Vraag het de mods 2025-2026

04-07-2025 09:20 2977 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Wat is nu precies het beleid m.b.t. op verzoek verwijderen van topics? Ik heb de indruk dat topics steeds makkelijker verwijderd worden vanwege 'herkenbaarheid' of 'privacy'. Sommigen zeggen dat dat met de AVG te maken heeft, misschien is het in dat geval goed om dat wat duidelijker aan te geven?

Wel jammer dat het vaak gaat om topics met relatief veel activiteit (naar het lijkt reacties die de TO niet zo aanstaan).
a.k.a. canis-dinges
canis-felis schreef:
03-08-2026 11:33
Wat is nu precies het beleid m.b.t. op verzoek verwijderen van topics? Ik heb de indruk dat topics steeds makkelijker verwijderd worden vanwege 'herkenbaarheid' of 'privacy'. Sommigen zeggen dat dat met de AVG te maken heeft, misschien is het in dat geval goed om dat wat duidelijker aan te geven?

Wel jammer dat het vaak gaat om topics met relatief veel activiteit (naar het lijkt reacties die de TO niet zo aanstaan).
We zijn verplicht om een topic te verwijderen wanneer de TO dat vraagt, wegens bijvoorbeeld herkenbaarheid of privacy.

Edit: Snap dat dit anders gelezen kan worden -- het wordt dus inderdaad verwijderd als het wegens herkenbaarheid of privacy is. Niet wanneer de reacties offtopic gaan of niet zijn wat de TO ervan verwachtte bijvoorbeeld.
Toch zie ik het wel dat een to vraagt of een topic gesloten kan worden, waarna er door de mods om een reden hiervoor wordt gevraagd. Indien de mods hier geen goede reden voor zien, geven ze aan dat het topic blijft staan en dat het vanzelf wel maar beneden zakt, als er niet meer gereageerd wordt.
Dus dan begrijp ik bovenstaand antwoord niet goed.

Bv bij onderstaande reactie van de mod op de vraag van een to of haar topic verwijderd kon worden;

"Dit is voor ons geen reden om een topic te sluiten of te verwijderen. Als je vindt dat er teveel offtopic wordt gegaan mag je het staffen, hetzelfde geldt voor 'op de man'. Zodra er niet meer in gereageerd wordt in je topic zal het wegzakken.

Je topic zal daarom ook niet gesloten of verwijderd worden".
bixy wijzigde dit bericht op 03-08-2026 15:17
Reden: Aanvulling
36.83% gewijzigd
Bixy schreef:
03-08-2026 15:14
Toch zie ik het wel dat een to vraagt of een topic gesloten kan worden, waarna er door de mods om een reden hiervoor wordt gevraagd. Indien de mods hier geen goede reden voor zien, geven ze aan dat het topic blijft staan en dat het vanzelf wel maar beneden zakt, als er niet meer gereageerd wordt.
Dus dan begrijp ik bovenstaand antwoord niet goed.

Als die reden iets te maken heeft met privacy verwijderen de mods het topic, als iemand een topic verwijderd wil hebben omdat de reacties haar niet aanstaan verwijderen de mods niet. In jouw voorbeeld wilde de TO haar topic weg hebben omdat ze vond dat men te veel off topic ging, en dan verwijderen de mods dus niet.
Lady*Voldemort schreef:
03-08-2026 15:27
Als die reden iets te maken heeft met privacy verwijderen de mods het topic, als iemand een topic verwijderd wil hebben omdat de reacties haar niet aanstaan verwijderen de mods niet. In jouw voorbeeld wilde de TO haar topic weg hebben omdat ze vond dat men te veel off topic ging, en dan verwijderen de mods dus niet.
Ik snap wat je zegt. Ik las t antwoord van Wieke alsof het topic zowiezo verwijderd wordt indien to dit vraagt, dus niet alleen vanwege privacy of herkenbaarheid. Die privacy en herkenbaarheid werden in mijn gedachtegang gebruikt als voorbeelden van mogelijke redenen.
Bixy schreef:
03-08-2026 15:38
Ik snap wat je zegt. Ik las t antwoord van Wieke alsof het topic zowiezo verwijderd wordt indien to dit vraagt, dus niet alleen vanwege privacy of herkenbaarheid. Die privacy en herkenbaarheid werden in mijn gedachtegang gebruikt als voorbeelden van mogelijke redenen.
Zo kun je haar antwoord inderdaad ook lezen, door dat 'bijvoorbeeld'. Maar zo werkt het gelukkig niet :proud:
Als je je topic verwijderd wil hebben om wat voor reden dan ook, zeg dan dat het vanwege herkenbaarheid is, dan ben je ervan verzekerd dat je verzoek niet afgewezen wordt.
Ik lees het net als Bixie, en het sluit ook wel aan op wat ik meen te zien. Eerder werd volgens mij ook wel doorgevraagd op privacy, of gevraagd een mail te sturen. Kan natuurlijk zijn als de interne afspraken veranderd zijn, maar wat mij betreft mag dat best wat explicieter gemeld worden.
a.k.a. canis-dinges
canis-felis schreef:
03-08-2026 16:00
Ik lees het net als Bixie, en het sluit ook wel aan op wat ik meen te zien. Eerder werd volgens mij ook wel doorgevraagd op privacy, of gevraagd een mail te sturen. Kan natuurlijk zijn als de interne afspraken veranderd zijn, maar wat mij betreft mag dat best wat explicieter gemeld worden.
Hoe kan een vreemde nou beoordelen of dat wat jij vertelt je herkenbaar maakt?
Everything is possible for the one who believes.
Edda schreef:
03-08-2026 15:59
Als je je topic verwijderd wil hebben om wat voor reden dan ook, zeg dan dat het vanwege herkenbaarheid is, dan ben je ervan verzekerd dat je verzoek niet afgewezen wordt.
Topic: Welk stoomstrijkijzer? ----> Graaf verwijderen wegens herkenbaarheid/privacy. :lol:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Edda schreef:
03-08-2026 15:59
Precies. Maar niks nieuws onder de zon toch? Hier klaagde men jaren geleden ook al over.
Ik heb de indruk dat er de laatste tijd sneller in meegegaan wordt, vandaar de vraag aan de mods.

@moiren: wordt ook met enige regelmaat aan iemand gevraagd door andere forummers: of iemand zich niet te herkenbaar maakt. En de mods wekten op z'n minst de indruk dat het beoordeeld werd of daartoe een poging werd gedaan.
a.k.a. canis-dinges
Och willen jullie even kijken in het 'onzinnige ergernissen' topic? Er is iemand niet helemaal lekker geworden.

viewtopic.php?t=514764&p=36253949&start=2925#p36253949
En snel graag.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Waarom mag ik iemands nick niet noemen in napraat? Daar is napraat toch voor?
Jankerd
Weer wat nieuws :rofl:

Ik wens de mods heel veel succes met het verwijderen van alle nicks die ooit genoemd zijn op het forum.
Djessy schreef:
06-08-2026 15:59
AVG, denk ik :P
a.k.a. canis-dinges
Lady*Voldemort schreef:
06-08-2026 16:06
Weer wat nieuws :rofl:

Ik wens de mods heel veel succes met het verwijderen van alle nicks die ooit genoemd zijn op het forum.
:mrgreen:
Jankerd
canis-felis schreef:
06-08-2026 16:25
AVG, denk ik :P
Oh tuurlijk ja, dom van mij :proud:
Jankerd
Zullen we de mods een beetje helpen en alle berichten voor ze staffen waarin een nick wordt genoemd?
Djessy schreef:
06-08-2026 15:59
Dat mag wel! Maar geen verbasteringen van nicks, wat dit was. Daarom werd het gemeld.
WiekeV schreef:
06-08-2026 16:31
Dat mag wel! Maar geen verbasteringen van nicks, wat dit was. Daarom werd het gemeld.
Ben jij mod?
WiekeV schreef:
Wat kinderachtig zeg.
Delulu
Lady*Voldemort schreef:
06-08-2026 16:32
Ben jij mod?
En dat.
Delulu
WiekeV schreef:
Hallo, dat was geen verbastering hoor, maar gewoon een moeilijke nick die niemand kan onthouden, dus dan zeg je dinges. Jezus Christus!
Jankerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven