Angststoornis

19-08-2017 11:44 3089 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een angststoornis. Al jaren met ups en downs, maar nu zit ik in een flinke down. En heb het idee dat het nooit meer goed komt (terwijl ik best weer dat dat onzin is)

4 maanden geleden uitgevallen met veel lichamelijke klachten als vermoeidheid, spierpijn, vermoeide benen en duizeligheid. Bij mijn psych terecht gekomen en begonnen te werken aan de vermoeidheid. Oververmoeidheid staat altijd aan de basis van mijn angsten. Kreeg dus de diagnose overspannen. Bij mijn laatste bezoek aan de psych zijn we tot de conclusie gekomen dat de angststoornis niet zomaar weg gaat als mijn energie opgekrikt is.... tijd voor take 2. Het voelt als een soort vicieuze cirkel waarin ik gevangen zit.

Ben nu met terug van een angstige en vermoeiende vakantie met heel veel heimwee. Ik ben verdrietig, nerveus, gespannen en bang dat het altijd zo blijft. Ik ben getrouwd en moeder van het liefste (en het drukste) meisje van de wereld. Ik wil het zo graag goed doen voor hen, gewoon weer een vrolijke huisgenoot zijn die zich niet alleen maar angstig en nerveus voelt.

Wat zoek ik hier? Lotgenoten... mensen die in hetzelfde schuitje zitten en met een lach en een traan elkaar een steuntje in de rug kunnen geven. En hopelijk dan over een tijdje terug kunnen lezen en zien dat het echt wel beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder, ik heb er inderdaad ook aan gedacht om er zelf over te beginnen, maar ik heb het idee dat ze er nog over na denkt en ik wil mijn manager niet voor het blok zetten, want ik kan goed met haar overweg. Ondertussen kijk ik wel uit naar ander werk. Als ik iets anders vind, kan ik altijd nog vragen of ze me willen houden of niet.
Ik ben wel benieuwd naar wat voor leuke vakantiebestemmingen er zijn op 4 uur rijden, want ik heb vliegangst en nog niks geboekt voor deze zomer. Liefst een vakantiebestemming met veel kans op lekker weer. ;)
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
28-06-2019 07:33
Hier even mentaal 5 trappen naar beneden geworpen door het UWV gisteren, mijn angststoornis is blijkbaar geen reden om niet te kunnen werken.
Ik heb dit in mijn zwaarste periode ook gehad. Het UWV had totaal geen begrip voor mijn situatie. Ik kon gewoon werken, want lichamelijk was er niks aan de hand. Ik kreeg ook geen uitkering, want ze vonden dat ik dan maar naar een sociale werkplaats moest gaan.😥 Ik was heel verdrietig en mijn ouders ten einde raad. Ben een half jaar in dagtherapie gegaan bij het GGZ en heb daarna mijn havo diploma gehaald (in deeltijd) en een parttime baan gezocht vlakbij huis die ik (enigszins) kon volhouden. Achteraf was dat de beste keuze die ik toen kon maken.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Matz, inderdaad de angst om de angst. En maar bezig blijven om maar geen angst en paniek te voelen, ons huis heeft nog nooit zo geblonken :-D . Misschien een idee om op Internet te kijken naar leuke wandelroutes, fietsroutes, restaurants etc zodat je daar mee bezig bent ipv piekeren?

Libe, je moet doen wat goed voelt en bij je past wat contractbespreking betreft. Je bent een vechter lees ik net, super goed de keuze wat je toen gemaakt hebt. 4 uur rijden geeft geen garantie voor warm weer maar dat was niet mijn prioriteit. Vond de omgeving passend voor hoe ik mij voel.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Vlinder. Het is inderdaad belangrijk om op vakantie in een fijne omgeving te zijn waar je je op je gemak voelt. Ik hoop dat je daar lekker tot rust komt!
Ik ben inderdaad een vechter, maar er zijn jaren overheen gegaan tot ik weer in staat was om een beetje normaal te functioneren. Van het huis niet meer uitkomen (en niet in therapie durven) naar een baan hebben is een enorme stap die ik niet zomaar kon nemen. Het is jammer dat veel instanties daar zo licht over denken en vinden dat je maar gewoon aan het werk moet....

Vlinder: goed dat je de stap hebt genomen om in therapie te gaan. Veel succes en sterkte!
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Hopen dat we allemaal op onze manier toch nog lekker genieten van de vakantie op welke manier dan ook.
Libe wat naar dat het UWV geen begrip heeft voor de situatie, terwijl als je rugpijn hebt of een zichtbaar iets het veel makkelijker wordt geaccepteerd.
Iedereen een fijne zondag gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Precies, dat Reuvie. Psychische klachten worden gewoon niet geaccepteerd.
Do you want to be right? Or happy?
cloudwalker schreef:
28-06-2019 07:55
Over het deel PMS kan ik ook wel aanhaken. Ik heb ruim een week voor de menstruatie veel last van mezelf. Op zo’n manier dat ik elke maand weer op het punt sta de psycholoog in te schakelen. Alsof ik een enorme terugval heb. (Ik heb meerdere jaren therapie gehad)
Ik ben een compleet ander mens, met paniek en onrust, continu verdrietig, neerslachtig.
Cloudwalker; precies zoals je t omschrijft..een mega terugval. Ik weet dat t hormonaal is dat scheelt. Ik heb een angstoornis maar gaat best goed. Maar vooraf aan menstruatie ook veel zenuwen, overal apen & beren en slecht kunnen relativeren :bonk:

Zit er nu ook weer in..altijd toch wel 'fijn' om te lezen dat je niet de enige bent. Er is ook een Fbpagina PMS/PMDD Nederland.

Gebruik je er ook iets voor? Ik gebruik een aantal vitamines en teunisbloemolie waardoor t wel wat verbeterd is...
Alle reacties Link kopieren
Pfff, nu iets langer dan een week gestopt met de pil en zooo'n hoofdpijn de hele dag! Stomme hormonen. 😔
Do you want to be right? Or happy?
libe schreef:
10-07-2019 18:03
Pfff, nu iets langer dan een week gestopt met de pil en zooo'n hoofdpijn de hele dag! Stomme hormonen. 😔
Vervelend zeg. Neem je ook suplementen erbij?
Spannende tijd hoor.... zwanger worden :)

Ik ben nu 14 dagen gestopt. Niet om zwanger te worden, maar kijken hoe ik ben zonder synthetische hormonen.
Hoe gaat het met jullie?

@yourlocalhero al iets bijgekomen? Zijn er andere oplossingen? Hoe gaat het nu?

Reuvi
Mijn nachten zijn 1 en al drama, al vanaf mei 2018 😬
Begin het meer te accepteren, dan maar.... er komt een dag dat dit ook weer bijtrekt.
Alle reacties Link kopieren
matz schreef:
09-07-2019 07:22
Cloudwalker; precies zoals je t omschrijft..een mega terugval. Ik weet dat t hormonaal is dat scheelt. Ik heb een angstoornis maar gaat best goed. Maar vooraf aan menstruatie ook veel zenuwen, overal apen & beren en slecht kunnen relativeren :bonk:

Zit er nu ook weer in..altijd toch wel 'fijn' om te lezen dat je niet de enige bent. Er is ook een Fbpagina PMS/PMDD Nederland.

Gebruik je er ook iets voor? Ik gebruik een aantal vitamines en teunisbloemolie waardoor t wel wat verbeterd is...
Ik heb al van alles geprobeerd. Niets helpt...het is wel dat nu ik ietsje ouder word, er ook meer last van krijg. En steeds minder kan relativeren. Heb het soms heel zwaar met mezelf:(
Alle reacties Link kopieren
LiVictor schreef:
10-07-2019 23:27
Vervelend zeg. Neem je ook suplementen erbij?
Spannende tijd hoor.... zwanger worden :)

Ik ben nu 14 dagen gestopt. Niet om zwanger te worden, maar kijken hoe ik ben zonder synthetische hormonen.

Oh leuk, een mede stopper! Hoe voel jij je er tot nu toe bij? Ik ben vorig jaar ook gestopt, maar mijn angsten kwamen in alle hevigheid terug. Vond het te heftig, dus toch maar weer begonnen. Nu slik ik wel magnesium, valeriaan, vitamine B12, foliumzuur en vitamine D. Teunisbloemolie wilde ik ook proberen, maar dat mag niet als je zwanger wilt worden. Vind het zelf ook heel spannend omdat ik nu niet bepaald lekker in mijn vel zit.
Vannacht weer een vreselijke nacht gehad, omdat ik niet kon slapen en toen een valeriaanpil nam, maar die kwam weer omhoog toen ik weer ging liggen.🤢Ik snel naar beneden, beschuit eten en toen was hij weg. Alleen kon ik niet meer slapen. Nu ben ik een beetje gaar op kantoor...
Do you want to be right? Or happy?
Libe
Goede 14 dagen gehad, maar sinds gisteren buikpijn gekregen met combi koorts en misselijkheid, ode aan de Mac Donald 😅. Waardoor ik heel licht op me benen werd en andere vage klachten kwam opeens de heftige angst weer terug. Net alsof ik een paniek aanval kreeg, maar dit waren gewoon klachten van het ziek zijn. Ik vind het moeilijk te onderscheiden. Nu lig ik weer wakker met een onrustig gevoel, raar hoor terwijl de koorts weg is..

Wat jammer dat je ook een nare nacht hebt gehad. Weet je hier de oorzaak van? Helpt valeriaan?
Alle reacties Link kopieren
Lang getwijfeld of ik hier ook wat zou plaatsen, maar het lijkt me fijn om af en toe wat mee te lezen en eventueel ook wat mee te praten met jullie, dus bij deze :D Heb niet het hele topic gelezen, dus alvast sorry hiervoor!

Ik ben acht jaar geleden begonnen met therapie, ben inmiddels bijna 25 en zit er nog volop in. Op dit moment ben ik samen met mijn huidige behandelaar bezig om al mijn klachten te onderzoeken en dat ik meerdere angstoornissen heb is duidelijk. Dit proces gaat nog aardig wat tijd in beslag nemen en wat er daarna gaat gebeuren/hoe we dan precies te werk zullen gaan, weet ik nog niet. Erg spannend allemaal en niet altijd even makkelijk, maar het is voor een goed doel!

Ik hoop dat jullie allemaal een fijn weekend hebben gehad :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik reageer ook weer even, omdat het weer wat minder gaat door spanning op werkgebied. Vorige week uit eerste hand gehoord dat de kans groot is dat ik en mijn collega's niet kunnen blijven werken op de plek waar we nu zitten. Dit brengt veel onzekerheid met zich mee, iets wat ik op dit moment niet goed kan hebben. Ik denk niemand eigenlijk. Het vervelende is dat ik juist wel lekker "ging" de afgelopen weken. Ik probeer die lijn vast te houden, maar dat valt niet mee en kost me veel energie. Dus kies ik er nu voor om maar mee te gaan in het gevoel en er niet tegen te vechten. Doen waar ik zin/behoefte aan heb.

Hoe is het verder het iedereen?
Parachutes welkom!

Gizmo74 goed van je te horen. Balen dat je uit je goede 'flow ' wordt gehaald door werk. Kan me voorstellen dat de onzekerheid en het feit dat je geen controle heb over de situatie, je geen goed doen. Maar misschien een goede manier om je oefenen met loslaten😉. Hoe gaat t met de ACT? (dat deed jij toch)?

Hier gaat t best goed. Ik merk dat ik vooral schrijf als t niet zo lekker gaat. Maar het school jaar is afgelopen, zoon is over en dat geeft lucht bij ons gezin.
Ik slaap goed en ook dat helpt.
Het enige waar ik laat van blijf houden zijn negatieve gedachten. Het lijkt wel of mijn hersenen die automatisch produceren. Waar ik altijd positief was, denk ik nu vaak negatief. Vertrouw mensen minder, ben bang dat ze slecht over me denken, gewoon een beetje achterdochtig en doemdenkerig. En ik heb het vaak zelf niet eens door dat ik t doe. Ik vond dat altijd een onprettige eigenschap bij mensen en nu doe ik t zelf :-? .nou ja. .Altijd ruimte voor verbetering toch? !
Fijne week verder!
Alle reacties Link kopieren
Gizmo wat vervelend van je werk! Ik heb ook nog steeds geen zekerheid over mijn contract na mijn vakantie, maar ik ben wel deze week op sollcitatiegesprek geweest ergens anders. Het voelt goed om iets achter de hand te hebben, ook al zie ik wel op tegen iets nieuws. Weer opnieuw ingeleerd worden etc. Ik krijg begin volgende week te horen of ze me willen aannemen. Het is secretarieel werk op kantoor voor 24 uur per week (ik werk nu 32 uur dus wat minder uren is wel fijn.) Ik kreeg helaas wel een beetje de indruk tijdens het gesprek dat de werkdruk best hoog is, dus ik hoop dat het niet te stressig is voor me. 🤔
Do you want to be right? Or happy?
Hoi!
Daar ben ik weer, mijn laatste bericht is al weer een aantal maanden geleden als ik het goed heb in 2018 alweer.

Toch even een update, omdat 'positief' nieuws er ook mag zijn.

Ik heb maanden lang stil gezeten tientallen keren naar de dokter geweest en kwam gewoon niet ver van huis en zowel dan met erg veel angst.

Maar sinds januari heb ik het roer omgegooid ben ik weer begonnen met fitness 2 keer in de week en fysio.
Ook heb ik sinds februari therapie waar ik inmiddels al in de afrondingsfase zit.
In maart heb ik wat problemen gehad in de relatie en toen is de knop echt omgedraaid, geen dokter meer gezien, ik ging haast overal weer heen.

Inmiddels fitness ik al 2 a 3 maand 5 dagen per week en ben ik zelfs weer begonnen met nieuw werk, nu zit ik in een vakantie periode dat ik 5 dagen in de week werk elke avond 2 a 4 uurtjes. Het is een begin iedergeval.

Ik loop nu iedergeval nergens meer voor weg maar ik ben er nog lang niet.
Ik kan nog steeds van lichamelijke klachten schrikken en er van alles over denken (wellis waar geen paniek)
En heb nog veel last van pijntjes en watten in mijn hoofd (het vage ben ik wel op de wereld gevoel) snel moe, soms draaierig en ogen die raar scherpstellen.

Ik vroeg me af in betere tijden blijven bij jullie dan ook alsnog de klachten die de angstoornis/burnout heeft meegebracht aansudderen?

Fijne avond :hyper:
Alle reacties Link kopieren
MLisa124 schreef:
21-07-2019 22:09
Hoi!
Daar ben ik weer, mijn laatste bericht is al weer een aantal maanden geleden als ik het goed heb in 2018 alweer.

Toch even een update, omdat 'positief' nieuws er ook mag zijn.

Ik heb maanden lang stil gezeten tientallen keren naar de dokter geweest en kwam gewoon niet ver van huis en zowel dan met erg veel angst.

Maar sinds januari heb ik het roer omgegooid ben ik weer begonnen met fitness 2 keer in de week en fysio.
Ook heb ik sinds februari therapie waar ik inmiddels al in de afrondingsfase zit.
In maart heb ik wat problemen gehad in de relatie en toen is de knop echt omgedraaid, geen dokter meer gezien, ik ging haast overal weer heen.

Inmiddels fitness ik al 2 a 3 maand 5 dagen per week en ben ik zelfs weer begonnen met nieuw werk, nu zit ik in een vakantie periode dat ik 5 dagen in de week werk elke avond 2 a 4 uurtjes. Het is een begin iedergeval.

Ik loop nu iedergeval nergens meer voor weg maar ik ben er nog lang niet.
Ik kan nog steeds van lichamelijke klachten schrikken en er van alles over denken (wellis waar geen paniek)
En heb nog veel last van pijntjes en watten in mijn hoofd (het vage ben ik wel op de wereld gevoel) snel moe, soms draaierig en ogen die raar scherpstellen.

Ik vroeg me af in betere tijden blijven bij jullie dan ook alsnog de klachten die de angstoornis/burnout heeft meegebracht aansudderen?

Fijne avond :hyper:
zeer goed bezig!!!
Libe Hoe is t met je sollicitatie? Heb je al iets gehoord?

Mlisa124 wat fijn dat je zo goed bezig ben. Kun je zeggen dat t sporten bij jou een begin is geweest om de dingen weer op te pakken?
Wat betreft je vraag of je 'restverschijnselen' houdt, mijn antwoord is ja, ik wel. Ik doe ook de meeste dingen weer (sommige dingen gewoon ook niet omdat ik nog steeds gevoelig ben voor geluid etc. ). Ik werk bv niet meer 24 uur, doseer mijn activiteiten. En ik heb vaak (angst) klachten als ik activiteiten onderneem. Van te voren of erna. Ik laat me er niet altijd door tegen houden. ..Maar soms is t te sterk.

Hoe gaat t met de rest? Al (op) vakantie? Wij gaan donderdag weg.
Kaatje71 sporten heeft mij zeker geholpen dingen weer op te pakken ook omdat ik qua conditie/kracht en mentaal weer vooruitging, en bewegen was ik al die maanden toch wel erg bang voor (want hoge hartslag en duizelig) dus het was wel een bewijs dat mijn lichaam sterker is dan dat ik dacht.

Ik ging pas echt dingen weer oppakken toen ik in een zwart gat werd gegooit tijdens mijn relatie, toen zag ik ook pas in waar ik al die tijd mee bezig was en hoe erg ik de dagen aan het vergooien was, daarom heb ik ook direct gesolliciteerd.


Nu werk ik tijdelijk 6 uur per dag 5 dagen in de week en dan krijg je toch wel even het gevoel "kan ik dit wel aan"
Maar ik weet als ik dit aanga en het aankan krijg ik er wel erg veel zelfvetrouwen voor terug.
Alle reacties Link kopieren
Kaatje 71, ik ben aangenomen! Mag op 12 augustus beginnen. Mijn andere werk is inmiddels gestopt.
Momenteel gaat het op psychisch vlak weer beter ondanks het stoppen met de pil. Ben een paar dagen met mijn man naar de Belgische kust geweest en dat was fijn. Al ben ik wel thuisgekomen met een flinke keelontsteking, dat is minder.
Do you want to be right? Or happy?
Libe wat onwijs goed! Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Is het en vergelijkbare baan of ga je iets heel nieuws doen? Vertel!
En wat onwijs fijn dat je je beter voelt.

Hoe gaat t met de anderen? Op vakantie of juist niet?

Ik ben op vakantie met gezin. We zitten in een prachtige omgeving, het weer is onverwachts goed en onze puber zoon is in een prima humeur en lijkt beter in zijn vel te zitten. Alle ingrediënten voor een top vakantie. Jammer genoeg vind ik t moeilik te genieten. Meer last van een opgejaagd gevoel, nerveus, duizelig en daardoor snel moe. Vandaag zijn man en kids een activiteit aan t doen en ik heb besloten niet mee te gaan. Ik durf t niet aan (het is iets nogal spannends) en ik voel me er shit onder. Vooral omdat ik vroeger dit soort activiteiten heel gaaf vond. Ik weet in mijn hoofd dat t beter is dat ik thuis ben gebleven omdat t iets is waar je niet halverwege mee kan stoppen of waar je kan kijken en bv foto's maken. Maar voor mijn gevoel laat ik ze in de steek en laat ik me wederom leiden door mijn angst.
En dit schrijvende voel ik me ook zo ondankbaar omdat alle omstandigheden meer dan prima zijn en ik toch niet goed in mijn vel zit. Nou ja gelukkig ook veel geniet momenten dus ik doe erg mijn best om me daar op te focussen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kaatje, dankjewel! Ik ga werken als afdelingssecretaresse bij de Gemeente. Dat is wel wat anders dan mijn vorige baan (was meer afministratief). Ik denk wel dat het secretariele werk meer stress met zich mee brengt, maar gelukkig is het maar 28 uur per week, we zullen het zien. Ik heb er nu in elk geval wel zin in.

Leuk dat je op vakantie bent en dat de weersomstandigheden mee zitten. Lekker genieten joh! Kan me heel goed voorstellen dat je het jammer vindt dat je niet met je man en kids mee kan. Is voor mij ook altijd heel lastig. Gelukkig kunnen zij dan samen gaan. Mijn man wil graag naar de Efteling, maar ik durf niet mee omdat ik nergens in wil waar ik de controle niet meer heb. Dus houdt het op voor hem. (Zijn vrienden hebben ook allemaal gezinnen met kinderen en alleen gaan is geen optie voor hem) ik voel me wel een spelbreker daarin. Als ik zelf kinderen zou hebben, zou het denk ik nog lastiger zijn, want zij willen vanalles waaraan ik niet kan mee doen. Ook meegaan op schoolreis als hulpmoeder of chauffeur is voor mij een probleem, want ik durf niet zo ver te rijden. En aan de andere kant zou ik het ook enorm jammer vinden als mijn 'gezin' allemaal dingen gaat doen zonder mij, omdat ik niet mee durf. Daar word je toch ook doodongelukkig van op vakantie! Ik vind het ook niet fijn om alleen te zijn in een vreemde omgeving. Hopelijk kunnen jullie morgen weer gezellig met zijn allen vakantie vieren! Dan ben je vandaag zo vergeten. 😉
Do you want to be right? Or happy?
Hoi libe bedankt voor je lieve woorden. Volgens mij heb je een hele leuke nieuwe baan gevonden!
Wat je zegt over dingen niet mee kunnen doen.. dat vind ik ook altijd rot. Maar als je kinderen heb is er nog voldoende te doen op school die je vast wel kan doen.. luizen pluizen was bv mijn vaste taak en helpen met lezen.

De dag nog heel mooi afgesloten met een spelletje tafeltennis en een avond zwem partij in het meer. Was prachtig! Dus toch nog positief!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven