Willen is kunnen?
maandag 19 juli 2010 om 12:12
maandag 19 juli 2010 om 12:15
maandag 19 juli 2010 om 12:21
quote:Zamirah schreef op 19 juli 2010 @ 12:12:
Kunnen is ook willen inderdaad.
Nou, ik kan een hoop dingen die ik niet wil.
Kip uitbenen.
Kroketten maken.
Een keuken plaatsen.
Flash websites maken.
Action script programmeren.
Boekhouding.
etc.
Al die dingen wil ik niet. Maar kan ze wel. Omdat het moet, of heeft gemoeten.
Kunnen is ook willen inderdaad.
Nou, ik kan een hoop dingen die ik niet wil.
Kip uitbenen.
Kroketten maken.
Een keuken plaatsen.
Flash websites maken.
Action script programmeren.
Boekhouding.
etc.
Al die dingen wil ik niet. Maar kan ze wel. Omdat het moet, of heeft gemoeten.
maandag 19 juli 2010 om 12:37
Je kan een vak moeilijk vinden ja, maar één vak uit een hele opleiding niet kunnen..?
Als wiskunde in je opleiding zit dan zal je later toch een beroep met die opleiding krijgen waarbij er kennelijk soms wiskundige vaardigheden nodig zijn. Een vak staat meestal niet geheel los van alle vaardigheden die je in een bepaald vakgebied nodig hebt, dat bedoel ik. Dus je kan wel ergens slecht in zijn, bijvoorbeeld omdat je het moeilijk vindt of niet interessant, maar ik kan me niet voorstellen dat je door één vak twijfelt aan een complete opleiding.
Als de rest van de opleiding je wel ligt denk ik dat in dat geval inderdaad geldt 'willen is kunnen' en je je ook wel door dat ene vak heen kan slaan.
Als wiskunde in je opleiding zit dan zal je later toch een beroep met die opleiding krijgen waarbij er kennelijk soms wiskundige vaardigheden nodig zijn. Een vak staat meestal niet geheel los van alle vaardigheden die je in een bepaald vakgebied nodig hebt, dat bedoel ik. Dus je kan wel ergens slecht in zijn, bijvoorbeeld omdat je het moeilijk vindt of niet interessant, maar ik kan me niet voorstellen dat je door één vak twijfelt aan een complete opleiding.
Als de rest van de opleiding je wel ligt denk ik dat in dat geval inderdaad geldt 'willen is kunnen' en je je ook wel door dat ene vak heen kan slaan.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
maandag 19 juli 2010 om 12:47
quote:Snormel schreef op 19 juli 2010 @ 10:08:
Genezen van kanker? Uit je rolstoel opstaan en de marathon lopen? Johnny Depp veroveren?
Tuurlijk. Als je maar wíííííl
precies, daar heb ik ook al altijd moeite mee, kortom tis je eigen schuld als je niet beter wordt...
zonder wil kun je niets, maar met wil kan niet alles
Genezen van kanker? Uit je rolstoel opstaan en de marathon lopen? Johnny Depp veroveren?
Tuurlijk. Als je maar wíííííl
precies, daar heb ik ook al altijd moeite mee, kortom tis je eigen schuld als je niet beter wordt...
zonder wil kun je niets, maar met wil kan niet alles
once upon a time called.....right now
maandag 19 juli 2010 om 13:24
quote:Zamirah schreef op 19 juli 2010 @ 10:18:
[...]
Het gaat om "gewone" dingen, hè. Een beetje flauw, deze voorbeelden.
.
Nee. Ze zijn niet flauw. Ze geven precies aan wat er mis is met de stelling: dat als je iets maar hard genoeg wilt, dat je het dan kunt. Jij denkt er nu bij: jaaahaaaa, maar het gaat om gewóne dingen, dingen die binnen je vermógen liggen.
En dat is precies waar het om gaat. De dingen die binnen een normaal mens z'n vermogen liggen, die kan dat normale mens als hij wil. Dat wil niet zeggen dat iedereen altijd alles kan als hij maar wil. En dus is de uitspraak "willen=kunnen" onzin.
Natuurlijk (duh) kun je heel wat meer dan je denkt als je écht graag wil en laten een hoop mensen kansen liggen omdat ze niet écht heel hard iets willen. En dus?
[...]
Het gaat om "gewone" dingen, hè. Een beetje flauw, deze voorbeelden.
.
Nee. Ze zijn niet flauw. Ze geven precies aan wat er mis is met de stelling: dat als je iets maar hard genoeg wilt, dat je het dan kunt. Jij denkt er nu bij: jaaahaaaa, maar het gaat om gewóne dingen, dingen die binnen je vermógen liggen.
En dat is precies waar het om gaat. De dingen die binnen een normaal mens z'n vermogen liggen, die kan dat normale mens als hij wil. Dat wil niet zeggen dat iedereen altijd alles kan als hij maar wil. En dus is de uitspraak "willen=kunnen" onzin.
Natuurlijk (duh) kun je heel wat meer dan je denkt als je écht graag wil en laten een hoop mensen kansen liggen omdat ze niet écht heel hard iets willen. En dus?
maandag 19 juli 2010 om 13:40
Denken dat je iets kunt (of niet kunt) is denk ik ook al vaak de helft gewonnen (of verloren). Ik denk even aan dit topic: Kan niet rekenen, mede door de post van iris1969 over dat ze cijferblind is. Niet dat cijferblind niet bestaat (net als 'woordblind'), maar als je er eenmaal vanuit gaat dat je het niet kunt zal het ook zeer waarschijnlijk niet meer lukken. En zoals kinderen met dyslexie door extra hulp heel ver kunnen komen, geldt dat denk ik voor dyscalculie ook.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 19 juli 2010 om 13:54
quote:Snormel schreef op 19 juli 2010 @ 13:24:
[...]
Nee. Ze zijn niet flauw. Ze geven precies aan wat er mis is met de stelling: dat als je iets maar hard genoeg wilt, dat je het dan kunt. Jij denkt er nu bij: jaaahaaaa, maar het gaat om gewóne dingen, dingen die binnen je vermógen liggen.
En dat is precies waar het om gaat. De dingen die binnen een normaal mens z'n vermogen liggen, die kan dat normale mens als hij wil. Dat wil niet zeggen dat iedereen altijd alles kan als hij maar wil. En dus is de uitspraak "willen=kunnen" onzin.
Natuurlijk (duh) kun je heel wat meer dan je denkt als je écht graag wil en laten een hoop mensen kansen liggen omdat ze niet écht heel hard iets willen. En dus?Precies. Daarnaast zijn het hebben van kanker, dwarsleasie, etc voor sommige mensen 'gewone' dingen. Ze willen graag genezen maar kunnen niet.
[...]
Nee. Ze zijn niet flauw. Ze geven precies aan wat er mis is met de stelling: dat als je iets maar hard genoeg wilt, dat je het dan kunt. Jij denkt er nu bij: jaaahaaaa, maar het gaat om gewóne dingen, dingen die binnen je vermógen liggen.
En dat is precies waar het om gaat. De dingen die binnen een normaal mens z'n vermogen liggen, die kan dat normale mens als hij wil. Dat wil niet zeggen dat iedereen altijd alles kan als hij maar wil. En dus is de uitspraak "willen=kunnen" onzin.
Natuurlijk (duh) kun je heel wat meer dan je denkt als je écht graag wil en laten een hoop mensen kansen liggen omdat ze niet écht heel hard iets willen. En dus?Precies. Daarnaast zijn het hebben van kanker, dwarsleasie, etc voor sommige mensen 'gewone' dingen. Ze willen graag genezen maar kunnen niet.
maandag 19 juli 2010 om 14:07
Veel mensen zouden veel meer kunnen dan ze zelf beseffen.
Ze zetten zichzelf a.h.w. geestelijk op de handrem en benutten daardoor niet (volledig) hun capaciteiten/talenten.
Je kan niet alles wat je zou willen maar voor iemand die echt wil is er heel veel mogelijk, veel meer dan je in eerste instantie zou denken. Maar soms is het wel zo veilig en vertrouwd om je te verschuilen achter de gedachte "dat gaat mij toch niet lukken".
Dan hoef je het ook niet te proberen zeg maar. En in feite zit dus je eigen geestelijke blokkade je in de weg.
Ze zetten zichzelf a.h.w. geestelijk op de handrem en benutten daardoor niet (volledig) hun capaciteiten/talenten.
Je kan niet alles wat je zou willen maar voor iemand die echt wil is er heel veel mogelijk, veel meer dan je in eerste instantie zou denken. Maar soms is het wel zo veilig en vertrouwd om je te verschuilen achter de gedachte "dat gaat mij toch niet lukken".
Dan hoef je het ook niet te proberen zeg maar. En in feite zit dus je eigen geestelijke blokkade je in de weg.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
maandag 19 juli 2010 om 14:12
Een paar voorbeelden van zulke geestelijke blokkades waar mensen in kunnen blijven hangen:
Ik kan niet:
- zwemmen
- dansen
- rekenen
- achteruit inparkeren
- afvallen
- stoppen met roken
- spreken in het openbaar
- een lekke band repareren
- strijken
- etc.
Zolang je jezelf blijft zien als iemand die dat niet kan zal er nooit iets veranderen. Als je jezelf gaat zien als iemand die dat best zou kunnen leren wordt er veel meer mogelijk.
Ik kan niet:
- zwemmen
- dansen
- rekenen
- achteruit inparkeren
- afvallen
- stoppen met roken
- spreken in het openbaar
- een lekke band repareren
- strijken
- etc.
Zolang je jezelf blijft zien als iemand die dat niet kan zal er nooit iets veranderen. Als je jezelf gaat zien als iemand die dat best zou kunnen leren wordt er veel meer mogelijk.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
maandag 19 juli 2010 om 14:41
quote:Solomio schreef op 19 juli 2010 @ 13:40:
Denken dat je iets kunt (of niet kunt) is denk ik ook al vaak de helft gewonnen (of verloren). Ik denk even aan dit topic: Kan niet rekenen, mede door de post van iris1969 over dat ze cijferblind is. Niet dat cijferblind niet bestaat (net als 'woordblind'), maar als je er eenmaal vanuit gaat dat je het niet kunt zal het ook zeer waarschijnlijk niet meer lukken. En zoals kinderen met dyslexie door extra hulp heel ver kunnen komen, geldt dat denk ik voor dyscalculie ook.
Ik ben zowel woordblind als cijferblind en je hebt gelijk dat mijn dyslexie door veel oefenen heel erg verbeterd is (en waarschijnlijk merken jullie hier niets meer van), maar met mijn dyscalculie is dat helaas niet het geval. Daar is geen kruit tegenop te wassen .
Toch heb ik zonder problemen de universiteit gedaan, omdat ik wiskunde kon compenseren met andere vakken. Mijn doorzettingsvermogen heeft zeker een rol gespeeld, maar geluk speelde hierbij dus ook een grote rol....
Denken dat je iets kunt (of niet kunt) is denk ik ook al vaak de helft gewonnen (of verloren). Ik denk even aan dit topic: Kan niet rekenen, mede door de post van iris1969 over dat ze cijferblind is. Niet dat cijferblind niet bestaat (net als 'woordblind'), maar als je er eenmaal vanuit gaat dat je het niet kunt zal het ook zeer waarschijnlijk niet meer lukken. En zoals kinderen met dyslexie door extra hulp heel ver kunnen komen, geldt dat denk ik voor dyscalculie ook.
Ik ben zowel woordblind als cijferblind en je hebt gelijk dat mijn dyslexie door veel oefenen heel erg verbeterd is (en waarschijnlijk merken jullie hier niets meer van), maar met mijn dyscalculie is dat helaas niet het geval. Daar is geen kruit tegenop te wassen .
Toch heb ik zonder problemen de universiteit gedaan, omdat ik wiskunde kon compenseren met andere vakken. Mijn doorzettingsvermogen heeft zeker een rol gespeeld, maar geluk speelde hierbij dus ook een grote rol....
maandag 19 juli 2010 om 14:47
quote:Mijn doorzettingsvermogen heeft zeker een rol gespeeld, maar geluk speelde hierbij dus ook een grote rol....
Hoezo geluk? Dat kan ik uit jouw verhaal niet halen.
Je hebt hard gewerkt om je opleiding op een andere manier dan de normale af te ronden. Je hebt niet bij voorbaat gedacht dat het niet zou kunnen.
Goed hoor!
Overigens, even teugkomen op het feit dat TO door een man verteld werd: Willen is kunnen. Mannen denken vaak niet in onmogelijkheden, die doen gewoon. Daarna ontdekken ze wel of het kan of niet.
Hoezo geluk? Dat kan ik uit jouw verhaal niet halen.
Je hebt hard gewerkt om je opleiding op een andere manier dan de normale af te ronden. Je hebt niet bij voorbaat gedacht dat het niet zou kunnen.
Goed hoor!
Overigens, even teugkomen op het feit dat TO door een man verteld werd: Willen is kunnen. Mannen denken vaak niet in onmogelijkheden, die doen gewoon. Daarna ontdekken ze wel of het kan of niet.
maandag 19 juli 2010 om 14:52
@ Eimmer: ik had het geluk dat Statistiek en Wiskunde samen 1 vak waren en bij Statistiek leerde ik gewoon alles uit mijn hoofd zodat ik een 9 haalde en dan kon ik met Wiskunde zonder problemen een 3 halen om toch een voldoende te halen. Dat vind ik dus wel geluk hebben, want anders had ik dat vak nooit kunnen halen.
De rest van de uninversiteit deed ik op mijn sloffen, want aangezien ik verder gewoon intelligent ben had ik daar geen doorzettingsvermogen meer voor nodig (dat was meer toen ik als kind wilde leren lezen en schrijven).
De rest van de uninversiteit deed ik op mijn sloffen, want aangezien ik verder gewoon intelligent ben had ik daar geen doorzettingsvermogen meer voor nodig (dat was meer toen ik als kind wilde leren lezen en schrijven).
maandag 19 juli 2010 om 16:07
quote:eimmer schreef op 19 juli 2010 @ 14:47:
[...]
Overigens, even teugkomen op het feit dat TO door een man verteld werd: Willen is kunnen. Mannen denken vaak niet in onmogelijkheden, die doen gewoon. Daarna ontdekken ze wel of het kan of niet.
En als het niet kan ziet een man (niet allemaal overigens) dat als een uitdaging: "o nee ? nou, dat zullen we dan nog wel eens zien ! "
Zet een groepje mannen bij elkaar en het effekt is nog sterker.
Gewoon kijken of je toch een manier kunt vinden om het voor elkaar te krijgen al lijkt het onmogelijk. Soms is het ook gewoon de sport: kijken of het toch lukt.
Heeft overigens ook nadelen, deze instelling. Een programma als Jackass kan moeiteloos gevuld worden met de domme dingen die mannen ook kunnen gaan doen als ze elkaar opjutten.
Dat soort stoere domheid zal je bij vrouwen niet gauw tegenkomen.
[...]
Overigens, even teugkomen op het feit dat TO door een man verteld werd: Willen is kunnen. Mannen denken vaak niet in onmogelijkheden, die doen gewoon. Daarna ontdekken ze wel of het kan of niet.
En als het niet kan ziet een man (niet allemaal overigens) dat als een uitdaging: "o nee ? nou, dat zullen we dan nog wel eens zien ! "
Zet een groepje mannen bij elkaar en het effekt is nog sterker.
Gewoon kijken of je toch een manier kunt vinden om het voor elkaar te krijgen al lijkt het onmogelijk. Soms is het ook gewoon de sport: kijken of het toch lukt.
Heeft overigens ook nadelen, deze instelling. Een programma als Jackass kan moeiteloos gevuld worden met de domme dingen die mannen ook kunnen gaan doen als ze elkaar opjutten.
Dat soort stoere domheid zal je bij vrouwen niet gauw tegenkomen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
maandag 19 juli 2010 om 17:09
quote:Donkeyshot schreef op 19 juli 2010 @ 14:12:
Een paar voorbeelden van zulke geestelijke blokkades waar mensen in kunnen blijven hangen:
Ik kan niet:
- zwemmen
- dansen
- rekenen
- achteruit inparkeren
- afvallen
- stoppen met roken
- spreken in het openbaar
- een lekke band repareren
- strijken
- etc.
Zolang je jezelf blijft zien als iemand die dat niet kan zal er nooit iets veranderen. Als je jezelf gaat zien als iemand die dat best zou kunnen leren wordt er veel meer mogelijk.Misschien vinden mensen die zeggen dat ze iets niet kunnen het ook wel niet zo belangrijk. Het kan best zijn dat iemand het bijvoorbeeld wel gemakkelijk vindt om niet te kunnen dansen, omdat hij het ook helemaal niet leuk vindt. Prima toch. Het zijn niet allemaal dingen die het levensgeluk van mensen in de weg staan. Misschien zou ik best allerlei dingen kunnen waarvan ik denk dat ik ze niet kan, maar ik heb er geen behoefte aan ze te doen.
Een paar voorbeelden van zulke geestelijke blokkades waar mensen in kunnen blijven hangen:
Ik kan niet:
- zwemmen
- dansen
- rekenen
- achteruit inparkeren
- afvallen
- stoppen met roken
- spreken in het openbaar
- een lekke band repareren
- strijken
- etc.
Zolang je jezelf blijft zien als iemand die dat niet kan zal er nooit iets veranderen. Als je jezelf gaat zien als iemand die dat best zou kunnen leren wordt er veel meer mogelijk.Misschien vinden mensen die zeggen dat ze iets niet kunnen het ook wel niet zo belangrijk. Het kan best zijn dat iemand het bijvoorbeeld wel gemakkelijk vindt om niet te kunnen dansen, omdat hij het ook helemaal niet leuk vindt. Prima toch. Het zijn niet allemaal dingen die het levensgeluk van mensen in de weg staan. Misschien zou ik best allerlei dingen kunnen waarvan ik denk dat ik ze niet kan, maar ik heb er geen behoefte aan ze te doen.
maandag 19 juli 2010 om 18:16
Je kunt niet alles, als je er de middelen niet voor hebt. Je kunt proberen om het voor elkaar te krijgen om tóch die middelen te bereiken.
Hoewel je ver kunt komen, zal iedereen wel eens grenzen tegen komen.
In het hele leven moet je middelen inzetten om je doelen te bereiken, voor de een is dit makkelijker dan voor de ander.
Niet alleen geld bijv., maar ook intelligentie of talent.
Ik heb ook een rekenprobleem, met alle moeilijkheden van dien in mijn jeugd. Het is me met doorzetten wel gelukt om ver te komen. Ik kan niet zeggen dat rekenen helemaal onmogelijk voor me was, maar het kostte mij veel meer moeite dan iemand die er aanleg voor heeft.
Zou ik bijv. arts willen worden, dan kan ik proberen wat ik wil, het gaat nooit gebeuren. Want daar bij het rekenen ligt echt de grens.
Hoewel je ver kunt komen, zal iedereen wel eens grenzen tegen komen.
In het hele leven moet je middelen inzetten om je doelen te bereiken, voor de een is dit makkelijker dan voor de ander.
Niet alleen geld bijv., maar ook intelligentie of talent.
Ik heb ook een rekenprobleem, met alle moeilijkheden van dien in mijn jeugd. Het is me met doorzetten wel gelukt om ver te komen. Ik kan niet zeggen dat rekenen helemaal onmogelijk voor me was, maar het kostte mij veel meer moeite dan iemand die er aanleg voor heeft.
Zou ik bijv. arts willen worden, dan kan ik proberen wat ik wil, het gaat nooit gebeuren. Want daar bij het rekenen ligt echt de grens.
Viva naar de knoppen.
maandag 19 juli 2010 om 18:19
Voor mensen die iets niet kunnen bestaat er altijd wel een hyve.
http://mensendienietkunnenzingenhyve.hyves.nl/
http://mensendienietkunnenzingenhyve.hyves.nl/
Viva naar de knoppen.
maandag 26 juli 2010 om 19:44
Nog eens erover gehad (was mijn vader dus die dat zei). En aangegeven dat sommigen zeiden dat het niet kan als het een ziekte betreft. Maar hij bedoelde idd meer richting werk / sport enz.
Wat betreft de opleiding waar ik het over had. Ik heb er eens info over opgezocht en daar stond bij, dat het veel samenwerken zou zijn. En dat wil ik dus niet. Ik kan dat niet, en wil het ook niet kunnen (leren).
Leg mij maar uit hoe ik het moet doen (inwerken baan) en zet mij in een kamer van 4 bij 4, en ik red me wel. Heerlijk, zo alleen werken.
Wat betreft de opleiding waar ik het over had. Ik heb er eens info over opgezocht en daar stond bij, dat het veel samenwerken zou zijn. En dat wil ik dus niet. Ik kan dat niet, en wil het ook niet kunnen (leren).
Leg mij maar uit hoe ik het moet doen (inwerken baan) en zet mij in een kamer van 4 bij 4, en ik red me wel. Heerlijk, zo alleen werken.