ADD / ADHD.....

08-05-2007 09:16 2745 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of dit de goede pijler is....

Maar wie heeft er ADD of ADHD of denkt dat hij / zij het heeft? Hoe ga je ermee om, wat is de reden om je wel of niet te laten diagnosticeren, weet jouw omgeving het en en en en.....

Ik denk zelf ADD te hebben, maar weet nog niet of en hoe ik dit wil laten onderzoeken. Sinds de puberteit ben ik ermee gaan worstelen en ik krijg er steeds meer last van, tegen dingen aanlopen en niet weten hoe je het moet aanpakken....

Dus.... laat weten of je mensen kent die dit ook hebben of dat jij zelf er last van hebt en hoe je ermee om kan gaan!

Alvast bedankt forummers!
Alfie, ik heb het hem gezegd van de driftbuien. Hij ontwijkt de momenten nu een beetje. Ze kan zich niet goed uiten nee.

Vandaag voelt hij zich weer depri en ligt nu te slapen. Balen.

Gisteren heeft de GGZ hem gezegd dat hij geen ADD heeft, dat hij geen zwaar geval is, dat hij naar maatschappelijk werk moet en daar een assertiviteitscursus moet volgen.

We zullen zien of dat hem iets brengt. Wordt vervolgd.
quote:lisa schreef op 25 oktober 2008 @ 12:20:

Als ik in mijn hoofd al zo bezig geweest ben met iets, heb ik het voor mijn gevoel al afgerond.....Bij mij is er weinig verschil in tussen wat zich in mijn gedachten afspeelt en wat zich werkelijk voordoet.

Is dit te volgen?

xx lisa.Aaaah, doe ik weer iets verkeerd waardoor mijn reactie verdwenen is. Ben zo slordig op het moment, met een actie van laatst als diepte (ik verzamel dieptepunten uit de nederlandse literatuur haha, sorry offtopic) hoogtepunt. Slordig, slordig bij tijd en wijlen. Ok, nu weer ff ontopic.

Of dit te volgen is? Is mijn antwoord op jouw beschrijving te volgen, dan heb ik je gevolgd geloof ik.

Ik herken me er in. Tijdens opdrachten op de uni zag ik vaak al meteen de conclusie voor me, terwijl anderen hier stapsgewijs op papier naar toe werkten. Voor jezelf is het dan ontzettend saai, omdat je voor jouw gevoel weer een keer hetzelfde verslag zit uit te werken. Hierdoor ontbreekt de ijver, waardoor anderen je als lui kunnen gaan ervaren. Als ik het goed begrijp zie jij in veel gevallen meteen de conclusie, toch?

Ik zou er dieper op in willen gaan, ware het dat ik gister op een 'no party like an alcoholic party' feestje ben geweest en tevens 's ochtends vroeg een verplichting had en dus nu in zombiemood ben.

Toch ff een kanttekening:

Waar ik meteen de conclusie in zag was/is alleen van toepassing op die opdrachten die aanbod kwamen op de uni.
anoniem_74559 wijzigde dit bericht op 25-10-2008 22:41
Reden: kanttekening
% gewijzigd
Hebben jullie trouwens ook moeite om je ergens op te concentreren? Zoals net genoemd bevond ik me gister op een feestje, waar aardig wat wulpse dames verkeerden. Nu kan ik mij snel aangetrokken voelen tot verschillende vrouwen, waardoor mijn aandacht steeds verlegd wordt.

Op deze manier leer je een vrouw dus minder goed kennen en wordt de kans tot het eerste lichamelijke contact kleiner. Aangezien deze manier van handelen ook op andere terreinen van toepassing is, vraag ik mij af of ik inderdaad moeite heb om mij te concentreren op iets doordat ik steeds iets nieuws moet ervaren? Of doordat het eigenlijk niet voldoende mijn interesse heeft en ik daardoor switch van aandacht? Als het echt een leuke vrouw is, dan zou er toch niet in mij moeten opkomen om mijn aandacht ergens anders op te richten?

Ik weet het, de informatie is erg summier. Toch ben ik benieuwd wat jullie eerste indruk verteld.
anoniem_74559 wijzigde dit bericht op 25-10-2008 20:08
Reden: Ziekte, weer spellingsfouten!
% gewijzigd
Hey allemaal,

Hoe gaat het allemaal met jullie?

Met mij gaat het wel goed op zich.

Alleen met me studieplanning iets minder, vind het zo moeilijk om te plannen he, Echt vreselijk gewoon.

Ik heb zoveel voornemens maar vaak komt er niets van. Dat is ook niet echt bevorderend voor me gevoel. Maar ja.

Ik doe me best en gaat wel steeds wat beter. Maar toch, ik wil het goed doen allemaal.

Geniet van de zondag. Hebben jullie nog plannen?

Ik ga zo toch nog maar even slapen, dat is echt mijn hobby, soms wil ik alleen maar slapen.

Liefs
EllenW, ik kan dus wél heel goed plannen, maar kom niet tot uitvoering. Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af of dat echt een symptoom is van mijn waarschijnlijke ADHD of toch 'gewoon' gebrek aan discipline, motivatie en doorzettingsvermogen. Ik heb vandaag nog geen medicatie genomen, dat scheelt ook in de manier waarop ik dat beleef. Ik ga zo eens 10 mg tot me nemen en zien of het verandert.

Matamata, ja, zo beleef ik het geloof ik ook wel. Waarom al het tussenliggende werk verrichten als je de conclusie al bedacht/gezien hebt? Zo voel ik het wel, maar bij het opzetten van bijvoorbeeld een bedrijf werkt het natuurlijk niet want dan zul je praktische dingen moeten doen.

Of orde aanbrengen in huis. Ik kan ontzettend goed bedenken hoe alles moet en wat er daarvoor gebeuren moet, maarja, toch weer die uitvoering hè. Terwijl ik dus in den beginne van mijn medicatie heel goede hoop had op verbetering. Merk er inmiddels niet meer zo veel van. Ik zal 'zelf' meer moeten inbrengen.

xx lisa.
hé lisa,

herken het helemaal wat je zegt! Zelf vroeg ik me ook steeds af of ik nou gewoon lui en ongeinteresseerd was. Maar wat ik nu heel duidelijk merk is dit: Ik sta 's morgens op, heb tal van dingen in mijn hoofd die moeten gebeuren. Denk alleen direkt: ach, straks hoor, nu even niet. Eerst maar zo snel mogelijk douchen, aankleden, ontbijten, zodat ik zo snel mogelijk weer kan niksen op de bank. Maar dan begint mijn concerta langzaamaan te werken en denk ik op een gegeven moment: Ach, laat ik het toch nu maar even doen. En laat ik dan dat ook nog even doen en dat ook.

Tadaaaaaa!

Schijnt dat mensen met adhd ook een soort onderprikkeling hebben in de hersenen waardoor die motivatie mist.

Ben benieuwd wat dat tabletje nog heeft opgeleverd.

liefs Maasje
en ik zit ook op het punt wat jij beschrijft. Ik verval toch snel in mijn oude patroon, ookal is het makkelijker dingen uit te voeren.Blijf wel lui van aard en merk dat ik mezelf een schop onder mijn kont moet geven om verder te gaan en nu echt dingen structureel anders aan te pakken.
[quote]lisa schreef op 26 oktober 2008 @ 12:24:

EllenW, ik kan dus wél heel goed plannen, maar kom niet tot uitvoering. Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af of dat echt een symptoom is van mijn waarschijnlijke ADHD of toch 'gewoon' gebrek aan discipline, motivatie en doorzettingsvermogen.

Ellen, ik zit met dezelfde gedachte (zie mijn post over het verleggen van interesse in vrouwen, onderwerpen etc.). Plannen kan ik als geen ander, het uitvoeren blijft in het hoofd zitten of wordt niet efficient bewerkstelligd.

Er gaan nu een paar zaken door elkaar lopen. Het mislukken van de uitvoering als gevolg van ADD? Het mislukken van de uitvoering als gevolg van een verlaagd interesseniveau? Het mislukken van de uitvoering door luiheid? Of het mislukken van de uitvoering als gevolg van een combinatie van bovenstaande? In mijn geval zou ik het echt niet weten, vandaar mijn twijfel over mijn eigen functioneren.
Misschien zou je eens jezelf moeten verplichten om verschillende benaderingen uit te proberen?

The magic words, discipline en gewoon doen, probeer ik nu in mijn hoofd te zetten en daar naar te handelen. Helaas komt daar weinig van terecht en 'hang' ik veel te veel tijd op het viva-forum, terwijl ik mijzelf steeds probeer te verplichten om een afgebakende tijd hieraan te besteden. Ook al de post op het viva-forum schieten door mijn hoofd, waardoor van rust weinig meer spake is. Ik schiet er een beetje in door. Alleen discipline zou mij daartegen moeten gaan behoeden.

En over lui zijn, aan de ene kant ervaar ik mijzelf als erg lui, maar aan de andere kant kan ik ook erg gedreven zijn als het echt mij interesse wekt. Aan de andere kant wekt alles mijn interesse, richt ik mijn peilen dan op zoveel punten, waardoor er uiteindelijk niks meer van terecht komt omdat ik dus eigenlijk niet stil sta bij deze punten. Misschien toch maar minder dingen doen, meer leuke dingen doen en gewoon de discipline er in houden om het te continueren. Aaaah, blijf lastig wat het nou precies is!
Ik kan je geen raad geven, omdat ik het van mijzelf ook niet weet, maar misschien kunnen we bepaalde patronen aan het licht brengen.
Matamata; wat jij schrijft is voor mij rete-herkenbaar. Volgens mij is dit een typisch ADDverschijnsel. Je kan je op allerlei verschillende manieren aanleren om die afgebakende tijd ook echt goed te besteden gelukkig.

Ik probeer zelf met zoveel mogelijk kleine succesjes blij te zijn. Oke, het grote geheel is nog steeds waardeloos; maar ik heb wél... (vul maar in)

Ik zit bijvoorbeeld nu een paar uur voor een tentamen. Heb ik geleerd? Nee. Kon me er niet toe zetten, onderwerpen interesseren me niet zo en bovenal: ik heb het overizhct niet meer na een aantal weken lessen gemist te hebben. Ikvind het heel erg moeiiljk om dan weer in het zadel te gaan zitten. Ikzie het begin, het einde, voor en achter, onder en boven niet meer en dan blokkeert het bij mij volledig. Ik probeer dan maar et vertrouwen op 'onbewuste kennis' en logisch denkvermogen gecombineerd met een hopelijke hyperfocus tijdens het tentamen. het is me eerder gelukt om zo een tentamen te halen Helaas is dat in deze fase van de studie vrijwel onmogelijk. Maarja, niets is onmogelijk zeggen ze toch :-D

Zoek naar een manier, er moet toch íets zijn wat bij jou werkt, wat bij mij werkt.. ookal zullen dat waarschijnlijk heel andere dingen zijn.

Kick ass, het lukt wel! Alleen nog doen hé....
Haha, dat doen ja. Tijdens mijn eerste studie (waar ik na een half jaar gekapt mee ben) heb ik echt daadwerkelijk amper een boek opengeslagen. Ook geen enkel punt gehaald.

Tijdens de tweede studie, heb ik de eerste anderhalf jaar geen punten gehaald. Altijd te laat met boeken kopen (soms helemaal niet, soms een week voor het tentamen), nooit echt een boek opengeslagen, altijd in slaap vallen tijdens colleges, altijd smoezen verzinnen waarom jouw gedeelte van een werkstuk nog niet af was etc. etc. Heeft bij mij echt lang geduurd voordat ik erachter kwam dat ik eens wat moest gaan doen.

Alleen het ontzetteeeeeeeeend vaak inpeperen dat je wat moet doen, helpt je om wat te doen. Discipline!
heel vaak inpeperen dat je iets gáát doen.. dat werkt bij mij iets beter

Ik heb wel altijd alles redelijk op tijd; maar deadlines, het lezen van dingen, vooral het onthouden van iets wat even iets minder de interesse heeft (zonder dat ik het gelijk niet-interessant vindt hoor)..echt lastig met studeren.

Ik zit nu in het derde jaar van een HBO opleiding en ik ben ondertussen wel gaar met dat groepjeswerk wat steeds verandert, een rooster dat elke week weer anders is.. grmmbl. Maar ik heb een grotere drive om 'te leren' om 'te weten' en zet dus door.

Maar het heeft ondertussen wel aardig wat stress en ruzies opgeleverd hier en daar. Het zij zo.
Alle Dagen Heel Druk....

Je moet jezelf aanleren dingen op een vaste plek te leggen in huis(of zoals mij overal 3/4 stuks van hebben, vind je er altijd 1 )

Ik kan mij niet op vele dingen tegelijk concentreren, als mijn werk druk is kan ik geen onstabiele relatie onderhouden b.v.

Mijn impulsiviteit kan ook voordelig uitpakken, je moet leren doseren(soms kan ik mij met moeite inhouden hoor!)

Briefjes overal en jezelf dwingen 2 dingen daarvan te doen, nieuwe dingen die je moet doen weer opschrijven.

Mijn vrienden weten dat ze van tevoren sommige dingen moeten afspreken(anders raakt mn hoofd op hol)

Ik heb mezelf aangeleerd echt te leren luistern naar mensen(niet te lang en als het saai is en ik mn aandacht er niet kan bijhouden zeg ik dat)

Regelmatig gebeurt het mij dat mijn inlevingsgevoel niet zo goed is/subtiel is, ik heb mij aangeleerd eerst over een antwoord na te denken voordat ik iets te kwetsend zeg(maar blijf wel eerlijk hoor!)

Ik ben erg sociaal maar hecht mij aan niemand.

Als ik wilde dingen wil doen was dat vroeger nogal ondoordacht en keek ik steeds weer of ik met een gevaarlijk iets er mee weg zou komen, nu ga ik op vakantie b.v. uren op de jetski scheuren en kom ik altijd licht gewond terug omdat ik los gegaan ben.

Ja t is veel aanpassen maar ook wel erg funny om alle dagen druk te zijn.

Ik ben gestopt met de medicatie omdat ik mijzelf van alles heb aangeleerd en mezelf ken.(daarbij is ritalin een drug en kreeg ik er hartkloppingen van(speed) en werd er wat vlak van, als ik op mijn werk 1x de ritalin vergat dan was ik zo wazzig dat ik niet goed meer functioneerde.

Nog steeds soms lastig maar ik vind het goed zo
Straks blijken mijn statiegeld flessen.... De enige stabiele valuta te zijn!
Ja ik bedoel dat ook eigenlijk. Plannen lukt wel redelijk, behalve hele grote dingen. Een jaarplan voor studie lukt me dus niet.

Maar uitvoeren dat is echt een ramp. Ik heb geen discipline lijkt het wel. Ik wil mezelf niet echt lui noemen maar het lukt me gewoon niet. Echt een ramp gewoon. Maar ja ik blijf het proberen gewoon.

Met relaties heb ik me nu voorgenomen te bekijken wat IK belangrijk vind. Ik had echt zo zwak voor foute mannen, echt ik heb me bedacht dat ik op me 25e nog niet 1 goede relatie heb gehad eigenlijk. Best wel triest. Kan er best verdrietig om worden eigenlijk. Nu ben ik al 2 jaar single wel gedate maar kom niet echt iemand tegen met wie het echt klikt en die respect voor me heeft. Dat is toch wel belangrijk. Dus ik ben meer aan het denken wat ik wil en ik belangrijk vind.

Voelt best goed. Alleen soms beetje eenzaam

Nikita: hecht jij je aan niemand? Hoe komt dat?

Hoe oud zijn jullie hier eigenlijk allemaal?

Ik ben dus 25;)
Ik ben 28 en qua relaties herken ik het wel. Lijkt me heerlijk om een 'soulmaatje' te hebben!

Volgens mij lopen hier best een aantal personen tegen dezelfde dingen aan. Vanwege tijdgebrek ga ik er nu niet verder op in.
Pffff, dit viva-forum vreet trouwens energie! Tot een maand geleden was ik vrij rustig in mijn hoofd en nu.....

Ik kan geeneens meer de moeite op brengen op de posts van mensen te lezen, rook me de pleuris, ben minder gaan sporten, geen behoefte aan sociale contacten, wil op elke post reageren, maar doe dat niet want dan blijf ik nog meer bezig, eet minder, doe minder en creeer vermijdende trekken ten aanzien waar ik mij eigenlijk mee bezig zou moeten houden. Deze vermijdende trekken zijn b.t.w. gediagnosticeerd door de psychiater. Hebben jullie ook vermijdende trekken?

Ik ga moet (sorry pippin voor mij is het echt een kwestie van moeten) afstand nemen!
Ik ben 40. Maar vind mezelf 30, haha.

De tijd is me echt vooruitgesneld, zo voel ik dat.

En ja, heeeeeel erg herkenbaar allemaal over dat uitvoeren.

Ik heb deadlines nodig, anders komt er niks van. Ik verhandel tegenwoordig spullen voor een oom en tante van mij. Hun huis werd gesloopt en ik ben er heel druk mee geweest, want voor een bepaalde datum moest het weg zijn. Nu is het huis plat. Mijn schuur staat vol spullen die nog verkocht moeten, maar omdat de druk er nu af is, komt er niks van.

Qua beweging breng ik daarom tegenwoordig post rond. Dan heb ik tenminste een stok achter de deur. En krijg er nog geld voor ook, twee vliegen in één klap.

Met mijn kooklessen gaat het ook zo. Zodra er iemand intesse toont en informatie vraagt, laait mijn motivatie op en ga ik ermee bezig. Als er niemand mailt, doe ik niks.

Waarom kan ik uit mezelf zo weinig aanpakken?

Ik stel zo graag uit. Ik houd enorm van het gevoel van 'ik moet dit en dat doen, en dat ga ik straks ook zeker doen, maar eerst nog even koffie/forum/televisie/eten/lezen etc vul maar in'.

Dat voelt zo heerlijk, zeker weten dat je straks aan de slag gaat, maar op het moment zelf nog lekker even iets anders mag doen.

Pfffff, ik heb nóóit in mijn leven zoveel klusjes in huis gedaan bijvoorbeeld als wanneer ik tentamens had. Zo ontzettend kinderachtig klinkt dat. Nu ik weet dat het met de ADHD samenhangt, zeer waarschijnlijk, kan ik het in elk geval wel wat beter accepteren.

xx lisa.
quote:lisa schreef op 27 oktober 2008 @ 11:44:

Met mijn kooklessen gaat het ook zo. Zodra er iemand intesse toont en informatie vraagt, laait mijn motivatie op en ga ik ermee bezig. Als er niemand mailt, doe ik niks.

Waarom kan ik uit mezelf zo weinig aanpakken?

Same here, precies hetzelfde, exacto! Alleen als er een gezonde druk om me wordt gezet doe ik wat, anders ebt het weg. Tijdens mijn master hadden we zoveel deadlines, dat ik uitstekend functioneerde en echt hoge cijfers haalde. Maar ja, nu moet ik mijzelf die deadlines gaan stellen.

Pfffff, ik heb nóóit in mijn leven zoveel klusjes in huis gedaan bijvoorbeeld als wanneer ik tentamens had. Zo ontzettend kinderachtig klinkt dat. xx lisa.

Haha, je zal het al verwachten. Toen ik eenmaal ging leren voor tentamens, was ik in de tentamenperiode ook het actiefst met allerlei klusjes. Op de een of andere manier zit je dan echt in een energie-spreed.

Ah, ik heb een meester nodig! Gezel biedt zich aan!
@Lisa

Heb jij geen man waar je heerlijke maaltijden voor kunt gaan bereiden? Misschien is het aanmelden bij een kookgroepje een idee? Dan wordt er een verplichting gecreeerd en word je gemotiveerd om bijv. elke week te gaan kokkerellen.

Denk dat het een goede zaak is, om meer verplichtingen te gaan opzoeken. Zelf ben ik van plan om binnenkort samen met een vriend van mij een cursus te gaan doen.
...
Lisa; ik zal je zo even proberen te mailen.

Trouwens herkenbaar met het plannen en niet uitvoeren e.d. En heb mijn studies ook voornamelijk ook 'gezond verstand', goed kunnen beredeneren, e.d. gehaald. Weinig boeken ingekeken, maar toch overal doorheen gerold.

Behalve deadlines werkt het voor mezelf soms ook om een soort van beloningen in te stellen. Al is dat vaak moeilijk om te verzinnen...

Matamata; dat je op alles wil reageren en van het één naar het ander gaat (zoals je bvb noemt bij vrouwen) heeft waarschijnlijk te maken met de prikkels die je binnenkrijgt (je kan 'belangrijkheid' moeilijk onderscheiden dus reageert maar op alles) en daarnaast het 'kickseeking' (je aandacht verslapt snel, steeds opnieuw zoek je naar nieuwe dingen/mensen/situaties).

En ik denk toch echt dat mensen met adhd eigenlijk niet luier zijn dan anderen. Vaak kosten dingen wel meer energie en daarnaast het gegeven dat het moeilijker is om je tot iets te zetten. Dan lijkt het wel lui, maar is het niet.

Bij mij op het werk is het bvb best normaal om heel veel uren op een dag achtereen te werken als dat zo uit komt. We kunnen ons werk grotendeels zelf inplannen en sommige collega's kiezen er dan bvb voor om 40 uur in 4 dagen te werken. Ik heb de neiging om me dan schuldig/ lui/ minder te voelen wanneer ik hier soms heel duidelijk niet voor kies. Terwijl ik eigenlijk wel weet dat zoveel werken in korte tijd voor mij niet werkt, dan raak ik overprikkeld, kom niet aan mijn rust toe, kan me niet opladen, enz. Maar soms is het best moeilijk om dat te accepteren.
Compu; wat vervelend dat je CV niet de diagnose heeft gekregen (omdat jullie zelf denken dat hij het wel heeft), draagt zijn psych nog iets anders aan? Een assertiviteitscursus lijkt me niet echt een oplossing.... Second opinion?

Wat zijn voor hem de dingen waar hij tegenaan loopt?

Mocht je trouwens vragen hebben over hoe hij (en jij ook misschien... die peuters kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen) met die kleine om kan gaan, schroom niet!

Ik kan dus TOTAAL niet plannen, schrijf alles op losse blaadjes, om die vervolgens weer kwijt te raken... vergeet daardoor dus snel afspraken, boodschappen, etc. Ik ben wel erg trots op mezelf, want ik heb een prikbord gekocht (en vandaag meteen opgehangen!) en een notitieboek naast mn gewone agenda. Ben benieuwd hoe lang ik 't bijhou...

Halvemaan, ik vind het niet zo gek dat je geen 40 uur in 4 dagen weet te proppen... zou er zelf gewoon supergestresst van worden! Het is goed dat je je eigen grenzen kent, daardoor lever je uiteindelijk beter werk af, denk ik zo.

Lisa, ik ben zelf ook een enorme uitsteller (is weer eens wat anders dan aansteller... ), ik heb vrijdag een toets waar ik nog voor moet leren, maar heb er vandaag weer niks aan gedaan. En dat terwijl ik toch vrij was. Gelukkig is het geen moeilijke toets, maar lijkt me toch verstandig om te gaan leren.
Matamata, haha, bij mij was het tijdens die tentamenperioden niet zo dat ik in een soort energie-flow zat, het was het uitstellen van het studeren en 'zoeken' naar alternatieven om dat maar niet te hoeven doen. Terwijl ik de stof notabene superinteressant vond, echt té suf voor woorden dit. Ik zie mezelf nog keukenkastjes openmaken en rondspeuren; picture this, 1992. Is het niet eens tijd om boodschappen te doen? Heb ik écht niks nodig? Oh ja en afwassen. Kneiterheet water in de bak. Ach, intussen dan maar snel even naar de supermarkt. Als ik terug ben kan ik dan gelijk afwassen. Even later op de fiets: shit, bij de buurtsuper hebben ze dat merk niet. Ik fiets wel even door naar het centrum. Weer even later, ik loop langs een terras. Hee! Wie zitten daar?! Kom er gezellig bij. Nee, geen tijd, ik moet studeren.

De volgende middag, na uren op het terras, daarna nog met een groep een hapje eten en toen nog een nachtelijke boswandeling en daarna uitslapen want met een kater kun je toch niet studeren... vind ik de afwas in het ijskoude water in de bak van het aanrecht. Tsja...

xx lisa.
Een nachtelijke boswandeling klinkt goed zeg. Ik ben ook van de avonden en ervaar pas vanaf een uurtje of 11 's avonds echt rust. Gewoon het idee dat iedereen ligt te slapen geeft me een geruststellend gevoel. Heerlijk die duister en de stilte.

Oh, maar Lisa, jij beschrijft mij hoor in de beginnen en middenstuk van mijn studie (heb verschillende fases ondervonden). Ik had ook allerlei 'technieken' om het leren uit te stellen. Zo was ik zo slim om te snappen dat van uitstel, afstel kwam. Gewoon net zo lang wachten (of andere activiteiten uitvoeren) tot leren geen zin meer had, en tadaaa, je had vrij. Deze strategie was ik behoorlijk baas.

Ook had ik altijd 'pech' naar ik weet en kon ik er natuurlijk vrij weinig aan doen (voorbeelden schieten me even niet te binnen). Wel meegemaakt dat ik op de verkeerde locatie was of op het verkeerde tijdstip. Ik heb mijzelf eens aangemeld bij een studieversnellingsgroep, maar dat was echt krankjorum. Leer je planningen maken en laat ik daar nou juist een 'rising star' in zijn. Nee, snel mee gekapt.

Voor mij was de UB echt een walhalla, toen dat mijn tweede thuis werd, gingen de hersentjes aan het werk. Tip voor anderen, sluit je op in de UB. Geen afleiding (hehe, niet helemaal waar in mijn geval, maar dat terzijde) zoals je die op je eigen kamer ondervondt. Oja, dat was het ook, ik kon helemaal niet leren op mijn kamer....internet, tv, x-box, cd's/platen, magazines etc. Nee, studeren op je kamer is als pasen en pinksteren op een dag vallen.

Ik reageer binnenkort nog op bovenstaande info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven