Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zondag 3 november 2019 om 06:46
Lieve dame, ik vind het oprecht heel naar voor je dat dingen zo hard bij je binnenkomen. Dat moet echt ellendig zijn. Hoe boodschappen bij jou binnenkomen ligt wel voor een aanzienlijk deel bij jezelf. Dat is in het algemeen zo en bij jou specifiek merk ik dat je zelfs op de wat mildere reacties van mensen die hun zorgen uiten heel offensief reageert. Je beschuldigt mensen van bagetalliseren van zelfmoordgedachten. Dat doet echt niemand.Iskek schreef: ↑03-11-2019 05:25Pardon?
Dus in de eerst = enkel 5 posts= kun je nu totaal als een ware psycholoog mijn gesteldheid uithalen? Je weet helemaal niks van mijn "problematiek" en in hoeverre ik daar last van heb of niet; en nee; je hebt geen soortgelijke ervaring. Je bagatelliseert zeer zeker. Omdat ik heb laten vallen dat ik ooit iets traumatisch heb meegemaakt; en mijn ouders niet top waren? Heb ik "problematiek" en weet jij mijn reden van mijn suïcide poging? Je bent een zéér slechte helderziende en psycholoog want ik heb namelijk al eerder herhaaldelijk gezegd; mijn zelfmoordpoging kwam door de reacties op dit forum. En dat is dat. Dat jij en anderen daar magisch de fantasie niet voor hebben; maar wel allerhande Ik-moet-andere-personen-zijn gestuurd door weer iemand anders. of nu; wat ik ooit eerder heb meegemaakt is uiteraard de oorzaak.. Dat ligt aan jullie; laat je fantasie ruimer gaan. Als je kunt fantaseren dat ik 5 andere mensen ben, die weer aangestuurd is door een ander, om iets vervelend tegen jullie te zeggen? Is het dan zo een fantasie die ver weg is; dat het mogelijk zou kunnen zijn; dat ik oprecht zeg; yo'; ben aardiger; je kan echt heel veel schade doen met je houding nu.
En ik benoem niet niks omdat ik het "achterwege" wil laten. Wat ik wél wil benoemen dat het ontzettend ongemakkelijk is hoe mensen die zich aangesproken voelen zich in alle bochten wringen om een ander de schuld te geven i.p.v. naar zichzelf kijken.
Waar mensen wel -terecht in mijn ogen- een streep trekken, is dat je zelfmoord in de schoenen van een ander schuilt. Dat is echt een agressieve benadering, ook al zijn bepaalde reacties nog zo hard. Het is menselijk als harde bewoordingen (of bewoordingen die jij als zodanig interpreteert) je raken, maar om daar vervolgens de verantwoordelijkheid voor een mogelijke zelfmoord aan te verbinden, gaat echt te ver. Als zinnen van een ander (een onbekende in dit geval) je zo sterk treffen dat het suïcidale gedachten opwekt, is dat echt iets dat in jezelf zit. Iemand kan nog zulke heftige dingen tegen je zeggen, maar als dat je zo aangrijpt kun je ook eens onderzoeken wat je daaraan kunt doen. Iedereen krijgt namelijk wel eens kutopmerkingen, nog los van de discussie of sommige opmerkingen echt zo kut zijn...maar dat jij het zo voelt, is natuurlijk sowieso superkut.
Jij hebt op jouw beurt ook nare opmerkingen gemaakt naar andere forummers; namelijk dat ze kunnen aanzetten tot zelfmoord. Dit roept reacties op. Ik ga er echter vanuit dat dit bij de forummers die jij hiervan beticht niet zo heftig binnenkomt dat ze emotioneel helemaal in de put raken. Bij mensen die mentaal gezond zijn, zal dit nooit zo'n heftige uitwerking hebben.
Het is een gemiste kans om niet te erkennen dat jouw gekwetstheid niet in de boodschapper, maar in jou als ontvanger zit. Daar kun je namelijk wat mee. Daar kun je hulp voor zoeken.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 06:50
0.01% gewijzigd
zondag 3 november 2019 om 06:49
@ Iskek,
Het lijden dat leidt tot een zelfmoordpoging moet afschuwelijk zijn. Als ik jou het voordeel van mijn twijfel geef omdat het bij dit soort ernstige zaken niet gaat om hoe ìk het zie, maar om waar jijzelf in gelooft, dan vind ik het heel zorgelijk dat je het forum weer opzoekt. Want voor jou is dit dus een gevaarlijke plek. Waarom ben je hier maandag teruggekomen?
En om even iets recht te zetten: ik ben degene die je eerste bericht hier gestaft heeft. Had niks te maken met je beschuldigingen, maar met hoe een kwetsbare medeforumster direct na jouw binnenkomst gepakt werd door een andere oude bekende die toevallig net als jij sinds maandag terug was. Mijn stafje was om pestgedrag te stoppen - precies waar jij ook om roept. Dus je richt je pijlen wat dat betreft op de verkeerden.
Ik heb zelf geen idee meer van wat hier nou speelt, maar ik denk wel dat jij hulp nodig hebt.
Het lijden dat leidt tot een zelfmoordpoging moet afschuwelijk zijn. Als ik jou het voordeel van mijn twijfel geef omdat het bij dit soort ernstige zaken niet gaat om hoe ìk het zie, maar om waar jijzelf in gelooft, dan vind ik het heel zorgelijk dat je het forum weer opzoekt. Want voor jou is dit dus een gevaarlijke plek. Waarom ben je hier maandag teruggekomen?
En om even iets recht te zetten: ik ben degene die je eerste bericht hier gestaft heeft. Had niks te maken met je beschuldigingen, maar met hoe een kwetsbare medeforumster direct na jouw binnenkomst gepakt werd door een andere oude bekende die toevallig net als jij sinds maandag terug was. Mijn stafje was om pestgedrag te stoppen - precies waar jij ook om roept. Dus je richt je pijlen wat dat betreft op de verkeerden.
Ik heb zelf geen idee meer van wat hier nou speelt, maar ik denk wel dat jij hulp nodig hebt.
zondag 3 november 2019 om 07:00
zondag 3 november 2019 om 07:13
Iemand die verder ok in haar vel zit meldt zich aan bij een forum en opent een topic. In dat topic wordt gereageerd op een manier die de to vervelend vindt. De to, die voorheen geen mentale problemen had, doet een zelfmoordpoging. En jaren later zegt dat de forummers die in haar topic onaardig reageerden (in haar ogen) verantwoordelijk zijn voor haar zelfmoordpoging.
Oftewel deze to is zo beinvloedbaar en zo weinig in staat te relativeren dat onaardige reacties tot zelfmoordpoging leiden, in welk geval het forum een plek is waar ze, om haar eigen leven te redden, weg moet blijven.
Oftewel deze to is op een hele nare, nu zelfs op specifieke personen gerichte manier, aan het trollen. In dat geval is het forum eveneens een plek waar ze weg moet blijven.
Oftewel deze to is zo beinvloedbaar en zo weinig in staat te relativeren dat onaardige reacties tot zelfmoordpoging leiden, in welk geval het forum een plek is waar ze, om haar eigen leven te redden, weg moet blijven.
Oftewel deze to is op een hele nare, nu zelfs op specifieke personen gerichte manier, aan het trollen. In dat geval is het forum eveneens een plek waar ze weg moet blijven.
zondag 3 november 2019 om 07:20
Wat superlief Coco!Coconuts12 schreef: ↑03-11-2019 06:39Consuela, ik heb gemist wat je schreef. Maar het is duidelijk dat je deze wel kunt gebruiken![]()
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zondag 3 november 2019 om 07:48
Maud*de*Braose schreef: ↑03-11-2019 07:13Iemand die verder ok in haar vel zit meldt zich aan bij een forum en opent een topic. In dat topic wordt gereageerd op een manier die de to vervelend vindt. De to, die voorheen geen mentale problemen had, doet een zelfmoordpoging. En jaren later zegt dat de forummers die in haar topic onaardig reageerden (in haar ogen) verantwoordelijk zijn voor haar zelfmoordpoging.
Juist.
Ik denk zelfs dat het bewust gebeurt (En altijd 's nachts, geen mod aanwezig) om reacties op te roepen van mensen die wél kwetsbaar zijn.
TO komt inmiddels full blown narcistisch over.
zondag 3 november 2019 om 07:50
Bedoel je TO of Iskek?the_Wicked_Witch schreef: ↑03-11-2019 07:48Juist.
Ik denk zelfs dat het bewust gebeurt (En altijd 's nachts, geen mod aanwezig) om reacties op te roepen van mensen die wél kwetsbaar zijn.
TO komt inmiddels full blown narcistisch over.
zondag 3 november 2019 om 07:53
zondag 3 november 2019 om 08:32
Dankjewel
Levendig topic hoor, mijn complimenten wat dat betreft! 'Leuk' om de problemen met vooroordelen en naïviteit tov anderen en het gebrek aan zelfinzicht en bewustzijn van de eigen invloed op de sfeer hier allemaal weer eens op een rijtje te zien. Ik hoop dat de goede lezer naar aanleiding van jouw topic begrijpt dat je online niet zomaar achter iemand aan moet lopen. En niet zomaar iemand of een groep moet veroordelen. Want degene die in je straatje praat, blijkt soms degene te zijn die loopt te provoceren, terwijl de gezamenlijke vijand op dat moment bezig is met damage control.
Ik vrees dat na dit topic alles weer bij het oude blijft. Zoals altijd. Maar ik hoop echt dat er een of twee mensen zijn gaan nadenken over hun eigen gedrag. Wees geen naloper. Roep niet meteen 'hulde' als iemand een keer iets post dat in jouw straatje past, dat maakt jou onderdeel van een groepsdynamiek waar je weer lastig uit komt. Denk zelf na!
zondag 3 november 2019 om 08:44
Waar we het allemaal mee eens zijn, maar ook vinden dat dat over 'die anderen' gaat.yette schreef: ↑03-11-2019 08:32Dankjewel![]()
Levendig topic hoor, mijn complimenten wat dat betreft! 'Leuk' om de problemen met vooroordelen en naïviteit tov anderen en het gebrek aan zelfinzicht en bewustzijn van de eigen invloed op de sfeer hier allemaal weer eens op een rijtje te zien. Ik hoop dat de goede lezer naar aanleiding van jouw topic begrijpt dat je online niet zomaar achter iemand aan moet lopen. En niet zomaar iemand of een groep moet veroordelen. Want degene die in je straatje praat, blijkt soms degene te zijn die loopt te provoceren, terwijl de gezamenlijke vijand op dat moment bezig is met damage control.
Ik vrees dat na dit topic alles weer bij het oude blijft. Zoals altijd. Maar ik hoop echt dat er een of twee mensen zijn gaan nadenken over hun eigen gedrag. Wees geen naloper. Roep niet meteen 'hulde' als iemand een keer iets post dat in jouw straatje past, dat maakt jou onderdeel van een groepsdynamiek waar je weer lastig uit komt. Denk zelf na!
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 3 november 2019 om 08:51
Ik heb nooit het forum de schuld gegeven. Enkel mensen die het nodig vinden om onnodig onaardig tegen anderen te zijn.
Je bent nieuw zeg je, geen forummer die onder een nieuwe nick terugkomt. Jouw suïcidepoging komt dus doordat je gelezen hebt hoe forummers 'onnodig onaardig' deden tegen iemand anders en dat terwijl je niet suïcidaal was. Zie je zelf niet in hoe absurd dit is?
Ten eerste is onnodig onaardig een zeer lage lat, de hele dag door doen er mensen onnodig onaardig, overal en nergens. Ten tweede, waarom was dat voor jou de reden om suïcidaal te worden en niet één van de talloze andere 'onnodig onaardige' dingen die overal gebeuren en die je gerust wél onder wereldleed mag scharen? Moord, mishandeling, verwaarlozing, misbruik, mensenhandel... Zitten flink onaardige dingen jegens anderen tussen. Maar voor jou is het het lezen van reacties op een forum, gericht naar een ander. Een forum wat je weg kunt klikken, achter je kunt laten. Een keuze die vele slachtoffers van velerlei wereldleed niet konden maken.
En het was ook nog eens niet het zetje, maar DE reden want je was helemaal niet suïcidaal zeg je (wat nog enger is). Ik ben het eens met anderen dat als dit echt waar is of dat als jij dit echt gelooft het levensgevaarlijk is voor jou om op een/dit forum te lezen. Waarom doe je dat? Ik raad je aan om contact te zoeken met je hulpverlener om het hier nog eens over te hebben.
zondag 3 november 2019 om 08:56
Hoezo 'wij allemaal'? Ik zie hier zat forummers die even nadenken voor ze hun onderbuikgevoel laten spreken. Je moet ze alleen wel herkennen. In topics waar gepolariseerd wordt, kan dat lastig zijn.
zondag 3 november 2019 om 09:42
Het zou dan wel aardig zijn als je je niet alleen distantieert, maar ook erkent dat er dan door datzelfde forum heel prettig en inhoudelijk wordt gereageerd op de zeer nare en m.i. schadelijke uitlatingen.Argentovivo schreef: ↑03-11-2019 05:47
ik ben het absoluut met je eens dat spottende, onaardige opmerkingen mensen in psychische nood een extra, negatieve impuls kunnen geven, ook op dit forum(!) en heb juist om die reden dit topic geopend. Nu distantieer ik me echter van jouw laatste uitlatingen, omdat die mij eveneens te ver gaan en niet stroken met hetgeen in hier (met zeer veel tegenstand) probeer over de bühne te brengen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zondag 3 november 2019 om 09:47
Ga je ook nog hand in eigen boezem steken? Ik kan me nog een topic van nog niet zo heel lang geleden herinneren waarin jij bijzonder onaardig was. Maar dat telt zeker niet? Of dat was noodzakelijk? Doe toch niet zo verheven, je bent geen haar beter dan wie dan ookArgentovivo schreef: ↑03-11-2019 03:57Algemene disclaimer en oproep aan (ervaren) forummers..
Please.
Mind your words....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 3 november 2019 om 09:48
zondag 3 november 2019 om 09:50
En bedankt.rosanna08 schreef: ↑03-11-2019 09:47Ga je ook nog hand in eigen boezem steken? Ik kan me nog een topic van nog niet zo heel lang geleden herinneren waarin jij bijzonder onaardig was. Maar dat telt zeker niet? Of dat was noodzakelijk? Doe toch niet zo verheven, je bent geen haar beter dan wie dan ook
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.