Verkleinwoorden, gádverdamme

04-05-2010 00:11 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijd voor mijn grote ergernis. Verkleinwoorden. Ik neem gewoon niemand serieus die continu verkleinwoorden gebruikt. Ik word er agressief van.

Een klein huisje <=== een klein huis ís al klein

Vleesje <===== nekschot

Groentjes <====== verbrijzelde knieschijf

Een stukje bewustwording <==== dubbele longontsteking met veel etter

Verkleinwoordje <===== langzame zeer, zéér pijnlijke dood

Ben ik de enige met dit ergernisje?

Haat jij verkleinwoorden?

Totaal aantal stemmen: 132

Ja (41%)
Nee (25%)
Ben je malletjes (34%)
quote:Melpomene schreef op 04 mei 2010 @ 15:36:

[...]

Echt waar? Dan heeft hij het zeker ook over z'n 'vrouwtje'?Vroeger noemde dat soort mannen je een wijffie. En dat was dan als compliment bedoeld, geloof ik.
mahna mahna tuduuuudududu
.
Sommige vrouwen zeggen wel eens: 'Hey meisje'. Alsof ik 12 jaar ben!
(Helemaal erg trouwens wanneer mannen dat ook zeggen)
.
quote:minny schreef op 04 mei 2010 @ 15:18:

Een stukje antieken, dat is pas smerig.

Ja joh Roderick, ga lekker iets doen wat je leuk vindt man, goed zeg, ga lekker een stukje antieken, Engelse antiekspulletjes zoals Prince Alberttafeltjes, kék!

quote:Feesie schreef op 04 mei 2010 @ 16:31:

Q: naast de saluutjes heb je dan ook nog de mercikes. En boterhammen zijn bokes, warm eten heet patatjes en als we gaan slapen doen we een dodoke.

Digi, wanneer kom je terug? Het Subtieledamestegenbabytaalbevrijdingfront (afdeling Brussel) heeft je nodig!

Present!

Patattekes met groentjes en een lekker vleesje. Bestrooid met arsenicum, graag.
quote:Digitalis schreef op 04 mei 2010 @ 17:46:

[...]

Ja joh Roderick, ga lekker iets doen wat je leuk vindt man, goed zeg, ga lekker een stukje antieken, Engelse antiekspulletjes zoals Prince Alberttafeltjes, kék!

En ga daar dan op een leuk feestje twee vrouwen een uur lang over vervelen, terwijl je je kaartje opdringt

Ik heb bakstenen ontmoet die ik nog eerder zou daten
quote:Feesie schreef op 04 mei 2010 @ 16:33:

[...]

Vroeger noemde dat soort mannen je een wijffie. En dat was dan als compliment bedoeld, geloof ik.Wat knap dat je zo weet wat voor soort man mijn vriend is..
Nou zeg Digi, je vroeg "ben ik de enige met dit ergernisje?"

En ik dacht, Ach welneen, ik erger met je mee! Dus ik stem: Nee.

Maar nu zie ik dat de vraag van de poll is: Haat jij verkleinwoorden? En dat moet zijn JA! Dus nu klopt er niets van de poll! Ik eis hertelling van de stemmetjes
Ik zal wel even ja voor je stemmen want ik erger me er niet aan. Dan klopt het weer!
quote:qwertu schreef op 04 mei 2010 @ 16:37:

[...]

Nu jij nog.

Die was express maar was zo druk bezig met me ergeren dat ik vergat de rest van de zelfstandige naamwoorden te verkleinen. Oeps, naamwoordjes te verkleinen bedoel ik natuurlijk. En is het ik of ikje?

Ik heb maar 1 vriendin waar vriendinnetje nog een klein beetje logisch zou zijn. Denk dat ze 1.60 ofz is. Maar dan wel weer zo'n grote persoonlijkheid dat het overduidelijk een vrouw is en geen vrouwtje.
quote:Zamirah schreef op 04 mei 2010 @ 16:04:

Wat vinden jullie van "kutje"?Ik zeg nooit "kutje", zelfs niet "kut". Gewoon "vagina", maar misschien ben ik te beschaafd.
World of Warcraft: Legion
quote:yasmijn schreef op 04 mei 2010 @ 11:54:

Mijn broer is 43, ik ben iets ouder maar ik noem hem broertje.

Hij was altijd mijn broertje en dat kan ik natuurlijk niet zomaar ineens gaan veranderen. Dat doe ik ook Ik neem me wel eens voor het af te leren, maar het lukt me niet.
Ik vind verkleinwoorden meestal erg naar. Vooral als mensen ze veelvuldig gebruiken met een gemaakte kinderlijke stem erbij, dit is meestal het geval bij van die K3-achtige types, vrouwen die kind willen blijven. "Ik wil graag een afspraakje maken voor mijn zoontje over drie maandjes." Verkleinwoorden die voor reclames bedacht worden om een kinderproduct aan te prijzen, zijn vaak helemaal het toppunt. "Pyamapapje." "Lepeltjespap." "Buikjespap." "Berenvriendjes, een zacht cakeje in de vorm van een beertje." Of de reclame van Kelloggs snackdingen: "Met minder dan 100 calorieen per zakje, geniet je van elk krokant hapje!" En dan weer zo'n stem erbij. Brrr.
Ik vind verkleinwoorden wel leuk, mits ironisch gebruikt.
Hoe vervelend als iemand verkleinwoordjes gebruikt als je bij de bank een rekening opent!

Als u dan nog even een krabbeltje plaats op dit formuliertje en dan ook nog even daar in het hoekje... Dan maak ik er zometeen even een kopietje van en krijgt u het samen met de rest, in een mapje mee.

En ook zo vaak het woord 'even' gebruikt. Alles zou ze 'even' doen.....
quote:Digitalis schreef op 04 mei 2010 @ 14:49:

Een stukje ruimte creeeren voor een stukje persoonlijke ontwikkeling.

Oftewel six feet under in een prachtig kistje.Jaa Jaa jaa!! Ik vind het ook zo erg als mensen het over hun leventje hebben.
quote:Lizzl schreef op 05 mei 2010 @ 18:04:

En ook zo vaak het woord 'even' gebruikt. Alles zou ze 'even' doen..... Het kan natuurlijk nog erger: "Eventjes!"
In mijn herinnering zei ze geen 'eventjes', maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik het volledig heb genegeerd en het simpelweg heb onthouden als 'even'

Het is hier al genoemd, maar ik stem op Bammetjes als ergste verkleinwoord.

Vooral als een leuke kerel het zegt. Dan knap ik af - alleen maar omdat hij bammetje zegt. Het is verdorie toch geen kleuter!
ooooh ik mis verkleinwoordjes!

ik snap de ergernissen in sommige gebieden wel, heb vooral erg hard gelachen bij het lezen, maar zit nu al een jaar in het buitenland en dingen komen soms toch anders over.. om nu overal 'petit' en 'little' aan toe te voegen...

wees trots op je nederlands waarmee je elk woord klef kunt laten klinken
"Cakeje" vind ik helemaal lelijk. Ik heb de neiging om het uit te spreken als "ka-keeju" i.p.v. "keekje". Ik gebruik liever de benaming "muffin" als het een cakeje met een papieren onderkant die je ervan aftrekt.

Voor de lekkerbekken onder ons, een lekkere:

World of Warcraft: Legion
Ook vreselijk als mensen zeggen: 'Ik had eigenlijk een vraagje.'

Diep ademhalen...

Punt 1: Je HAD een vraag, mooi is dat ook meteen opgelost.

Punt 2: Eigenlijk? Waarom niet een gewone vraag?

Punt 3: Als het nou een vraag was oké, maar een vraagje, sorry daar heb ik geen tijd voor.
quote:Yiha schreef op 06 mei 2010 @ 00:38:

Ook vreselijk als mensen zeggen: 'Ik had eigenlijk een vraagje.'Ja! Bij mij op het werk hebben mensen vaak "even(tjes) een klein vraagje." Waarna natuurlijk nooit een korte vraag volgt, maar altijd een gigantisch verhaal.
oooo...dat woord "vleesjes" Gat-ver-dam-me! Mijn schoonmoeder en schoonzus gebruiken dat altijd. Ook tegen mijn dochter. Kijk een flirty..we eten kipvleesjes. Waaaahh... ik zeg dan o..Wij eten altijd kip (of kipfilet)

En van die pakjes drinken a la wicky noemt schoonma "drinkjes" "er staan drinkjes in de keuken jongens" (en dan zijn de jongens 11,8,6 en die van mij is bijna 5)

Braaaaaaaaaaaaak!

thuis steek ik er dan de draak mee tegen mijn man, op de vraag wat we eten zeg ik dan broccolivleesjes, met aardappelvleesjes en een gehaktvleesje. Maar gelukkig is hijn t roerend met me eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven