Angst voor autorijden
zondag 29 maart 2020 om 13:59
Hallo allemaal,
Ik zit een beetje met een dilemma.
Ik heb nu bijna twee jaar mijn rijbewijs, maar ik rij dus nooit auto.. En eigenlijk baal ik daar enorm van. Maar de reden daarvoor is heel simpel, ik durf gewoon niet.
In 2017 begon ik met het nemen van rijlessen. Ik was geen makkelijke leerling en pakte het allemaal maar traag op. Na tich lessen en bloed, zweet en tranen had ik dan eindelijk mijn rijbewijs gehaald (in een schakelbak).
Het begin was heel leuk! Ik reed graag auto. Maar wél met de voorwaarde dat er iemand naast me moest zitten. Deze voorwaarde sprak ik niet hardop uit, maar was gevoelsmatig. Ik reed af en toe kleine stukjes alleen, maar voelde me daar nooit comfortabel bij. Dus hier stopte ik al snel mee.
In het begin had ik daar geen problemen mee. Zo ging ik een paar maanden na het behalen van mijn rijbewijs met vrienden op vakantie naar Kroatië. Dan rij je immers naast iemand en dan voelde ik me 'veilig'.
Vorig jaar ging het echter mentaal niet zo lekker met me. Toen ik ook paniekaanvallen begon te krijgen vermeed ik het autorijden met alle liefde. Dit nadat ik een paniekaanval kreeg op de snelweg.
Nu ben ik het autorijden weer aan het oppakken en dit gaat best wel goed. Op de snelweg na rij ik overal weer.
Maar wel wederom alleen als er iemand naast me zit. Alleen durf ik gewoon echt niet.
En hier wil ik dus vanaf. Ik wil zo ontzettend graag auto durven rijden terwijl ik 'alleen' in de auto zit. Maar eigenlijk heb ik dit dus nooit gedurfd. Op de een of andere manier voelt het voor mij 'veilig' als er iemand naast me zit tijdens het autorijden. Dit komt denk ik door mijn rijlessen omdat er dan ook altijd iemand naast je zat die kon ingrijpen. En hoewel ik weet dat diegene naast mij nu niet kan ingrijpen, blijft dit wel een mentaal dingetje. Misschien ook omdat ik dan afleiding heb en minder aan het nadenken ben over wat er mogelijk allemaal mis kan gaan?
Ik weet niet wat het is.
Hoe kom je hiervan af? Je hebt allerlei rijscholen waar je je rijangst kan overwinnen. Maar op zich durf ik wel auto te rijden... En nogmaals, naast iemand is er niks aan de hand.
Zijn er ook rijscholen waar je dit soort manieren van rijangst kunt overwinnen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik zit een beetje met een dilemma.
Ik heb nu bijna twee jaar mijn rijbewijs, maar ik rij dus nooit auto.. En eigenlijk baal ik daar enorm van. Maar de reden daarvoor is heel simpel, ik durf gewoon niet.
In 2017 begon ik met het nemen van rijlessen. Ik was geen makkelijke leerling en pakte het allemaal maar traag op. Na tich lessen en bloed, zweet en tranen had ik dan eindelijk mijn rijbewijs gehaald (in een schakelbak).
Het begin was heel leuk! Ik reed graag auto. Maar wél met de voorwaarde dat er iemand naast me moest zitten. Deze voorwaarde sprak ik niet hardop uit, maar was gevoelsmatig. Ik reed af en toe kleine stukjes alleen, maar voelde me daar nooit comfortabel bij. Dus hier stopte ik al snel mee.
In het begin had ik daar geen problemen mee. Zo ging ik een paar maanden na het behalen van mijn rijbewijs met vrienden op vakantie naar Kroatië. Dan rij je immers naast iemand en dan voelde ik me 'veilig'.
Vorig jaar ging het echter mentaal niet zo lekker met me. Toen ik ook paniekaanvallen begon te krijgen vermeed ik het autorijden met alle liefde. Dit nadat ik een paniekaanval kreeg op de snelweg.
Nu ben ik het autorijden weer aan het oppakken en dit gaat best wel goed. Op de snelweg na rij ik overal weer.
Maar wel wederom alleen als er iemand naast me zit. Alleen durf ik gewoon echt niet.
En hier wil ik dus vanaf. Ik wil zo ontzettend graag auto durven rijden terwijl ik 'alleen' in de auto zit. Maar eigenlijk heb ik dit dus nooit gedurfd. Op de een of andere manier voelt het voor mij 'veilig' als er iemand naast me zit tijdens het autorijden. Dit komt denk ik door mijn rijlessen omdat er dan ook altijd iemand naast je zat die kon ingrijpen. En hoewel ik weet dat diegene naast mij nu niet kan ingrijpen, blijft dit wel een mentaal dingetje. Misschien ook omdat ik dan afleiding heb en minder aan het nadenken ben over wat er mogelijk allemaal mis kan gaan?
Ik weet niet wat het is.
Hoe kom je hiervan af? Je hebt allerlei rijscholen waar je je rijangst kan overwinnen. Maar op zich durf ik wel auto te rijden... En nogmaals, naast iemand is er niks aan de hand.
Zijn er ook rijscholen waar je dit soort manieren van rijangst kunt overwinnen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
zondag 29 maart 2020 om 16:05
XTheeleutX schreef: ↑29-03-2020 15:59Hier in NL is indd geen lockdown. En als je alleen maar in de auto zit, zie je verder geen mensen. Dat is in feiten hetzelfde als de hele dag binnen in huis zitten.
Juist.
Dus als er geen lockdown is, mag het gewoon.
Dat had de persoon waarop ik reageerde ook zelf even kunnen opzoeken.
Hier de regelgeving in Belgenland, alwaar men spreekt over "lockdown light":
Mag ik met de auto naar een bos of park rijden om daar te gaan wandelen?
Nee.
De wagen, maar ook de moto en het openbaar vervoer, mag enkel gebruikt worden voor essentiële verplaatsingen naar bijvoorbeeld je werk of de supermarkt. Wandelingen gebeuren in de nabijheid van de eigen woonst.
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
zondag 29 maart 2020 om 19:47
Dit, neem gewoon de bus ofzo.
Niemand zit te wachten op een bestuurder die paniekaanvallen achter het stuur krijgt. Dadelijk rij je iemand dood omdat jij jezelf niet in de hand hebt.
zondag 29 maart 2020 om 20:09
Neem gewoon de bus ofzo? Serieus? Omdat ze nu nog wat angstig is? Er zijn wel meer mensen die dit soort problemen hebben gehad bij het beginnen. En die nu al lang gewoon 'normaal' kunnen rijden. Ik vind het nu eigenlijk vervelend als er iemand naast me zit en tegen me aan zit te praten.
zondag 29 maart 2020 om 20:11
Dus omdat het even niet goed gaat mogen mensen geen auto rijden? Dus als je blijft zitten in havo 4 mag je dus volgens jou ook niet nog een keer havo 4 proberen voor je havo diploma maar moet je gelijk naar vmbo ofzo?
En ga nu niet het kul argument erbij halen dat het om leven en dood gaat.
zondag 29 maart 2020 om 20:28
Dit en wat als TO een auto nodig heeft voor het werk? Bijvoorbeeld als de bussen en treinen niet meer rijden op tijdstippen dat zij moet vertrekken of terugkeren? Of wanneer zij zich moet verplaatsen tijdens de werkuren? Dat moet dan maar allemaal met de fiets gebeuren, hoe ver het ook mag zijn of welk weer het ook is.
leeg
zondag 29 maart 2020 om 20:32
Ik ken genoeg mensen die geen auto hebben omdat ze er gewoon niet van houden en zich verplaatsen met openbaar vervoer en fiets, wat natuurlijk meestal ook prima gaat, maar die willen ook echt niet rijden. Ik heb de indruk dat TO het echt graag wil, en als ze het echt graag wil, dan gaat het vast lukken, daar ben ik wel van overtuigdHelena_z schreef: ↑29-03-2020 20:28Dit en wat als TO een auto nodig heeft voor het werk? Bijvoorbeeld als de bussen en treinen niet meer rijden op tijdstippen dat zij moet vertrekken of terugkeren? Of wanneer zij zich moet verplaatsen tijdens de werkuren? Dat moet dan maar allemaal met de fiets gebeuren, hoe ver het ook mag zijn of welk weer het ook is.
maandag 30 maart 2020 om 12:30
Zoals een psychologe me ooit zei bij iedere situatie die ik het liefst vermeed: "Oefenen, oefenen, oefenen! Dan zul je gaandeweg merken dat de angst steeds minder wordt."
Je kan proberen om te beginnen met eens in je eentje een rondje te rijden in een rustige omgeving. En het stapje voor stapje groter maken. Zo heb ik het tenminste aangepakt toen ik door mijn angststoornis niks meer durfde.
Je kan proberen om te beginnen met eens in je eentje een rondje te rijden in een rustige omgeving. En het stapje voor stapje groter maken. Zo heb ik het tenminste aangepakt toen ik door mijn angststoornis niks meer durfde.