Verkleinwoorden, gádverdamme

04-05-2010 00:11 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijd voor mijn grote ergernis. Verkleinwoorden. Ik neem gewoon niemand serieus die continu verkleinwoorden gebruikt. Ik word er agressief van.

Een klein huisje <=== een klein huis ís al klein

Vleesje <===== nekschot

Groentjes <====== verbrijzelde knieschijf

Een stukje bewustwording <==== dubbele longontsteking met veel etter

Verkleinwoordje <===== langzame zeer, zéér pijnlijke dood

Ben ik de enige met dit ergernisje?

Haat jij verkleinwoorden?

Totaal aantal stemmen: 132

Ja (41%)
Nee (25%)
Ben je malletjes (34%)
quote:Digitalis schreef op 04 mei 2010 @ 13:50:

Ik zit nu al aan de wijn, serieus. Kan er niet meer tegen.

Wijntje. In een bierglaasje.

Het is dat ik op mijn werk zit, tussen de collegaatjes, anders zou ik je joinen met een glaasje met een mooi wijntje erin.

Sigaretje erbij, dolletjes.
Geen bijzonderheden
Het is weliswaar geen verkleinwoord, maar ben ik de enige die zich werkelijk doodergert aan "helegaar"?

Het lijkt een rage te worden op het forum, maar ik krijg er steeds weer jeuk van. En bulten. En uitslag.
Já Yas, het sigaretje ontbreekt hier niet! (jij komt toch hopelijk wel naar meet? anders sta ik in m'n eentje te paffen)

Dorinke: hahahhahahahahaha!!!!
Ik vind mijn tante heel tof, maar ze zegt altijd 'wat een gelúkjes!'

Nu kan ik al niet tegen opperpositivo's, maar argh, driewerf aan de galg godschristusallejzuskoleretyfusteringebóla wat een walgelijke opmerking.
quote:robo schreef op 04 mei 2010 @ 14:36:

Het is weliswaar geen verkleinwoord, maar ben ik de enige die zich werkelijk doodergert aan "helegaar"?

Het lijkt een rage te worden op het forum, maar ik krijg er steeds weer jeuk van. En bulten. En uitslag.

Ook geen verkleinwoord, maar het hebben over mooi eten/drinken vind ik in dezelfde categorie vallen.

Nu hou ik niet van wijn, maar dan heb ik toch liever een lekker glas wijn dan een mooie

Edit: ik haak snel af, besef mij opeens dat ik mijn grote stoer zwarte kater 'Jippertje' noem...
Over positivo's gesproken..

Positivo tegen Digi: "waarom ben je zo cynisch??!

Digi: "waarom ben jij zo vro-lijk.

Laagvliegende vinkentering.
Jippertje, die is ook vreselijk, inderdaad!

"wat een mòòi stukje vlees", aaaargghhh.........
quote:robo schreef op 04 mei 2010 @ 14:36:

Het lijkt een rage te worden op het forum, maar ik krijg er steeds weer jeuk van. En bulten. En uitslag.Ik krijg vlekken van het woord: haske..

Maximaal huishoudbeursbezoeksterswoord...
.
Ik word ook heel erg moe van makelaarstaal.

Vooral van 'creeeren'. Let maar eens op hoe vaak je dát tegenkomt tegenwoordig. 'Maken' is zo doodnormaal, nee, wij 'creeeren' hier een kippehok. Alsjeblieft zeg.
Voor helegaar moet je bij Minny zijn, ik ben onschuldig

Mooie wijn is toevallig wel heel cool!

Een lekkere wijn is heel wat anders dan een mooie wijn.
Geen bijzonderheden
.
Een stukje ruimte creeeren voor een stukje persoonlijke ontwikkeling.

Oftewel six feet under in een prachtig kistje.
Het mooiste aan België vind ik zelf merciekes

Kiendjes is gewoon dialect trouwens, maar als je verkleinwoordjes haat zeg je toch gewoon "de jong" of "de keinder"??? Ev. "dat keind".
quote:yasmijn schreef op 04 mei 2010 @ 14:47:

Voor helegaar moet je bij Minny zijn, ik ben onschuldig

Mooie wijn is toevallig wel heel cool!

Een lekkere wijn is heel wat anders dan een mooie wijn.

In Frankrijk heet dat gewoon "du bon vin", mooi of niet

En wie de schuldige is wat betreft "helegaar" boeit me niet, als het maar stopt!!

*smekende blik*
En dan plaatsen wij dat prachtige bankje op het buiten waar we zo een sfeervol hoekje creeeeren in de verder nog zó casco opgeleverde blokhut.

Walg.
quote:Jippertje schreef op 04 mei 2010 @ 14:26:

Hier is al eens eerder een topic over voorbij gekomen. Toen ik aanhaalde dat ik het ook zo ergelijk vind wanneer men de kledingstukken van volwassen vrouwen aanduiden met:"Rokje, truitje, broekje" etc. etc. Vond men dit weer volkomen normaal. Want, zo luidde de verklaring, een mini rok is een 'rokje' en zo'n ellenlange lap stof tot op de enkels is een rok. Of maat 34/36/38 een 'rokje' en 40+ een rok.

Hoe staan jullie daarin. Trekken jullie het ook door naar volwassen kledingstukken, of voelt het best fijn om het over jullie nieuwe rokje te hebben i.p.v. rok?

Ik herinner me nog zo'n topic. Bij een truitje stond een plaatje van een babytrui en bij trui een grote kabeltrui, etc.

Bij kleding maak ik me er ook schuldig aan. Rokje zeg ik wel, maar ik zou kunnen zeggen korte rok of lange rok. Klinkt redelijk.

Maar hoe duid je het verschil aan tussen een dikke wollen kabeltrui en een 'truitje'? Truitje wordt dan een strak shirt met lange mouwen, van wol? Ofzo?

Overigens krijg ik wel jeuk van onderbroekjes en BH-tjes. (maar van hemdjes weer niet). Ook als ze niet van wol zijn.

Inconsequent, eigenlijk.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik hoor 'kientje(s)' toch vooral bij mini-rijdendende, geblondeerde, 'hippe' moeders. Met een fikse rrrrrrrrr.
En nu is het tijd voor een kopJE koffie.

Zo'n kleine senseomok is een kopje. Als ik de koffie in een mok giet, wordt het een KOP koffie.

Nu ga ik twijfelen... wat zal ik nemen, kop of kopje?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Pot Moonlight, gewoon een pot koffie
Later is nu
quote:Moonlight82 schreef op 04 mei 2010 @ 14:55:

En nu is het tijd voor een kopJE koffie.

Zo'n kleine senseomok is een kopje. Als ik de koffie in een mok giet, wordt het een KOP koffie.

Nu ga ik twijfelen... wat zal ik nemen, kop of kopje?

Ik drink koffie alleen uit een bakkie, probleem opgelost.

En hep nou niet het lef het een bakje te noemen!
Hier bij mij op mijn werk hebben we altijd:

" Leermomentjes".

O gruwel!
Geen bijzonderheden
quote:Moonlight82 schreef op 04 mei 2010 @ 14:52:

[...]

Ik herinner me nog zo'n topic. Bij een truitje stond een plaatje van een babytrui en bij trui een grote kabeltrui, etc.

Bij kleding maak ik me er ook schuldig aan. Rokje zeg ik wel, maar ik zou kunnen zeggen korte rok of lange rok. Klinkt redelijk.

Maar hoe duid je het verschil aan tussen een dikke wollen kabeltrui en een 'truitje'? Truitje wordt dan een strak shirt met lange mouwen, van wol? Ofzo?

Overigens krijg ik wel jeuk van onderbroekjes en BH-tjes. (maar van hemdjes weer niet). Ook als ze niet van wol zijn.

Inconsequent, eigenlijk.

Jaaaa dat tp\optic inderdaad.

Zo'n kabeltrui (en alle soorte truien tegen de kou en dus wat dikker) noem ik een trui. Wat jij een truitje noem, noem ik een shirt, met of zonder lange mouwen
Nee, dan Jippertje. Zo helegaar niet leuk
Geen bijzonderheden
quote:yasmijn schreef op 04 mei 2010 @ 15:01:

Nee, dan Jippertje. Zo helegaar niet leuk Niet benadrukken! Schaamde me net al kapot toen ik het besefte...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven