Aangeleerd gedrag persoonlijkheidsstoornis

25-04-2012 23:22 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de vraag al in een ander topic gesteld maar die is ver doodgebloed, vandaar dat ik het hier probeer.

Ik vraag me af;

BPS is een persoonlijkheidsstoornis. Maar als we het over gedachtepatronen hebben noemen we dat aangeleerd gedrag.

Hoe kan een van de belangrijkste dingen van een persoonlijkheidsstoornis nou bestaan uit aangeleerd gedrag?
Dat het nooit bij een familielid gediagnosticeerd is, wil niet zeggen dat het er nooit geweest is, 50 jaar geleden keek men hier anders tegen aan.
quote:Wellhello schreef op 25 april 2012 @ 23:55:

[...]

Maar wat is de noodzaak van de diagnosem als je 'bijgestuurd' bent is die noodzaak er n=misschien niet.

Anyway, ik vind het een boeiende discussie, maar ik heb net 10 uur gewerkt met tieners met bedreigde persoonlijkheidsontwikkeling en je kan me opvegen. Ik ga slapen en kom morgen nog wel even spieken voor dé oplossing

Ik hoop dat je die oplossing morgen kan vinden

Er is natuurlijk geen noodzaak in een diagnose als er zo goed als niets meer aan de hand is, maar dat schopt wel weer de algemene theorie over niet te genezen persoonlijkheidsstoornissen omver.

Sterker nog, dan zou het geen persoonlijkheidsstoornis zijn, want immers is een persoonlijkheidstoornis gekenmerkt met ongeneselijk.
Misschien niet te genezen, maar bepaalde trekken kunnen wel degelijk overwonnen worden.
quote:metafoor schreef op 25 april 2012 @ 23:58:

Dat het nooit bij een familielid gediagnosticeerd is, wil niet zeggen dat het er nooit geweest is, 50 jaar geleden keek men hier anders tegen aan.Dat is natuurlijk waar, maar vanuit gesprekken met mijn ouders en mijn grootouders komt geen enkel signaal dat er mensen (hun ouders dus) in de familie waren die dergelijke symptomen vertoonden. Dat sluit natuurlijk nooit definitief iets uit, maar is wel een richtlijn.
Dat zie ik persoonlijk ook als genezen.
quote:brandy38 schreef op 26 april 2012 @ 00:01:

Misschien niet te genezen, maar bepaalde trekken kunnen wel degelijk overwonnen worden.Ik geloof overigens wel dat je er 'overheen' kan groeien.
Dat iets een biologische component heeft, hoeft niet te betekenen dat het erfelijk is. Biologie kan ook beinvloed worden door omgevingsinvloeden zoals chemische stoffen of bijvoorbeeld gebeurtenissen tijdens de zwangerschap.

Bovendien komt BPS niet bij iedereen die er aanleg voor heeft tot uiting.
quote:dubbelvla schreef op 26 april 2012 @ 00:02:

[...]

Ik geloof overigens wel dat je er 'overheen' kan groeien.

Dat weet ik wel zeker! Uit ervaring.

Ook dit topic ga ik volgen, maar nu roept mijn bed.

Interessant onderwerp! Ben benieuwd morgen.

Trustuh
quote:nellaaa schreef op 26 april 2012 @ 00:03:

Dat iets een biologische component heeft, hoeft niet te betekenen dat het erfelijk is. Biologie kan ook beinvloed worden door omgevingsinvloeden zoals chemische stoffen of bijvoorbeeld gebeurtenissen tijdens de zwangerschap.

Bovendien komt BPS niet bij iedereen die er aanleg voor heeft tot uiting.

Dat klopt, maar er wordt in onderzoeken wel benoemd dat BPS erfelijk kan zijn. Maar dat het dat niet per definitie is.

Maar goed, ik kan me indenken dat je wanneer je opgroeit met een ouders met BPS je jezelf dat gedrag aanleert en mede daardoor de stoornis ontwikkeld.
Ik denk dat je het omdraait. Het gedrag is niet de oorzaak van de stoornis maar het gevolg. De disbalans zit in je en uit zich door het gedrag. De manier waarop je dat uit, kun je beinvloeden, want gedrag kun je aanleren. Meestal wordt daarmee ook het leven wat stabieler, waardoor de balans verbeterd en men zich beter gaat voelen. Maar dat betekent dus niet dat de onderliggende stoornis verdwenen is, het betekent wel dat je er beter mee om hebt leren gaan.
Nummerzoveel, dat wilde ik ook net toevoegen. Wanneer je het gevolg aanpakt (je gedrag), dan hoeft dat niets te veranderen aan de oorzaak.

En misschien is de reden waarom er in het leven van de een door een bepaalde gebeurtenis een stoornis getriggerd wordt en bij een ander niet wel net zo iets als bij kankercellen. Je hebt bepaalde cellen die verkeerd kunnen gaan delen, en die bijv door roken zich ontwikkelen tot longkanker. Terwijl een ander deze cellen niet heeft en dit niet zal ontwikkelen, het is alleen russische roulette. Want je weet niet of je de cellen wel of niet hebt.

En qua trigger, misschien is het een kleinere gebeurtenis? Heb wel een gehoord dat bijv een angststoornis zich kan ontwikkelen als je ergens in je leven een keer heel erg bent geschrokken. Bijv als klein meisje bij een plotselinge rempartij in de auto. Maar ja, ik ben ook geen expert. Denk dat het lastig voor je zal zijn om het te achterhalen.
quote:linessa schreef op 26 april 2012 @ 07:51:

En qua trigger, misschien is het een kleinere gebeurtenis? Heb wel een gehoord dat bijv een angststoornis zich kan ontwikkelen als je ergens in je leven een keer heel erg bent geschrokken. Bijv als klein meisje bij een plotselinge rempartij in de auto. Maar ja, ik ben ook geen expert. Denk dat het lastig voor je zal zijn om het te achterhalen.Dat wist ik niet. Ik weet wel dat er geen aanwijsbare reden hoeft te zijn voor een persoonlijkheidsstoornis, maar vanuit alles wat ik hem gelezen merk ik wel op dat er verassend vaak met een trigger is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven