Willen is kunnen?

19-07-2010 09:44 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister gesprek gehad waarin iemand zei: "Willen is kunnen."

Dus als je iets echt heel graag wilt, dat je het ook kan.

Wat vinden jullie hiervan? Ben je het ermee eens of niet? Of zit er een deel waarheid in?
Tja, eerst dacht ik dat ik het wel redelijk eens zou zijn met de stelling. Maar dat het natuurlijk niet altijd zo werkt. Maar als ik het topic van EV lees, kan ik niet anders zeggen dan dat ik het oneens ben met de stelling.
quote:Brummetje schreef op 19 juli 2010 @ 10:14:

Cateautje: Als je die dingen echt wil, dan kun je ervoor zorgen. Maar wie wilt nou echt naar de maan? Of in een paleis wonen? Het lijkt ons allemaal leuk, of iets wat we wel zouden willen. Maar dat betekent niet, dat je het diep in je hart echt wilt.

Als dat zo is, dan is het in veel gevallen volgens mij wel mogelijk.

Je ziet de talentenshows over het hoofd.

Het leven is niet maakbaar, daar is het lot te grillig voor.

Ik wil bijvoorbeeld heel heel heel erg graag gewoon een rustig leventje in mijn beeldschone appartementje en de gezellige omgeving, maar ik heb het niet getroffen met mijn benedenbuurvrouw, zij is kort gezegd, het monster in mijn leven.

Ik wil dus maar een kleinigheidje, maar hoe ik ook al jaren wens dat zij gaat verhuizen, het liefst naar de planeet Mars, zij blijft zitten waar ze zit.

Zoals gezegd, ik wil maar een kleinigheidje.
quote:sneez schreef op 19 juli 2010 @ 10:11:

Nee, ben ik het niet mee eens. Het leven is niet maakbaar. Willen zet aan tot motivatie en motivatie is een belangrijk onderdeel van doelen bereiken, dat wel. Maar het is slechts 1 van de vele onderdelen die bepalen of je uiteindelijk krijgt wat je wil.Ik denk dat het erom gaat hoe je het resultaat dat uit het 'willen' moet komen beschrijft. Volgens mij gaat het om doen wat je wil, bereiken wat je wil, maar dan moet het dus ook iets zijn wat menselijkerwijs te bereiken is (het genezen van kanker heeft daar weinig mee te maken, in ieder geval heb je daar zélf weinig invloed op).
Ik denk dat je wil je een heel eind kan brengen mits de externe omstandigheden zodanig zijn dat ze je een kans bieden, hoe klein ook, om je doel te bereiken. Maar soms heb je gewoon pech en kun je iets nog zo graag willen maar dan zal het gewoon niet gebeuren.
Voor de mensen die het wel eens zijn met deze stelling:

Wat nu als je in de sloppenwijken van Indië geboren bent? Dan zijn je kansen toch gewoon een stuk kleiner, ook al wil je iets wel heel graag.

Dan is "willen" alleen toch niet genoeg?
En als je een opleiding graag wilt doen, maar met 1 van de vakken moeite zou hebben?
quote:Brummetje schreef op 19 juli 2010 @ 10:29:

En als je een opleiding graag wilt doen, maar met 1 van de vakken moeite zou hebben?

Nou ja daar kun je dan gewoon goed je best voor doen, bijles regelen, meer tijd instoppen, dat werk. En dan helpt het enorm als je positief denkt, dat geloof ik wel. Het is veel werk, wat lichter gaat als je optimistisch bent over het resultaat.

Met een "ik doe dit nu wel maar het wordt toch niks' -instelling is de kans groot dat je besluit ipv studeren voor de tv te gaan hangen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Een lerares die kanker had zei ooit eens; het gaat niet om het doel maar dat je geniet/ plezier hebt tijdens de reis er naartoe.
quote:sunflower4u schreef op 19 juli 2010 @ 10:36:

Een lerares die kanker had zei ooit eens; het gaat niet om het doel maar dat je geniet/ plezier hebt tijdens de reis er naartoe.

Ja, is ook mijn motto.

Waar je ook denkt naar toe te vertrekken, je komt altijd aan op je eindbestemming.

Dan is willen kunnen.

Maar je moet wel echt willen en niet een beetje.

Iets leren wat je niet ligt is heel lastig, zeker als je ouder dan 25 bent en misschien ook een baan naast je studie.
ik roep altijd: "kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast" maw...je kan alles als je maar wil. Maar dan hebben we het over zaken als zelf je veters strikken, jas aan de kapstok hangen....(dochter van 3 roept heel vaak dat ze iets niet kan)

Externe factoren hebben absoluut invloed op iets kunnen en iets willen. Zelf wil ik heel graag weer aan het werk, kan heel goed sollicitatie brieven schrijven en wordt regelmatig uitgenodigd voor een gesprek. Maar na het gesprek, kan ik het heel graag willen, maar ligt de beslissing of ik wel of niet word aangenomen geheel buiten mezelf.

ik wil ook een heleboel.....maar kan veel niet, omdat de situatie het niet toelaat. Probeer dan wel op een andere manier iets gedaan te krijgen.....maar het is niet wat ik dat moment graag zou willen.......
Als het gaat om sokken breien: ja.

Als het gaat om levenskunsten en gezondheidskwesties: nee.

Het is niet zwart wit. Het was zeker een man die dit zei?
Jep Sabrina.
quote:sabrina73 schreef op 19 juli 2010 @ 10:44:

Het is niet zwart wit. Het was zeker een man die dit zei?Dat, of je moeder.
of mijn spinninginstructeur.

zelf ben ik het totaal niet eens.
quote:absoluteEinstein schreef op 19 juli 2010 @ 10:47:

[...]

Dat, of je moeder.

Ja! Mijn moeder. Wat grappig. Wat een hekel heb ik daar altijd aan gehad.

Samen met "zitten kan je in het bejaardenhuis ook nog" een van haar favorieten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:absoluteEinstein schreef op 19 juli 2010 @ 10:47:

[...]

Dat, of je moeder.

Haha, wat een inzicht!!

Tja heb zelf al 27 jaar geen moeder meer, was niet in me opgekomen :-)
Ik denk wel dat je realistisch moet blijven in wat je wilt, maar heel veel mensen zien altijd zoveel beren op de weg als ze iets willen. Tja...dan gaat het inderdaad niet zo snel lukken. Ik denk dat 'willen is kunnen' vooral te maken heeft met denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden.
Ik denk dat je heel veel kan als je het graag wilt. Het is zeker niet zo dat alles kan als je graag wilt. Genezen van een dodelijke ziekte bijvoorbeeld. Wil je misschien heel graag maar kan niet altijd.

Hoe zit dat nu met kunnen en kan? Dat weet ik nooit. Dat ga ik ff opzoeken maar wellicht weet iemand hier een ezelsbruggetje?

En als je een opleiding graag wilt doen, maar met 1 van de vakken moeite zou hebben?Dit bedoel ik dus, jij ziet die ene beer op de weg. Als je nou eerst eens gaat beginnen, wie weet is de beer wel weg als je met de opleiding bezig bent. Wie weet snap je dat ene vak beter omdat je ouder bent geworden (en dus wijzer ha ha ha) of is het vak inhoudelijk anders dan je verwachtte.
quote:eimmer schreef op 19 juli 2010 @ 10:58:

Ik denk wel dat je realistisch moet blijven in wat je wilt, maar heel veel mensen zien altijd zoveel beren op de weg als ze iets willen. Tja...dan gaat het inderdaad niet zo snel lukken. Ik denk dat 'willen is kunnen' vooral te maken heeft met denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden.Dat dus.
Ik ben opgevoed met de slogan: je kunt wel, als je maar wilt. Wat een ongelofelijke rothekel heb ik aan die uitspraak. Echt nooit dat ik dat tegen mijn kinderen zal zeggen. Het wordt zo vaak gebruikt als een dooddoener, bah. Want het impliceert dat je dus te 'lui' bent als iets niet lukt, terwijl er zoveel redenen kunnen zijn dat iets niet lukt.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
m.i. een beroemde logische fout. Willen lijkt me een noodzakelijke voorwaarde voor kunnen, maar is zeker geen voldoende voorwaarde. Kunnen is willen is dan ook logischer, maar doet het slecht in discussies, zoals wel meer open deuren.
Dit doet me denken aan mijn tekenleraar op de middelbare school die altijd tegen mij zei: "Jij kúnt wel tekenen, maar je wílt niet." Nou, dat is echt grote onzin want ik kan gewoon niet tekenen, echt helemaal niet. Ik had het heel leuk gevonden als ik het had gekund, maar ik ben er een enorme kluns in. Ligt dat dan aan een gebrek aan willen? Natuurlijk niet, het is een gebrek aan talent.
Hoe kan het dat je in een opleiding maar met één vak moeite zal hebben? Ik denk dat je een opleiding of wel aan kan, of niet. Ja natuurlijk met nuance, de een zal er hard voor moeten werken en de ander haalt het met twee vingers in z'n neus, maar iets ligt je en het is je niveau, of niet.

Ik geloof niet dat er een opleiding is die je helemaal aan zou kunnen, behalve een vak.

Natuurlijk zijn er vakken in mn opleiding waarmee ik moeite heb omdat ze me niet liggen en ik ze niet leuk vind, maar dan moet ik er gewoon mezelf toe zetten en even wat met wat meer frisse tegenzin er toch tegenaan.

Wat is dat voor 'n vak waardoor je over een gehele opleiding twijfelt?
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven