Wat is het leukste accent? En het lelijkste?

07-01-2010 20:33 413 berichten
Wat spreek je zelf? En geef eens grappige voorbeelden van zegswijzen uit jouw streek?

En laten we voor het gemak de dialecten en onze 2e taal ook maar meetellen!

Ik vind zelf achterhoeks wel vermakelijk, en Fries kan ik ook zeker waarderen.

Lelijk vind ik Brabants, ( a la boer Peter) en Westfries, en eigenlijk alles wat er bovenin Noord-Holland wordt gesproken.
Alle reacties Link kopieren
Ow en schrijven doe ik op gehoor en wat ik weet van het Achterhoeks, praten gaat al beter Dus fouten in schrijfwijze zullen er zeker in zitten
quote:eleonora schreef op 07 januari 2010 @ 22:22:

[...]

Maar - en dat is mijn vraag - waarom zou iemand dat willen dan?

Moet je aan hun vragenDe gebroeders Anker, beiden jurist, spreken onvervalst Fries,Vindt ik schitterend en als ze geen Fries spreken, dan spreken ze met een Fries accent. Waarom zouden bijvoorbeeld, deze twee erudiete mannen, er voor kiezen om accentloos Nederlands te spreken? Moet je aan die mensen vragen die accentloos willen praten. Dat zouden ze dan voor de buitenwereld doen, niet voor zichzelf.

Het is tegenwoordig helemaal geen schande meer om met een accent te spreken. Luister de commercials er maar op na bijvoorbeeld. Accenten aan de lopende band, zachte G´s, alles. Met mate maar het is er gewoon.

Omdat de taal van een land gekleurd is, en geen eenhapsworst.

Ik zeg helemaal niet dat iemand zijn accent aan moet passen.

Ik zei alleen dat als je het wil je het wel kan.
quote:Klontje schreef op 07 januari 2010 @ 22:25:

Brabants vind ik nog wel grappig klinken, maar met Twents (á la Erik Hulzebosch) kan ik echt niks.ah dat versta ik allemaal
quote:Klontje schreef op 07 januari 2010 @ 22:25:

Wat staat het Zeeuwsche accent hier weinig tussen! Die vind ik het leukst, maar dat komt waarschijnlijk meer doordat ik het gewend ben.

Ik heb echt geen flauw idee hoe Zeeuws klinkt!
quote:Caylinn schreef op 07 januari 2010 @ 22:25:

[...]

Yep, ik bun Achterhooks. Mijn kearl is nen halven. Den is Tweants en Achterhooks.

Moar zeg ok nooit teagn nen Achterhooker dat 'e Tweants is Hahahaha. Echt grappig dit. Hahaha.
quote:Geraldine schreef op 07 januari 2010 @ 22:09:

[...]

Zo ongeveer... Echt mooi!
quote:wolletje schreef op 07 januari 2010 @ 22:27:

[...]

ah dat versta ik allemaal Idem, hoewel Erik Hulzebosch ook nog eens verrekte binnensmonds praat waardoor ik met hem ook nogal moeite heb. Plat Twents versta ik redelijk, maar wijkt dermate van Achterhoeks af dat ik bij een conference van Herman Finkers op tv altijd blij met ondertiteling ben, dan ontgaat de clou me niet
quote:lunaan schreef op 07 januari 2010 @ 20:37:

Mooist

Het Nijmeegs

Lelijkst

Het GroesbeksDat meen je niet,ik liep altijd met een boog om mensen heen die Nijmeegs spraken,vreselijke taal, ben zelf een Nijmeegse,maar ben blij dat ik abn moest spreken van mijn ouders.
quote:Caylinn schreef op 07 januari 2010 @ 22:25:

[...]

Yep, ik bun Achterhooks. Mijn kearl is nen halven. Den is Tweants en Achterhooks.

Moar zeg ok nooit teagn nen Achterhooker dat 'e Tweants is

Je kerel is een halve (gare)?

Eén van de mooiste (en ook wel onfeministischte) woorden uit het Brabants vind ik: Mins of mens (maar het wordt gebruikt voor man)

Hoe geuget mè ouwe mens?

Is oewe mens d'r nie bè?

Di is mènne mins. (de trots die daarvan afstraalt vind ik echt te gek)

Love it.
quote:Xenia66 schreef op 07 januari 2010 @ 22:21:

ik vind fries geen geknauw, dat vind ik bijv. meer in Groningen Drenthe. Jammer dat je zulke slechte ervaringen hebt, snap ik ook wel (lees mn eerdere post), maar ik woon nu in Leeuwarden en daar speelt dat gedrag eigenlijk helemaal niet. Ik zou ook aanpassingsproblemen hebben gehad in een Fries dorp, ben daar veel te recalcitrant voor.

Tja, dat zingerige vs doffe is waar, maar je moet meer naar de inhoud van de taal kijken. Als je de taal niet spreekt, zul je dat nooit kunnen begrijpen. Ik vind Grieks een prachtige taal bijv. ook dof, korte lage klanken in tegenstelling tot het zingerige hoge Italiaans, maar de inhoud en geschiedenis van die taal is onbeschrijflijk mooi en intrigerend.

Ik heb eigenlijk een groot deel van mijn leven in Groningen(Stad!) gewoond en spreek zelf ABN. Ik hou niet van accenten, Maar ik versta wel Fries inmiddels, maar ik blijf het lelijk vinden. Dan zeggen ze bijvoorbeeld "Goeie" dan denk ik pardon? waarom zeg je niet gewoon goede morgen of goede middag. Het is ook een soort verbastering in dit geval.

Maarja dat is mijn mening :-)
Ik word in de Randstad al meewarig aangekeken als ik zeg dat ik in Gelderland woon ( 'Wat is daar te doen dan?Daar wóón je toch niet?') laat staan als ik óók nog met een accent zou praten. Ik zie ( vooral bij import Amsterdammers, heb ik het idee) wel vaak de houding dat iedereen die niet in de randstad woont een 'provinciaaltje' is. Kom dat hier op het forum ook regelmatig tegen, trouwens.
quote:ronniemitchel schreef op 07 januari 2010 @ 22:32:

[...]

Dat meen je niet,ik liep altijd met een boog om mensen heen die Nijmeegs spraken,vreselijke taal, ben zelf een Nijmeegse,maar ben blij dat ik abn moest spreken van mijn ouders.Nijmeegs is niet het mooiste dialect nee, Arnhems trouwens ook niet. Op de een of andere manier klinkt het meteen zo plat. Maar toen ik nog in aanraking kwam met oudere Nijmegenaren die plat konden vond ik het ook wel weer mooi hoor.
quote:Margaretha2 schreef op 07 januari 2010 @ 22:32:

[...]

Je kerel is een halve (gare)?

zo kun je het ook lezen, nee een halve Achterhoeker en halve Tukker. Errug leuk qua accent: De Achterhoekers zeggen dat het een Tukker is en andersom dat het een Achterhoeker is. Zelf hoor dat verschil niet zo meer.
quote:Flashy schreef op 07 januari 2010 @ 22:32:

[...]

Ik heb eigenlijk een groot deel van mijn leven in Groningen(Stad!) gewoond en spreek zelf ABN. Ik hou niet van accenten, Maar ik versta wel Fries inmiddels, maar ik blijf het lelijk vinden. Dan zeggen ze bijvoorbeeld "Goeie" dan denk ik pardon? waarom zeg je niet gewoon goede morgen of goede middag. Het is ook een soort verbastering in dit geval.

Maarja dat is mijn mening :-)

Omdat men daar 'goeie' zegt.

Het is geen must natuurlijk om goedemorgen te zeggen. Het staat nergens in de wet of zo.

Hier zeggen ze 'moi' met alles.

Nah, dan is het 'moi', ook best. 's Lands wijs, 's lands eer, en dat geldt ook voor streken en/of steden.
quote:Margaretha2 schreef op 07 januari 2010 @ 22:24:

[...]

Toen ik net verhuisd was had ik wel een dik accent en dan wist iedereen altijd al lang waar ik vandaan kwam voor ik het gezegd had. Later is dat er af gegaan, maar vaak zei ik nog een beetje verontschuldigend 'Brabant.... zoals je vast wel gehoord hebt', maar na een jaar of wat kreeg ik daar vaak rare reacties op want dat had men dan helemaal niet gehoord.

Ik vind het ook leuk dat op tv steeds meer mensen gewoon hun eigen accent aanhouden. Ik denk nu meteen aan Marc Marie Huijbregts, maar ook bv. Maxime Verhagen en Camiel Eurlings. Toen mijn ouders dertig jaar geleden in de Randstad gingen wonen werd hen wel aangeraden om de harde g aan te leren met logopodie, dat klonk toch beter.

Mijn vader heeft inderdaad vroeger ook opdrachten gekregen om van zijn harde r en zachte g af te komen. Ik heb me vanzelf aangeleerd me aan te passen aan mijn gesprekspartners, geholpen door het feit dat wij thuis geen dialect spraken. Ik vind het niet nodig dat mijn uitspraak of woordkeus anderen afketst of dat zij me niet begrijpen. Maar ik blijf trots op mijn zachte g, omdat ik een subtiele zweem van je achtergrond mooi vind, het maakt je identiteit. Zoals Leo al schrijft: als je dat afleert doe je dat toch voor anderen?

@ Ikwilafvallen: Standaard Nederlands is het gesproken/geschreven Nederlands waarbij je niet kan ontcijferen waar iemand vandaan komt. In de praktijk komt dit eigenlijk niet voor, niet bij de koningin, maar ook niet bij Haarlemmers. Al kan het zijn dat het accent in die regio het minst opvallend is, dat weet ik niet exact.
quote:Flashy schreef op 07 januari 2010 @ 22:32:

Dan zeggen ze bijvoorbeeld "Goeie" dan denk ik pardon? waarom zeg je niet gewoon goede morgen of goede middag. Het is ook een soort verbastering in dit geval.

Wat grappig! In de rest van Nederland zeggen we toch 'Morge' ?

Korten ze nog meer 'omgekeerd' af?

In het Spaans korten ze alles precies omgekeerd af als in Nederland, ze zeggen ook 'goeie' en voor een naam zeggen ze het laatste gedeelte, het duurde behoorlijk wat tijd voor ik dat systeem door had!
quote:Caylinn schreef op 07 januari 2010 @ 22:35:

[...]

zo kun je het ook lezen, nee een halve Achterhoeker en halve Tukker. Errug leuk qua accent: De Achterhoekers zeggen dat het een Tukker is en andersom dat het een Achterhoeker is. Zelf hoor dat verschil niet zo meer.Wat is het verschil dan eigelijk? En waar ligt de grens van de achterhoek met tukkersland twente?
Ik heb het altijd lelijk gevonden, ik heb in een wijk gewerkt waar alleen plat Nijmeegs gesproken werd,maar ik ben echt nooit mooi kunnen gaan vinden.

Nijmeegs en haags vind ik lelijk en rotterdams en limburgs vind ik wel aangenaam om te horen
Marg, ik word wel heul benieuwd waar jij precies vandaan komt!
quote:Ann Liv schreef op 07 januari 2010 @ 22:35:

[...]

@ Ikwilafvallen: Standaard Nederlands is het gesproken/geschreven Nederlands waarbij je niet kan ontcijferen waar iemand vandaan komt. In de praktijk komt dit eigenlijk niet voor, niet bij de koningin, maar ook niet bij Haarlemmers. Al kan het zijn dat het accent in die regio het minst opvallend is, dat weet ik niet exact.De koningin spreekt haar eigen taal ;) Ik vindt het wel heel grappig klinken hoe zij praat.
quote:DeKenau schreef op 07 januari 2010 @ 22:29:

[...]

Ik heb echt geen flauw idee hoe Zeeuws klinkt!

Tsja hoe schrijf je dat.. Een zinnetje van vroeger:

'De zeeuwse taele is 't mooiste van ollemaele'

Denk de 'aelle' heel lang en uitgerekt zeggen en je hebt een eerste indruk Maar er zijn heel veel herkenbare klanken, ik hoor het op televisie ook meteen als iemand uit Zeeland komt. Ik praat behalve bij familie altijd 'ABN', maar veel mensen zeggen dat ze mijn accent herkennen aan hoe ik de 'r' uitspreek. Maar geen idee of dat ook echt zo is, want dat hoor ik zelf niet
quote:Caylinn schreef op 07 januari 2010 @ 22:35:

[...]

zo kun je het ook lezen, nee een halve Achterhoeker en halve Tukker. Errug leuk qua accent: De Achterhoekers zeggen dat het een Tukker is en andersom dat het een Achterhoeker is. Zelf hoor dat verschil niet zo meer.

Oh haha in Brabants kan je iemand wel een halve noemen en dat betekent gewoon halve gare.

Heel Brabants (merkte een studiegenote op) is: Kutjanus. Ik had me nooit gerealiseerd dat dat typisch Brabants was, vond het gewoon Nederlands, maar blijkbaar gebruiken ze het boven de rivieren niet.

Ann Liv, ik heb juist geen hard R maar een keel-r. Ik kan wel jaloers zijn om mensen met zo'n rotterdamse rollende R. (had ik nu ook waarschijnlijk minder problemen gehad met mijn nieuwe taal).
Eigenlijk vind ik geen enkel dialect mooi!
quote:eleonora schreef op 07 januari 2010 @ 22:35:

[...]

Omdat men daar 'goeie' zegt.

Het is geen must natuurlijk om goedemorgen te zeggen. Het staat nergens in de wet of zo.

Hier zeggen ze 'moi' met alles.

Nah, dan is het 'moi', ook best. 's Lands wijs, 's lands eer, en dat geldt ook voor streken en/of steden.Psies, dat is net zoiets dat Tukkers en Achterhoekers geet wal zeggen op de vraag hoe gaat het en dan goed bedoelen. Dat is gewoon de manier waarop daar gepraat wordt. In de Achterhoek komt achter elke zin zo ongeveer: Wa. Mooi weer wa? Wa is net zoiets als he. Een stopwoordje zonder functie. Wa is dan weer een verbastering van wat. Waarom zou men dat moeten afleren en dan weer wat gaan zeggen?
Ann Liv, een tipje van de sluier: noord-oost Brabant. Ik denk dat jij uit een andere hoek komt...?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven