Vrijheid van meningsuiting op het forum

11-01-2010 19:17 391 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mede-forummers en meelezers,

Dit is de eerste keer dat ik me echt boos zit te maken om iets wat er op het forum gaande is. Alles in mij verzet zich nu hiertegen. Wat is het geval?

Het beleidstopic is gesloten en daarmee is de discussie over beleid gesnoerd. Vervolgens gebeurt er iets, wat mijns inziens niet door de beugel kan. Forummers hebben een waarschuwing gekregen voor het in twijfel trekken van de integriteit van de angels. Of het in twijfel trekken van deze integriteit terecht is, doet er mijns inziens niet toe. Feit dat kritiek op de angels an sich al waarschuwingswaardig is, in combinatie met het sluiten van het beleidstopic, doen bij mij alle waarschuwingsbellen rinkelen.

Iedereen mag zijn mening uiten (mits niet strafbaar zoals racistische opmerkingen) ook hier op het forum! Als de vrijheid van meningsuiting hier niet langer gehanteerd wordt als een groot goed wat onaantastbaar is, ben ik hier weg. Dit is dan niet mijn forum meer. Ik weiger om de mond gesnoerd te worden en op een forum te komen waar censuur heerst.

Wie is er ook van overtuigd dat de vrijheid van meningsuiting hier ingeperkt wordt en dat dit niet kan?

Zwieber
quote:Lunax wrote on 11 January 2010 @ 20:19:

[...]

*offtopic - althans een beetje*

Ik was na een weekendje pc loos bij vriend net weer bijgelezen en had een reactie naar jou geschreven in het beleid topic, drukte op plaatsen en hup... foutmelding. Topic dicht. Dus hier nog maar even.

Ondanks dat ik het op veel punten niet met je eens ben wilde ik je wel een compliment geven voor je manier van discussieren in het beleid topic. Je bleef bijna altijd objectief en goed met argumenten komen. Geen onliners en boze stampvoetacties. Als iedereen op deze manier de discussie gevoerd zou hebben was het veel minder uit de hand gelopen vermoed ik zomaar.

Ehm Lunax, dank je, maar dan heb je een van mijn laatste posts niet gelezen? Ik vind het zo jammer dat ik me daartoe heb laten verleiden, maar goed, niets aan te doen en ik heb mijn excuses ervoor aangeboden en heb de consequenties van mijn actie aanvaard. Verder ben ik toch wel heel erg blij dat mijn moeite in ieder geval iemand is opgevallen, want ik begon de laatste dagen erg aan mezelf te twijfelen als ik vele andere posters op de topics mocht geloven. Als ik ook hier in dit topic zo lees over 'de mensen die van alles hebben verstierd en kapotgemaakt' (even vrij samengevat), voel ik me erg aangesproken, want ik was één van die weinigen die veel aan het woord was in het beleidtopic. Zoals ik ook al ergens eerder aangaf: mijn intentie was nooit om de zaken nog meer op scherp te zetten of andermans forumplezier te vergallen...
Vl34inder: Laten we het eens over die andere strategie hebben, waar denk jij aan en waar denken anderen aan?
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 20:31:

[...]

Ik vind dat als er iets mis gaat, je dat best mag melden en uiteraard gaat het natuurlijk meestal wel goed.

Hoe vind jij dat je dat het beste kunt melden dan?

De gekozen strategie, een provocerend op de man spelend meldingenbombardement mag niet meer gekozen worden als optie, wegens gebrek aan succes.

Ik vind dat je wanneer het mis gaat dat gewoon in het moderator topic kunt melden, via een korte post of via de meldknop. Ik zie niet in waarom er meer dan dat moet zijn.
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 20:25:

[...]

Niemand zegt toch dat je moet zeuren? Maar met op een normale wijze constructieve kritiek leveren lijkt mij niks mis.

Natuurlijk moet dat kunnen, en volgens mij is Naomi het ook met je eens, anders was er nooit het beleidtopic geweest in de eerste plaats. Maar wat er dit weekend gebeurde kun je toch niet meer 'op een normale wijze constructieve kritiek leveren' noemen? Hoeveel tijd denk je dat er is om die hele discussie te lezen, om te reageren, te overleggen etc. En hoe denk je dat het is voor de Angels om steeds maar weer onder vuur te liggen? Ik kan me wel voorstellen dat ze echt even geen andere mogelijkheid zag. En vragen stellen aan haar en suggesties doen etc. kan nog steeds waar ook op gereageerd wordt, dus de vrijheid van meningsuiting is volgens mij echt niet in het geding.
Lieg, excuus en de consequenties aanvaarden zegt heel veel over hoe jij bent hoor Klasse dus.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:ColeTurner schreef op 11 januari 2010 @ 20:35:

Vl34inder: Laten we het eens over die andere strategie hebben, waar denk jij aan en waar denken anderen aan?Kritiek op de angels via mail communiceren?
quote:Vl43inder schreef op 11 januari 2010 @ 20:35:

[...]

Hoe vind jij dat je dat het beste kunt melden dan?

De gekozen strategie, een provocerend op de man spelend meldingenbombardement mag niet meer gekozen worden als optie, wegens gebrek aan succes.

Ik vind dat je wanneer het mis gaat dat gewoon in het moderator topic kunt melden, via een korte post of via de meldknop. Ik zie niet in waarom er meer dan dat moet zijn.Oh als dat in het modtopic ook kan is het mijns inziens prima!
delphicat: Ik bedoelde eigenlijk andere suggesties dan alleen die van de e-mails.
quote:delphicat schreef op 11 januari 2010 @ 20:36:

[...]

Kritiek op de angels via mail communiceren? Werkt heel prima.
Het werkte niet, met dat beleidstopic. Die conclusie is door Naomi uiteindelijk getrokken. Het was een leuk idee en het werkte een tijdje wel, maar met het voortduren van een discussie, die op een gegeven moment nergens meer over ging, schoot het topic haar doel voorbij.

En dus is het dicht.

Prima beslissing wat mij betreft en die waarschuwingen, ja, die zaten er gewoon dikwerf aan te komen.
quote:Lika schreef op 11 januari 2010 @ 20:35:

[...]

Natuurlijk moet dat kunnen, en volgens mij is Naomi het ook met je eens, anders was er nooit het beleidtopic geweest in de eerste plaats. Maar wat er dit weekend gebeurde kun je toch niet meer 'op een normale wijze constructieve kritiek leveren' noemen? Hoeveel tijd denk je dat er is om die hele discussie te lezen, om te reageren, te overleggen etc. En hoe denk je dat het is voor de Angels om steeds maar weer onder vuur te liggen? Ik kan me wel voorstellen dat ze echt even geen andere mogelijkheid zag. En vragen stellen aan haar en suggesties doen etc. kan nog steeds waar ook op gereageerd wordt, dus de vrijheid van meningsuiting is volgens mij echt niet in het geding.Eens. En ik begrijp ook dat tijdgebrek meespeelt. Overigens vond ik het idee van Yas om Two als ViceMod aan te stellen wel een goede.
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 20:36:

[...]

Oh als dat in het modtopic ook kan is het mijns inziens prima!

Maar niet als er dan dezelfde discussies ontstaan in het mod-topic.

De procedure lijkt mij:

- melding maken in mod-topic

- angel reageert

- verdere vragen/opmerkingen over de actie van de angel via mail
Ik ben het helemaal eens met Marels en met Vl43inder. Onvoorstelbaar hoe sommigen zich opstellen. Van mij hadden ze per direct een permaban gekregen.
...
quote:ColeTurner schreef op 11 januari 2010 @ 20:37:

delphicat: Ik bedoelde eigenlijk andere suggesties dan alleen die van de e-mails.Tja, die zijn er niet volgens mij. Discussie over angelbeslissingen op een topic betekent dat er vroeg of laat rellen gaan ontstaan zoals we nu hebben gezien.
Is het mogelijk om een topic te openen over de huisregels. Met name bedoeld om 'vragen' te stellen over de regels en de uitleg ervan door de angels en andere forummers.

Ik snap overigens wel dat zo'n topic ook uitnodigt tot hetzelfde gedrag als het beleidtopic.
quote:ColeTurner schreef op 11 januari 2010 @ 20:39:

Is het mogelijk om een topic te openen over de huisregels. Met name bedoeld om 'vragen' te stellen over de regels en de uitleg ervan door de angels en andere forummers.

Ik snap overigens wel dat zo'n topic ook uitnodigt tot hetzelfde gedrag als het beleidtopic.

Dat is toch exact hetzelfde onderwerp?
Misschien is mijn idee over een beleidstopic zonder persoonlijke sneren wel een Utopia, maar ik vind dat dit topic aardig in die richting komt: vriendelijk van toon, met respect voor andermans mening en toch met inhoudelijke kritiek. Dit bedoel ik dus .

(en laat het nu dan niet escaleren please, want dan sta ik voor gek, haha)
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2010 @ 20:37:

[...]

Eens. En ik begrijp ook dat tijdgebrek meespeelt. Overigens vond ik het idee van Yas om Two als ViceMod aan te stellen wel een goede.

hehehe, eindelijk iemand die erop ingaat.

Goed plan he?
Geen bijzonderheden
quote:ColeTurner schreef op 11 januari 2010 @ 20:39:

Ik snap overigens wel dat zo'n topic ook uitnodigt tot hetzelfde gedrag als het beleidtopic.Er is nu een vragen aan de VivaMod topic en daar mag je alleen vragen stellen, geen discussie voeren. En terecht want anders heeft Naomi geen tijd om alles te lezen en antwoorden te geven.
quote:iris1969 schreef op 11 januari 2010 @ 20:40:

Misschien is mijn idee over een beleidstopic zonder persoonlijke sneren wel een Utopia, maar ik vind dat dit topic aardig in die richting komt: vriendelijk van toon, met respect voor andermans mening en toch met inhoudelijke kritiek. Dit bedoel ik dus .

(en laat het nu dan niet escaleren please, want dan sta ik voor gek, haha)Vind ik ook. Het gaat best goed hier en echt, alle meningen zijn van harte welkom hier.
En nu ga ik lezen.

Hou het rustig, forummers!
Geen bijzonderheden
Ik denk niet dat het aan de topcis ligt die je zou kunnen openen Cole, maar aan mensen die koste wat het kost hun gelijk willen halen

Ik heb wel eens gemaild met een angel, we kwamen er niet uit. Uiteindelijk zijn we overeengekomen om het niet met elkaar eens te zijn.

Klaar.

Daar heeft de rest van het forum toch niets mee te maken ? Daarom denk ik dat via de mail het beste is.

maar als je dat op een topic gaat doen, dan gaat hoe dan ook jan en alleman zich ermee bemoeien, iedereen heeft een mening. Iedereen wil zijn of haar zegje doen. Zo werkt dat al jaren hier op viva, en zo zal het wel tot in het einde der tijden blijven werken.
quote:yasmijn schreef op 11 januari 2010 @ 20:40:

[...]

hehehe, eindelijk iemand die erop ingaat.

Goed plan he?Ja ja ja!
Een boek bedoel ik, niet het forum
Geen bijzonderheden
Thanks, Borodini...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven