Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zaterdag 2 november 2019 om 21:32
Ik heb een beeld, dat je met de beste bedoelingen achter je computer zit, omdat je de sfeer op het forum wilt verbeteren.pilatespas schreef: ↑02-11-2019 21:27Er zijn hier al meer mensen met een tegengeluid gekomen, dan ik had verwacht. Maar die vindt jij bijna niet terug omdat jij samen met je vriendinnen alweer 24/7 dit topic overspoeld.
Voel me in zekere zin een voorvechtster, klopt ja. Ik loop hier al 12 jaar mee, en zie een tendens van mensen belachelijk maken, waar niet op wordt ingegrepen. Waarom zal ik dan mijn vingers er aan branden? Omdat ik niet tegen onrecht kan en ik vind dat iedereen zich hier vrij moet voelen om re schrijven en reageren wat hij wil.
Nu ga je met je vriendinnen weer lachen dat ik gemeen ben, venijn, verheven voel etc.
[...]
Inmiddels zwaar gefrustreerd, omdat 'wij' met z'n allen niet de hand in eigen boezem willen steken.
En..... ik herken het gevoel.
Maar je mist het punt volledig: jij ben één van de zuurste, negatiefste, niet naar zichzelf kijkende posters in dit topic.
En je wílt of kúnt het gewoon niet zien.
Je blijft serieus denken dat 'wij' gewoon ons normale groepjesgedrag vertonen.
Boeiend fenomeen wel.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-11-2019 22:24
Reden: quote aangepast
Reden: quote aangepast
6.88% gewijzigd
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 2 november 2019 om 21:33
Betty_Slocombe schreef: ↑02-11-2019 21:30Nou wordt het me iets te, Pilatespas. Of is het ironisch bedoeld? Want dan heb ik de grap niet begrepen.
zaterdag 2 november 2019 om 21:34
zaterdag 2 november 2019 om 21:35
Dekentje erbij?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Met jouw connecties moet dat zeker lukken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Veel aannames...gefrustreerd...zuur, negatief...niveautje wel hier hoor, chapeau!Solomio schreef: ↑02-11-2019 21:32Ik heb een beeld, dat je met de beste bedoelingen achter je computer zit, omdat je de sfeer op het forum wilt verbeteren.
Inmiddels zwaar gefrustreerd, omdat 'wij' met z'n allen niet de hand in eigen boezem willen steken.
Maar je mist het punt volledig: jij ben één van de zuurste, negatiefste, niet naar zichzelf kijkende posters in dit topic.
En je wílt of kúnt het gewoon niet zien.
Boeiend fenomeen wel.
zaterdag 2 november 2019 om 21:36
Vaker drinken is dan de oplossing. Lijkt mij leuk.sjansje schreef: ↑02-11-2019 20:56Klopt, het is echt niet alleen het napraatcluppie.
Maar...dat zijn wel de mensen die het vaakst hier zijn en dus ook het meeste opvallen. Dus de link napraatcluppie = vervelend aanwezig is al snel gelegd. Ook door mij, dat geef ik toe.
Ook al omdat deze mensen sterke persoonlijkheden zijn, en dat valt nu eenmaal op.
Is daar van mijn kant uit sprake van een zekere mate van afgunst??
Jazeker! Want hoe vaak ik me ook irriteer en erger, ik voel toch een zekere mate van bewondering.
(Best kans dat ik dit morgen weer ontken, want heb nu een fles rosé leeg)
En de engste zijn degenen die hele lieve dingen schrijven als de gelegenheid zich voordoet, let daar maar eens op.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 2 november 2019 om 21:37
Oh, dus je hebt wel een beetje zelfinzicht. Fijn om te zien.pilatespas schreef: ↑02-11-2019 21:35Veel aannames...gefrustreerd...zuur, negatief...niveautje wel hier hoor, chapeau!
zaterdag 2 november 2019 om 21:37
je krijgt je eigen woorden teruggeworpenpilatespas schreef: ↑02-11-2019 21:35Veel aannames...gefrustreerd...zuur, negatief...niveautje wel hier hoor, chapeau!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 2 november 2019 om 21:38
Leuk hè...pilatespas schreef: ↑02-11-2019 21:35Veel aannames...gefrustreerd...zuur, negatief...niveautje wel hier hoor, chapeau!
zaterdag 2 november 2019 om 21:40
zaterdag 2 november 2019 om 21:43
Joh het lijkt wel of je mij beschrijft! Alleen ik post niet echt mee want ik denk dat het geen zin heeft. En ik vind "jullie" weer zo aanwezig. Ik lees zo af en toe iets mee en dit vind ik wel treffend. Want ik zie jullie al weer pagina's lang gezamelijk optrekken en dat frustreert mij heel erg inderdaad. Ik denk dat jullie het niet willen/kunnen zien. Net andersom dus. Inderdaad boeiend fenomeen.Solomio schreef: ↑02-11-2019 21:32Ik heb een beeld, dat je met de beste bedoelingen achter je computer zit, omdat je de sfeer op het forum wilt verbeteren.
Boeiend fenomeen wel.
zaterdag 2 november 2019 om 21:44
Ja. Het blijft natuurlijk wel lastig om niet doen waarop je een ander wel aanspreekt. Dat geldt voor iedereen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 2 november 2019 om 21:44
Bruintjedebeer schreef: ↑02-11-2019 21:43Joh het lijkt wel of je mij beschrijft! Alleen ik post niet echt mee want ik denk dat het geen zin heeft. En ik vind "jullie" weer zo aanwezig. Ik lees zo af en toe iets mee en dit vind ik wel treffend. Want ik zie jullie al weer pagina's lang gezamelijk optrekken en dat frustreert mij heel erg inderdaad. Ik denk dat jullie het niet willen/kunnen zien. Net andersom dus. Inderdaad boeiend fenomeen.
zaterdag 2 november 2019 om 21:45
Dit is wel de kern. Waarom ben je gefrustreerd Bruintjedebeer? Je lijkt het vrij duidelijk te zien.
enn wijzigde dit bericht op 02-11-2019 21:49
Reden: Shit zie net dat je bruintjedebeer heet, even jouw naam aangepast.
Reden: Shit zie net dat je bruintjedebeer heet, even jouw naam aangepast.
11.49% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 2 november 2019 om 21:50
[...]Bruintjedebeer schreef: ↑02-11-2019 21:43Joh het lijkt wel of je mij beschrijft! Alleen ik post niet echt mee want ik denk dat het geen zin heeft. En ik vind "jullie" weer zo aanwezig. Ik lees zo af en toe iets mee en dit vind ik wel treffend. Want ik zie jullie al weer pagina's lang gezamelijk optrekken en dat frustreert mij heel erg inderdaad. Ik denk dat jullie het niet willen/kunnen zien. Net andersom dus. Inderdaad boeiend fenomeen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-11-2019 22:25
Reden: negatief forumgedrag
Reden: negatief forumgedrag
25.19% gewijzigd
zaterdag 2 november 2019 om 21:55
[...]
Zo dan, doe es niet zo venijnig zeg. Jeetje, ben je echt zo pissig over dat je bent aangesproken op je idiote OP en dat de mods (gelukkig) je topic hebben verwijderd? Zeg dat gewoon ipv dit achterlijke geneuzel.
Zo dan, doe es niet zo venijnig zeg. Jeetje, ben je echt zo pissig over dat je bent aangesproken op je idiote OP en dat de mods (gelukkig) je topic hebben verwijderd? Zeg dat gewoon ipv dit achterlijke geneuzel.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-11-2019 22:25
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
46.65% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
zaterdag 2 november 2019 om 21:55
Ik lees het ook met verbazing.doornroosje9 schreef: ↑02-11-2019 21:54Je bent echt intens gemeen. Ik hoop dat je trots op jezelf bent. Bah.
Gemeen zijn kan zoveel subtieler.....