Angststoornis

19-08-2017 11:44 3089 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een angststoornis. Al jaren met ups en downs, maar nu zit ik in een flinke down. En heb het idee dat het nooit meer goed komt (terwijl ik best weer dat dat onzin is)

4 maanden geleden uitgevallen met veel lichamelijke klachten als vermoeidheid, spierpijn, vermoeide benen en duizeligheid. Bij mijn psych terecht gekomen en begonnen te werken aan de vermoeidheid. Oververmoeidheid staat altijd aan de basis van mijn angsten. Kreeg dus de diagnose overspannen. Bij mijn laatste bezoek aan de psych zijn we tot de conclusie gekomen dat de angststoornis niet zomaar weg gaat als mijn energie opgekrikt is.... tijd voor take 2. Het voelt als een soort vicieuze cirkel waarin ik gevangen zit.

Ben nu met terug van een angstige en vermoeiende vakantie met heel veel heimwee. Ik ben verdrietig, nerveus, gespannen en bang dat het altijd zo blijft. Ik ben getrouwd en moeder van het liefste (en het drukste) meisje van de wereld. Ik wil het zo graag goed doen voor hen, gewoon weer een vrolijke huisgenoot zijn die zich niet alleen maar angstig en nerveus voelt.

Wat zoek ik hier? Lotgenoten... mensen die in hetzelfde schuitje zitten en met een lach en een traan elkaar een steuntje in de rug kunnen geven. En hopelijk dan over een tijdje terug kunnen lezen en zien dat het echt wel beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ah, dat is goed om te horen! Tafeltennis en zwemmen zijn zo relaxed. Dat hebben wij vorige week ook gedaan op vakantie!

Helpen met lezen op de basisschool lijkt mij trouwens ook leuk! Die ga ik onthouden. 🙂 Ik weet nog niet of ik mezelf ga opgeven als Luizenmoeder.🤔 Maar als ik dan vrijstelling krijg als schoolreismoeder, zal ik het overwegen.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen, mag ik ook meeschrijven? Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis en ik ben bang om controle te verliezen.
Ik vind nieuwe situaties ook onwijs spannend en kan mijzelf helemaal druk maken in mijn hoofd.

In het dagelijks leven functioneer ik wel normaal. Heb een goede baan en leuke vriend. Eigenlijk weet niemand dat ik dit heb en ben ik zo goed in mijn masker :(......

Welke medicatie gebruiken jullie hier voor? Ik heb nu citalopram, maar ik hoor veel betere verhalen over setrenaline?
Alle reacties Link kopieren
matz schreef:
09-07-2019 07:22
Cloudwalker; precies zoals je t omschrijft..een mega terugval. Ik weet dat t hormonaal is dat scheelt. Ik heb een angstoornis maar gaat best goed. Maar vooraf aan menstruatie ook veel zenuwen, overal apen & beren en slecht kunnen relativeren :bonk:

Zit er nu ook weer in..altijd toch wel 'fijn' om te lezen dat je niet de enige bent. Er is ook een Fbpagina PMS/PMDD Nederland.

Gebruik je er ook iets voor? Ik gebruik een aantal vitamines en teunisbloemolie waardoor t wel wat verbeterd is...
oh wauw wat een herkenning!!
Alle reacties Link kopieren
Ja heb ik ook met hormonen...
Zit er nu ook middenin, het begint bij mij een week van tevoren. Alles blijft dan ook hangen, ben onrustig, angstig, down, slecht dingen los kunnen laten enz.
Alle reacties Link kopieren
Lotje17 schreef:
01-08-2019 08:33
Lieve mensen, mag ik ook meeschrijven? Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis en ik ben bang om controle te verliezen.
Ik vind nieuwe situaties ook onwijs spannend en kan mijzelf helemaal druk maken in mijn hoofd.

In het dagelijks leven functioneer ik wel normaal. Heb een goede baan en leuke vriend. Eigenlijk weet niemand dat ik dit heb en ben ik zo goed in mijn masker :(......

Welke medicatie gebruiken jullie hier voor? Ik heb nu citalopram, maar ik hoor veel betere verhalen over setrenaline?
Tuurlijk mag je meeschrijven. Welkom!

Ik heb hetzelfde, slik geen medicatie, en ik functioneer gewoon goed op mn werk en in het dagelijks leven. Ook een enorme controlfreak en zie veel beren op de weg, met bijbehorende klachten zoals uit het niets een hoge hartslag. Ik ben nu ook op vakantie en heb de engste doemscenario's..

Groetjes
rammie wijzigde dit bericht op 09-08-2019 22:05
Reden: Spelfoutjes
0.22% gewijzigd
He hoe gaat t met jullie? (Op) Vakantie of lekker thuis? Wij zijn net terug van een weekje weg. Ondanks onrust/ angst etc. Hen ik genoeg kunnen genieten en leuke dingen gedaan om t een succes te vinden. Vooral de tijd met ons gezin was fijn!

Na de vakantie konden we onze kitten ophalen.. een schatje.
En wat gebeurd er 3 dagen later... onze oude vermiste kat (maanden weg) wordt gevonden. Zo onwerkelijk! Dus nu hebben we er 2... het is zo raar. Ik was ervan overtuigd dat hij nooit meer terug zou komen. Hij zat kilometers verderop bij mensen thuis sinds een week of 4. daarvoor weten we niet wat er gebeurd is. Dus we hebben het nogal druk met onze 2 katten (die elkaar nog niet zo aardig vinden)....
Het geeft me stress omdat ik t voor beide katten goed wil doen en beide veel aandacht nodig hebben. ze kunnen nog niet samen.
Dus straks maar even uitwaaien...

Benieuwd hoe t met jullie gaat!
Alle reacties Link kopieren
Haha, wat een wonder dat hij alsnog is teruggevonden Kaatje! En dat jullie net een nieuwe kitten hebben gekocht.... Als je er nu een kwijt raakt, houd je er tenminste altijd nog een over.
Fijn dat je vakantie, ondanks je onrust toch geslaagd is.

Wij zijn afgelopen vrijdag teruggekomen van onze laatste korte vakantie (naar Duitsland). Het was fijn, ondanks dat ik wel wat onrustig heb geslapen. Overdag ging het best goed. We hebben veel bewogen en dat was fijn. Ik heb het idee dat de combinatie magnesium/B12/foliumzuur mij minder angst geeft.
Zaterdagochtend werd ik voor het eerst ongesteld na het stoppen met de pil, en vandaag voel ik me ronduit ziek. Hele dag buikkrampen, misselijk en mijn stemming is slecht, ik kan weinig hebben. Morgen moet ik beginnen bij mijn nieuwe baan en ik zie er zo tegenop. 😟 Hopelijk voel ik me dan weer wat beter want ik wil me niet ziek melden op mijn eerste dag.
Do you want to be right? Or happy?
Hoi libe.. het is zeker een wonder na zolang.. Maar t geeft ook stress. Want we willen de kitten goed verzorgen en aandacht geven , maar ook onze oude kat heeft extra liefde nodig. En dan vinden ze elkaar nog niet aardig. Maar we moeten geduld hebben!

Je schrijft dat je op ziet tegen je nieuwe baan morgen omdat je je niet goed voelt en je je niet ziek wil melden. Die gedachten zijn zo herkenbaar. Maar die gedachten geven je nu enkel meer angst... en ze helpen je niet. Probeer je gedachten als puur gedachten te zien.. je te realiseren dat t je angst is die praat. Dat je echt wel de kracht heb om te gaan werken. Het komt goed (het lijkt wel of ik ook tegen mezelf praat.. volgende week ben ik alleen op werk en moet ik extra werken en daar maak ik me nu ook al druk om ...).
Ik wens je een fijne dag morgen! Laat je weten hoe t ging???
Alle reacties Link kopieren
Kaatje, dankjewel voor je bemoedigende woorden en advies, dat is zeker zo met die gedachten. Het gaat wel iets beter met de buikpijn nu. Ik laat wel weten hoe het gegaan is!
Hopelijk gaan kat en kitten nog aan elkaar wennen, het klinkt als een territorium kwestie.
Do you want to be right? Or happy?
Hoi libe.. in gedachte steun ik je.. je kan t meid! Veel plezier. Laat je weten hoe t was (wanneer je daar zin/ tijd in heb)
Hoi, zou ik hier ook mogen meevolgen? 😊 ik ben Fleur en ik ben vooral op zoek naar lotgenoten, om me niet meer zo alleen te voelen. Ik vind het wel heel moeilijk om “normaal” te functioneren, daarom kon ik het ook moeilijk maskeren voor de mensen het dichtst bij me. Enkel mijn vriend en moeder zijn ervan op de hoogte.
Hoi fleurxoxo natuurlijk ben je welkom om mee te lezen en schrijven. Wat moeilijk lijkt t me dat bijna niemand ervan weet. Bij mij is het vrij bekend bij de meeste mensen...dat is in de loop der jaren zo gegaan. Ik heb gemerkt dat als ik er open over ben, dat mensen vaak begrip hebben en ze zelf ook vaak wel íets hebben. Maar dat is ieders keuze natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Welkom Fleur, fijn dat je mee schrijft hier. Hopelijk vind je hier herkenning en steun.

Dankjewel Kaatje ❤ het is gelukkig goed gegaan. Mijn buikpijn was vandaag stukken minder. Het was wel een pittig dagje, heel veel nieuwe indrukken, moest mezelf de hele tijd voorstellen aan iedereen. Ben nog niet eens aan werken toegekomen. Voelde me met vlagen wel onrustig/nerveus, maar niet zo erg dat ik niet meer kon functioneren gelukkig. Ben nu heel moe en morgen weer vroeg op. Welterusten!
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Welkom voor alle nieuwelingen.

Kaatje wat een bijzondere wending dat je kat terug is. Ik kan mij je stress voorstellen maar je doet wat in je vermogen lig en meer kan je niet doen. Hoop dat je ook veel geniet momenten hebt.

Zo Libe wat goed van jou ondanks buikpijn en van alles in je hoofd halen dat je gegaan bent. Wat een overwinning. Was je contract niet verlengd of kwam deze baan op je pad?

Mijn vakantie is goed gegaan, veel gefietst gewandeld en heerlijk op terras gedineerd. Maar was ook wel blij toen ik weer thuis was, mijn veilige zone. Morgen na 3 weken afspraak met psycholoog en met bedrijfsarts en PZ afgesproken om een keer koffie te doen op de zaak. Er werd duidelijk gezegd dat ik niks moest forceren maar dat is mijn doel om eind Augustus begin September langs te gaan. Super spannend!
Hallo Allemaal,

Wat fijn kaatje dat je ‘oude’ kat terug is gekomen. Heb meerdere malen zulke verhalen gehoord dat ze na maanden en zelfs jaren weer naar het ouderlijke huis gaan. Kunnen ze wat samen spelen? Of moet de oude kat wennen?

Libe
Hoeveel uren heb je? Wat goed van je dat je hebt gesolliciteerd en gefeliciteerd met je nieuwe baan! Inmiddels ben ik ook al ongesteld geworden. Ik ben zo blij dat ik gestopt ben met de pil. Voel me een stuk beter!

Fleur
Natuurlijk mag je mee schrijven! Welkom :-)

Vlinder
Fijn dat het is goed gegaan. Hoe lang ben je al niet aan het werk? Spannend, komt vast goed!

Ik ben ook weer terug van weggeweest. Was op vakantie en te drukke weken gehad. Ik voel me een stuk beter :).
Ben zelfs op stap en na een festival geweest met een vriendin. Ook heb ik zelf gereden na de bestemming vakantie en terug (totaal 420 km). Gedachtes maakte er wel een potje van, maar heb het toch maar gedaan :-)

Heb vandaag geen leuke dag. Voel iets van een kleine terug val, maar volgens mij is het healing proces ook met goede en slechte dagen.

Weltrusten!
Alle reacties Link kopieren
Livictor, wat fijn dat jij je ook beter voelt sinds je met de pil bent gestopt!
Ik had ook een mindere dag vandaag. Merk dat mijn nieuwe baan me toch wel veel stress/paniek oplevert. Met name nieuwe dingen die ik nog niet weet en het plannen van veel dingen door elkaar. Voelde me vandaag warrig en nerveus. Ik zag ook wazig en voelde me enorm huilerig. Vanaf volgende week moet ik het alleen doen want dan is mijn collega die me in leert er niet meer, omdat zij op een andere afdeling moet bijspringen.😟 Heb in mijn wanhoop tegen mijn haar gezegd dat ik bang ben dat ik het niet alleen aan kan. En toen was ik ook nog mijn fietsensleutel kwijt toen ik naar huis ging. Na een half uur zoeken, zat hij in mijn fietstas. Geen idee hoe hij daar komt. Zal blij zijn als het weekend is.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
[quote=Vlin02der post_id=30265471 time=1565693303 user_id=384216

Zo Libe wat goed van jou ondanks buikpijn en van alles in je hoofd halen dat je gegaan bent. Wat een overwinning. Was je contract niet verlengd of kwam deze baan op je pad?
[/quote]

Dankjewel! Ik werkte daar aan een project van 3 maanden en dat liep af. Dus heb ik een andere baan gezocht.
Do you want to be right? Or happy?
Hey ik heb even een vraagje haha :) mijn vriend en ik zijn momenteel 3 jaar samen en omwille van mijn angststoornis ben ik ook onzeker over hoe hij me ziet en of hij wel bij mij wilt blijven of liever een “normale” meid aan de haak slaat... hij is momenteel naar een festival met vrienden, hij is de enige in een relatie. Ik vertrouw hem wel, maar nu met die angststoornis en de problemen die het soms voor onze relatie brengt, heb ik ergens toch schrik dat hij een betere, gemakkelijkere versie vindt, dat ik hem misschien in de armen van een ander drijf door hoe ik ben... hij steunt me heel hard en zegt altijd dat we er samen wel komen. Herkennen jullie dit soort onzekerheden owv angststoornissen ook in jullie relaties?
Alle reacties Link kopieren
Hey Fleur, ik begrijp je onzekerheid heel goed, maar als je vriend echt van je houdt blijft hij bij je. Is er een reden om bang te zijn dat hij bij je weg gaat? Is hij misschien geinteresseerd in andere vrouwen? Ik herken jouw gevoel wel van mijn vorige relatie (mijn ex was niet te vertrouwen en ging vreemd).
In mijn huidige relatie (ben inmiddels getrouwd) had ik daar in het begin nog wel last van, maar inmiddels is die onzekerheid gelukkig weg.


Met mij gaat het momenteel nogal slecht. Mijn nieuwe baan houdt me dag en nacht bezig, ik ben angstig/nerveus, slaap slecht, moet steeds huilen, heb buikklachten en op deze manier functioneer ik totaal niet. Mijn secretaresse baan waar ik voor aangenomen ben, blijkt een soort managementassistentfunctie te zijn, waarbij ik een enorme verantwoordelijkheid heb over 4 managers. Ik moet de complete agenda's beheren (dus eigenlijk alles plannen wat mijn managers doen en regelen waar ze naar toe gaan en wie en wat ze daarvoor nodig hebben.) Ik heb een nieuwe iphone gekregen waarmee ze mij altijd moeten kunnen bereiken, ook als ik thuis ben.
Daarnaast heb ik nog heel veel facilitaire regeldingen voor collega's en administratieve taken, bijwonen van vergaderingen,notuleren en verslagen uitwerken, facturen opmaken, mailbox bijhouden en interne cursussen en overleggen volgen.
De collega die mij moet inleren, heeft er een paar dagen bij gezeten en zit vanaf morgen weer op een andere afdeling, dus dan moet ik het alleen uitzoeken. Mijn nieuwe collega begint pas op 1 september en die moet ik dan ook nog inleren.
Kortom, als ik hiermee doorga zit ik binnen no time in een burn out (zo voelt het nu al).
Ik overweeg om me morgen ziek te melden en een gesprek aan te gaan met iemand die de secretaresses coördineert. Het liefst zou ik nu stoppen in plaats van het nog langer af te wachten. 🤔
Do you want to be right? Or happy?
Hé libe wat een rot situatie voor je. Het lijkt alsof de baan je nogal overweldigd. En dat is ook logisch want t klinkt als een hoop verantwoordelijkheid. Jammer dat je niet ingewerkt wordt. Dat is niet zo goed voor je zelf vertrouwen denk ik.
Ik zou niet meteen stoppen nu. Misschien is t goed om een gesprek aan te gaan en te zeggen dat de baan je nu wat veel lijkt. Dat je nog wat extra hulp nodig heb.
Wellicht voelt t anders als je er iets langer werkt en je je wat meer op je plek voelt.
Heel veel succes met je besluit!

Fleurxoxo onzekerheid in mijn relatie heb ik soms. Niet omdat ik denk dat mijn man vreemd zou gaan maar meer een schuldgevoel dat ik niet altijd de partner kan zijn die ik zelf zou willen zijn. Dat ik m dingen ontzeg (hij houdt bv van uit eten gaan, dat is nu iets waar ik niet bepaald van geniet). Maar samen vinden we wel een oplossing (als we bv gaan uit eten gaan we vroeg oog in een rustig restaurant).

Hier gaat t best oké. Het was zelfs zo dat ik merkte dat ik een beetje met actie in mijn leven wil. Meer dingen ondernemen. Terwijl ik een tijd zo weinig mogelijk wilde doen. Dus we hebben wat dingen op de planning staan om te doen. Nu nog kijken ook ik t ook echt door kan zetten.. want plannen maken ben ik goed in maar als t echt staat te gebeuren slaat de angst vaak toe :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgenochtend niet naar kantoor, want dan val ik meteen in het werk. Heb een afspraak staan met een manager om zijn agenda van deze week door te spreken en daarnaast moet ik nog een aantal dingen regelen en dat gaat nu niet lukken, want ik wil eerst een gesprek. Ik ga aangeven dat deze baan meer van me vraagt dan ik aan kan en dat ik geen oplossing zie. Die is er ook niet, want ik zal al dat werk uiteindelijk toch moeten gaan doen en als ik realistisch naar mezelf kijk en dit vergelijk met eerdere functies, waarbij ik er ook zo doorheen zat, dan gaat het me niet lukken. Ik ga dat mezelf niet nog een keer aan doen. Vind het stom van mezelf dat ik deze baan heb aangenomen, maar dat het zo erg was had ik van tevoren ook niet ingeschat.
Do you want to be right? Or happy?
Libe sterkte morgen. Moedig en eerlijk om dit aan te geven en wie weet met wat voor oplossing ze nog komen...
:hug:
Alle reacties Link kopieren
LiVictor, een festival en 420 km zelf gereden, wat super goed van jou. Had je een afterdip vakantiedag? Ik ben sinds eind Januari thuis.

Fleur, wat vervelend die onzekerheid, ik herken het niet maar zo hebben we allemaal onze verschillende onzekerheden.

Libe, wat goed dat jij je grenzen gaat aangeven, succes.

Vannochtend bij pschygoloog geweest en nog een deskundige. Was confronterend maar ik ga ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Vlinder en Kaatje. Vanochtend met veel pijn en moeite aangegeven dat de baan te zwaar is voor me. (Voelde me een enorme loser.)
Na een stuk of vijf moeilijke telefoongesprekken is het nu allemaal geregeld en er valt een enorme last van me af. Ze vonden het heel jammer natuurlijk, maar bedankten mij wel voor mijn openheid. Morgen mag ik mijn spullen komen inleveren en dan ga ik op zoek naar iets wat wel bij me past. Ik hoop dat ik vannacht weer wat beter slaap en wat tot rust kom.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Libe, je bent geen loser, je hebt juist goed voor jezelf gezorgd door grenzen aan te geven. Topper!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven