Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...
maandag 31 december 2018 om 14:19
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
woensdag 16 januari 2019 om 19:59
O ja, had ik vroeger ook. Even nieuwsgierig, zijn er nog gezinnen waar men op zaterdagavond gewoon om de tafel gaat om gewoon een potje te kaarten, of mens-erger-je-niet te spelen, of een ander bordspel? Ik heb fantastische herinneringen aan op zaterdagavond (oma was er dan vaak ook bij) urenlang jokeren, of een ander spel te doen met zijn allen. Geen TV, geen computerspel, maar gewoon allemaal om de tafel met wat lekkers en een drankje en de grootste lol. Komt dat nog voor?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 16 januari 2019 om 19:59
LA gears, check. Met hip vlechtwerk van vier felgekleurde veters per schoen (met dank aan hip buurmeisje).
Doe Maar... kan mij vaag nog herinneren dat ik ooit de babysitter om uitleg heb gevraagd n.a.v. een Kinderen voor Kinderen liedje. Iets met een tekst als “Voordat de bom valt...Doe maar Ernst maar niet zo somber Ernst, al doe je het maar alleen voor mijijijij” (en dan zong ik dat met een Errrrr en GrgrgrgG). Welke bom? Wie was Ernst? En wat moest hij dan maar doen?
Ze heeft een half uur liggen hinniken (en was de eerste waarbij ik cola uit de neus zag komen) en toen heeft zij mij uitgelegd dat er groep was die Doe Maar heette. En de zanger heette Ernst. En die zongen allemaal zielige liedjes waar kinderen bang van werden.
Was een hele hippe babysitter met een soort van dameshanekam. Met maar liefst drie oorbellen per oorlel. En drie kleuren oogschaduw. Jaren mijn grote beautyvoorbeeld geweest
Doe Maar... kan mij vaag nog herinneren dat ik ooit de babysitter om uitleg heb gevraagd n.a.v. een Kinderen voor Kinderen liedje. Iets met een tekst als “Voordat de bom valt...Doe maar Ernst maar niet zo somber Ernst, al doe je het maar alleen voor mijijijij” (en dan zong ik dat met een Errrrr en GrgrgrgG). Welke bom? Wie was Ernst? En wat moest hij dan maar doen?
Ze heeft een half uur liggen hinniken (en was de eerste waarbij ik cola uit de neus zag komen) en toen heeft zij mij uitgelegd dat er groep was die Doe Maar heette. En de zanger heette Ernst. En die zongen allemaal zielige liedjes waar kinderen bang van werden.
Was een hele hippe babysitter met een soort van dameshanekam. Met maar liefst drie oorbellen per oorlel. En drie kleuren oogschaduw. Jaren mijn grote beautyvoorbeeld geweest

woensdag 16 januari 2019 om 20:00
Mijn zoon terroriseert ons al weken met Monopoly, telt dat ook?pejeka schreef: ↑16-01-2019 19:59O ja, had ik vroeger ook. Even nieuwsgierig, zijn er nog gezinnen waar men op zaterdagavond gewoon om de tafel gaat om gewoon een potje te kaarten, of mens-erger-je-niet te spelen, of een ander bordspel? Ik heb fantastische herinneringen aan op zaterdagavond (oma was er dan vaak ook bij) urenlang jokeren, of een ander spel te doen met zijn allen. Geen TV, geen computerspel, maar gewoon allemaal om de tafel met wat lekkers en een drankje en de grootste lol. Komt dat nog voor?
Met mijn moeder speelt hij iedere woensdagochtend een potje Mastermind voordat hij naar school gaat. En ook exact deze doos:

anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 16-01-2019 20:01
16.53% gewijzigd
woensdag 16 januari 2019 om 20:00
De Snorkels is al voorbij gekomen net zoals Nils Holgersson maar wie keek ook:
- Ovide
- Teddy Ruxpin
- BoesBoes
- Dobbel
Ikheb er een herrinering bij met biscuitjes van dieren en aparte rondjes met een gaatje, waar je diertjes in rechtop kon zetten.
Vaste prik op zondagochtend. broertje en ik kregen een blik van die koekjes op een kleed voor de TV, en m’n ouders gingen nog een paar uur naar bed
.
- Ovide
- Teddy Ruxpin
- BoesBoes
- Dobbel
Ikheb er een herrinering bij met biscuitjes van dieren en aparte rondjes met een gaatje, waar je diertjes in rechtop kon zetten.
Vaste prik op zondagochtend. broertje en ik kregen een blik van die koekjes op een kleed voor de TV, en m’n ouders gingen nog een paar uur naar bed

'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
woensdag 16 januari 2019 om 20:01
Ja wij doen dit regelmatig met vrienden, bij gebrek aan kinderen.pejeka schreef: ↑16-01-2019 19:59O ja, had ik vroeger ook. Even nieuwsgierig, zijn er nog gezinnen waar men op zaterdagavond gewoon om de tafel gaat om gewoon een potje te kaarten, of mens-erger-je-niet te spelen, of een ander bordspel? Ik heb fantastische herinneringen aan op zaterdagavond (oma was er dan vaak ook bij) urenlang jokeren, of een ander spel te doen met zijn allen. Geen TV, geen computerspel, maar gewoon allemaal om de tafel met wat lekkers en een drankje en de grootste lol. Komt dat nog voor?
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
woensdag 16 januari 2019 om 20:03
Wij ook, maar mijn vraag was dus: doen ouders die wél kinderen hebben, dit ook nog? Gewoon lekker op zaterdagavond om de tafel met zijn allen, potje kaarten, bordspel doen, enz.

woensdag 16 januari 2019 om 20:03
Dobbel ken ik niet, mijn meester van groep 7 was de tekenaar van Boes. Teddy Ruxspin, check (hoor pa nog zeggen: “Welke gek bedenkt die namen toch? Rukspin...”). Ovide was toch op zo’n eiland? Kijk uit malloot een kokosnoot...-Bladora- schreef: ↑16-01-2019 20:00De Snorkels is al voorbij gekomen net zoals Nils Holgersson maar wie keek ook:
- Ovide
- Teddy Ruxpin
- BoesBoes
- Dobbel
Vaste prik op zondagochtend. broertje en ik kregen een blik van die koekjes op een kleed voor de TV, en m’n ouders gingen nog een paar uur naar bed.

woensdag 16 januari 2019 om 20:04
Aks ik bij mijn ouders ben spelen we scrabble, stapelwoord, of puzzelen we. Of we halen de oude pick up van m’n vader en alle lp’s tevoorschijn en luisteren of dansen we.pejeka schreef: ↑16-01-2019 19:59O ja, had ik vroeger ook. Even nieuwsgierig, zijn er nog gezinnen waar men op zaterdagavond gewoon om de tafel gaat om gewoon een potje te kaarten, of mens-erger-je-niet te spelen, of een ander bordspel? Ik heb fantastische herinneringen aan op zaterdagavond (oma was er dan vaak ook bij) urenlang jokeren, of een ander spel te doen met zijn allen. Geen TV, geen computerspel, maar gewoon allemaal om de tafel met wat lekkers en een drankje en de grootste lol. Komt dat nog voor?
Gisteren nog bij m’n beste vriendin gegeten en de rest van de avond gerummikubd (?) met haar broer en wat lekkers op tafel. De tv stond wel aan, met een haard vuurtje erop

woensdag 16 januari 2019 om 20:05
Klinkt gezellig, leuk!-Bladora- schreef: ↑16-01-2019 20:04Aks ik bij mijn ouders ben spelen we scrabble, stapelwoord, of puzzelen we. Of we halen de oude pick up van m’n vader en alle lp’s tevoorschijn en luisteren of dansen we.
Gisteren nog bij m’n beste vriendin gegeten en de rest van de avond gerummikubd (?) met haar broer en wat lekkers op tafel. De tv stond wel aan, met een haard vuurtje erop.
woensdag 16 januari 2019 om 20:06
Dommel

woensdag 16 januari 2019 om 20:08
Ik zat eind jaren 70 begin jaren 80 op de lagere school in een klein dorp ver buiten de randstad. Waar nog mensen woonden die bij ziekte met de tractor naar de dokter gebracht werden.
Maar op die school kregen we allemaal, jongens en meisjes, handwerkles èn handenarbeid, van een vakleerkracht. Dus borduren, solderen, boetseren, naaien, timmeren, macramé, zagen, bruggen ontwerpen, breien etc etc. Achteraf best modern als ik dit topic zo lees, maar wij vonden het uiteraard de normaalste zaak van de wereld.
Maar op die school kregen we allemaal, jongens en meisjes, handwerkles èn handenarbeid, van een vakleerkracht. Dus borduren, solderen, boetseren, naaien, timmeren, macramé, zagen, bruggen ontwerpen, breien etc etc. Achteraf best modern als ik dit topic zo lees, maar wij vonden het uiteraard de normaalste zaak van de wereld.

woensdag 16 januari 2019 om 20:10
Ja, wij doen dat. We hebben pubers die daar zelf om vragen. Risk, Monopoly, Levensweg, Catan.
Die pubers zelf spelen dat trouwens ook met hun vrienden.
En nog wat modernere spellen zoals Cards against Humanity

woensdag 16 januari 2019 om 20:14
Ohjaaaa!
Wij speelden ook Levensweg, met van de pionnetjes in een auto. Weet eigenlijk niet wat het doel van het spel was...
En muizenval! Zo spannend!
woensdag 16 januari 2019 om 20:15
Leuk om te horen! Heb zelf hele fijne herinneringen aan die lange avond samen om de tafel om een spel te doen, of dat nou kaarten was of een bordspel, maakt niet uit, en soms liep dat spel uit en zat je bijna te gapen op je stoel, maar gezellig dat het was! Zou er heel wat voor over hebben om nou nog een potje te kunnen jokeren met mijn ouders en oma...