Viva in NRC
zondag 30 november 2014 om 23:34
Leuk artikel. Voor een nieuwkomer wel een eyeopener, ik zal me gedeisd moeten houden, zo te horen. Ik vond het zelf nog wel meevallen met de zuurheid eigenlijk. Ik ben nog niet helemaal ingeburgerd maar heb het best naar mijn zin hier. Ik vind ook eigenlijk dat wat ze beschrijven, net zo goed een ander forum kon zijn. Zo gaan die dingen op de meeste forums, volgens mij. Het onderwerp van gesprek staat vrij, als je het maar een beetje netjes houdt. De regels van het viva forum lijken erg op die van andere. Niet dat het geen bijzonder forum, het is nl wel erg groot en vnl vrouwen. Maar reltopics zie je op elk forum. Bij het ene forum gooien ze het dan zo dicht en sommige laten het doorlopen. Maar rellen gebeurt overal.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
maandag 1 december 2014 om 00:09
Er komt nog een stuk achteraan trouwens:
Over dit artikel
Sinds de oprichting, vijftien jaar geleden, is het forum van vrouwenblad Viva uitgegroeid tot een plek waar dagelijks honderden vrouwen (en ook enkele mannen) samenkomen. Ze praten over hun relatie, hun vrienden, hun huisdieren en het avondeten. Ze wisselen ervaringen uit, delen kennis, zorgen en leed.
Hoe ziet dat forum er aan de achterkant uit? Wie zijn de vaste bezoekers? En wat zoeken ze er?
Het Vivaforumwoordenboek
andijvie: huishoudelijk topic
mosterd: al eerder gegeven antwoord
TO: topic opener, de vraagsteller
engelen: modereren
meltdown: openingspost wissen na veel reacties
dubbelnicken: posten onder een geheime, tweede naam
staffen: iemand verklikken bij de moderatoren
hengelen: vissen naar relatie of seks, verboden
loepen: natrekken wat iemand eerder geschreven heeft
troll: onruststoker
ip-ban (of: permaban): een definitief toegangsverbod
bannenregen: periode waarin de moderatoren streng optreden
klapstoel: ,,voor deze discussie gaan we eens lekker zitten"
popcorn: zie klapstoel
glitters: iemand succes wensen
Mannen op het forum
Zo'n 20 tot 30 procent van de gebruikers is man, gokt de community manager, een deel vermomd als vrouw. Want, zegt een actieve man op het forum: ,,Mannen worden met argwaan bekeken. Die zoeken iets om te neuken, denkt iedereen."
Hijzelf kwam op het forum, omdat hij vragen over vrouwen had. ,,Ik wilde ze beter leren begrijpen." Inmiddels weet hij dit: een vrouw mag nooit van zichzelf zeggen dat ze slank en mooi is, maar van een andere vrouw mag ze nooit zeggen dat die dik is. En: een man moet van een vrouw houden zoals ze is, maar wel zelf willen veranderen. En: een man moet willen praten, anders is er iets mis met hem.
Wat hem stoort is dat vrouwen elkaar opjutten in crisissituaties. ,,Als iemand is vreemdgegaan, roept iedereen: gooi hem het huis uit, verander de sloten, haal de kinderen bij hem weg! Politie, gerecht! Dat is toch niet verstandig?" Hij vindt het nuttig om zijn visie als man te geven.
Dat vindt een andere man ook, die het forum ,,een soort van verslavend" vindt: ,,Als er een probleem is tussen een man en een vrouw kan ik juist in die situatie mij als man goed inleven. En juist vanuit die positie geef ik dan een reactie."
Over dit artikel
Sinds de oprichting, vijftien jaar geleden, is het forum van vrouwenblad Viva uitgegroeid tot een plek waar dagelijks honderden vrouwen (en ook enkele mannen) samenkomen. Ze praten over hun relatie, hun vrienden, hun huisdieren en het avondeten. Ze wisselen ervaringen uit, delen kennis, zorgen en leed.
Hoe ziet dat forum er aan de achterkant uit? Wie zijn de vaste bezoekers? En wat zoeken ze er?
Het Vivaforumwoordenboek
andijvie: huishoudelijk topic
mosterd: al eerder gegeven antwoord
TO: topic opener, de vraagsteller
engelen: modereren
meltdown: openingspost wissen na veel reacties
dubbelnicken: posten onder een geheime, tweede naam
staffen: iemand verklikken bij de moderatoren
hengelen: vissen naar relatie of seks, verboden
loepen: natrekken wat iemand eerder geschreven heeft
troll: onruststoker
ip-ban (of: permaban): een definitief toegangsverbod
bannenregen: periode waarin de moderatoren streng optreden
klapstoel: ,,voor deze discussie gaan we eens lekker zitten"
popcorn: zie klapstoel
glitters: iemand succes wensen
Mannen op het forum
Zo'n 20 tot 30 procent van de gebruikers is man, gokt de community manager, een deel vermomd als vrouw. Want, zegt een actieve man op het forum: ,,Mannen worden met argwaan bekeken. Die zoeken iets om te neuken, denkt iedereen."
Hijzelf kwam op het forum, omdat hij vragen over vrouwen had. ,,Ik wilde ze beter leren begrijpen." Inmiddels weet hij dit: een vrouw mag nooit van zichzelf zeggen dat ze slank en mooi is, maar van een andere vrouw mag ze nooit zeggen dat die dik is. En: een man moet van een vrouw houden zoals ze is, maar wel zelf willen veranderen. En: een man moet willen praten, anders is er iets mis met hem.
Wat hem stoort is dat vrouwen elkaar opjutten in crisissituaties. ,,Als iemand is vreemdgegaan, roept iedereen: gooi hem het huis uit, verander de sloten, haal de kinderen bij hem weg! Politie, gerecht! Dat is toch niet verstandig?" Hij vindt het nuttig om zijn visie als man te geven.
Dat vindt een andere man ook, die het forum ,,een soort van verslavend" vindt: ,,Als er een probleem is tussen een man en een vrouw kan ik juist in die situatie mij als man goed inleven. En juist vanuit die positie geef ik dan een reactie."