Vrijheid van meningsuiting op het forum

11-01-2010 19:17 391 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mede-forummers en meelezers,

Dit is de eerste keer dat ik me echt boos zit te maken om iets wat er op het forum gaande is. Alles in mij verzet zich nu hiertegen. Wat is het geval?

Het beleidstopic is gesloten en daarmee is de discussie over beleid gesnoerd. Vervolgens gebeurt er iets, wat mijns inziens niet door de beugel kan. Forummers hebben een waarschuwing gekregen voor het in twijfel trekken van de integriteit van de angels. Of het in twijfel trekken van deze integriteit terecht is, doet er mijns inziens niet toe. Feit dat kritiek op de angels an sich al waarschuwingswaardig is, in combinatie met het sluiten van het beleidstopic, doen bij mij alle waarschuwingsbellen rinkelen.

Iedereen mag zijn mening uiten (mits niet strafbaar zoals racistische opmerkingen) ook hier op het forum! Als de vrijheid van meningsuiting hier niet langer gehanteerd wordt als een groot goed wat onaantastbaar is, ben ik hier weg. Dit is dan niet mijn forum meer. Ik weiger om de mond gesnoerd te worden en op een forum te komen waar censuur heerst.

Wie is er ook van overtuigd dat de vrijheid van meningsuiting hier ingeperkt wordt en dat dit niet kan?

Zwieber
Ik snap steeds beter dat op sommige fora meta-discussies gewoon helemaal niet zijn toegestaan.

In discussies over modereerbeleid is er geen middenweg. Óf ze mogen alleen per mail gevoerd worden, óf ze lopen vroeg of laat uit de hand.
quote:Vl43inder schreef op 11 januari 2010 @ 21:09:

Maar heeft het feit dat Four iets (geen idee wat) zei niet juist te maken met het feit dat alles zich voor de schermen afspeelde?

Je reageert zelf ook anders wanneer je op je werk tijdens een vergadering ergens op wordt aangesproken dan wanneer je even apart ergens op wordt aangesproken. Niet zozeer op het moment zelf, maar achteraf wel.Ik weet ook niet meer precies wat het was, er is zoveel gepost dat ik ook een zeef ben af en toe, dus ik kan deze vraag nu eigenlijk niet beantwoorden, of het te maken had met dat het zich voor de schermen afspeelde.
Maar even zonder gekheid... ik heb het geen flauw idee wat er aan de hand is kan iemand het even samenvatten zodat ik geen 300 bladzijden door hoef? Wie is er geband en waarom, en waarom een ander niet? En mogen we daar nog over praten? Zo nee waarom niet, en waarom mag Zwiepje er dan wel een topic over openen? Gaan we nu ook met z'n allen naar de EO jongerendag? Dan moeten wel al wel vast kaarten regelen
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 21:06:

[...]

Ik ben niet zo van het wij-zij gevoel. Dan moet ik in groepjes gaan indelen en ik ben niet zo van de groepjes.Ik begin altijd braaf aan een groepje tot ik denk: WTF dóe ik hier in hemelsnaam
*off topic allert*

Lieg,

Ik begreep je laatste post wel, sloot mij ook enigzins bij je frustratie aan.

Feitelijk begonnen we de discussie ook met een doel.

Iets vonden we niet correct/onrechtvaardig en dat probeerden we uit te leggen of vroegen we opheldering over, maar dat lukte niet erg.Veel respons kwam er niet.

De hele discussie begon alle kanten op te zwieberen en er werd van alles ingebracht, zo werd het een grote brei.

Het sloeg allemaal nergens meer op, en de energie die er nog enigzins in gestoken was leek erg verspild.

En ja, ik voel mij ook best aangesproken als een forummer die het ook heeft verpest, terwijl ik het eigenlijk in het begin gewoon wilde opnemen voor een paar mensen, daar het niet helemaal eerlijk gegaan leek in mijn ogen.
Iry, heb jij het nou weer verpest? tssss het zijn ook altijd dezelfde
quote:meds schreef op 11 januari 2010 @ 21:11:

Gaan we nu ook met z'n allen naar de EO jongerendag? Dan moeten wel al wel vast kaarten regelen

Ik ben erbij hoor!

Ik heb mijn hele bundel "hemelse liederen voor een vreugdevol samenzijn" al uit het hoofd geleerd.
Ik word al blij als ik eraan denk Robo.
quote:iris1969 schreef op 11 januari 2010 @ 21:11:

[...]

Ik begin altijd braaf aan een groepje tot ik denk: WTF dóe ik hier in hemelsnaam

herkenbaar ,

Hoewel.... wie zijn nou die groepjes dan?
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 19:17:

Wie is er ook van overtuigd dat de vrijheid van meningsuiting hier ingeperkt wordt en dat dit niet kan?

IMHO is er niets anders gebeurd dan dat Naomi een slotje heeft gezet op een topic wat inmiddels toch al niet meer was dan een herhaling van al uitgekauwde meningen en het uit de sloot halen van oude koeien.

Ik denk niet dat Amnesty International er een zaak in ziet.
quote:meds schreef op 11 januari 2010 @ 21:14:

Iry, heb jij het nou weer verpest? tssss het zijn ook altijd dezelfdeSorry
quote:robo schreef op 11 januari 2010 @ 21:14:

[...]

Ik ben erbij hoor!

Ik heb mijn hele bundel "hemelse liederen voor een vreugdevol samenzijn" al uit het hoofd geleerd.Ik zet in "Ik heb een lichtje in mijn hart en dat is Jezus...." verder weet ik het niet, wie?
Sorry Vlinder, ik ben nu bezig aan "Jezus zegt dat hij ieders kaarsje ziet".
quote:meds schreef op 11 januari 2010 @ 21:11:

Maar even zonder gekheid... ik heb het geen flauw idee wat er aan de hand is kan iemand het even samenvatten zodat ik geen 300 bladzijden door hoef? Wie is er geband en waarom, en waarom een ander niet? En mogen we daar nog over praten? Zo nee waarom niet, en waarom mag Zwiepje er dan wel een topic over openen? Gaan we nu ook met z'n allen naar de EO jongerendag? Dan moeten wel al wel vast kaarten regelenZwiepje mag helemaal niet op het forum komen! Is ie veel te jong voor! Stel je voor dat hij al die ongristelijke dingen hier ziet!
--
Geen samenvatting?
Had ik al verteld dat als je op "kringspierproblemen" googelt de BEO's van Viva Forum op nummer drie staan? Ik hoop niet dat dat problemen oplevert voor de nieuwe Gristelijke Koers
quote:iris1969 schreef op 11 januari 2010 @ 21:11:

[...]

Ik begin altijd braaf aan een groepje tot ik denk: WTF dóe ik hier in hemelsnaam Dus begin ik er maar helemaal maar niet meer aan
quote:meds schreef op 11 januari 2010 @ 21:24:

Geen samenvatting?Bepaalde beslissingen van de Angels werden bekritiseerd; er kwamen geen bevredigende antwoorden op de vragen van bepaalde forummers daarover; het bleef dooretteren; zowel Angels als forummers gingen soms iets te ver; de discussie werd steeds warriger en ging over steeds meer details; Naomi heeft het topic toen gesloten omdat het nergens meer toe leidde en sommige forummers kregen een waarschuwing.
quote:pippa2 schreef op 11 januari 2010 @ 21:22:

eeehm, het feit dat deze discussie nu dus gewoon voortgezet is, en de kritiek op het beleid nog net zo lekker doorgaat, zie ik toch wel als een typisch voorbeeld van JUIST vrijheid van meningsuiting. Je uit je mening, niks wordt gedelete. Klaar!Inmiddels heeft Naomi alweer een en ander beantwoord op het vragentopic. Er komt waarschijnlijk een beleidstopic terug in andere vorm.
quote:robo schreef op 11 januari 2010 @ 21:26:

[...]

Bepaalde beslissingen van de Angels werden bekritiseerd; er kwamen geen bevredigende antwoorden op de vragen van bepaalde forummers daarover; het bleef dooretteren; zowel Angels als forummers gingen soms iets te ver; de discussie werd steeds warriger en ging over steeds meer details; Naomi heeft het topic toen gesloten omdat het nergens meer toe leidde en sommige forummers kregen een waarschuwing. Goede samenvatting van meer dan 200 pagina's. Meer is het idd niet volgens mij.
@ Pippa: Ik zie toch echt wel een groot verschil met de vervelende discussie in het Beleidstopic en als we deze respectvolle toon kunnen volhouden denk ik dat een Beleidstopic in welke vorm dan ook geen enkel probleem hoeft te zijn voor Naomi en de Angels.

In die zin is er ook geen belemmering van meningsuiting, maar het ging Zwieb (en mij) in eerste instantie om iets anders (zie OP en begin van de discussie).
quote:robo schreef op 11 januari 2010 @ 21:26:

[...]

Bepaalde beslissingen van de Angels werden bekritiseerd; er kwamen geen bevredigende antwoorden op de vragen van bepaalde forummers daarover; het bleef dooretteren; zowel Angels als forummers gingen soms iets te ver; de discussie werd steeds warriger en ging over steeds meer details; Naomi heeft het topic toen gesloten omdat het nergens meer toe leidde en sommige forummers kregen een waarschuwing.

Aanvulling: sommige kregen een waarschuwing omdat ze de integriteit van een angel in twijfel trokken.

Verder eens met de samenvatting.
Dank voor de samenvatting Robo! Ik heb wel gemerkt dat er nogal wat commotie is ontstaan, maar ik wist eigenlijk niet precies waarom. Ik heb onder een forumsteen gelegen de afgelopen dagen
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 21:28:

Aanvulling: sommige kregen een waarschuwing omdat ze de integriteit van een angel in twijfel trokken.

Verder eens met de samenvatting.Onder andere; ook omdat er geprovoceerd werd bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven