Verkleinwoorden, gádverdamme

04-05-2010 00:11 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijd voor mijn grote ergernis. Verkleinwoorden. Ik neem gewoon niemand serieus die continu verkleinwoorden gebruikt. Ik word er agressief van.

Een klein huisje <=== een klein huis ís al klein

Vleesje <===== nekschot

Groentjes <====== verbrijzelde knieschijf

Een stukje bewustwording <==== dubbele longontsteking met veel etter

Verkleinwoordje <===== langzame zeer, zéér pijnlijke dood

Ben ik de enige met dit ergernisje?

Haat jij verkleinwoorden?

Totaal aantal stemmen: 132

Ja (41%)
Nee (25%)
Ben je malletjes (34%)
nog een.........mannen die t woord "knufjes' gebruiken. Afschieten!

Of Knussels (dat was een combi van kusje en knuffels)

*rilllll*
Ik heb een grafhekel aan het woord schreien (of is dat met een lange ij?) iig dat zweverige lopen! Moest ik op m'n bruiloft in de kerk pfff daar werd ik wel een tikkie recalcitrant van :D

en als mensen ipv 'mijn' 'me' gaan zeggen. ME kind, ME fiets! Doe normaal, je bent toch geen BOER!? Het is MIJN kind of MIJN fiets, mafketel! (zo ben ff m'n hyves frustratie kwijt!)

Update sorry zie nu pas dat t om verkleinwoorden gaat :D ik ca al slapen :D
quote:Mieshka schreef op 07 mei 2010 @ 23:27:

[...]

Ja! Bij mij op het werk hebben mensen vaak "even(tjes) een klein vraagje." Waarna natuurlijk nooit een korte vraag volgt, maar altijd een gigantisch verhaal.

Ja! En als ze weg zijn heb JIJ een probleem!

Geen probleemPJE dus.
Sowieso het woord "stukje". Ik betrap mezelf er ook vaak op als ik op school of werk iets interessants moet overbrengen: stukje nuance, stukje zelfkennis, stukje ruimte, etc. etc. Eigenlijk is het walgelijk en voegt het zooooo niks toe.

MAAR met STIP op één: huisje! Gatverdegatverde.. "we zijn met een huisje bezig". Zeg dan verdomme gewoon: we gaan een huis huren/kopen! En als het klein is dan zeg je erachter aan: En het is niet zo groot. Vooral vaak gespot op hyves in de WWW's: Lekker m'n huisje aan het opruimen. "We hebben een huisje" Bahhhhhhhhhhhhhhh! Vreselijk.

Oja en vleesje vind ik ook goor. "Wij eten vanavond lekker aardappeltjes (ook kut), bloemkool en een vleesje". Braak.

Verkleinwoordjes worden ook vaak wel door dezelfde mensen gebruikt. Die dan opeens heel knussig en walgelijk gaan doen.

*wauw, zondagmiddagfrustratie*
quote:groupie schreef op 09 mei 2010 @ 02:10:

Ik heb een grafhekel aan het woord schreien (of is dat met een lange ij?) iig dat zweverige lopen! Moest ik op m'n bruiloft in de kerk pfff daar werd ik wel een tikkie recalcitrant van :D

Schrijden bedoel je denk ik. Schreien is huilen.
quote:hans66 schreef op 05 mei 2010 @ 23:18:

[fgcolor=#FF6000]"Cakeje" vind ik helemaal lelijk. Ik heb de neiging om het uit te spreken als "ka-keeju" i.p.v. "keekje". Ik gebruik liever de benaming "muffin" als het een cakeje met een papieren onderkant die je ervan aftrekt.

Een muffin en een cakeje (=cupcake) zijn niet hetzelfde. Je noemt een taart toch ook geen brood omdat je dat een mooier woord vindt?
Mn exvriendje (zeg bewust vriendje, want vriend is te serieus voor wat wij hadden -> is mijn uitleg dan, maar is ook het enige verkleinwoord wat ik gebruik) bestond uit verkleinwoordjes, ongelooflijk irritant. Hoe kan iemand van 45 zeggen:' je zit in mijn hartje?'

Oh en toen ik het 'uitmaakte', was ie ietwat pissig en schreef in een mail dat ik verkeerde investeringen doe want: 'jouw leventje bestaat uit je vriendjes, theatertjes, bioscoopjes en etentjes'

Wist nou niet of ik moest lachen of huilen om zoveel triestheid.

Een vriendin van mij heeft ook die irritante eigenschap, gebruikt ook vaak 'hartje' ipv 'hart' en van de week wenste ze me beterschap vanwege getrokken verstandskies (hoe lief dat ook is) met de woorden: sterkte met je toetje (en nee dat was geen grapje)
Heb me vrijdag echt ongans gelachen. Een collega verkleinde de naam van een andere collega. Die laatste heet Marieke.
quote:sapphire schreef op 09 mei 2010 @ 15:24:

Heb me vrijdag echt ongans gelachen. Een collega verkleinde de naam van een andere collega. Die laatste heet Marieke.

Marieketje of Mariekje?

(beide niet om aan te horen)
Ik vind 'groetjes' ook altijd erg, eigenlijk.
Een restaurant binnen stappen, en dan tegen de gastvrouw zeggen: "Wij willen graag een hapje eten"

Hapje? een hors d'euvre? een kleine hap van het brood nemen, van de salade of de kip?

Jullie willen hier eten. Een voorgerecht, een hoofdgerecht of misschien wel een heel menu. Maar geen HAPJE.

Baby's eten een paar hapjes van een potje. Volwassenen niet!
quote:Intuicija schreef op 10 mei 2010 @ 12:23:

[...]

Marieketje of Mariekje?

(beide niet om aan te horen)Ik denk Mariekutje;
quote:_69_ schreef op 10 mei 2010 @ 12:51:

[...]

Ik denk Mariekutje;
"Kindjes" bleh.

En ze dan een naam geven die alleen bij een kind tot ca. 6 jaar past, zoals Vlinder, Lente of Lindy. Als ze 50 zijn met 20 kilo overgewicht, orthopedische schoenen en een leesbril heten ze nog steeds Vlinder....

Er wordt bij het krijgen van "kindjes" niet over nagedacht dat ze hun hele leven met zo'n kinderachtige naam moeten doen.
quote:Waldorf114 schreef op 09 mei 2010 @ 15:12:

MAAR met STIP op één: huisje! Gatverdegatverde.. "we zijn met een huisje bezig". Zeg dan verdomme gewoon: we gaan een huis huren/kopen! En als het klein is dan zeg je erachter aan: En het is niet zo groot. Vooral vaak gespot op hyves in de WWW's: Lekker m'n huisje aan het opruimen. "We hebben een huisje" Bahhhhhhhhhhhhhhh! Vreselijk."Huisje" heeft bij mij een bijzondere betekenis gekregen, en ik zie dat ook bij anderen. Bij "huisje" moet ik aan een bungalowpark denken. Het woord "huis" gebruik ik trouwens niet zo vaak meer; het is "woning", waarschijnlijk onder invloed van het feit, dat ik in een woonvorm woon, en mijn woning deel uitmaakt van een rijtjeshuis (ja, hier gebruik ik "huis" weer wel...).
World of Warcraft: Legion
Grutjes, wat een boel berichtjes over verkleinwoordjes.

Sorry.

Wat ik wel heb is dat als mijn vriend verkleinwoorden gebruikt naar mij toe, dat ik dat wel heel lief vind klinken. Stom hè. In bed "Wat heb jij koude voetjes...".

Lopen "los" naast elkaar, hij graait wat naast zich op zoek naar mijn hand "Waar is je handje?"

Kan er niks aan doen, vind het gewoon lief. Kan er niet boos om worden.

Zegt een bijvoorbeeld een verkoopster of een buurvrouw iets waar de woorden "voetjes" of "handjes" in voorkomen, doelend op mijn persoon dan heeft ze een probleem (en geen probleempje).
Viva la vida
quote:_69_ schreef op 10 mei 2010 @ 12:51:

Ik denk Mariekutje; Tja... ik spreek Engels "delicate" ook uit als: dellenkut.
Mijn man zegt wel eens "tietjes" Zoooo irritant!!! Want die "tjes" kun je wel weglaten met een cup G!!!! Grrrr
Huisje vind ik niet zo erg. Wel als het om iets met 6 kamers gaat ofzo.

Maar ik kan geen HUIS betalen en dan zoek ik een huisje. Zou ook appartement kunnen zeggen.

(hoewel ik me de ergernis wel kan voorstellen)

handjes en voetjes en heupjes en haartjes etc... Nee dat hebben kinderen tot 4. Die heb ik niet.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Moonlight82 schreef op 10 mei 2010 @ 14:16:

[......]

handjes en voetjes en heupjes en haartjes etc... Nee dat hebben kinderen tot 4. Die heb ik niet.Ook niet als je partner de verkleinwoorden liefkozend bedoelt?
Viva la vida
Als een man "groetjes" zegt of schrijft... of "hihi" ipv "haha" erg jammer.
Of "moedertje"
Kwam ooit de keukenconcurent binnen (uberhaubt dom idee) en daar kwam een man op me af die zei "dag mevrouwtje, u wilt even rondkijken".

WAAAAAAAAT?!?!?!

"Daag meneertje, ik wil inderdaad even zelf kijken ja".

Nog zoiets, stoere man, lekkere brede schouders en 1.90 lang: ja ik heb misschien een beetje bloot gelegen vannacht want ik heb last van mijn ruggetje...

URGH!?
quote:twompie schreef op 10 mei 2010 @ 18:42:

Kwam ooit de keukenconcurent binnen (uberhaubt dom idee) en daar kwam een man op me af die zei "dag mevrouwtje, u wilt even rondkijken".

WAAAAAAAAT?!?!?!

"Daag meneertje, ik wil inderdaad even zelf kijken ja". Ik hoop dat je dat letterlijk tegen hem teruggezegd hebt.
quote:CruellaDeVil schreef op 10 mei 2010 @ 14:16:

Mijn man zegt wel eens "tietjes" Zoooo irritant!!! Want die "tjes" kun je wel weglaten met een cup G!!!! Grrrr En ik maar denken dat mannen zo'n goed ruimtelijk inzicht hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven