Zoon naar middelbare, nieuwe fiets?

20-04-2010 17:00 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon, 11 jaar, gaat na de zomervakantie naar de middelbare school. Dat gebouw staat letterlijk naast zijn basisschool en is behoorlijk dicht bij huis. Hij gaat nu op de fiets, een vorig jaar via marktplaats aangeschafte stoere, wielmaat 26 inch, ongeveer zoiets

Nu is hij nog steeds niet echt groot, maar wel weer gegroeid ten opzichte van vorig jaar. We twijfelen of we nu voor hem, nu hij naar de middelbare school gaat, een "grote" fiets moeten kopen. Op zich is er niets mis met deze fiets (verlichting, bagagedrager, hij is niet echt te klein of zo) maar we willen ook niet dat hij uit de toon valt, hij is al jong (klas overgeslagen) en maakt moeilijk contact. Overigens kan de huidige fiets dan doorgeschoven naar jongere broer, die aast er al een tijdje op, zijn fietsje wordt te klein dus echt verspilling is het niet.

Wat zouden jullie doen? Gewoon nog even op de kinderfiets blijven? Of een andere kopen, en wat voor iets dan? Wat is hip én praktisch?
Oh, is het tegenwoordig zo erg gesteld met fietsen op het middelbare schoolplein? In mijn tijd (een jaar of 10 terug) kreeg iedereen een nieuwe fiets & die bleven gewoon heel.

Ik zou trouwens ook voor de optie van de fiets doorschuiven naar broertje gaan, heb je ook gelijk 2 blije kids
Misschien is het handig om een keer langs het fietsenhok van de school te gaan en te kijken waar ze op rijden?

Weet je in elk geval wat niet op zou vallen en hoe ze er mee omgaan.
quote:Linda1985 schreef op 20 april 2010 @ 18:00:

Oh, is het tegenwoordig zo erg gesteld met fietsen op het middelbare schoolplein? In mijn tijd (een jaar of 10 terug) kreeg iedereen een nieuwe fiets & die bleven gewoon heel.

Ik zou trouwens ook voor de optie van de fiets doorschuiven naar broertje gaan, heb je ook gelijk 2 blije kids

Ik ben jonger dan jij en in mijn tijd werden ze al gesloopt...

Denk dat het ook wel van de school afhangt. Zat op een scholengemeenschap met ong 2000 leerlingen. Dan kan je redelijk anoniem een fiets vernielen als je wilt.
Ach, als het waait vallen ze met bosjes om. Of er loopt iemand te dicht langs en hup... weer een rij tegen de vlakte. En als je 'm dan netjes in een rek heb staan en hij valt, dan zit zo'n slag snel in het wiel. Niet altijd opzettelijk dus. Kijk maar eens hoe fietsen bij een station eruit zien.
Gaat hij op de fiets naar school denk je als het zo dichtbij is?

Wij wonen ook heel dichtbij school en zoon gaat lekker lopend(fietsen is echt zeer onzinnig)

Dus voor hem wel een nieuwe fiets aangeschaft.

Uiteraard een stoere hippe bakkersfiets, errug 2010! maar dat is het ook
Weet wel dat zijn basisschool klasgenoten met opgetrokken wenkbrauw zijn fiets bekeken, maar hij was ze gewooon een vette stap voor.

Nu zijn er inmiddels een hoop sinds ze middelbaar zijn overgestapt op zo'n fiets.

Of een Beachcruiser?

Ook hip (ja nog steeds! )
Of nog hipper een Paul frank fiets.
Hip.

Sassefras,

Ik herken je verhaal. Heb zelf een dochter van tien die dit jaar voor de tweede keer gaat versnellen. Ze heeft nog steeds een knalkleur meiden oma fiets ( met allerlei plaatjes en kleurtjes) en gaat volgend jaar ook naar het gymnasium. Zij moet dan met de bus en zet haar fiets bij het station. Wij hebben besloten dat ze voorlopig geen nieuwe fiets krijgt. Ze is ook 1.40 en als er vrienden mee gaan naar huis zien ze wel haar fiets, maar dan kan ze zeggen dat het een stationsfiets is.

Als zij naar school had moeten fietsen had ze wel een nieuwe fiets gekregen. Net zoals ze nu een eastpak rugzak krijgt en geen leren schoudertas ;) Je wilt ze alle kleine dingen meegeven die je in de hand hebt, zodat ze niet het mikpunt worden. Ze hebben het al moeilijk genoeg als ukkepukkies van de school.
Zo dan. Mijn dochter gaat ook naar de middelbare. Moet ik ook nog gaan opletten wat voor een fiets ik aanschaf, anders valt ze buiten het groepje...
Dochter 3, 11 jaar, gaat na de zomervakantie naar de middelbare met de trein...... Ik twijfel nog, zal ik een oranje of een gele trein nemen?
Oh en om van huis naar het station te fietsen krijgt ze een stationsfiets en om in de plaats van de school van het station naar school te fietsen evenzo..... Wij noemen dat een krakfiets, meestal via mp gekocht.

Haar kekke beachcruiser blijft werkloos in de schuur.
Ah ja, Hela, maar stationskinderen...

Die moeten idd weer fietsen hebben die net niet uit elkaar vallen .

Dan val je weer buiten de boot met een kekke fiets!

Andere doelgroep
Het is inderdaad een luxeprobleem, met een kleinschalig gymnasium op 350 meter van ons huis...... Maar hij gaat echt fietsen, hij moppert nu al enorm die ene dag dat hij 's ochtends moet lopen (omdat ik hem 's middags met auto ophaal voor logopedie)

En Norre en Helaholalla, natuurlijk hoef je je er niet druk over te maken, ik lig er ook echt niet wakker van. Maar ik wil graag dat mijn zoon, die in geen jaren iemand mee naar huis genomen heeft of bij iemand gespeeld heeft en wiens laatste uitnodiging voor een kinderfeestje meer dan 2 jaar geleden is in ieder geval niet op dit soort stomme dingen "gepakt" kan worden door de andere kinderen en eindelijk eens vriendjes kan maken.

En vliegendehollander, leuk om hier iemand te treffen met een vergelijkbaar verhaal. Ik begrijp dat je dochter vanuit groep 7 naar het gym gaat? Da's ook best heftig, denk ik. Wil je daar (al dan niet privé) meer over vertellen?
Sassafras, ik begrijp het best hoor!

Wel vind ik het de vraag of het leuk is voor je zoon vriendjes te krijgen door zijn fiets........
Iry, dank voor je info over wat hip is, had nog nooit van Paul Frank gehoord, dacht even dat het de broer van dr. Frank was.....

Aanvulling: het hoeft van mij helemaal niet per se überhip te zijn, het gaat me er echt alleen maar om dat hij "gewoon" kan zijn tussen de andere kinderen. Hij is nu namelijk niet "gewoon" en lijdt daar echt onder en dat breekt mijn hart, vandaar mijn zorgen.
anoniem_59773 wijzigde dit bericht op 20-04-2010 23:20
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
Je begrijpt het dus niet Hela, ik heb niet de illusie dat mijn zoon vriendjes krijgt door zijn fiets. Maar ik hoop wel dat ik het hem kan besparen om het middelpunt van spot te zijn, dat is heel iets anders.
Sassefras, ik quote je even....

" en eindelijk eens vriendjes kan maken. "
En nogmaals, ik begrijp heel goed wat jij bedoelt! Ga jij mij nou lekker niet zeggen dat dat niet zo is.
Ik begrijp het ook helemaal Sas, en vind het harstikke top van je dat je dat zo serieus neemt.

Tuurlijk geeft het geen garantie dat alles dan van een leien dakje zal gaan, maar in ieder geval heb je je best gedaan mogelijk "doelwitten" uit te sluiten.

Superzorgzaam van je

Gaat hij echt fietsen dat kleine stukje!!

Luiwammes
Ik bedoelde vriendjes maken op zijn nieuwe school!

Sorry als ik fel reageer, maar het doet me zo'n verdriet om dit kind elke dag zo eenzaam te zien, met tegenzin naar school te zien gaan...... Zit hier weer in tranen.
Dat is ook het ergste, je kind ongelukkig zien!
Ik ben weg hier, word er te verdrietig van om nog te slapen.

Bedankt voor de adviezen die ik kreeg.
Hela,

Het zit vaak zo.

Kinderen kunnen de "lul" worden door iets wat afwijkt.

Als dat ook nog eens versterkt wordt door verkeerde kleding, tas, fiets en tegenwoordig ook al verkeerde ondebroek geloof ik,

Dan kan het zomaar zijn dat er geen moeite gedaan wordt om verder te kijken dan wat de eerste indrukken zijn.

Echt de kans krijgen om dan contacten te leggen, te laten zien dat je wel harstikke tof bent in omgang wellicht , word je dan ontnomen.

DAT is denk ik wat sas wil uitsluiten, en zo meer kansen geven?

Anyway sas, voor jouw geruststelling, ervaring die ik zie is dat midddelbare school meestal wel wat ruimdenkender/opener is.

Kinderen groeien ook op, krijgen meer sociale vaardigheden (jouw zoon, maar ook anderen) waardoor het makkelijker kan gaan worden meer in de groep opgenomen te worden.

En anders(al weet ik niet of ik de plank hiermee missla, ik gis maar wat)

Kan een cursus sociale vaardigeheden ook best wat toevoegen voor hem?

Meer misschien wel dan meer een hippe fiets, hoewel beide natuurlijk NOG beter is
Ah Sas

Ik snap heel goed dat dat vreselijk veel pijn doet.

Kunnen we niet wat doen?

Luisteren naar je? Misschien nog andere tips geven dan alleen de juiste fiets zoeken?

Of gewoon even uithuilen achter je pctje en weten dat we je horen en een virtuele schouder aan kunnen bieden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven