Vrijheid van meningsuiting op het forum

11-01-2010 19:17 391 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mede-forummers en meelezers,

Dit is de eerste keer dat ik me echt boos zit te maken om iets wat er op het forum gaande is. Alles in mij verzet zich nu hiertegen. Wat is het geval?

Het beleidstopic is gesloten en daarmee is de discussie over beleid gesnoerd. Vervolgens gebeurt er iets, wat mijns inziens niet door de beugel kan. Forummers hebben een waarschuwing gekregen voor het in twijfel trekken van de integriteit van de angels. Of het in twijfel trekken van deze integriteit terecht is, doet er mijns inziens niet toe. Feit dat kritiek op de angels an sich al waarschuwingswaardig is, in combinatie met het sluiten van het beleidstopic, doen bij mij alle waarschuwingsbellen rinkelen.

Iedereen mag zijn mening uiten (mits niet strafbaar zoals racistische opmerkingen) ook hier op het forum! Als de vrijheid van meningsuiting hier niet langer gehanteerd wordt als een groot goed wat onaantastbaar is, ben ik hier weg. Dit is dan niet mijn forum meer. Ik weiger om de mond gesnoerd te worden en op een forum te komen waar censuur heerst.

Wie is er ook van overtuigd dat de vrijheid van meningsuiting hier ingeperkt wordt en dat dit niet kan?

Zwieber
Even iets luchtigs tussendoor: ik dacht bij de titel aan de metro en totaal niet aan iets anders .
quote:AgentL schreef op 11 januari 2010 @ 20:12:

Mijn mening:

Mijn god, waar halen jullie de tijd vandaan en wanneer houden jullie eens op?

Ik krijg het maar zijdelings mee ivm de aanwezigheid van een echt leven. Maar het lijkt wel een heksenjacht joh.

Hou eens op!

hier sluit ik me bij aan.... heb ook het overgrote deel gemist. maar vraag me idd af wanneer het nou eens ophoud..dat gehakketak

niet echt sfeerbevorderend
Mensen de mond snoeren is alleen olie op het vuur. Dus wat men hiermee denkt te bereiken is me een raadsel.

Waarom maakt men zich eigenlijk druk over het zogenaamde druk maken van anderen? Door je af te vragen waarom men zich hiermee bezig houdt, hou je jezelf er ook mee bezig. De reden van je vraag, is meteen je antwoord. Anders nam je ook niet de moeite om het te gaan vragen is het niet?
quote:Hemera schreef op 11 januari 2010 @ 20:08:

Delphicat: Ik heb al een aantal keer jouw vraag gelezen waarom sommige dingen niet via de mail geregeld worden met Naomi. Heb je zelf al eens gemaild richting Naomi? Ik wel, meerdere malen, en met serieuze meldingen over het één en ander(en dan heb ik het niet over een provocerende post of iets van die orde). En een antwoord? Dat bleef en blijft uit.Dat snap ik nooit zo goed. Wat heb je met Naomi te bespreken dan? Ik heb er namelijk nog nooit zelfs maar aan gedacht om een angel of Naomi te mailen.
quote:iris1969 schreef op 11 januari 2010 @ 20:08:

[...]

Om voor mezelf te spreken nam ik het inderdaad ook wat te serieus. Ik kreeg een aanvaring, liep tegen een muur op en werd gekwetst en boos en zag nog meer "misstanden" en trok ten strijde. Wellicht onzinnig achteraf gezien, aangezien het "maar een forum is", maar zo ging het bij mij en wellicht ook bij anderen.Dit heb ik gelukkig niet. Ik zet gerust straks de computer uit en ga dat boek lezen waar Marels het over had
quote:iris1969 schreef op 11 januari 2010 @ 20:14:

Even iets luchtigs tussendoor: ik dacht bij de titel aan de metro en totaal niet aan iets anders .Ik heb ook nog overwogen het topic de metro te noemen Maar dat leek me te verwarrend.
quote:qwertu schreef op 11 januari 2010 @ 19:23:

De aloude "vrijheid van meningsuiting"-discussie. Lieve Zwieb, je bent hier te gast op een platform dat door Viva wordt aangeboden. Als Viva bepaalde meningen niet wenst of beperktingen stelt aan de manier waarop die meningen geuit worden, dan heeft Viva daar gewoon een punt mee.

Als jij ergens volledig naar eigen inzicht je mening wilt uiten zonder daarin beperkt te worden, dan staat het je vrij om zelf een platform op te richten. Maar zo lang je gebruik maakt van het platform van een ander, heeft die ander gewoon het recht om die door jou veronderstelde rechten (wat feitelijk een gunst is) in te perken.Heldere uiteenzetting Quertu! Ik denk dat veel forummers dit eens vaker tot zich door moeten laten dringen voordat er geschreeuwd, gedramd of geeïst wordt!
quote:Marels schreef op 11 januari 2010 @ 20:13:

[...]

Dat dus

Ik snap het ook echt niet.

Het forum is voor mij een plek waar ik mijn ei kwijt kan. Gewoon, een leuke en prettige aanvulling op mijn leven.

Ik vind dat sommige mensen hier wel erg psychotisch met het forum omgaan.

Als het je hier niet bevalt, dan vertrek je toch? Niemand verplicht je om te posten.
quote:Vl43inder schreef op 11 januari 2010 @ 20:15:

[...]

Dat snap ik nooit zo goed. Wat heb je met Naomi te bespreken dan? Ik heb er namelijk nog nooit zelfs maar aan gedacht om een angel of Naomi te mailen.Ik heb ook maar een keer met de angels in functie gemaild toen Mr. Zwieber er net was en iedereen dacht dat hij een onderzoekje hield over streekproducten.
Grappig dat men er vanuit gaat dat het zo serieus wordt genomen. Dit is een discussieforum, jawel, en daar discussieer ik. Over iets waar ik een mening over heb. Makkelijk sommetje toch?

En zodra de laptop dichtgeklapt wordt, is het weer klaar, totdat ik m weer open doe.
Strak plan Zwieb

Het werkt, geloof me
668, the neighbour of the Beast
quote:Ligeia schreef op 11 januari 2010 @ 20:11:

[...]

Hier eender, zonder gekwetst te worden dan wel. Ik heb het jaren uitgehouden zonder dit soort toestanden en meed dit soort topics ook. Ik weet nu weer waarom...

*offtopic - althans een beetje*

Ik was na een weekendje pc loos bij vriend net weer bijgelezen en had een reactie naar jou geschreven in het beleid topic, drukte op plaatsen en hup... foutmelding. Topic dicht. Dus hier nog maar even.

Ondanks dat ik het op veel punten niet met je eens ben wilde ik je wel een compliment geven voor je manier van discussieren in het beleid topic. Je bleef bijna altijd objectief en goed met argumenten komen. Geen onliners en boze stampvoetacties. Als iedereen op deze manier de discussie gevoerd zou hebben was het veel minder uit de hand gelopen vermoed ik zomaar.

*Ontopic*

Het beleidtopic heeft maar heel even effectief gewerkt alszijnde daar waar het voor bedoeld was. Daarna werd het al snel een plek waar de Angels in de verdediging moesten en na uitleg, die uitleg ook nog 3 keer moesten verdedigen. Daarmee schoot het topic zijn doel voorbij. Het was een test en de test is mislukt.

Jarenlang heeft het forum prima gedraaid zonder een beleidstopic waar we mee mochten discussieren. Mond snoeren? Nee, gewoon terug naar het volgen van het beleid van Viva en als je daar vragen of commentaar over hebt diegene aanspreken die verantwoordelijk is. En dat is Naomi.
Ben jij wel verplicht om het zogenaamde druk maken te lezen dan?

*wist niet dat dat verplicht gesteld kon worden*
Ik voel er niet zoveel voor om echt op details in te gaan(had zelf er niet over moeten beginnen, sorry), maar sommige dingen die het forum als startpunt hadden zijn niet zo makkelijk af te doen met een "Klaar".
quote:Chameleon schreef op 11 januari 2010 @ 20:17:

[...]

Heldere uiteenzetting Quertu! Ik denk dat veel forummers dit eens vaker tot zich door moeten laten dringen voordat er geschreeuwd, gedramd of geeïst wordt!

Post van Qwertu had ik niet eens gelezen, maar bravo!

We moeten ook vooral niet vergeten dat die lieve angels die allemaal maar vrijwillig doen, en dat is niet niks met al die gekke forummers

Hulde aan de Angels!
quote:Marels schreef op 11 januari 2010 @ 20:18:

Strak plan Zwieb

Het werkt, geloof me Ik zit hier nu superzen achter de computer hoor. Ding hoeft nog niet dicht van mij alhoewel een aflevering Stargate mij wel weer lokt
Wat betreft het ene argument dat wij te gast zijn op dit forum en dat Viva bepaalt en het andere argument dat het maar 'een forum' is, wil ik het volgende zeggen.

Het Vivaforum bestaat bij de gratie van Viva en bij de gratie van (fanatieke) forummers. Een deel van het forumpubliek steekt erg veel tijd in dit forum (en tevens forumgemeenschap) en daarom is het een interessant platform op te komen. Bijkomend voordeel is dat het een interessante plek is voor adverteerders en een plek waar Viva inspiratie kan opdoen en oproepjes kan plaatsen.

Ik merk bij Werk en Studie dat er forummers zijn die veel verstand van zaken hebben van arbeidsrecht. En zo zullen er op andere topics ook (ervarings)deskundigen zijn, die veel kunnen betekenen voor hun medemens.

Kortom, het is ook in het belang van de forumgemeenschap en de aantrekkelijkheid van dit platform dat ook de forummers met respect worden behandeld en inspraak in de regels en de uitvoering is misschien niet vanzelfsprekend maar wel een aansprekende manier om een stukje respect te geven voor de fanatieke forummers die zo belangrijk zijn voor de inhoud (content) van dit platform.
quote:Marels schreef op 11 januari 2010 @ 19:48:

Ik ging me hier eigenlijk niet mee bemoeien, maar ik vraag me toch één ding af;

Waarom nemen we het forum allemaal zo godgruwelijk serieus? Waarom moet het "functioneren" van de angels elke keer besproken, uitgeplozen en weet ik het wat worden. Wie denken we wel dat we zijn?

Het spijt me zeer, maar het lijkt mij dat de balans volledig zoek is. We hebben over een forum waar je voor je lol komt, wie zijn wij om continue te gallen op alles wat de angels wel niet verkeerd doen?

Wat is er mis met gewoon blij zijn dat een stel vrijwilligers (want dat zijn de angels) hier willen modereren om te zorgen dat de boel niet uit de klauw loopt?

Kom op zeg, denk eens goed na waar het nu eigenlijk over gaat. Het is maar een forum en ik zie echt niet in waarom wij zonodig zouden moeten oordelen over het functioneren van de angels. Zijn we hun baas dan? Betalen we ze? Neen, dus niet zeuren en blij zijn met wat je hebt.

Echt zo supermega eens.

Ik heb het gisterennacht ook nog ergens geschreven, waaaarom neemt met het fucking viva forum zo serieus. Het is MAAR een forum. ( waarmee ik niet zeg (yasmijn ) dat het Maar internet is ) De mensen om wie ik genoeg geef hebben mijn telnummer, email adres en zie ik regelmatig in het eggie. Ik ben heel blij dat we elkaar hebben leren kennen via het forum.

Maar het forum is geen halszaak, het is geen noodzaak. Het is er gewoon, voor mijn vermaak.

Ik snap echt niet dat mensen zich zo laten gaan \ zich er zo over opwinden.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:AgentL schreef op 11 januari 2010 @ 20:20:

We moeten ook vooral niet vergeten dat die lieve angels die allemaal maar vrijwillig doen, en dat is niet niks met al die gekke forummers

Hulde aan de Angels!En dat mag ook best wat vaker gezegd worden!
quote:ColeTurner schreef op 11 januari 2010 @ 20:20:

Kortom, het is ook in het belang van de forumgemeenschap en de aantrekkelijkheid van dit platform dat ook de forummers met respect worden behandeld en inspraak in de regels en de uitvoering is misschien niet vanzelfsprekend maar wel een aansprekende manier om een stukje respect te geven voor de fanatieke forummers die zo belangrijk zijn voor de inhoud (content) van dit platform.En dat was ook precies de motivatie om het beleid topic te openen. Echter blijkt nu, voor de zoveelste keer, dat het niet werkt. Dan moet je dus je conclusies trekken. Denk ik dan.
quote:ColeTurner schreef op 11 januari 2010 @ 20:20:

Wat betreft het ene argument dat wij te gast zijn op dit forum en dat Viva bepaalt en het andere argument dat het maar 'een forum' is, wil ik het volgende zeggen.

Het Vivaforum bestaat bij de gratie van Viva en bij de gratie van (fanatieke) forummers. Een deel van het forumpubliek steekt erg veel tijd in dit forum (en tevens forumgemeenschap) en daarom is het een interessant platform op te komen. Bijkomend voordeel is dat het een interessante plek is voor adverteerders en een plek waar Viva inspiratie kan opdoen en oproepjes kan plaatsen.

Ik merk bij Werk en Studie dat er forummers zijn die veel verstand van zaken hebben van arbeidsrecht. En zo zullen er op andere topics ook (ervarings)deskundigen zijn, die veel kunnen betekenen voor hun medemens.

Kortom, het is ook in het belang van de forumgemeenschap en de aantrekkelijkheid van dit platform dat ook de forummers met respect worden behandeld en inspraak in de regels en de uitvoering is misschien niet vanzelfsprekend maar wel een aansprekende manier om een stukje respect te geven voor de fanatieke forummers die zo belangrijk zijn voor de inhoud (content) van dit platform.

Ik geloof niet dat dit nou het argument is wat werkt voor mij. Ik zou dan daartegenin willen brengen dat respect van twee kanten komt en dat, gezien het beleidstopic, het blijkbaar niet mogelijk is normaal over beleid te discussieren.

Echter dat het niet meer mág komt bij mij over als de mond snoeren. Maar wellicht is het tijdelijk en wil Naomi slechts een rustpauze inlassen om het daarna weer te openen. Dat zou ik wel kunnen ondersteunen.
Cole, ik denk dat je je misschien vergist in de kosten-batenanalyse van het Viva-forum. Ik denk dat ze eerder net quitte spelen dan dat het zo veel oplevert.

Is er hier iemand die wel eens op een advertentie of banner of google-ad heeft geklikt?

En daarbuiten: mensen vinden dus dat ze het recht hebben zo eindeloos door te zeuren dat de vrijwilligers, die ze hard nodig hebben voor het podium van hun gezeur, ermee kappen?
Oh, en "het is een discussie forum"

ppffff,

Zijn er echt geen leukere onder werpen dan om over in discussie te gaan ?
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:AgentL schreef op 11 januari 2010 @ 20:18:

[...]

Ik snap het ook echt niet.

Het forum is voor mij een plek waar ik mijn ei kwijt kan. Gewoon, een leuke en prettige aanvulling op mijn leven.

Ik vind dat sommige mensen hier wel erg psychotisch met het forum omgaan.

Als het je hier niet bevalt, dan vertrek je toch? Niemand verplicht je om te posten.Vind ik ook.
quote:borodini schreef op 11 januari 2010 @ 20:24:

Oh, en "het is een discussie forum"

ppffff,

Zijn er echt geen leukere onder werpen dan om over in discussie te gaan ? Graag! Doe eens een voorstel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven