Verkleinwoorden, gádverdamme
dinsdag 4 mei 2010 om 00:11
Tijd voor mijn grote ergernis. Verkleinwoorden. Ik neem gewoon niemand serieus die continu verkleinwoorden gebruikt. Ik word er agressief van.
Een klein huisje <=== een klein huis ís al klein
Vleesje <===== nekschot
Groentjes <====== verbrijzelde knieschijf
Een stukje bewustwording <==== dubbele longontsteking met veel etter
Verkleinwoordje <===== langzame zeer, zéér pijnlijke dood
Ben ik de enige met dit ergernisje?
Een klein huisje <=== een klein huis ís al klein
Vleesje <===== nekschot
Groentjes <====== verbrijzelde knieschijf
Een stukje bewustwording <==== dubbele longontsteking met veel etter
Verkleinwoordje <===== langzame zeer, zéér pijnlijke dood
Ben ik de enige met dit ergernisje?
dinsdag 4 mei 2010 om 17:46
dinsdag 4 mei 2010 om 17:50
quote:Feesie schreef op 04 mei 2010 @ 16:31:
Q: naast de saluutjes heb je dan ook nog de mercikes. En boterhammen zijn bokes, warm eten heet patatjes en als we gaan slapen doen we een dodoke.
Digi, wanneer kom je terug? Het Subtieledamestegenbabytaalbevrijdingfront (afdeling Brussel) heeft je nodig!
Present!
Patattekes met groentjes en een lekker vleesje. Bestrooid met arsenicum, graag.
Q: naast de saluutjes heb je dan ook nog de mercikes. En boterhammen zijn bokes, warm eten heet patatjes en als we gaan slapen doen we een dodoke.
Digi, wanneer kom je terug? Het Subtieledamestegenbabytaalbevrijdingfront (afdeling Brussel) heeft je nodig!
Present!
Patattekes met groentjes en een lekker vleesje. Bestrooid met arsenicum, graag.
dinsdag 4 mei 2010 om 17:52
quote:Digitalis schreef op 04 mei 2010 @ 17:46:
[...]
Ja joh Roderick, ga lekker iets doen wat je leuk vindt man, goed zeg, ga lekker een stukje antieken, Engelse antiekspulletjes zoals Prince Alberttafeltjes, kék!
En ga daar dan op een leuk feestje twee vrouwen een uur lang over vervelen, terwijl je je kaartje opdringt
Ik heb bakstenen ontmoet die ik nog eerder zou daten
[...]
Ja joh Roderick, ga lekker iets doen wat je leuk vindt man, goed zeg, ga lekker een stukje antieken, Engelse antiekspulletjes zoals Prince Alberttafeltjes, kék!
En ga daar dan op een leuk feestje twee vrouwen een uur lang over vervelen, terwijl je je kaartje opdringt
Ik heb bakstenen ontmoet die ik nog eerder zou daten

dinsdag 4 mei 2010 om 19:53
dinsdag 4 mei 2010 om 22:35
quote:qwertu schreef op 04 mei 2010 @ 16:37:
[...]
Nu jij nog.
Die was express maar was zo druk bezig met me ergeren dat ik vergat de rest van de zelfstandige naamwoorden te verkleinen. Oeps, naamwoordjes te verkleinen bedoel ik natuurlijk. En is het ik of ikje?
Ik heb maar 1 vriendin waar vriendinnetje nog een klein beetje logisch zou zijn. Denk dat ze 1.60 ofz is. Maar dan wel weer zo'n grote persoonlijkheid dat het overduidelijk een vrouw is en geen vrouwtje.
[...]
Nu jij nog.
Die was express maar was zo druk bezig met me ergeren dat ik vergat de rest van de zelfstandige naamwoorden te verkleinen. Oeps, naamwoordjes te verkleinen bedoel ik natuurlijk. En is het ik of ikje?
Ik heb maar 1 vriendin waar vriendinnetje nog een klein beetje logisch zou zijn. Denk dat ze 1.60 ofz is. Maar dan wel weer zo'n grote persoonlijkheid dat het overduidelijk een vrouw is en geen vrouwtje.
woensdag 5 mei 2010 om 14:26

woensdag 5 mei 2010 om 17:59
Ik vind verkleinwoorden meestal erg naar. Vooral als mensen ze veelvuldig gebruiken met een gemaakte kinderlijke stem erbij, dit is meestal het geval bij van die K3-achtige types, vrouwen die kind willen blijven. "Ik wil graag een afspraakje maken voor mijn zoontje over drie maandjes." Verkleinwoorden die voor reclames bedacht worden om een kinderproduct aan te prijzen, zijn vaak helemaal het toppunt. "Pyamapapje." "Lepeltjespap." "Buikjespap." "Berenvriendjes, een zacht cakeje in de vorm van een beertje." Of de reclame van Kelloggs snackdingen: "Met minder dan 100 calorieen per zakje, geniet je van elk krokant hapje!" En dan weer zo'n stem erbij. Brrr.
woensdag 5 mei 2010 om 18:04
Hoe vervelend als iemand verkleinwoordjes gebruikt als je bij de bank een rekening opent!
Als u dan nog even een krabbeltje plaats op dit formuliertje en dan ook nog even daar in het hoekje... Dan maak ik er zometeen even een kopietje van en krijgt u het samen met de rest, in een mapje mee.
En ook zo vaak het woord 'even' gebruikt. Alles zou ze 'even' doen.....
Als u dan nog even een krabbeltje plaats op dit formuliertje en dan ook nog even daar in het hoekje... Dan maak ik er zometeen even een kopietje van en krijgt u het samen met de rest, in een mapje mee.
En ook zo vaak het woord 'even' gebruikt. Alles zou ze 'even' doen.....

woensdag 5 mei 2010 om 20:35
In mijn herinnering zei ze geen 'eventjes', maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik het volledig heb genegeerd en het simpelweg heb onthouden als 'even'
Het is hier al genoemd, maar ik stem op Bammetjes als ergste verkleinwoord.
Vooral als een leuke kerel het zegt. Dan knap ik af - alleen maar omdat hij bammetje zegt. Het is verdorie toch geen kleuter!
Het is hier al genoemd, maar ik stem op Bammetjes als ergste verkleinwoord.
Vooral als een leuke kerel het zegt. Dan knap ik af - alleen maar omdat hij bammetje zegt. Het is verdorie toch geen kleuter!

woensdag 5 mei 2010 om 23:05
ooooh ik mis verkleinwoordjes!
ik snap de ergernissen in sommige gebieden wel, heb vooral erg hard gelachen bij het lezen, maar zit nu al een jaar in het buitenland en dingen komen soms toch anders over.. om nu overal 'petit' en 'little' aan toe te voegen...
wees trots op je nederlands waarmee je elk woord klef kunt laten klinken
ik snap de ergernissen in sommige gebieden wel, heb vooral erg hard gelachen bij het lezen, maar zit nu al een jaar in het buitenland en dingen komen soms toch anders over.. om nu overal 'petit' en 'little' aan toe te voegen...
wees trots op je nederlands waarmee je elk woord klef kunt laten klinken
woensdag 5 mei 2010 om 23:18
donderdag 6 mei 2010 om 00:38

zaterdag 8 mei 2010 om 22:32
oooo...dat woord "vleesjes" Gat-ver-dam-me! Mijn schoonmoeder en schoonzus gebruiken dat altijd. Ook tegen mijn dochter. Kijk een flirty..we eten kipvleesjes. Waaaahh... ik zeg dan o..Wij eten altijd kip (of kipfilet)
En van die pakjes drinken a la wicky noemt schoonma "drinkjes" "er staan drinkjes in de keuken jongens" (en dan zijn de jongens 11,8,6 en die van mij is bijna 5)
Braaaaaaaaaaaaak!
thuis steek ik er dan de draak mee tegen mijn man, op de vraag wat we eten zeg ik dan broccolivleesjes, met aardappelvleesjes en een gehaktvleesje. Maar gelukkig is hijn t roerend met me eens.
En van die pakjes drinken a la wicky noemt schoonma "drinkjes" "er staan drinkjes in de keuken jongens" (en dan zijn de jongens 11,8,6 en die van mij is bijna 5)
Braaaaaaaaaaaaak!
thuis steek ik er dan de draak mee tegen mijn man, op de vraag wat we eten zeg ik dan broccolivleesjes, met aardappelvleesjes en een gehaktvleesje. Maar gelukkig is hijn t roerend met me eens.