ADD / ADHD.....

08-05-2007 09:16 2745 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of dit de goede pijler is....

Maar wie heeft er ADD of ADHD of denkt dat hij / zij het heeft? Hoe ga je ermee om, wat is de reden om je wel of niet te laten diagnosticeren, weet jouw omgeving het en en en en.....

Ik denk zelf ADD te hebben, maar weet nog niet of en hoe ik dit wil laten onderzoeken. Sinds de puberteit ben ik ermee gaan worstelen en ik krijg er steeds meer last van, tegen dingen aanlopen en niet weten hoe je het moet aanpakken....

Dus.... laat weten of je mensen kent die dit ook hebben of dat jij zelf er last van hebt en hoe je ermee om kan gaan!

Alvast bedankt forummers!
Is er overigens iemand die dextroamfetamine slikken, wel of niet in combinatie met een antidepressiva? (bij ADD dus)

Ik mag morgen weer naar training en ik wil die vraag toch wel voorleggen. DAt ritalin niet zou werken daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar waarom er 'volksstammen' ADD-ers aan de medicatie zit en mijn therapeute dat onzin vind.. dat vind ik dan ook weer wonderlijk.

Ik heb overigens nu de klas een mail gestuurd met dat ik ADD heb. Kort uitgelegd, linkje erbij gedaan en gezegd dat vragen vrij staat. Moet genoeg wezen, toch? In iedergeval als 'openbreker'
Hoi Pippin, bedoel je dexamfetamine? Daar ben ik namelijk vandaag mee begonnen... (Als het iets anders is, knal ik dit berichtje er gelijk weer uit hoor, hihi)

Maar goed, het resultaat van de ritalin was bij mij maar matig, had wel last van hartkloppingen. Ik moest vorige week beginnen met anderhalf tablet (ritalin) per 4 uur, maar dat was voor mij echt niet fijn. Ik kreeg vrijdagavond een soort van hyperactieve aanval ofzo, wist niet wat ik met mezelf aan moest! Dus meteen weer teruggegaan naar 1 tablet de volgende dag.

Gisteren met psych besproken dat ritalin het dus niet is voor mij.

Maar om op dexamfetamine terug te komen, na 1 dag merkte ik al verschil (hoop dat 't daar aan lag en niet omdat ik toevallig een goede bui had). Heb aan een collega die er van weet gevraagd of ze verschil merkte en ze vond dat ik een stuk minder 'wazig' (ze wist even geen ander woord) was, wat meer gefocused. En zo voelde het wat mij betreft ook.

Dusss hopen maar dat het blijft werken.

Als je nog wat wilt weten, vraag maar raak Pippin!

Oh ja, en ik slik verder niks, geen anti-depri ofzo
Alfie, bedankt voor je antwoord! Ik hoop voor je dat je er blijvend goed resultaat mee boekt; lijkt me zo heerlijk dat je je kan focussen... Heeft jouw psych de boel voorgeschreven?

Ben gister bij psych geweest maar kon maar niet over iets van mijzelf beginnen. Ik krijg bij haar een training, adhd bij volwassenen. Ik zit momenteel gewoon ook nog even in een herfst/algemene dip van 'boehoe niets lukt mij en ik doe niets anders dan op de bank zitten en wortel schieten-mood.. werkelijk niet leuk meer, kan mezelf echt niet zetten tot activiteit van wat voor aard dan ook, al is het douchen.

al eens aan gedacht dat je hoogbegaaft bent?....heeft niets met iq te maken.....
Graag gedaan Pip, kreeg het idd voorgeschreven van mijn psych.

Is niet fijn dat je zo'n last van die dip hebt.... Wat mij wel eens (dus niet altijd) helpt, is kaarsjes aandoen en beetje wierook, lekkere muziek en dan ook echt NIKS doen. Maar ja, dat helpt natuurlijk ook niet altijd.

Dan maar gewoon eventjes een hele dikke knuffel voor je en veel sterkte.

Ladylion; ik vind hoogbegaafd altijd een beetje een vaag iets, want je schrijft erbij dat het niks met iq te maken heeft, maar waar dan wel mee?

Het klopt voor add/adhd mensen toch al dat ze gevoelig zijn, dus op dat punt is het meer een karaktereigenschap dan 'hoogbegaafd' zijn. Heb je een beetje verduidelijking?

Compu; add is sowieso voor veel psychologen niet een heel duidelijk ziektebeeld, vooral omdat bij iedereen verschillende kenmerken meer voorkomen (een heeft meer sociaal problemen, de ander meer met concentratie, etc.). Hebben jullie (met betrekking tot vroegere kenmerken) met CV's ouders/broers/zussen gesproken?

Succes!
Ladylion; Hoe kom je zo op de gedachte 'hoogbegaafd'?
Hebben jullie trouwens ook van die ongeduldige buien? Dat alles zo langggggzaaaaaaam gaat Dat je van te voren al weet wat iemand gaat zeggen of mega-poep-geirriteerd raakt als iemand iets wat je begrijpt nog 2 keer gaat uitleggen maar dan net even anders?

(sorry hoor, moet soms even eh.. uitrazen? :-D)
jaah hier ook inc heftige (PMS?) donderbuien.

Gister nog mijn donderbui met die van vriendlief gecombineerd Hebben jullie dat kunnen horen? S nie leuk.

Mijn (bijna ex)chef heeft er een handje van. Zo vervelend. Je zou toch denken dat leidingevende slimmer zijn.

een w.b. hoogbegaafd, k weet niet of je IQ getwst/gemeten is:

http://www10.antenna.nl/hersenstorm/Hoo ... dheid.html

http://www.hoogbegaafd.nl/index.php?page=60&section=5

http://www.ikbenanders.nl/pagina13.html

http://www.sadd.nl/ADDenofHoogbegaafd.htm\

HIQ.nl

Succes
Help! Even snelle paniekvraag tussendoor!

Ik heb enorme haaruitval! Ben sinds één week aan concerta 54 mg en nu zie ik sinds gisteravond ineens dat mijn haar echt uitdund. Zie mijn hoofdhuid erdoor heen schijnen!

Mijn psych is op vakantie en wordt morgen teruggebeld door vervanger, maar voel me NU zeer bezorgd.

Is iemand van julli er bekend mee? Ik vraag me af of ik nu in 1 x vanaf morgen kan stoppen met medicatie, want wil graag alle haren die ik nog heb (het ziet er nu nog uit) behouden en niet aanzien. En weet iemand of het kan dat het bij 36 niet te erg uitvalt en bij 54 wel?

Sorrie voor deze egopost.

liefs
Ik zou even contact opnemen met je huisarts of apotheek. Het is een bekende doch niet veel voorkomende bijwerking.

Succes

(geen egopost, tis 100% begrijpelijk)
ja, had zelf ook gelezen dat het bijwerking kan zijn, maar kan ook van andere dingen komen en vraag me af of het zo snel kan gaan. Binnen een week ineens echt voor mij dan zichtbaar dunner.
hi maasje!

wat lijkt me dat eng....

hoop dat je snel wat antwoord krijgt!

bij mij is mijn haar ook wel dunner maar ik heb geen kale plekken. hoop dat verder alles goed gaat!

hier alles even niet zo lekker, vandaar ook mijn afwezigheid hier even. Kan het niet zo goed opbrengen en op het moment is het vooral even overleven en de dingen doen die perse moeten... Hoop dat alles goed met jullie gaat!

Liefs
Maasje; ik zou dat ook even met je huisarts bespreken. Ik heb ook 54 mg, maar geen last ervan.

Hier zo'n bui dat ik me weer eens afvraag of ik het dan echt allemaal verkeerd oppak/ verkeerd zeg/ verkeerd doe na een ruzie met vriendlief. We waren een dagje wezen winkelen, heel gezellig, maar in de auto ruzie. Over zoiets simpels wat wel of niet besproken was... Hij vond van niet, ik vond van wel. En dan doe ik echt mijn best, zeg dat het al okay is, dat we dat dan vast niet besproken hadden. En dan zit mijn hoofd zo vol, en weet ik van mezelf dat ik impulsief en niet goed kan reageren en dus houd ik mijn mond dicht. Maar dan gaat vriendlief toch aan me lopen trekken, waarom ik stil ben enz. en dan loopt het alsnog fout. En voor mijn gevoel krijg ik dan over me heen wat ik allemaal fout heb gedaan en vooral dat ik hem altijd het gevoel geef dat ik alles goed doe en hij alles fout. En ik snap er dan niks meer van, ga overal over twijfelen. Ik heb aangegeven even rust te willen, dus hij is naar zijn huis. Maar daar voel ik me dan weer schuldig over, want weet dat hij dat niet leuk vindt. Maar ik krijg geen orde in de chaos in mijn hoofd en in de warboel van alle gevoelens.

Ik ben boos, maar doordat er zoveel is gezegd kan ik er geen vat op krijgen hoe en wat precies. Ik ben verdrietig, voel me schuldig en heb geen idee hoe daar allemaal mee om te gaan.

Herkennen jullie dat je dan in de stemming blijft hangen? Dat niet om kan zetten? Helemaal lam geslagen doordat je overspoeld bent met woorden, situaties, gevoelens, vragen...

En iemand tips hoe daar mee om te gaan?

Als ik ervoor kies om alleen te zijn blijf ik malen en voel ik me schuldig. Maar als ik daar niet voor kies word ik gek van het "ik wil rust" gevoel, kan ik me door de overkill aan gevoelens er niet toe zetten om zelf toenadering te zoeken en wordt oa daardoor de ruzie vaak alleen nog maar erger.

Sorry voor de egopost, weet ook niet eens of het echt adhd gerelateerd is, maar ben bang dat ik dingen verkeerd zie en ben dus benieuwd of jullie dingen herkennen.
Halvemaan: kan wel in stemmingen blijven hangen; maar voor mij werkt afzonderen en luisteren naar klassieke (piano) muziek erg goed. Wanneer jij je grens aangeeft over het laten rusten of niet en er wordt toch doorgevraagd en doorgezaagd kan ik me voorstellen dat ieder ander zou ontploffen. Ik zou 't wel doen in ieder geval.

Maasje; hoop dat je snel antwoord krijgt en dat het niet aan de medicatie ligt..

Suzeli: Ik heb ooit op 17jarige leeftijd een IQ test moeten doen bij een psycholoog; daar scoorde ik 100. De test was genormeerd vanaf 20 jaar, dus drie jaar ouder. Wat voor conclusie ik daaruit kan trekken.. geen denk ik. Kan 't altijd met psych bespreken maar zij is vooral van de training en niet van het babbelen. Vind dat soms wel vervelend
@Halvemaan... die buien komen me bekend voor... lastige is dat ik zo gespannen raak van zulke situaties dat ik dus vrij snel emotioneel word (oftewel goed van de kaart maar probeer me constant in te houden), meteen buikpijn krijg etc. Alles wat iemand nog zegt maakt t erger, het is lastig als anderen het niet snappen... ik kan zo snel geraakt zijn door 1 opmerking van iemand en in dat gevoel blijven hangen.

Heb momenteel zelf niet bepaald mn beste week... blijf dus ook nogal hangen in minder goeie stemming, zit mezelf enorm in de weg, wil erover praten maar toch ook weer niet (wordt toch gejank). Erg druk in mn hoofd, ondanks 54mg concerta.

Heb er trouwens geen haaruitval van gehad, ook niet bij 72mg. Wel droge mond en hartkloppingen (ook erg vervelend).

Je kan op elk moment stoppen met concerta, ik heb ook weleens een dag gemist.

En sinds wanneer heeft hoogbegaafheid niks met IQ te maken?

Lijkt me zeer onlogisch. Kan iemand dat verduidelijken?
If you don\'t believe in yourself, no one else will
bah, haaruitval kan door concerta komen, maar kan ook door veel andere dingen komen. Enige manier om erachter te komen is er een poos mee te stoppen en dan zien wat er gebeurt. Geen zin in, maar nog minder zin in lullig bosje haar. Hoewel anderen het allemaal nog niet zien. Ben bang als ik doorga het erger wordt en dan niet meer terug te draaien is. Dus ga denk ik rap afbouwen en maar even zonder.

Verder ken ik het ook wel dat ik in een stemming blijf hangen. Bij mij helpt het om erover te praten en dan afleiding te gaan zoeken. Lastig als je eigenlijk niet alleen kunt zijn, maar ook niet met iemand kunt zijn. Hoe is het nu?

Hoogbegaafd is vlgs mij vanaf een bepaald IQ, dus heeft er wel degelijk mee te maken. Misschien had diegene het over EQ?
Bedankt voor jullie lieve reacties. Uiteindelijk het toch wel wat van me af kunnen zetten en toen ik 's avonds vriendlief weer zag heb ik gezegd dat ik het er op dat moment iig niet meer over wilde hebben, omdat ik liever gezellig wilde doen.

Misschien moet ik er ook eens over nadenken wat voor mij op zo'n moment een goede afleiding is.

Ik snap ook niet zoveel van het verhaal dat hoogbegaafdheid niks met IQ te maken zou hebben. Ik heb trouwens geen idee wat mijn IQ is, als ik ooit een testje doe op internet scoor ik heel laag, maar dat is denk ik omdat ik niet de concentratie en het geduld heb om de vragen echt goed te beantwoorden, want ik heb toch gewoon een HBO diploma. En ik geloof niet dat ik die gehaald zou hebben met zowel een laag IQ en ADHD.

Maasje; echt vervelend die haaruitval en dat het niet duidelijk is hoe het komt. Ondanks dat het natuurlijk superbalen is, snap ik wel dat je voor de zekerheid stopt met concerta.

Ik heb wel met vlagen redelijk veel haaruitval, dat heeft schijnbaar met stress en vitamines te maken, maar nooit dat het echt dunner wordt ofzo.
Hoogbegaafdheid is een combinatie van IQ en motivatie, waardoor je tot hoge creativiteit kunt komen op het snijvlak van die twee, zeg maar.

Je kunt dus nog zo'n hoog IQ hebben - dus hoogintelligent zijn -, als je onvoldoende motivatie kunt opbrengen heb je daar niet zoveel aan.

Dat is bij mij een grote frustratie. Ik heb een hoog IQ en ook veel creatief vermogen, maar ik kan het er niet voldoende naar mijn zin uithalen. Dat ADHD daarbij meespeelt, weet ik dus pas sinds kort. Maar ik ben nu vaak bang dat het daarmee toch weer niet klaar is, heb ook met de medicatie de rust nog niet kunnen opbrengen om echt dingen te doen die ik dénk te kunnen. Ik zou graag een pot ambitie kopen, zeg maar.

Nouja, ik heb toch nog goede hoop hoor. Het komt wel.

Die haaruitval lijkt me ook vreselijk. Hoop dat het gestopt is nu?

xx lisa.
Hey hey,

Hier ben ik ook weer eens.

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Heb vandaag beetje dipje, voel me alleen en beetje eenzaam, gelukkig weet ik al wel dat ik me zo voel en het niet ben. Dat scheeld alweer. Moet ook binnenkort ongesteld worden, ben er dan gewoon wel echt gevoelig voor.

En heb zo koopziekte dan ook, normaal ben ik er ook niet al te goed in met geld omgaan maar dan helemaal.

Herkent iemand dat?

Heb verder vandaag geen plannen dat vind ik best lastig, dat ik op zaterdag geen plannen heb, ga zo maar even een stuk wandelen en vanavond even naar me ouders. En filmpje kijken als ik weer thuis ben ofzo.

Liefs
laat maar
Ja, kooplust... oh oh. Ik merk vaak juist aan die kooplust dat ik ongesteld ga worden. Gelukkig kan een bezoekje aan de Action of rondstruinen op marktplaats me dan ook bekoren en is dat meestal niet zo duur.

xx lisa.
Halvemaan; fijn dat je je vriend gebeld hebt, maar blijft lastig om zoiets onder woorden te brengen, he? Als afleiding brand ik vaak eventjes wat wierook, en (hangt er vanaf hoeveel zin ik heb) de laatste tijd probeer ik met een 'yoga-muziekje' op m'n i-pod te mediteren. Niet perse uren, maar een kwartiertje kan al wonderen doen. Ben dan iig wat rustiger....

Suzeli; is niet fijn als je vriend ook zo'n bui heeft op zo'n moment... laten jullie elkaar dan wel een beetje heel? (Vriendin van mij heeft ook zo'n last van pms.... kan dan als 1 van de weinigen bij haar in de buurt komen, maar de rest gaat eraan)

Casablanca; hoop dat het al wat beter gaat... misschien is erover praten (en dan effies lekker janken) ook wel een opluchting....

Ellen; pffff....praat me niet over kopenkopenkopen....woon midden in het centrum, dus 'eventjes' de stad in is zo gebeurd. Maar ik heb mijn 2e baan opgezegd, dus ik MOET het nu wel een stuk rustiger aan gaan doen!

Ik heb een tijd terug de nationale IQ-test gedaan (was toen op tv) en had een score van 136.... maar weet niet of die test nou wel zo 'echt' was. Heb laatst zo'n boekje gekocht met een IQ-test, stonden ook moeilijkere vragen in, even kijken wat voor score dat oplevert, zal denk ik een stukkie lager zijn

Groetjes Alfie

PS Dexamfetamine werkt nog steeds lekker mee
Alfie, die nationale IQ-test is niet representatief. Je kunt 'm bijvoorbeeld niet snel maken, want je moet de tijd die voor een vraag staat helemaal afwachten voor je door kunt gaan. Terwijl bij een normale IQ-test ook de tijd die je nodig hebt een rol speelt.

xx lisa.
Ingewikkeld al die IQtesten en normering enzo. Ik heb ook het eea gelezen; en een aantal testjes gedaan. Op de een scoorde ik een 100, op de andere 125. Sja.

Ik heb inmiddels een verklaring in huis; iig.. een medische verklaring (dat staat er iig boven) met een officiële DSM IV diagnose: Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, overwegend onoplettendheid type.

Wel gek hoor; om dat zo op papier te zien staan. Ik hoop dat ik nog deze week kan regelen dat ik meer tijd krijg voor de tentamens van volgende week... (en ik dacht nog 2 weken te hebben... helaas.. ) Heb in iedergeval oordopjes gekocht; we moeten op de computer verslagen gaan typen en iedereen gaat zitten bladeren en zuchten, typen enzo.. vreselijk.

Heb dit weekend bij mijn vriend huiswerk zitten maken; dat gaat best goed! Ik ben wel afgeleid maar minder dan wanneer ik alleen thuis zit; alleen zijn aanwezigheid en het feit dat hij zelf ook druk aan het huiswerk maken is maakt dat ik me wel redelijk bij de les voel. Gek hoor.

Ergens hoop ik ook nog dat ik een keer kan beginnen aan Dexamefetamine/ Ritalin o.i.d. of een angstremmer. Hoe meer ik er over nadenk, hoe minder logisch ik het vind klinken om een biochemische afwijking in de hersenen niet te behandelen met juist die stofjes die missen/ niet genoeg werken.

Maar misschien denk ik wel teveel.

halvemaan; hoe is het nu?
Pippin; vreselijk is dat inderdaad wanneer iedereen om je heen zit te werken en al die geluiden en bewegingen erbij. Hoop dat de oordopjes voldoende werken. Ik weet niet of je het prettig vindt of dat het juist meer afleidt, maar anders zou je misschien ook kunnen vragen of je een mp3speler mag hebben? Dan hoor je de rest iig niet.

Fijn dat je bij je vriend je huiswerk redelijk kon maken. Ik had met maakwerk minder moeite dan met leerwerk. Soms had ik van die momenten dat ik er echt voor kon gaan zitten en dan ging het ook heel snel, daarmee kon ik al die keren dat het niet lukte denk ik wel compenseren. En als ik moest leren maakte ik altijd een samenvatting, zodat ik iets te doen had ondertussen zegmaar. En voor mij gold dat als ik iets had opgeschreven het meestal ook wel bleef hangen.

En ik heb ook dat beeld bij medicatie. Dat iets in mijn hersenen anders werkt en door medicatie toe te voegen dit weer meer in 'balans' komt. Maar bij mij is het ook heel gemakkelijk gegaan, we zijn begonnen met concerta en dat bleek meteen heel goed te werken. Dus ik heb ook geen negatieve ervaringen ermee.

Hier is het wel weer okay, een gezellig weekend gehad. Heb het met vriendlief niet meer echt over de ruzie gehad, maar we weten nu allebei dat we snel dingen negatief oppakken van elkaar. Ik probeer daar nu minder op te reageren en meer te relativeren.

Sta nu wel steeds meer stil bij het feit dat we over een maand gaan samenwonen, ben heel benieuwd daarnaar. Bijvoorbeeld over de dingen als huishouden, of dat gewoon gaat lopen, of dat we daar veel in moeten aanpassen en bvb afspraken over moeten maken enzo.

Hier ging het trouwens een tijdje geleden over alcohol en medicijnen. Ik heb zaterdag flink gestapt en gedronken en merkte geen verschil. Ik kan er vrij goed tegen en word zelden dronken (dat wil ik ook niet) en dit was zaterdag precies hetzelfde. Iedereen was aangeschoten/ dronken, behalve ik

Door de verhalen over IQ ben ik zelf ook wel benieuwd trouwens wat ik zou hebben. Maar volgens mij kan je alleen een representatieve test doen bij instanties, wat dan weer veel geld kost (en zo benieuwd ben ik nu ook weer niet )

Alfie; fijn dat je medicijnen zo goed bevallen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven