Willen is kunnen?
maandag 19 juli 2010 om 09:53
Willen is kunnen...... Mmmmmmmm, ligt helemaal aan de situatie.
Soms wil je iets, maar kan dat niet omdat externe omstandigheden je belemmeren.
En dan kun je heel wat willen, maar dan moet de situatie of de mensen wel meewerken!
Ik wil een miljonaire zijn, maar kan het niet zijn. Heb de loterij niet gewonnen, zit in de schulden door ex en alles stapelt zich op omdat de BD zijn zaakjes niet op orde heeft, andere instantie een leuke administratie er op na houdt enz. enz. Zoiets dus.....
Soms wil je iets, maar kan dat niet omdat externe omstandigheden je belemmeren.
En dan kun je heel wat willen, maar dan moet de situatie of de mensen wel meewerken!
Ik wil een miljonaire zijn, maar kan het niet zijn. Heb de loterij niet gewonnen, zit in de schulden door ex en alles stapelt zich op omdat de BD zijn zaakjes niet op orde heeft, andere instantie een leuke administratie er op na houdt enz. enz. Zoiets dus.....
maandag 19 juli 2010 om 10:01
Oneens.
Je kan zoveel willen, rijk worden, naar de maan vliegen, in een paleis wonen,alle ziekten uit de wereld en alle geweld.
Kijk nou eens heel eenvoudig naar al die talentenshows die tegenwoordig de tv bevolken, er komen mensen op af die, creatief gezien, nog geen ei kunnen koken, maar ze willen wel proberen om beroemd te worden en de tranen schieten je af en toe in de ogen op het moment dat zij hun "talent"etaleren.
Nee, was het maar waar, dan had het leven onbegrensde mogelijkheden.
Je kan zoveel willen, rijk worden, naar de maan vliegen, in een paleis wonen,alle ziekten uit de wereld en alle geweld.
Kijk nou eens heel eenvoudig naar al die talentenshows die tegenwoordig de tv bevolken, er komen mensen op af die, creatief gezien, nog geen ei kunnen koken, maar ze willen wel proberen om beroemd te worden en de tranen schieten je af en toe in de ogen op het moment dat zij hun "talent"etaleren.
Nee, was het maar waar, dan had het leven onbegrensde mogelijkheden.
maandag 19 juli 2010 om 10:05
Ik denk dat alles kan binnen je vermogen.
Als je doelen haalbaar maakt, kan alles.
En met een paar kleinere stapjes kom je zo ineens toch bij dat grotere plaatje uit waar je niet van had verwacht dat het zou kunnen!
Dat is waarom ik uiteindelijk denk dat waar een wil is altijd wel een weg is..
Maar dan ligt het er wel aan wat je wilt..
Als je doelen haalbaar maakt, kan alles.
En met een paar kleinere stapjes kom je zo ineens toch bij dat grotere plaatje uit waar je niet van had verwacht dat het zou kunnen!
Dat is waarom ik uiteindelijk denk dat waar een wil is altijd wel een weg is..
Maar dan ligt het er wel aan wat je wilt..
..popcorn?
maandag 19 juli 2010 om 10:06
Nee, ik vind dit echt iets van deze tijd, het idee dat het leven volledig maakbaar is en dat je zelf dus een doorslaggevende invloed heb op de loop van je leven en als iets mislukt dat het dan volledig aan jezelf ligt, want dan wilde je het blijkbaar niet genoeg.
De omstandigheden en het land waarin je geboren bent (arm-rijk enz), de economie van dat moment en je talenten spelen ook een rol en daarnaast zijn dingen als pech hebben of juist geluk hebben ook heel belangrijk.
Wel denk ik dat als je bijvoorbaat de moed op geeft het zeker niet gaat lukken, dus je wil en daardoor je doorzettingsvermogen spelen wel een rol in het geheel, maar zijn niet allesbepalend.
De omstandigheden en het land waarin je geboren bent (arm-rijk enz), de economie van dat moment en je talenten spelen ook een rol en daarnaast zijn dingen als pech hebben of juist geluk hebben ook heel belangrijk.
Wel denk ik dat als je bijvoorbaat de moed op geeft het zeker niet gaat lukken, dus je wil en daardoor je doorzettingsvermogen spelen wel een rol in het geheel, maar zijn niet allesbepalend.
maandag 19 juli 2010 om 10:10
quote:Bloesie schreef op 19 juli 2010 @ 09:53:
Willen is kunnen...... Mmmmmmmm, ligt helemaal aan de situatie.
Soms wil je iets, maar kan dat niet omdat externe omstandigheden je belemmeren.
En dan kun je heel wat willen, maar dan moet de situatie of de mensen wel meewerken!
Ik wil een miljonaire zijn, maar kan het niet zijn. Heb de loterij niet gewonnen, zit in de schulden door ex en alles stapelt zich op omdat de BD zijn zaakjes niet op orde heeft, andere instantie een leuke administratie er op na houdt enz. enz. Zoiets dus.....
Hey wij zitten in hetzelfde schuitje
Ik probeer heel hard, ik wil dus wel, maar sommige dingen liggen buiten je macht, en daar gaat het "willen is kunnen" vaak niet op...
Wat andere dingen betreft, dingen die je ZELF volledig in de hand hebt, gaat het voor een groot gedeelte wel op denk ik.
Maar dan heb je nog wel "hoe graag" wil je iets?
Willen is kunnen...... Mmmmmmmm, ligt helemaal aan de situatie.
Soms wil je iets, maar kan dat niet omdat externe omstandigheden je belemmeren.
En dan kun je heel wat willen, maar dan moet de situatie of de mensen wel meewerken!
Ik wil een miljonaire zijn, maar kan het niet zijn. Heb de loterij niet gewonnen, zit in de schulden door ex en alles stapelt zich op omdat de BD zijn zaakjes niet op orde heeft, andere instantie een leuke administratie er op na houdt enz. enz. Zoiets dus.....
Hey wij zitten in hetzelfde schuitje
Ik probeer heel hard, ik wil dus wel, maar sommige dingen liggen buiten je macht, en daar gaat het "willen is kunnen" vaak niet op...
Wat andere dingen betreft, dingen die je ZELF volledig in de hand hebt, gaat het voor een groot gedeelte wel op denk ik.
Maar dan heb je nog wel "hoe graag" wil je iets?
maandag 19 juli 2010 om 10:11
maandag 19 juli 2010 om 10:13
Tja, zolang je hier realistisch in blijft, kan ik me er wel in vinden.
Toen ik alles in Nederland opzegde, en voor onbeperkte tijd naar het buitenland vertrok, zeiden veel mensen 'o... dat had ik ook wel gewild toen ik 30 was...' Dan denk ik 'tja, dan had je dat dus moeten doen!'.
Er zijn veel mensen die roepen 'ik zou zo graag willen...' waarvan ik denk, tja, als je niks doét om dat te bereiken, dan wil je het ook niet echt.
Maar dit geldt inderdaad niet voor iemand met kanker of iemand die in de sloppenwijken van Rio de Janeiro geboren wordt.
Toen ik alles in Nederland opzegde, en voor onbeperkte tijd naar het buitenland vertrok, zeiden veel mensen 'o... dat had ik ook wel gewild toen ik 30 was...' Dan denk ik 'tja, dan had je dat dus moeten doen!'.
Er zijn veel mensen die roepen 'ik zou zo graag willen...' waarvan ik denk, tja, als je niks doét om dat te bereiken, dan wil je het ook niet echt.
Maar dit geldt inderdaad niet voor iemand met kanker of iemand die in de sloppenwijken van Rio de Janeiro geboren wordt.
maandag 19 juli 2010 om 10:13
quote:Snormel schreef op 19 juli 2010 @ 10:08:
Genezen van kanker? Uit je rolstoel opstaan en de marathon lopen? Johnny Depp veroveren?
Tuurlijk. Als je maar wíííííl
Dat vond ik wel mooi aan die zwemmer, van der Weijden, die kanker heeft "overwonnen". Hij vond zichzelf helemaal niet degene die het meest 'wilde' genezen op zijn afdeling. Hij lag daar maar gewoon een beetje ziek te wezen. Dat hij het overleefd heeft en anderen niet (ondanks hun ongetwijfeld grote wil) heeft met zoveel factoren te maken. Die factoren zijn lang niet allemaal beinvloedbaar. En zeker niet door willen alleen.
Ik vind het daarin een uitspraak met een donkere keerzijde.
Genezen van kanker? Uit je rolstoel opstaan en de marathon lopen? Johnny Depp veroveren?
Tuurlijk. Als je maar wíííííl
Dat vond ik wel mooi aan die zwemmer, van der Weijden, die kanker heeft "overwonnen". Hij vond zichzelf helemaal niet degene die het meest 'wilde' genezen op zijn afdeling. Hij lag daar maar gewoon een beetje ziek te wezen. Dat hij het overleefd heeft en anderen niet (ondanks hun ongetwijfeld grote wil) heeft met zoveel factoren te maken. Die factoren zijn lang niet allemaal beinvloedbaar. En zeker niet door willen alleen.
Ik vind het daarin een uitspraak met een donkere keerzijde.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
maandag 19 juli 2010 om 10:14
Cateautje: Als je die dingen echt wil, dan kun je ervoor zorgen. Maar wie wilt nou echt naar de maan? Of in een paleis wonen? Het lijkt ons allemaal leuk, of iets wat we wel zouden willen. Maar dat betekent niet, dat je het diep in je hart echt wilt.
Als dat zo is, dan is het in veel gevallen volgens mij wel mogelijk.
Als dat zo is, dan is het in veel gevallen volgens mij wel mogelijk.
maandag 19 juli 2010 om 10:16
Ik vind het altijd een beetje beledigend naar mensen toe die bijv kanker hebben en niet meer te genezen zijn. Alsof het hun eigen schuld is; hadden ze het maar meer moeten willen.
Wel denk ik dat je meer kan bereiken als je ergens in gelooft en er helemaal voor gaat. Maar dat is niet gelijk aan de stelling.
Wel denk ik dat je meer kan bereiken als je ergens in gelooft en er helemaal voor gaat. Maar dat is niet gelijk aan de stelling.
maandag 19 juli 2010 om 10:18
quote:Snormel schreef op 19 juli 2010 @ 10:08:
Genezen van kanker? Uit je rolstoel opstaan en de marathon lopen? Johnny Depp veroveren?
Tuurlijk. Als je maar wíííííl
Het gaat om "gewone" dingen, hè. Een beetje flauw, deze voorbeelden.
Kijk ik zou wel vleugels willen krijgen en dan kunnen vliegen naar de zuidpool, maar dat gaat never nooit niet gebeuren, hoe hard ik ook geloof.
Genezen van kanker? Uit je rolstoel opstaan en de marathon lopen? Johnny Depp veroveren?
Tuurlijk. Als je maar wíííííl
Het gaat om "gewone" dingen, hè. Een beetje flauw, deze voorbeelden.
Kijk ik zou wel vleugels willen krijgen en dan kunnen vliegen naar de zuidpool, maar dat gaat never nooit niet gebeuren, hoe hard ik ook geloof.