Angststoornis

19-08-2017 11:44 3089 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een angststoornis. Al jaren met ups en downs, maar nu zit ik in een flinke down. En heb het idee dat het nooit meer goed komt (terwijl ik best weer dat dat onzin is)

4 maanden geleden uitgevallen met veel lichamelijke klachten als vermoeidheid, spierpijn, vermoeide benen en duizeligheid. Bij mijn psych terecht gekomen en begonnen te werken aan de vermoeidheid. Oververmoeidheid staat altijd aan de basis van mijn angsten. Kreeg dus de diagnose overspannen. Bij mijn laatste bezoek aan de psych zijn we tot de conclusie gekomen dat de angststoornis niet zomaar weg gaat als mijn energie opgekrikt is.... tijd voor take 2. Het voelt als een soort vicieuze cirkel waarin ik gevangen zit.

Ben nu met terug van een angstige en vermoeiende vakantie met heel veel heimwee. Ik ben verdrietig, nerveus, gespannen en bang dat het altijd zo blijft. Ik ben getrouwd en moeder van het liefste (en het drukste) meisje van de wereld. Ik wil het zo graag goed doen voor hen, gewoon weer een vrolijke huisgenoot zijn die zich niet alleen maar angstig en nerveus voelt.

Wat zoek ik hier? Lotgenoten... mensen die in hetzelfde schuitje zitten en met een lach en een traan elkaar een steuntje in de rug kunnen geven. En hopelijk dan over een tijdje terug kunnen lezen en zien dat het echt wel beter wordt.
rammie schreef:
26-06-2019 02:46
Volgens mij ben ik de enige die wakker is..tis heet en ik haal me v alles in mn hoofd. We wonen ivm renovatie thuis voor een paar weken in een andere woning..vandaar..ik hoor ook de raarste geluiden(durf mn angsten/gedachtes) niet eens te typen en gevolg; met hoge hartslag op de bank, terwijl man en kids slapen

Voel me net een zombie, slaap al maanden slecht, hier al helemaal en hitte :( En over paar uurtjes fris&fruitig voor de klas😫
O jakkie joh..heb je nog wat kunnen slapen? Bach Resque remedie helpt mij vaak om de scherpe randjes er wat af te halen...
Kan me voorstellen dat t vreemd is in een andere woning.
Alle reacties Link kopieren
Ging na half 4 slapen en stond half 7 onder de douche, maar voel me nu gelukkig niet moe @Matz.
Ik zal een kijken naar die Bach dingen..hoor t nl.vaker dat t helpt. Thnx

Fijne dag iedereen!

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Matz, ik heb dus ook hele heftige PMS klachten, maar die worden onderdrukt door de anticonceptiepil. Is dat geen idee voor jou? Ik ga volgende week stoppen met de pil ivm kinderwens en ik zie er heel erg tegenop omdat ik bang ben dat die verlammende angst weer terug komt.

Ik herken dat trouwens ook het gevoel even niet te kunnen relativeren (mooi omschreven). Voor mij voelt het als een soort wanhoopgevoel. Heel vervelend. Maar het gaat na een tijdje meestal vanzelf weer weg.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Rammie, hoe ging het op het werk? Werk je met kinderen? Lijkt me best pittig met een angstoornis ivm prikkels. Ben zelf met de PABO (lerarenopleiding) gestopt omdat ik de drukte van de klas niet aan kon.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
26-06-2019 16:11
Rammie, hoe ging het op het werk? Werk je met kinderen? Lijkt me best pittig met een angstoornis ivm prikkels. Ben zelf met de PABO (lerarenopleiding) gestopt omdat ik de drukte van de klas niet aan kon.
Ja,ik werk met kinderen..bovenbouw gr8 en 1dag voortgezet ond. Gaat op zich prima, vind mn werk leuk en juist afleiding. Ben ondanks weinig slaap, de dag goed doorgekomen. Dank je. Wat doe jij dan voor werk als ik vragen mag? Prikkels nl.overal wel..
libe schreef:
26-06-2019 08:59
Matz, ik heb dus ook hele heftige PMS klachten, maar die worden onderdrukt door de anticonceptiepil. Is dat geen idee voor jou? Ik ga volgende week stoppen met de pil ivm kinderwens en ik zie er heel erg tegenop omdat ik bang ben dat die verlammende angst weer terug komt.

Ik herken dat trouwens ook het gevoel even niet te kunnen relativeren (mooi omschreven). Voor mij voelt het als een soort wanhoopgevoel. Heel vervelend. Maar het gaat na een tijdje meestal vanzelf weer weg.
Hoi Libe, ik ben ooit gestopt met de pil ivm heftige migraine in de stopweek. Voorheen eigenlijk nooit echt last van pms tot 2,5 jaar geleden. Ik maakte in die periode iets heftigs mee met mn moeder waardoor mijn angststoornis in alle hevigheid weer terug was. Ik heb nu de pms redelijk onder controle dmv vitamines en progesteroncreme. Alleen die ene week.. :bonk:

Ik heb t overwogen de pil maar moet zeggen durf ook niet zo goed..als t blijft zoals t nu is laat ik t zo. Zolang ik redelijk goed kan relativeren buiten de pms om kan ik t wel 'handelen'. Als is t soms lastig als je er middenin zit. Vast herkenbaar...
Een wanhoopgevoel inderdaad..dat omschrijf je goed!

Kan me voorstellen dat t spannend is om te stoppen. Wat leuk dat je zwanger wilt worden :) ..
Volgens mij is t zo dat de meeste vrouwen met pms zich hormonaal goed voelen tijdens de zwangerschap...ikzelf ook trouwens! Bij de 1e alleen wel erg misselijk maar was voor een goed doel!
O ja dat wou ik hier nog plaatsen. Ik heb laatst de Facebookpagina 'Hoofdregisseur' ontdekt. Gaat over de regie over je eigen hoofd/gedachten zeg maar. Ik heb er zelf veel aan ..af en toe kijk ik even en weet weer hoe gedachten tegen je kunnen werken maar ook andersom natuurlijk. Ze heeft ook een website.. :)
Hi allemaal,

Had vandaag een rustige dag, maar toch moest ik mezelf ‘dwingen’ om wat te doen, daarbij voelde ik bij elke activiteit gehaast en opeens na het boodschappen kreeg ik weer angst door me lichaam met hyperventilatie. Dit is nog niet verminderd. Ik herken dit van maanden geleden. Sinds 17:00 begon het al op te komen, uit het niets. Herkend iemand dit? Voel me vanaf die tijd enorm nerveus en overal alert op. Enige wat in de korte tijd is veranderd dat ik hooikoorts tabletten van de Lidl heb ingenomen en sinds een weekje van de pil af ben. Stress niveau is iets gedaald deze week. Wat een rot gevoel, zeg.

Lekker slapen iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Hier even mentaal 5 trappen naar beneden geworpen door het UWV gisteren, mijn angststoornis is blijkbaar geen reden om niet te kunnen werken. Dat 10 minuten ov al voelt alsof er een halve dag aan energie weg is gezogen is een non issue, waar ik gisteren eerst keihard aan het janken sloeg heb ik snel mijn rug gerecht. We gaan bezwaar aantekenen met behulp van huisarts, psycholoog en juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
LiVictor schreef:
28-06-2019 01:33
Hi allemaal,

Had vandaag een rustige dag, maar toch moest ik mezelf ‘dwingen’ om wat te doen, daarbij voelde ik bij elke activiteit gehaast en opeens na het boodschappen kreeg ik weer angst door me lichaam met hyperventilatie. Dit is nog niet verminderd. Ik herken dit van maanden geleden. Sinds 17:00 begon het al op te komen, uit het niets. Herkend iemand dit? Voel me vanaf die tijd enorm nerveus en overal alert op. Enige wat in de korte tijd is veranderd dat ik hooikoorts tabletten van de Lidl heb ingenomen en sinds een weekje van de pil af ben. Stress niveau is iets gedaald deze week. Wat een rot gevoel, zeg.

Lekker slapen iedereen.
Klinkt herkenbaar, vooral het opbouwende deel. Je bent van de pil af schrijf je, maar de pil doet heel veel met je natuurlijk. Ook als je m weer laat staan.
Alle reacties Link kopieren
Over het deel PMS kan ik ook wel aanhaken. Ik heb ruim een week voor de menstruatie veel last van mezelf. Op zo’n manier dat ik elke maand weer op het punt sta de psycholoog in te schakelen. Alsof ik een enorme terugval heb. (Ik heb meerdere jaren therapie gehad)
Ik ben een compleet ander mens, met paniek en onrust, continu verdrietig, neerslachtig.
yourlocalhero schreef:
28-06-2019 07:33
Hier even mentaal 5 trappen naar beneden geworpen door het UWV gisteren, mijn angststoornis is blijkbaar geen reden om niet te kunnen werken. Dat 10 minuten ov al voelt alsof er een halve dag aan energie weg is gezogen is een non issue, waar ik gisteren eerst keihard aan het janken sloeg heb ik snel mijn rug gerecht. We gaan bezwaar aantekenen met behulp van huisarts, psycholoog en juridisch loket.
Oh wat erg zeg. Goed dat je stappen onderneemt. Sommige bedrijven geven je dan ook niet echt rust om te herstellen he....
anoniem_383717 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 11:04
0.25% gewijzigd
Cloudwalker
Je hebt gelijk inderdaad. Dit zal misschien ook wel door het ontpillen komen. Soms is het moeilijk om te relativeren, vooral in de nacht.
yourlocalhero schreef:
28-06-2019 07:33
Hier even mentaal 5 trappen naar beneden geworpen door het UWV gisteren, mijn angststoornis is blijkbaar geen reden om niet te kunnen werken. Dat 10 minuten ov al voelt alsof er een halve dag aan energie weg is gezogen is een non issue, waar ik gisteren eerst keihard aan het janken sloeg heb ik snel mijn rug gerecht. We gaan bezwaar aantekenen met behulp van huisarts, psycholoog en juridisch loket.
Wat onwijs rot om geen begrip te krijgen. .heb je nog een bedrijfsarts?
Dikke knuffel in elk geval :hug:
anoniem_211628 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 11:26
Reden: Te snel verstuurd
10.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eventjes niet meegeschreven, ik lees weer veel herkenbare emoties.

De afgelopen 2 weken veel prikkels gehad. Mijn emoties verstopt en de vrolijkheid eruitgeperst voor mijn naaste omgeving.

Volgende week begin ik met mijn therapie er zit tussen eerste gesprek en tweede gesprek 4 weken ivm vakantie pschygoloog. Zelf gaan wij een week weg, we gaan dit jaar niet ver weg. Ik zie er zo tegenop, dat ik lichamelijk van alles ga voelen.

Ik weet soms niet hoe ik om moet gaan met mijn emoties. Het is toppen of dalen.



Hoe gaat het vandaag met iedereen?
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allen.
Na een tijd meelezen ook even een bericht.

Hier ook last van paniekaanvallen/ angststoornis .
Ging na medicatie sertraline weer iets beter hoewel dit weekend een terugval.
Hiermee binnenkort weer aan het werk met psych om therapie en of andere medicatie te krijgen.

Valt me op dat er veel mensen last hebben van deze klachten, hoewel je er in dagelijks leven weinig over hoort.
Fijn dat mensen hier elkaar kunnen steunen waar nodig.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Reuvie, sinds wanneer heb je paniek en angstaanvallen? Wat voor therapie krijg je?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Vlin02der, sinds een aantal jaren.
Het ging een tijd heel best, maar vorig jaar op een vakantie in buitenland weer veel klachten, toen langzaam aan weer wat beter en de laatste maanden na overstap sertraline minder.
Vaak terugval na een periode waarin het wat beter gaat, is best frustrerend maar denk dat jullie dat hier wel herkennen.
Soms vraag je jezelf af of het goedkomt maar uit verleden weet ik dat dit zo is, hier probeer ik me aan vast te houden.
Het accepteren is en blijft lastig.

Gun iedereen een relaxt bestaan, was dit maar zo makkelijk.
Welkom Reuvie accepteren is t allermoeilijkste wat er voor mij is. Accepteren dat dingen niet zijn hoe ik zeer graag zou willen.
Vlin02der fijn dat je begint met therapie. Wat ga je doen? Jammer dat er een gat zit van 4 weken. Ik hoop dat je een goede vakantie heb waarin je (al is t niet de hele tijd) kan genieten.

Libe spannend meis om te stoppen met de pil. Natuurlijk geweldig omdat je zwanger probeert te raken. .maar ook spannend.

Hoe gaat t met de rest van jullie?

Hier gaat t oké. Zondag had ik een uitje van sport van onze dochter. Zaterdag begonnen de zenuwen. Twijfelen of ik af zou zeggen, of in elk geval t eten zou afzeggen. Kost zoveel energie dat gepieker. Het ergst vind ik misschien nog wel die angst ervoor. Als ik weg moet is t bijna paniek. Ik merk ook dat ik niet zozeer op zie tegen t uitje, maar meer tegen de angst ervoor.
Toen ik er eenmaal was, heb ik t goed naar mijn zin gehad en denk ik weer. .Waarom dan toch altijd weer die angst vooraf? Nergens voor nodig en bijna een automatische reactie in mijn hoofd en lijf. Nou ja trots dat ik t gedaan heb!
Alle reacties Link kopieren
Reuvie, zo is het er voor even niet en ineens door stress of wat dan ook komt het weer naar boven. Gelukkig wordt er naar je medicatie gekeken en hopelijk geeft het wat licht. Hou vast aan je gedachte dat het weer goedkomt.

Kaatje, met recht mag je trots zijn dat je naar het sportuitje bent gegaan. Heerlijk zo een overwinning, was je moe of in blije stemming?

Ik begin aan een samenwerkings module om snel oplopende emoties te reguleren. Door stress etc krijg ik paniek en angstgedachten en steeds meer controle behoefte. Voor vanavond Zonnatura Goede nachtrust thee gehaald. Hopelijk dat ik dan wat uurtjes achter elkaar kan slapen.
Alle reacties Link kopieren
Vlin02der , spannend om aan therapie te beginnen, hopelijk heb je er veel baat bij.
Ga je met vakantie naar buitenland of Nederland?
Wij blijven gezien de angsten voorlopig even in Nederland als we weggaan, en af en toe eens dagje Duitsland.


Kaatje wat goed dat je er toch heen bent geweest, vaak is het vooraf een gepieker en gestresst voor iets wat eigenlijk heel leuk is achteraf maar wel energie vreet.

Hoe zijn de nachten bij jullie ?
Hier wisselt het, over het algemeen wel redelijk slapen, maar vroeg weer wakker. Dan smiddags soms maar een uurtje slapen/rusten.
Alle reacties Link kopieren
Met mij gaat het op het moment best goed, ben wel weer super moe en hoofdpijn, maar dat komt vast omdat het vrijdag is. Ben afgelopen maandag met de pil gestopt, dus ben benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan. Vind het echt super spannend om zwanger te worden! Ben ook bang voor misselijkheid/overgeven. Gelukkig voelen de meeste vrouwen zich hormonaal wel oke tijdens de zwangerschap.
Ik heb nog steeds niet te horen gekregen of mijn contract wordt verlengd na 1 augustus, maar ik verwacht dat ik binnen 2 weken iets hoor.
Bedankt voor de tip over hoofdregisseur Matz, zal eens kijken. Ik merk dat het soms helpt om na te denken over praktische zaken (zoals kleine onbelangrijke dingen plannen) als ik weer in piekergedachten beland. Dan leid je jezelf wat af om uit die negatieve spiraal te komen.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Libe, als het wel of niet contractverlenging onrust geeft dan zou je eventueel maandag een gesprek aan kunnen vragen waar je aan toe bent. Ik ben in de ziektewet en hoorde via via paar weken terug ook iets over mijn werk wat voor mij niet gunstig was als ik weer zou werken. Na een paar dagen flinke onrust toch maar PZ gebeld en zij heeft mij gerust kunnen stellen. Soms vallen zakelijke gesprekken reuze mee.

Reuvie we rijden 4 uur voor we op vakantie bestemming zijn. De jaren ervoor reden we bijna 1200km in 2 dagen. Je zou denken die 4 uur is nu te doen maar ik zie er tegen op. Ik zeg nu ook iedere keer tegen mezelf, dat ik zin heb in de vakantie en dat ik ervan ga genieten, een soort van mantra. Geeft het jou rust dat je niet zo ver gaat of geeft de gedachte van huis weg zijn al onrust?

Voor iedereen een fijn weekend
Alle reacties Link kopieren
Libe, als het wel of niet contractverlenging onrust geeft dan zou je eventueel maandag een gesprek aan kunnen vragen waar je aan toe bent. Ik ben in de ziektewet en hoorde via via paar weken terug ook iets over mijn werk wat voor mij niet gunstig was als ik weer zou werken. Na een paar dagen flinke onrust toch maar PZ gebeld en zij heeft mij gerust kunnen stellen. Soms vallen zakelijke gesprekken reuze mee.

Reuvie we rijden 4 uur voor we op vakantie bestemming zijn. De jaren ervoor reden we bijna 1200km in 2 dagen. Je zou denken die 4 uur is nu te doen maar ik zie er tegen op. Ik zeg nu ook iedere keer tegen mezelf, dat ik zin heb in de vakantie en dat ik ervan ga genieten, een soort van mantra. Geeft het jou rust dat je niet zo ver gaat of geeft de gedachte van huis weg zijn al onrust?

Voor iedereen een fijn weekend
Vlin02der; wij gaan ook iets van 4 uur rijden weg..hoeft van mij ook niet al te ver. We nemen de hond mee en daarom gaan we ook niet ver.
Ik zag steeds zin in de vakantie..sinds vandaag voel ik me ineens een stuk minder dan de rest vd week..hormonaal of t komt dat ik best wel druk had op t werk en dan heb ik gewoon weinig tijd om te piekeren. Dan komt t in t weekend ineens en kan ik weer opzien tegen de vakantie..pffff..

De kunst zit m toch te accepteren dat ik even angstig voel...anders word ik daar ook weer angstig van :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven