Willen is kunnen?
maandag 19 juli 2010 om 10:21
quote:Brummetje schreef op 19 juli 2010 @ 10:14:
Cateautje: Als je die dingen echt wil, dan kun je ervoor zorgen. Maar wie wilt nou echt naar de maan? Of in een paleis wonen? Het lijkt ons allemaal leuk, of iets wat we wel zouden willen. Maar dat betekent niet, dat je het diep in je hart echt wilt.
Als dat zo is, dan is het in veel gevallen volgens mij wel mogelijk.
Je ziet de talentenshows over het hoofd.
Het leven is niet maakbaar, daar is het lot te grillig voor.
Ik wil bijvoorbeeld heel heel heel erg graag gewoon een rustig leventje in mijn beeldschone appartementje en de gezellige omgeving, maar ik heb het niet getroffen met mijn benedenbuurvrouw, zij is kort gezegd, het monster in mijn leven.
Ik wil dus maar een kleinigheidje, maar hoe ik ook al jaren wens dat zij gaat verhuizen, het liefst naar de planeet Mars, zij blijft zitten waar ze zit.
Zoals gezegd, ik wil maar een kleinigheidje.
Cateautje: Als je die dingen echt wil, dan kun je ervoor zorgen. Maar wie wilt nou echt naar de maan? Of in een paleis wonen? Het lijkt ons allemaal leuk, of iets wat we wel zouden willen. Maar dat betekent niet, dat je het diep in je hart echt wilt.
Als dat zo is, dan is het in veel gevallen volgens mij wel mogelijk.
Je ziet de talentenshows over het hoofd.
Het leven is niet maakbaar, daar is het lot te grillig voor.
Ik wil bijvoorbeeld heel heel heel erg graag gewoon een rustig leventje in mijn beeldschone appartementje en de gezellige omgeving, maar ik heb het niet getroffen met mijn benedenbuurvrouw, zij is kort gezegd, het monster in mijn leven.
Ik wil dus maar een kleinigheidje, maar hoe ik ook al jaren wens dat zij gaat verhuizen, het liefst naar de planeet Mars, zij blijft zitten waar ze zit.
Zoals gezegd, ik wil maar een kleinigheidje.
maandag 19 juli 2010 om 10:25
quote:sneez schreef op 19 juli 2010 @ 10:11:
Nee, ben ik het niet mee eens. Het leven is niet maakbaar. Willen zet aan tot motivatie en motivatie is een belangrijk onderdeel van doelen bereiken, dat wel. Maar het is slechts 1 van de vele onderdelen die bepalen of je uiteindelijk krijgt wat je wil.Ik denk dat het erom gaat hoe je het resultaat dat uit het 'willen' moet komen beschrijft. Volgens mij gaat het om doen wat je wil, bereiken wat je wil, maar dan moet het dus ook iets zijn wat menselijkerwijs te bereiken is (het genezen van kanker heeft daar weinig mee te maken, in ieder geval heb je daar zélf weinig invloed op).
Nee, ben ik het niet mee eens. Het leven is niet maakbaar. Willen zet aan tot motivatie en motivatie is een belangrijk onderdeel van doelen bereiken, dat wel. Maar het is slechts 1 van de vele onderdelen die bepalen of je uiteindelijk krijgt wat je wil.Ik denk dat het erom gaat hoe je het resultaat dat uit het 'willen' moet komen beschrijft. Volgens mij gaat het om doen wat je wil, bereiken wat je wil, maar dan moet het dus ook iets zijn wat menselijkerwijs te bereiken is (het genezen van kanker heeft daar weinig mee te maken, in ieder geval heb je daar zélf weinig invloed op).
maandag 19 juli 2010 om 10:26
maandag 19 juli 2010 om 10:36
quote:Brummetje schreef op 19 juli 2010 @ 10:29:
En als je een opleiding graag wilt doen, maar met 1 van de vakken moeite zou hebben?
Nou ja daar kun je dan gewoon goed je best voor doen, bijles regelen, meer tijd instoppen, dat werk. En dan helpt het enorm als je positief denkt, dat geloof ik wel. Het is veel werk, wat lichter gaat als je optimistisch bent over het resultaat.
Met een "ik doe dit nu wel maar het wordt toch niks' -instelling is de kans groot dat je besluit ipv studeren voor de tv te gaan hangen.
En als je een opleiding graag wilt doen, maar met 1 van de vakken moeite zou hebben?
Nou ja daar kun je dan gewoon goed je best voor doen, bijles regelen, meer tijd instoppen, dat werk. En dan helpt het enorm als je positief denkt, dat geloof ik wel. Het is veel werk, wat lichter gaat als je optimistisch bent over het resultaat.
Met een "ik doe dit nu wel maar het wordt toch niks' -instelling is de kans groot dat je besluit ipv studeren voor de tv te gaan hangen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
maandag 19 juli 2010 om 10:38
maandag 19 juli 2010 om 10:41
quote:Brummetje schreef op 19 juli 2010 @ 10:29:
En als je een opleiding graag wilt doen, maar met 1 van de vakken moeite zou hebben?
Dan is willen kunnen.
Maar je moet wel echt willen en niet een beetje.
Iets leren wat je niet ligt is heel lastig, zeker als je ouder dan 25 bent en misschien ook een baan naast je studie.
En als je een opleiding graag wilt doen, maar met 1 van de vakken moeite zou hebben?
Dan is willen kunnen.
Maar je moet wel echt willen en niet een beetje.
Iets leren wat je niet ligt is heel lastig, zeker als je ouder dan 25 bent en misschien ook een baan naast je studie.
maandag 19 juli 2010 om 10:42
ik roep altijd: "kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast" maw...je kan alles als je maar wil. Maar dan hebben we het over zaken als zelf je veters strikken, jas aan de kapstok hangen....(dochter van 3 roept heel vaak dat ze iets niet kan)
Externe factoren hebben absoluut invloed op iets kunnen en iets willen. Zelf wil ik heel graag weer aan het werk, kan heel goed sollicitatie brieven schrijven en wordt regelmatig uitgenodigd voor een gesprek. Maar na het gesprek, kan ik het heel graag willen, maar ligt de beslissing of ik wel of niet word aangenomen geheel buiten mezelf.
ik wil ook een heleboel.....maar kan veel niet, omdat de situatie het niet toelaat. Probeer dan wel op een andere manier iets gedaan te krijgen.....maar het is niet wat ik dat moment graag zou willen.......
Externe factoren hebben absoluut invloed op iets kunnen en iets willen. Zelf wil ik heel graag weer aan het werk, kan heel goed sollicitatie brieven schrijven en wordt regelmatig uitgenodigd voor een gesprek. Maar na het gesprek, kan ik het heel graag willen, maar ligt de beslissing of ik wel of niet word aangenomen geheel buiten mezelf.
ik wil ook een heleboel.....maar kan veel niet, omdat de situatie het niet toelaat. Probeer dan wel op een andere manier iets gedaan te krijgen.....maar het is niet wat ik dat moment graag zou willen.......
maandag 19 juli 2010 om 10:53
maandag 19 juli 2010 om 10:58
maandag 19 juli 2010 om 10:59
Ik denk dat je heel veel kan als je het graag wilt. Het is zeker niet zo dat alles kan als je graag wilt. Genezen van een dodelijke ziekte bijvoorbeeld. Wil je misschien heel graag maar kan niet altijd.
Hoe zit dat nu met kunnen en kan? Dat weet ik nooit. Dat ga ik ff opzoeken maar wellicht weet iemand hier een ezelsbruggetje?
Hoe zit dat nu met kunnen en kan? Dat weet ik nooit. Dat ga ik ff opzoeken maar wellicht weet iemand hier een ezelsbruggetje?
maandag 19 juli 2010 om 11:00
quote:Brummetje schreef op 19 juli 2010 @ 10:29:
En als je een opleiding graag wilt doen, maar met 1 van de vakken moeite zou hebben?Dit bedoel ik dus, jij ziet die ene beer op de weg. Als je nou eerst eens gaat beginnen, wie weet is de beer wel weg als je met de opleiding bezig bent. Wie weet snap je dat ene vak beter omdat je ouder bent geworden (en dus wijzer ha ha ha) of is het vak inhoudelijk anders dan je verwachtte.
En als je een opleiding graag wilt doen, maar met 1 van de vakken moeite zou hebben?Dit bedoel ik dus, jij ziet die ene beer op de weg. Als je nou eerst eens gaat beginnen, wie weet is de beer wel weg als je met de opleiding bezig bent. Wie weet snap je dat ene vak beter omdat je ouder bent geworden (en dus wijzer ha ha ha) of is het vak inhoudelijk anders dan je verwachtte.
maandag 19 juli 2010 om 11:25
quote:eimmer schreef op 19 juli 2010 @ 10:58:
Ik denk wel dat je realistisch moet blijven in wat je wilt, maar heel veel mensen zien altijd zoveel beren op de weg als ze iets willen. Tja...dan gaat het inderdaad niet zo snel lukken. Ik denk dat 'willen is kunnen' vooral te maken heeft met denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden.Dat dus.
Ik denk wel dat je realistisch moet blijven in wat je wilt, maar heel veel mensen zien altijd zoveel beren op de weg als ze iets willen. Tja...dan gaat het inderdaad niet zo snel lukken. Ik denk dat 'willen is kunnen' vooral te maken heeft met denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden.Dat dus.
maandag 19 juli 2010 om 11:32
Ik ben opgevoed met de slogan: je kunt wel, als je maar wilt. Wat een ongelofelijke rothekel heb ik aan die uitspraak. Echt nooit dat ik dat tegen mijn kinderen zal zeggen. Het wordt zo vaak gebruikt als een dooddoener, bah. Want het impliceert dat je dus te 'lui' bent als iets niet lukt, terwijl er zoveel redenen kunnen zijn dat iets niet lukt.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 19 juli 2010 om 11:42
Dit doet me denken aan mijn tekenleraar op de middelbare school die altijd tegen mij zei: "Jij kúnt wel tekenen, maar je wílt niet." Nou, dat is echt grote onzin want ik kan gewoon niet tekenen, echt helemaal niet. Ik had het heel leuk gevonden als ik het had gekund, maar ik ben er een enorme kluns in. Ligt dat dan aan een gebrek aan willen? Natuurlijk niet, het is een gebrek aan talent.
maandag 19 juli 2010 om 12:07
Hoe kan het dat je in een opleiding maar met één vak moeite zal hebben? Ik denk dat je een opleiding of wel aan kan, of niet. Ja natuurlijk met nuance, de een zal er hard voor moeten werken en de ander haalt het met twee vingers in z'n neus, maar iets ligt je en het is je niveau, of niet.
Ik geloof niet dat er een opleiding is die je helemaal aan zou kunnen, behalve een vak.
Natuurlijk zijn er vakken in mn opleiding waarmee ik moeite heb omdat ze me niet liggen en ik ze niet leuk vind, maar dan moet ik er gewoon mezelf toe zetten en even wat met wat meer frisse tegenzin er toch tegenaan.
Wat is dat voor 'n vak waardoor je over een gehele opleiding twijfelt?
Ik geloof niet dat er een opleiding is die je helemaal aan zou kunnen, behalve een vak.
Natuurlijk zijn er vakken in mn opleiding waarmee ik moeite heb omdat ze me niet liggen en ik ze niet leuk vind, maar dan moet ik er gewoon mezelf toe zetten en even wat met wat meer frisse tegenzin er toch tegenaan.
Wat is dat voor 'n vak waardoor je over een gehele opleiding twijfelt?
I only get one shot at life - so I shoot to kill