Vrijheid van meningsuiting op het forum

11-01-2010 19:17 391 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mede-forummers en meelezers,

Dit is de eerste keer dat ik me echt boos zit te maken om iets wat er op het forum gaande is. Alles in mij verzet zich nu hiertegen. Wat is het geval?

Het beleidstopic is gesloten en daarmee is de discussie over beleid gesnoerd. Vervolgens gebeurt er iets, wat mijns inziens niet door de beugel kan. Forummers hebben een waarschuwing gekregen voor het in twijfel trekken van de integriteit van de angels. Of het in twijfel trekken van deze integriteit terecht is, doet er mijns inziens niet toe. Feit dat kritiek op de angels an sich al waarschuwingswaardig is, in combinatie met het sluiten van het beleidstopic, doen bij mij alle waarschuwingsbellen rinkelen.

Iedereen mag zijn mening uiten (mits niet strafbaar zoals racistische opmerkingen) ook hier op het forum! Als de vrijheid van meningsuiting hier niet langer gehanteerd wordt als een groot goed wat onaantastbaar is, ben ik hier weg. Dit is dan niet mijn forum meer. Ik weiger om de mond gesnoerd te worden en op een forum te komen waar censuur heerst.

Wie is er ook van overtuigd dat de vrijheid van meningsuiting hier ingeperkt wordt en dat dit niet kan?

Zwieber
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 21:53:

[...]

omdat ik die laatste opmerking echt onder de gordel vond en zeker niet constructief.

Ik zie geen laatste opmerking. En ik ben al vergeten wat ik oorspronkelijk geschreven heb. Maar het was uitermate constructief, dat weet ik nog wel.

Wil je nu echt een discussie gaan voeren over iets wat er niet staat?
Ik vond het wel een goede post eigenlijk Rider, jammer dat ie weg is.
quote:ikwilafvallen schreef op 11 januari 2010 @ 21:54:

Relativeren. R e l a t i v e r e n. Relativeren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:rider schreef op 11 januari 2010 @ 21:59:

[...]

Ik zie geen laatste opmerking. En ik ben al vergeten wat ik oorspronkelijk geschreven heb. Maar het was uitermate constructief, dat weet ik nog wel.

Wil je nu echt een discussie gaan voeren over iets wat er niet staat?Nee, zeggen dat iemand niet in evenwicht is, vind ik niet constructief. Juist dat soort opmerkingen zijn de reden dat het beleidstopic uit de hand is gelopen. Ik zie het nut er niet van in, de rest van de post was wat mij betreft prima. Aan de ene kant vind ik het daarom ook goed dat je het weg hebt gehaald maar aan de andere kant vind ik het jammer want dan had ik kunnen reageren.
@ Vl43inder: ik denk als alle gebanden (de 3 oude en de nieuwe) én de gewaarschuwden hier zouden posten zonder zich in te houden dit topic ook anders zou verlopen. Blijkbaar steekt felheid elkaar aan.....
Mooie BGB !
quote:Vl43inder schreef op 11 januari 2010 @ 22:00:

Ik vond het wel een goede post eigenlijk Rider, jammer dat ie weg is.Ik vond het ook we goed, maar soms moet je geen benzine op vuur gooien he
Zwieber en anderen waarom nemen jullie dit forum zo serieus? Zo verschrikkelijk tot in den treure serieus? Wat maakt dat sommigen niet kunnen relativeren en dit zien als een forum wat het gewoon is? Het verbaasd me dat sommigen doen alsof ze onterecht tot een levenslange gevangenisstraf zijn veroordeeld.

Wat is dat?
anoniem_85726 wijzigde dit bericht op 11-01-2010 22:06
Reden: toevoeging.
% gewijzigd
Nee idd wilde al gaan typen : "here we go again"
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 januari 2010 @ 22:00:

[...]

[afbeelding]Ben ik met je eens. Dat is gebleken op het beleidtopic.
quote:iris1969 schreef op 11 januari 2010 @ 22:01:

@ Vl43inder: ik denk als alle gebanden (de 3 oude en de nieuwe) én de gewaarschuwden hier zouden posten zonder zich in te houden dit topic ook anders zou verlopen. Blijkbaar steekt felheid elkaar aan.....Oh sorry, ja, BAM, Festen en Floor zijn natuurlijk ook nog even geband; al komen ze alweer bijna terug. Ik dacht dat de opmerking alleen over de bannelingen van vandaag ging.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 22:01:

[...]

Nee, zeggen dat iemand niet in evenwicht is, vind ik niet constructief. Juist dat soort opmerkingen zijn de reden dat het beleidstopic uit de hand is gelopen. Ik zie het nut er niet van in, de rest van de post was wat mij betreft prima. Aan de ene kant vind ik het daarom ook goed dat je het weg hebt gehaald maar aan de andere kant vind ik het jammer want dan had ik kunnen reageren.Ach Zwieber, ik vind je openingsbericht echt niet erg evenwichtig. Dat mag je niet constructief vinden, ik vind dat "mijn mening". Je schrijft meestal beirchten die ik graag lees, of heel graag. Maar dit, nou ja, sorry, ik vind het eigenlijk de discussie niet waard. En dáárom heb ik dat bericht weg gehaald.
quote:ikwilafvallen schreef op 11 januari 2010 @ 22:04:

Zwieber en anderen waarom nemen jullie dit forum zo serieus? Zo verschrikkelijk tot in den treure serieus? Wat maakt dat sommigen niet kunnen relativeren en dit zien als een forum wat het gewoon is? Het verbaasd me dat sommigen doen alsof ze onterecht tot een levenslange gevangenisstraf zijn veroordeeld.

Wat is dat?Ik forum voor de lol en toevallig vind ik discussie\ren over beleid ook leuk.
@ ikwilafvallen: voor mij is dit gewoon een onderdeel van het forummen, dus lol trappen én discussieren, dat zit in mijn aard.

Maar ik slaap er niet minder om hoor .
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 22:06:

[...]

Ik forum voor de lol en toevallig vind ik discussie\ren over beleid ook leuk.Maar wat maakt dat dat je er zo'n big deal van maakt? Zo onoverkomelijk drama?
quote:iris1969 schreef op 11 januari 2010 @ 22:07:

@ ikwilafvallen: voor mij is dit gewoon een onderdeel van het forummen, dus lol trappen én discussieren, dat zit in mijn aard.

Maar ik slaap er niet minder om hoor .Ik ook niet.
quote:ikwilafvallen schreef op 11 januari 2010 @ 22:08:

[...]

Maar wat maakt dat dat je er zo'n big deal van maakt? Zo onoverkomelijk drama?Nou ja, drama is wat vergezocht maar toevallig zijn er bepaalde zaken waar ik mij graag voor inzet en vrijheid van meningsuiting is er een van. Het leek er voor mij op alsof bepaalde dingen niet meer gezegd mochten worden en daar hou ik niet van. Dan forum ik liever niet. Net zo makkelijk, daar doe ik niet moeilijk over hoor.
quote:iris1969 schreef op 11 januari 2010 @ 22:07:

Maar ik slaap er niet minder om hoor .

Dat snap ik ook wel. Discussieren is prima.

Maar ik vindt dat sommigen hier reageren alsof ze worden afgeslacht. Alsof ze het allergrootse onrecht ter wereld word aangedaan. En dan denk ik echt, waarom ben je hier? Je komt hier als het goed is voor de lol. Niet om je de hele dag een beetje op te lopen winden.

Maar ach, ik herhaal mijzelf. Dus ik heb mijn punt duidelijk gemaakt.
quote:ikwilafvallen schreef op 11 januari 2010 @ 22:11:

[...]

Dat snap ik ook wel. Discussieren is prima.

Maar ik vindt dat sommigen hier reageren alsof ze worden afgeslacht. Alsof ze het allergrootse onrecht ter wereld word aangedaan. En dan denk ik echt, waarom ben je hier? Je komt hier als het goed is voor de lol. Niet om je de hele dag een beetje op te lopen winden.

Maar ach, ik herhaal mijzelf. Dus ik heb mijn punt duidelijk gemaakt. Ik vat alleen niet hoe jij denkt te zien dat andere mensen zich opwinden of niet? Ik denk eerlijk gezegd dat jij degene bent die niet kan inzien dat dit soort discussies ook gewoon leuk kunnen zijn. (mits met respect gevoerd, uiteraard.)
wat ik mij afvraag af is zitten jullie 24 uur per dag op het forum?
@ Ikwilafvallen: ik vind discussieren echt geweldig, je doet me geen groter plezier dan met mensen bijelkaar zetten die verschillende meningen hebben. Ik kijk nu al uit naar de brainstormsessie (als ik mag komen).

@ Maansa: 23,5 uur, hoezo? Nee hoor, het is voor mij gewoon interactief TV-kijken .
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 22:10:

[...]

Nou ja, drama is wat vergezocht maar toevallig zijn er bepaalde zaken waar ik mij graag voor inzet en vrijheid van meningsuiting is er een van. Het leek er voor mij op alsof bepaalde dingen niet meer gezegd mochten worden en daar hou ik niet van.

Vrijheid van meningsuiting is relatief. Op een site van de de PVV ga ik ook niet verkondigen dat ik helemaal idolaat ben van Femke Halsema en dat ik Geert Wilders maar niks vind om maar een voorbeeld te noemen. Je bent hier te gast. Als iemand op mijn eigen website komt en mijn eerlijkheid steeds in twijfel trekt blokkeer ik die persoon ook de toegang.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 22:10:

[...]

Nou ja, drama is wat vergezocht maar toevallig zijn er bepaalde zaken waar ik mij graag voor inzet en vrijheid van meningsuiting is er een van. Het leek er voor mij op alsof bepaalde dingen niet meer gezegd mochten worden en daar hou ik niet van.Oke, na de hele avond op m'n handen gezeten te hebben dan toch maar de vraag die op mijn lippen brandt. Jij bent toch jurist? Hoe kun je het dan de hele tijd hebben over 'vrijheid van meningsuiting' in deze context? Vrijheid van meningsuiting betekent dat de overheid je niet mag vervolgen als je een mening uit die de overheid niet aanstaat. (Waarbij trouwens ook nog allerlei voorbehouden zijn, staatsgevaarlijkheid, terrorisme, blablabla.) Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met wat hier speelt. Wij mogen al het mogelijke commentaar op de angels of hun beleid etc van de daken schreeuwen, in de krant laten zetten, op pamfletten drukken en uitdelen en overal verspreiden zonder door de overheid opgepakt te worden. Da's een heel belangrijk recht, waar heel wat bloed voor heeft gevloeid, en dat niets te maken heeft met de huisregels en het beleid op een specifiek forum. Als iemand in mijn huis liedjes van Frans Bauer gaat zingen en er niet mee op wil houden, dan zet ik diegene eruit. Dat heeft niets met de vrijheid van meningsuiting of censuur te maken. Op straat mag hij lekker doorkwelen. Of op een ander schip, etc.

Kortom (maar weer eens): een forum is geen democratische rechtsstaat.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:ikwilafvallen schreef op 11 januari 2010 @ 22:19:

[...]

Vrijheid van meningsuiting is relatief. Op een site van de de PVV ga ik ook niet verkondigen dat ik helemaal idolaat ben van Femke Halsema en dat ik Geert Wilders maar niks vind om maar een voporbeeld te noemen. Je bent hier te gast. Als iemand op mijn eigen website komt en mijn eerlijkheid steeds in twijfel trekt blokkeer ik die persoon ook de toegang.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.Maar op je eigen privesite hoef je ook helemaal niet objectief te zijn. Als angel wel over de beslissingen. Lijkt me wel een verschil.
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 22:21:

[...]

Maar op je eigen privesite hoef je ook helemaal niet objectief te zijn. Als angel wel over de beslissingen. Lijkt me wel een verschil.Maar dit is een site van Viva. Op mijn site beslis ik de regels, op de Viva-site beslist Viva de regels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven