Wat is het leukste accent? En het lelijkste?

07-01-2010 20:33 413 berichten
Wat spreek je zelf? En geef eens grappige voorbeelden van zegswijzen uit jouw streek?

En laten we voor het gemak de dialecten en onze 2e taal ook maar meetellen!

Ik vind zelf achterhoeks wel vermakelijk, en Fries kan ik ook zeker waarderen.

Lelijk vind ik Brabants, ( a la boer Peter) en Westfries, en eigenlijk alles wat er bovenin Noord-Holland wordt gesproken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 07 januari 2010 @ 22:32:

[...]

Ik heb eigenlijk een groot deel van mijn leven in Groningen(Stad!) gewoond en spreek zelf ABN. Ik hou niet van accenten, Maar ik versta wel Fries inmiddels, maar ik blijf het lelijk vinden. Dan zeggen ze bijvoorbeeld "Goeie" dan denk ik pardon? waarom zeg je niet gewoon goede morgen of goede middag. Het is ook een soort verbastering in dit geval.

Maarja dat is mijn mening :-)

En als er morgen of mogge gezegd word of in het gronings moi, is het wel goed?

Ik weet niet waar jij gewoond hebt in Friesland, maar hoor het hier heel weinig hoor dat 'goeie"

Lijkt mij dat je meer een aversie tegen de Friezen hebt, dan het Fries zelf of heb ik het mis?
Het mooist voor mij zijn Zeeuws-Vlaams en Zuid-Bevelands de mooiste dialecten.

Ik kan niet zeggen Zeeuws, want de onderlingen verschillen zijn te groot om over Zeeuws te spreken (Walchers en het dialect dat men in Tholen spreekt die vindt ik verschrikkelijk).

In Bevelend wordt G over het algemeen als een H uitgesproken

vb: Goes wordt dus Hoes.

De lange ij wordt uitgesproken als een ie

vb: Dijk wordt dus Diek

Tja en mijn eigen Zeeuws-Vlaamse dialect:

vb: luister hier maar eens naar:http://www.youtube.com/watch?v=VN3wQIN2s9U

(dit is dus Terneuzens)
Rock and Roll, Sent Us Insane
quote:dolfje schreef op 07 januari 2010 @ 22:56:

Ik vind alles met een zachte G leuk en alles met een harde G niks.Nou Dolfje, daar gáát onze liefde dan........
quote:ikwilafvallen schreef op 07 januari 2010 @ 22:37:

[...]

De koningin spreekt haar eigen taal ;) Ik vindt het wel heel grappig klinken hoe zij praat.

Ik vind het ook erg bijzonder, met de nadruk op de Z.

@ Hannaviva, doe die afkorting even uitleggen?
Wat ook grappig is: Mijn tante hoorde in Friesland iemand zeggen (let op fonetisch he) Haste Ries sjoon reart? En aangezien zij Achterhoekse is dacht ze dat de vertaling iets was als: Heb je Ries al geroepen? Rearen is namelijk roepen. Maar iets wat ongeveer het zelfde klinkt blijkt heel iets anders te zijn: Heb je de rijst al geroerd bleek ze gehoord te hebben.

Mijn eigen voorbeeld: ik liep stage in Groesbeek waar iemand al vloekend kwam binnen vallen en in plat Groesbeeks schold dat haar band lek was en ze deze had moeten plekken. Dus ik schiet in de lach, want Achterhoeks plekken is het aanhalen van een dier door het op de flanken te kloppen. Ik zag haar dus al staan kloppen zo van: Braaf bandje en nu heel worden hoor..
anoniem_72305 wijzigde dit bericht op 07-01-2010 23:01
Reden: pffff Achterhoeks schrijven kan ik niet, maar Nederlands ook niet meer
% gewijzigd
quote:Ann Liv schreef op 07 januari 2010 @ 22:58:

[...]

Ik vind het ook erg bijzonder, met de nadruk op de Z.

@ Hannaviva, doe die afkorting even uitleggen? En welk accent is dit? ;)
quote:Ann Liv schreef op 07 januari 2010 @ 22:58:

[...]

@ Hannaviva, doe die afkorting even uitleggen?

Ow, sorry.

FTW = For the win.

Dat ik het heel erg kan waarderen zeg maar.
Zelf: Noord-Hollands,niets mis mee naar mijn mening ,vragen vaak kom je/jullie uit Amsterdam? ehm nou nee die vergelijking zie ik persoonlijk dus echt niet.....

Leuk: Haags en Rotterdams

Vreselijk: Limburg en Brabant,hoe erg is de zachte g?!krijg ik werkelijk de "kriebels" van als ik dat accent hoor....
anoniem_47971 wijzigde dit bericht op 07-01-2010 23:08
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Bij mij is niet te horen waar ik vandaan kom (zeggen ze)

Ik vind WestFries juist wel "lief", ook Volendams vind ik wel grappig

Niet echt mooi; Rotterdams/Haags/Leids
quote:Liv schreef op 07 januari 2010 @ 22:40:

Ik probeer zonder accent te praten, maar als ik moe of dronken ben hoort men meestal duidelijk dat ik Fries ben haha heeeel herkenbaar! ik ben geloof ik een verwesterde friezin, tja 10 jaar amsterdam, spreek ook moderne versie van het Fries, maar het accent hoor ik ook als ik moe of dronken ben, hoor k mijzelf praten en dan denk ik "dit is wol hiel erg hjoed'.
quote:ikwilafvallen schreef op 07 januari 2010 @ 23:00:

[...]

En welk accent is dit? ;)

Érg Brabants!

@ Hannaviva daar was ik nooit op gekomen! Die houd ik erin.
En liv, ik vind liwadders (woon er nu 2,5 jaar, vroeger wel op school gezeten) soms moeilijk te verstaan laat staan spreken, oefen me rot op it woanskip...maar leuk is het wel!
quote:Xenia66 schreef op 07 januari 2010 @ 23:01:

[...]

haha heeeel herkenbaar! ik ben geloof ik een verwesterde friezin, tja 10 jaar amsterdam, spreek ook moderne versie van het Fries, maar het accent hoor ik ook als ik moe of dronken ben, hoor k mijzelf praten en dan denk ik "dit is wol hiel erg hjoed'. Als ik echt boos op mijn zoontje ben dan hoor mezelf ineens plat praten, gaat zonder nadenken
Sorry maar wie gaat er zichzelf nu een harde G aanleren? Vind ik persoonlijk erg raar. Maar goed, wie ben ik

Ik zelf vind het Zeeuws heel erg lelijk. Dat klinkt echt heel vreemd. Tussen "Zeeuws" en "Zeeuws" zal ook nog wel verschil zitten maar wat ik bedoel, ik weet niet of iemand het nog kent, een paar jaar geleden had je het programma "schoondochter gezocht" daar zat ene Kees in en zijn moeder had zo'n vreselijk accent. Zeeuws dus. Het dialect wat rond Arnhem/Nijmegen gesproken wordt vind ik een beetje "asociaal" klinken. En dat dialect met die ontzettende rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr vind ik ook heel erg. Een harde G vind ik niet erg maar die R dus wel

Limburgs vind ik bij mannen trouwens een afknapper.

Maar verder: ik vind het wel leuk dat iedere streek zijn eigen dingetjes heeft. Ik kom zelf uit Zuid-Oost Brabant en woon nu meer richting Noord-Oost Brabant en dat verschil merk je al wel. Gewoon kleine dingetjes. "Woar goade gij durdoen?" vroeg mijn oma aan mijn vriend. Dat betekent dus waar dat we oud en nieuw gaan vieren en dat kennen ze hier dan weer niet.

Ik zelf spreek ook wel redelijk wat "Brabantse" woordjes overal tussen door. "Hedde gij " "hij kret da nie" "hij het da nie"... of de klassiekers "we zijn aangereden" (vertrokken ipv ongeluk gehad hahahaha vind ik altijd zo grappig als niet-Brabanders dat denken) en "ik ben afgewerkt" (klaar met werken)

Hier waar ik nu woon zeggen ze ook vaak "ik zuuk het niet" (ik heb er geen zin in)

Grappig om te lezen dat "kutjanus" blijkbaar Brabants is.

Wat ik ooit gehoord heb van een vriend uit Twente, die wist niet wat ik bedoelde toen ik zei "ik zit langs Piet" .... het moest zijn "ik zit naas Piet" ....

Sommige dingen zijn gewoon zo vanzelfsprekend dat je het gewoon niet door hebt.

Wat ik ook wel apart vind is dat Amsterdammers vaak denken dat ik een Belg ben!? Ehh ... dat klinkt toch wel heeeeel anders volgens mij. Net als dat ze vaak Limburgs en Brabants over 1 kam scheren. Tja ...
@ Ann Liv

Is dat Brabants ja?

Volgens mij zeggen ze dat hier ook.

Denk ik.

Is het niet gewoon krom Nederlands? Zoals als gebruiken als het dan moet zijn enzo?
quote:Kate1980 schreef op 07 januari 2010 @ 23:07:

Het dialect wat rond Arnhem/Nijmegen gesproken wordt vind ik een beetje "asociaal" klinken. Gheh dat wilde ik nu net zeggen, maar het klinkt inderdaad asociaal in mijn oren. In Arnhem zeggen ze piem tegen een jongetje en poes tegen een meisje in het plat. Drie keer raden waar piem en poes vandaan komen..
quote:Ann Liv schreef op 07 januari 2010 @ 22:52:

[...]

Ik ben opgegroeid in midden-Brabant, valt mee dus. Kutjanus komt me bekend voor (naast kutlul, haha) maar ik heb na mijn tiende nooit meer kutjanus gezegd denk ik.

Maarre, heb jij het nieuwe fenomeen New Kids al gezien? Ik schaam me dood, maar vind het hi-la-risch! Jouw hoek toch?

Oh Kutjanus is wel mijn favoriete scheldwoord, ik gebruik het heel vaak (ofja, ik vloek niet zo vaak ofzo maar als ik dan boos ben, vaak dit)

En de New Kids, ja ik ben er in november tijdens een tripje terug mee geïntroduceerd Maar eigenlijk vind ik het láng niet zo grappig als de Dukes of Helmond
quote:eleonora schreef op 07 januari 2010 @ 22:57:

[...]

Nou Dolfje, daar gáát onze liefde dan........Sorry Misschien ben jij dan de enige uitzondering
quote:hannaviva schreef op 07 januari 2010 @ 23:09:

@ Ann Liv

Is dat Brabants ja?

Volgens mij zeggen ze dat hier ook.

Denk ik.

Is het niet gewoon krom Nederlands? Zoals als gebruiken als het dan moet zijn enzo?Nijmegenaren doen ook alles Dus of het echt Brabants is of meer iets van de zuidelijke regio's? Een penvriendinnetje destijds uit Venray deed ook alles. Ik doe even oma bellen enz.
quote:Margaretha2 schreef op 07 januari 2010 @ 23:10:

[...]

Oh Kutjanus is wel mijn favoriete scheldwoord, ik gebruik het heel vaak (ofja, ik vloek niet zo vaak ofzo maar als ik dan boos ben, vaak dit)

En de New Kids, ja ik ben er in november tijdens een tripje terug mee geïntroduceerd Maar eigenlijk vind ik het láng niet zo grappig als de Dukes of Helmond

Ahhh, the Spades... geniaal inderdaad!

Hannaviva, kan goed zijn. Net als 'hun hebben' of' 'dat kost veel'. Maar dan zal ik het eens goed op z'n Brabants typen: doede gij da ekkes voor mijn pakken, kut?
quote:Margaretha2 schreef op 07 januari 2010 @ 22:26:

[...]

Ohnee, dat heb ik meer bij die Utrechtse Priscilla impressie die Robo net weggaf

Priscilla?

Mojje waat vaamme, roare flaapstoart?

quote:dolfje schreef op 07 januari 2010 @ 23:10:

[...]

Sorry Misschien ben jij dan de enige uitzondering
quote:Kate1980 schreef op 07 januari 2010 @ 23:07:

Wat ik ook wel apart vind is dat Amsterdammers vaak denken dat ik een Belg ben!? Ehh ... dat klinkt toch wel heeeeel anders volgens mij. Net als dat ze vaak Limburgs en Brabants over 1 kam scheren. Tja ...Dat overkomt ons elke vakantie als we mensen uit de Randstad ontmoeten,mensen uit het oosten van het land denken dat nooit...
quote:Ann Liv schreef op 07 januari 2010 @ 23:14:

[...]

Nog 1 dan vooruit
quote:dolfje schreef op 07 januari 2010 @ 23:14:

[...]

Dat overkomt ons elke vakantie als we mensen uit de Randstad ontmoeten,mensen uit het oosten van het land denken dat nooit...Ha zijn we toch nog ruimdenkend als boer (om er nog maar eens een cliché in te gooien )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven