Angsten

01-06-2017 20:33 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
Angsten beheersen mijn leven, en ik vind dat ik verkeerde keuzes maak of beslissingen neem en ben bang dat door deze keuzes mijn gezin (vooral mijn kinderen en mijn man en niet ik) ernstig ziek wordt. Ja, ik ben reeds onder behandeling geweest en wacht nu op nieuwe afspraak bij andere psycholoog en ik gebruik ook al antidepressiva sinds maandag. Maar ik weet me op dit moment weer geen raad met mijn angsten. In mijn omgeving kan ook steeds moeilijker erover praten, ze worden moe van mij.

De angsten die me hoog zitten is gebruik van teflonpannen met pfoa (inmiddels is pfoa verboden in pannen). Deze heb ik ruim 10 jaar iedere dag gebruikt, en dus kans op pfoa in ons lichaam. Maar op dit moment nog het meeste is de nano deeltjes die tm 2013 in zonnebrandspray verkocht werden (inmiddels ook verboden). Deze hebben wij als gezin wel 8 zomers gebruikt, ook gewoon op lichaam en gezicht gesprayd, met dus de kans op inademing van nano deeltjes.

Mensen in mijn omgeving worden moe van mijn angsten. En zeggen gooi dan die oude troep weg en koop nieuwe en klaar! Maar zo werkt niet bij mij, ik ben nog steeds bang op ernstige ziektes door heel veel schadelijke dingen die ik in verleden gebruikt heb en misschien nu nog gebruik zonder te weten.
anoniem_339795 wijzigde dit bericht op 01-06-2017 21:13
3.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gingko schreef:
02-06-2017 09:55
Misschien iets geruststellends: zonnebrandcreme blijft minder dan een jaar lang goed. Dus je hebt bedorven zonnebrandcreme gebruikt. Wat dat betekent is alleen dat de werkzame stoffen minder werkzaam zijn, verder kun je het ruiken. Sommige mensen ruiken het niet omdat het heel subtiel is. Dus die deeltjes zijn vast minder werkzaam geweest.

Scheelt dat iets als je dat hoort? Helpt het jou om de feiten op een rij te hebben? Mij wel namelijk. Alleen als je lukraak gaat googelen, lees je de mening van elke idioot op internet. Echte kennis haal je uit boeken. Misschien kun je er een boek over bestellen en lezen, zodat je de feiten echt correct leert.

Ik weet niet zoveel over die stof die je noemt maar ik weet wel dat niet de halve wereldbevolking ziek is geworden van koekepannen en zonnebrandcreme. Dat gaat echt over uitzondering op uitzondering. Mij helpt dat iig wel, om te leren hoe klein de kans is, dat je daar ziek van wordt.

Maar het is wel zo, als je de bron niet aanpakt, los je de ene angst op en komt er zo weer een nieuwe kijken, waar je dan weer aan vastzit. Dus goed dat je hulp zoekt.
Ik lees niet zo maar alles op internet, ik kijk goed naar de bron bijvoorbeeld dit:

'Zonnebrandmiddel van vorig seizoen hoef je overigens niet weg te gooien (tenzij het niet meer goed ruikt of niet mengt na het schudden): uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat deze na een jaar nog steeds bescherming biedt tegen de zon'.

Met de gevaarlijke stoffen, waar ik bang voor ben kun ook pas na jaren ziek van worden. Van nano deeltjes denken ze dat bepaalde deeltjes misschien dezelfde uitwerking hebben in de longen als asbest. Het is niet voor niks verboden geworden. (Info van oa RIVM, heeft voor nano zelfs speciaal afdeling). Omdat de uitwerking van asbest jaren duurt, is dat bij nano ook zo. Asbest is al jaren verboden, maar het aantal nieuwe gevallen van asbestkanker is dit jaar het hoogst.

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... nodeeltjes

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nanodeeltje

In de Dordrecht was zo'n teflon fabriek veel werknemers en omwonenden zijn daarvan jaren later ziek geworden.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/P/PFOA/Over_PFOA
anoniem_339795 wijzigde dit bericht op 02-06-2017 11:36
11.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb die angsten niet,maar ik kan me wel inleven wat het met je doet. En dat is gewoon heel naar.

Sterkte....
Alle reacties Link kopieren
Anomama schreef:
02-06-2017 10:28
Nee ik heb die angsten niet,maar ik kan me wel inleven wat het met je doet. En dat is gewoon heel naar.

Sterkte....
Jij ook sterkte

Ik hoop dat antidepressiva snel werkt en dat ik over paar weken aan therapie kan beginnen.
Ik kan me ook wel wat voorstellen bij je angsten. Ik heb zelf altijd dat ik, als ik ga slapen nog dingen wil controleren, strijkijzer, gas wel uit? Bang voor brand en dat mijn gezin iets overkomt.
Voel je je erg verantwoordelijk voor alles?

Een groot deel van de bevolking
heeft Teflonpannen gebruikt. Wij zelf ook. Er was lange tijd niets over bekend dus dan kun je het jezelf ook niet aanrekenen toch?

Door een antidepressiva kun je dingen vaak beter los laten. Vaak geven artsen ook nog wel eens oxazepam om de inwerktijd door te komen. Had ik toen wel.
Alle reacties Link kopieren
matz schreef:
02-06-2017 13:01
Ik kan me ook wel wat voorstellen bij je angsten. Ik heb zelf altijd dat ik, als ik ga slapen nog dingen wil controleren, strijkijzer, gas wel uit? Bang voor brand en dat mijn gezin iets overkomt.
Voel je je erg verantwoordelijk voor alles?

Een groot deel van de bevolking
heeft Teflonpannen gebruikt. Wij zelf ook. Er was lange tijd niets over bekend dus dan kun je het jezelf ook niet aanrekenen toch?

Door een antidepressiva kun je dingen vaak beter los laten. Vaak geven artsen ook nog wel eens oxazepam om de inwerktijd door te komen. Had ik toen wel.

Ik voel me verantwoordelijk voor schadelijke stoffen. Voornamelijk pfoa en nano, maar in ook voor bpa, pvc, formaldehyde, diverse plastic, thinner, wasbenzine etc etc.

Maar ook andere kleine dingen zoals: zou dat vlees dat ik gisteren gekocht heb nog wel goed zijn? Maar die kleine dingen kan ik makkelijk loslaten, vooral als we toch gegeten hebben en niet ziek geworden zijn. En dat is met gevaarlijke stoffen absoluut niet, vooral omdat je van bepaalde stoffen ook pas jaren later ziek kunt worden.

Bepaalde stoffen zijn inmiddels verboden en van andere zijn eventuele gevaren bekend. Terwijl ik dat niet wist, en voor mijn gevoel wel had moeten weten. Door beter nieuws te volgen of op te zoeken voor aankoop.

Ik kreeg van huisarts helaas geen 'pammetje' alleen antidepressiva.
anoniem_339795 wijzigde dit bericht op 02-06-2017 21:10
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
matz schreef:
02-06-2017 13:01
Ik kan me ook wel wat voorstellen bij je angsten. Ik heb zelf altijd dat ik, als ik ga slapen nog dingen wil controleren, strijkijzer, gas wel uit? Bang voor brand en dat mijn gezin iets overkomt.
Voel je je erg verantwoordelijk voor alles?

Een groot deel van de bevolking
heeft Teflonpannen gebruikt. Wij zelf ook. Er was lange tijd niets over bekend dus dan kun je het jezelf ook niet aanrekenen toch?

Door een antidepressiva kun je dingen vaak beter los laten. Vaak geven artsen ook nog wel eens oxazepam om de inwerktijd door te komen. Had ik toen wel.

Ik ben ook pas vorige maand gestopt met gebruik van teflonpannen. Ik reken het mezelf aan dat ik het niet eerder gestopt ben, maar ik was niet bewust van risico's. Ik ben in het verleden ook wel nog doorgegaan met gebruik als stukjes kapot waren. En dat reken ik mezelf nu aan, en daarbij de angst dat mijn gezin er ziek van wordt!

Ik weet wel dat veel mensen deze pannen hebben gehad en dat de pannen ook bij andere kapot zijn gegaan en dat zij dan waarschijnlijk ook niet dezelfde dag in de winkel stonden voor nieuwe pan.

Maar ik vind dat ik dat wel had moeten doen, meteen stoppen met kapotte pan. En al ook veel eerder helemaal had moeten stoppen met gebruik!
Alle reacties Link kopieren
matz schreef:
02-06-2017 13:01
Ik kan me ook wel wat voorstellen bij je angsten. Ik heb zelf altijd dat ik, als ik ga slapen nog dingen wil controleren, strijkijzer, gas wel uit? Bang voor brand en dat mijn gezin iets overkomt.
Voel je je erg verantwoordelijk voor alles?

Een groot deel van de bevolking
heeft Teflonpannen gebruikt. Wij zelf ook. Er was lange tijd niets over bekend dus dan kun je het jezelf ook niet aanrekenen toch?

Door een antidepressiva kun je dingen vaak beter los laten. Vaak geven artsen ook nog wel eens oxazepam om de inwerktijd door te komen. Had ik toen wel.
Ik hoop dat je gelijk hebt en dat de antidepressiva snel werken en dat ik beter kan loslaten. Het is de afgelopen dagen verschrikkelijk, kan nauwelijks gewoon denken. Bij veel dingen die ik zie, lees, hoor of ruim, denk ik meteen aan iets schadelijks en dus weer enorme angsten en af en toe ook een paniekaanval. Er gaat bijna geen minuut voorbij dat ik niet aan denk. Het nu even van me afschrijven lucht wel beetje op, maar dadelijk zijn angsten toch weer enorm hoog.

Ik kan ook bijna niet normaal functioneren, angsten lijken mijn hoofd overgenomen te hebben. Ik heb vandaag na aanraden van andere op het forum, geprobeerd een boek te lezen. Maar dat is ontzettend moeilijk, concentratie is erg lastig want angsten komen telkens naar boven. Sommige bladzijdes heb ik wel 3x gelezen omdat ik verhaal helemaal kwijt was. Ik had daarbij ook enorme hoofdpijn, duf en duizelig, waarschijnlijk door warme weer en bijwerking antidepressiva.

Ik kan ook niet meer doen alsof er niks aan de hand. Dat probeerde ik eerst nog wel, opgewekt en blij te zijn voor de kinderen of samen iets ondernemen. Ik wil eigenlijk gewoon de hele dag op bed blijven, maar dat gaat niet met kinderen. Dus ik doe de dingen die noodzakelijk zijn boodschappen, koken, was, strijken en misschien een keer stofzuigen maar verder niks en zit ik als boze zombie aan keukentafel.
Is het een idee dat die boze zombie er iets te doen bij pakt? Een kleurplaat, een haakwerkje of iets te breien? Strijkkraaltjes? Desnoods een suf spelletje op telefoon, tablet of laptop?

Het is heel belangrijk om je gedachten een klein beetje af te leiden, vandaar. Zet wat muziek of een luisterboek aan, of gewoon de tv.

Boze zombie, ik wens je veel sterkte. Wees lief voor jezelf. En niet alles 'moet'. De strijk is iets wat hier doorgaans best lang kan wachten. Soms is kant-en-klaar of een broodmaaltijd met salade ook prima. Je man kan ook boodschappen doen.
Ik hoop dat je je gauw beter zult voelen door de antidepressiva meid!
Wat blueeyes*3 ook zegt..simpele dingen om je aandacht af te leiden. Het helpt mij altijd wel om creative dingen te doen..
Heb je deze angsten al heel lang?
Alle reacties Link kopieren
matz schreef:
03-06-2017 13:04
Ik hoop dat je je gauw beter zult voelen door de antidepressiva meid!
Wat blueeyes*3 ook zegt..simpele dingen om je aandacht af te leiden. Het helpt mij altijd wel om creative dingen te doen..
Heb je deze angsten al heel lang?
Vanaf mijn laatste zwangerschap 5 jaar geleden zit ik soms niet lekker in mijn vel. Maar kon gewoon mijn dingen doen en alleen soms was ik onzeker en bang.

Maar sinds 4/5 maanden nadat een van de kinderen, in half jaar tijd 8 ontstekingen heeft gehad, zijn die angsten begonnen en laatste 2 maanden is nog erger geworden.
Alle reacties Link kopieren
blueeyes*3 schreef:
03-06-2017 11:31
Is het een idee dat die boze zombie er iets te doen bij pakt? Een kleurplaat, een haakwerkje of iets te breien? Strijkkraaltjes? Desnoods een suf spelletje op telefoon, tablet of laptop?

Het is heel belangrijk om je gedachten een klein beetje af te leiden, vandaar. Zet wat muziek of een luisterboek aan, of gewoon de tv.

Boze zombie, ik wens je veel sterkte. Wees lief voor jezelf. En niet alles 'moet'. De strijk is iets wat hier doorgaans best lang kan wachten. Soms is kant-en-klaar of een broodmaaltijd met salade ook prima. Je man kan ook boodschappen doen.
Tsja lief zijn voor mezelf, dan ben ik de enige nog, mijn man en ouders zijn alleen maar boos op me. Mijn man gaat echt geen boodschappen doen, hij vindt dat hij al teveel doet en ik veels te weinig. Net nog enorme ruzie bij mijn ouders, dat ik ermee moet stoppen (met mijn angsten). Volgens mijn vader is het allemaal gekkigheid (mijn angsten) en ik werd door mijn ouders ook nog een en ander van ziektes en aandoeningen toegewenst. Toen ben ik maar huilend naar huis gegaan. Ik heb net huilend maar de was gestreken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is die periode met ontstekingen de trigger geweest voor deze angsten omdat je je bewuster werd van de kwetsbaarheid van je dierbaren? Je hebt misschien onbewust toen besloten alles te doen om te zorgen dat hen niets overkomt en daardoor ben je nu gefocust op dingen die schadelijk kunnen zijn voor hen. En dan kom je erachter dat ze aan een aantal dingen al jarenlang zijn blootgesteld en geef je jezelf daarvan de schuld. Want je had het eerder moeten weten en beter het nieuws daarover moeten volgen. En dus ben je nu bang dat ze wat overkomt en boos op jezelf omdat het ook nog eens jouw schuld zou zijn.
Maar zie je ook dat dat wel erg extreem denken is? Ten eerste is het maar de vraag hoe schadelijk bepaalde dingen zijn. Dat is vaak erg onduidelijk, zelfs na jaren onderzoek. Daarnaast ben jij niet alleen op deze wereld verantwoordelijk voor het welzijn van je dierbaren. Je partner is dat net zo goed en heeft zich blijkbaar nooit met al die schadelijke stoffen bezig gehouden. En dat is niet raar want het overgrote deel van de bevolking houdt zich niet met dit soort zaken bezig om de eenvoudige reden dat ze totaal geen verstand van dit soort zaken hebben en Nederland over het algemeen een goed geregeld en relatief veilig land is, dat regels stelt aan vrijwel alles wat gebruikt of genuttigd wordt door de bevolking. Daarvoor zijn er in Nederland en ook in Europa allerlei wetten en normen waaraan producten moeten voldoen. En ja, soms blijkt later dat iets misschien toch niet zo veilig was en dan wordt iets alsnog verboden. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen die het ooit heeft gebruikt ten dode opgeschreven is, maar simpelweg dat het risico misschien toch hoger blijkt dan wat als aanvaardbaar wordt beschouwd. En je bent natuurlijk bepaald niet de enige die zo'n product gebruikt heeft. Miljoenen mensen zullen jarenlang die nanodeeltjes sprays gebruikt hebben, net zo als vroeger miljoenen mensen de goedkope asbestgolfplaatjes zelf op hun schuurtjes hebben geschroefd en kattenluikjes hebben gezaagd in asbesthoudende paneeltjes. En die gaan er echt niet met miljoenen aan dood gelukkig.
Probeer voor jezelf dingen te relativeren en niet te extreem te denken.
Ach lieverd, wat naar! Een beetje begrip van je omgeving is zo fijn in dit soort situaties!

Kijk, jij bent nu ziek. En je kunt ongeveer net zo veel als wanneer je snotverkouden bent of een arm gebroken hebt. Dat is voor een ander lastig te zien/snappen. Maar het is wel waar!

Kaart dit probleem ook aan bij de nieuwe behandelaar. Want jij gaat niet beter worden als je omgeving je niet steunt.

En voor nu: dan ben je maar de enige die lief is voor je. Wat gaat jou nu helpen? Een kop thee? Even tv kijken? Rondje buiten lopen?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk dat dit een hele goede samenvatting is van mijn gehele probleem.

Ik hoop dat ik met therapie en medicijnen weer kan relativeren en extreem denken kan stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie woorden, doet me goed.
Jullie lijken me wel enigzins te begrijpen.
@Ikke Je bent zeker niet de enige met zulke angsten, anderen hebben het misschien net even op een andere manier. Ik heb zelf ook in periodes, irreele angsten of in ieder geval maak ik het in mijn hoofd veel groter dan ze zijn. Vaak ook getriggerd door een grote verandering of heftige gebeurtenis. Bij mij heeft antidepressiva altijd goed geholpen en ook acceptatie dat je niet alles kunt controleren etc.

Wat vervelend dat je man en ouders zo rot doen..het is makkelijker gezegd dan gedaan om zomaar even de knop om te zetten!
En als je zelf die angsten niet hebt moeilijk te begrijpen.
Het moederschap maakt je ook kwetsbaar (teminsten dat ervaar ik zelf) en wellicht voel jij je nog eens extra verantwoordelijk.

Zet 'm op meid..het komt weer goed en je kunt op het forum je verhaal altijd kwijt :hug:
Alle reacties Link kopieren
Thanks, ja klopt door moederschap ben je kwetsbaar en extra verantwoordelijk.

En knop omzetten kan ik nu inderdaad niet, hopelijk lukt me straks wel.
Alle reacties Link kopieren
Jullie woorden hadden me vanmiddag zo goed gedaan dat ik me even mijn angsten los kon laten. Ik had zelfs wat in het huishouden gedaan en lekker rustig gedoucht. Maar helaas zojuist weer een enorme paniekaanval, helemaal bezweet en compleet overstuur.

In ons oude huis bewaarde ik schoenenpoets spullen (potjes vloeibaar schoencreme en sprays) in de kelder. Maar in de kelder stonden ook andere dingen zoals pannen, keukenmachine, schalen en voorraad (pakken melk, blikjes, appelmoes, frisdrank etc) maar bovenin de kelder ook vers fruit en groente. Bij verhuizen ontdekte ik dat een spuitbus aan de onderaan helemaal verroest was. Ik had kelder al jaren niet echt schoongemaakt, alleen planken bovenin soms even snel met een doekje en stofzuigen. Daarvoor voel ik me nu schuldig. Ik denk nu sinds 2 weken dat die bus (nano schoenspray) jaren gelekt heeft in de kelder. En dat gas en deeltjes op pannen zijn gekomen en op vers fruit en groente ed. In de hal naast de kelder hing ook wel eens een rare lucht, ik denk nu dus van die bus.

Nou daar ga ik weer, helemaal in angst. Mijn man zegt alleen wat is het nu weer en wat is het morgen weer en mijn moeder zei tegen mijn man, ik ga nog meer tegen haar in!
Misschien kun je je angsten proberen 'on hold' te zetten en eerst af te wachten tot de antidepressiva zijn werk gaat doen.

Heb je ook meer klachten vooraf aan je menstruatie? Hormonen kunnen ook invloed hebben op je angsten..
Idee: schrijf al die angsten ergens op, in een schriftje ofzo. Het van je af schrijven kan helpen met het loslaten. En anders heb je alvast wat documentatie voor je gesprekken bij de therapeut.

En als je het hebt opgeschreven, dan leg je het weg. En dan ga je iets doen waar je rustig van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Angsten opschrijven heb ik zelf al meerdere keren gedaan. 1x opgeschreven en alles verbrand en daarna alles nog keer uitgebreid opgeschreven in schrift, dat was taak van therapeut, maar ze heeft er daarna niet meer naar gevraagd, terwijl ze zei dat ze het zou meenemen in behandeling. Schrift heb ik nog wel. Angsten on hold zette, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Menstruatie heeft volgens mij geen invloed.

Ik ga proberen iets van een film of zo te kijken, hopelijk werkt antidepressiva snel (net ingenomen) en kan ik slapen
Vertel, wat voor film ga je kijken?

(In het kader van afleiding)
Alle reacties Link kopieren
Dirty dancing
Oe, die oude? Lekker knus en kneuterig! Veel plezier!
Ik snap dat angsten 'on hold' zetten lastig is...

Blueeyes: wat heb je een mooie quote!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven