijden.
quote:floor72 schreef op 18 februari 2010 @ 00:41:

Of zomaar even denken; Wat mooi toch dat ik een auto heb en er ook nog in mag/kan rijden.Ja en wat fijn dat de zon schijn, of dat het sneeuwt. En weet je... lach gewoon eens naar een ander, of zwaai, of draai het raampje open en vertel een mop
.
quote:meds schreef op 18 februari 2010 @ 00:33:

[...]

Daar heb je wel een punt, het is waarschijnlijk niet best voor mijn bloeddruk, al schreeuw ik niet, want dan hoor ik mijn muziek niet meer.

Maar als tussen mijn scheldmomenten in zing ik, compenseert dat weer een beetje? En moet ik lachen om mijn eigen gescheld, want het is in feite compleet kansloos. Maar toch voelt het gewoon lekker om ongegeneerd je mening te geven, zonder iemand te kwetsen, want niemand hoort je.
quote:natemy schreef op 18 februari 2010 @ 00:43:

[...]

Daar heb je wel een punt, het is waarschijnlijk niet best voor mijn bloeddruk, al schreeuw ik niet, want dan hoor ik mijn muziek niet meer.

Maar als tussen mijn scheldmomenten in zing ik, compenseert dat weer een beetje? En moet ik lachen om mijn eigen gescheld, want het is in feite compleet kansloos. Maar toch voelt het gewoon lekker om ongegeneerd je mening te geven, zonder iemand te kwetsen, want niemand hoort je.Je kwetst jezelf. Alles wat je over een ander zegt, zegt altijd iets over jezelf. Jij kan schelden op een ander omdat ie te langzaam rijdt, maar eigenlijk zeg je ermee dat jij het niet verdraagt dat je de realiteit niet naar je hand kan zetten
Precies, fok jezelf niet zo op. Of je moet het lekker vinden om iedereen die zijn richtingwijzer net even een nanoseconde te laat uitzet zwaar de in te wensen.

Is niet zen.. en vergeet niet, wat je geeft krijg je terug.
waar koop je die varkens?
Ja vertel een mop in de file! leuk!

Ik heb spontaan een keer een filecatering gedaan. Ik had een schaal met roomsoesjes over en die moesten op, dus raam open, schaal nar buiten en iedereen aan de soezen! Een hoop lol gehad!
quote:meds schreef op 18 februari 2010 @ 00:43:

Het lijkt bijna alsof sommige mensen trots zijn op hun eigen agressie en haat. Nederland verandert langzaam in een chagrijnen staat, met uberchagrijn Wilders aan kop

Precies!

Als je de weg op gaat weet je dat je mensen tegenkomt die langzamer, anders, sneller, slechter, beter rijden dan jij!

Nou en?

Je moet van A naar B. Soms loopt dat voorspoedig, soms niet. Leg je daar bij neer en je hebt weer ergernis minder.
quote:Longlasting schreef op 18 februari 2010 @ 00:48:

Ja vertel een mop in de file! leuk!

Ik heb spontaan een keer een filecatering gedaan. Ik had een schaal met roomsoesjes over en die moesten op, dus raam open, schaal nar buiten en iedereen aan de soezen! Een hoop lol gehad!Ja het is zo simpel, en daar kan je echt mensen gelukkig mee maken.
Fijn om te weten dat er ook nog lieve mensen op de weg rijden
of geef iemand een compliment, er zijn mensen die daar dagen op vooruit kunnen. Dus draai open dat raam en zeg tegen die bullebak van een mercedeschauffeur met duits kenteken:

Urlaub in Deutschland ist supertoll. In plaats van dat geneuzel over de oorlog.... dat is zo makkelijk....
gewoon zwaaien is ook leuk. Hoewel er dan altijd mannen zijn die dan meteen hun broek op de knieen hebben hangen. Maar dan zeg ik. NOu nou dat is een ferme jongen hoor!
we are the champions zingen en dan meezwaaien
human beatboxen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven