Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Ik ga juist wel liever winkelen dan online shoppen.
Ik heb best lastige kledingmaten en vroeger bestelde mijn moeder regelmatig online, maar vaak paste ik het niet, moest het weer terug etc. Zoveel gedoe.
pplakke schreef:
12-10-2019 18:32

Wel Vreemd Hondemens dat je boeken krijgt van online shop. Meestal gebruiken die mails en dan moeten ze toestemming vragen om te mogen mailen. Ik heb vroeger wel wat planten online bestelt en nooit geen last gehad van boeken nadien.
Dat is hier niet zo vreemd. Ik krijg ook regelmatig boekjes van Bonprix en andere postorders waar ik wel 'ns wat heb besteld. Behalve Zalando, daar heb ik volgens mij nog nooit een boekje van gezien.
redbulletje schreef:
12-10-2019 19:10
Dat is hier niet zo vreemd. Ik krijg ook regelmatig boekjes van Bonprix en andere postorders waar ik wel 'ns wat heb besteld. Behalve Zalando, daar heb ik volgens mij nog nooit een boekje van gezien.
Zou dat niet kunnen zijn omdat Bonprix van oorsprong catalogus bedrijf was voor er internet was. En Zalando ontstaan is als internet bedrijf, en dus nooit boek heeft uitgebracht. Mijn moeder had vroeger Trois Suisses boek en moest ze bellen om dingen te bestellen. Maar dat was echt bijna een telefoonboek zo dik, ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat ze zo een boek nu nog rond brengen. Trois Suisses België is zelfs failliet omdat ze veel te laat naar internet zijn uitgeweken. Ze bleven boeken sturen terwijl iedereen al jaren op internet rondkeek.
https://www.demorgen.be/nieuws/3-suisse ... ~b0619696/
pplakke schreef:
12-10-2019 19:25
Zou dat niet kunnen zijn omdat Bonprix van oorsprong catalogus bedrijf was voor er internet was. En Zalando ontstaan is als internet bedrijf, en dus nooit boek heeft uitgebracht. Mijn moeder had vroeger Trois Suisses boek en moest ze bellen om dingen te bestellen. Maar dat was echt bijna een telefoonboek zo dik, ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat ze zo een boek nu nog rond brengen. Trois Suisses België is zelfs failliet omdat ze veel te laat naar internet zijn uitgeweken. Ze bleven boeken sturen terwijl iedereen al jaren op internet rondkeek.
https://www.demorgen.be/nieuws/3-suisse ... ~b0619696/
Zou best kunnen hoor. Zelf ken ik bonprix pas sinds ik via internet bestel, maar kan goed zijn dat ze al langer bestonden. Vroeger voor internet bestelden we wel uit Wehkamp en Otto. Daar kwamen altijd boeken van. Van Bonprix komt gewoon een dun boekje, zodat je lekker gemaakt wordt om online te gaan kijken.
redbulletje schreef:
12-10-2019 16:05
Ik pas 100 keer liever op m'n gemakje thuis dan in een winkel. Heb er sowieso een hekel aan om me de hele tijd aan en uit te kleden, waar je niet aan ontkomt als je naar fysieke winkels gaat. En dan dat gebemoei door het winkelpersoneel. Nee dank je. Ik laat een hele lading komen en wat tegenvalt of niet past gaat gewoon retour.

Ik heb ook een enorme hekel aan bemoeiziek winkelpersoneel.
Wat ik echt een ramp vind, is als er geen spiegel in een pashokje hangt.
Dan moet je dus het hokje uit om te kijken hoe het staat, en meestal komt er dan zo’n verkoopster op je afvliegen om advies te geven.
Vreselijk.

Laatst had ik trouwens ook echt iets heel raars.
Ik was met mijn moede in een kledingzaak en zag een leuke broek hangen.
Ik zei dus: ‘Oh kijk dan, deze is leuk.’
Komt er een verkoopster op me af, die zegt: ‘Oh, maar dit model moet jij echt niet nemen hoor.’
Het was een vrij wijd model, en ik ben nogal smal.

Ik vond het belachelijk.
Dat maak ik zelf wel uit.
Ik vraag me af of ze zoiets ook had gezegd tegen een te zwaar persoon (maar dan bij een ander model broek).

Kleding bestellen doe ik zelden.
Wachten op een pakje geeft mij heel veel stress.
Ik bestel alleen als het bezorgd kan worden op een afhaalpunt, zodat ik zelf kan bepalen hoe laat ik het ophaal.
Jammer genoeg is die optie er vaak niet.

Op zich wel beter voor m’n portemonnee :)
Jeetje wat een rare opmerking Lotte.

Dat heb ik ook met personeel hoor, als ik een winkel binnenstap en er stapt gelijk een verkoopster op me af, daar houd ik echt niet van.
Meestal laten ze me wel met rust als ik zeg dat ik op mijn gemak rond wil kijken, maar ik heb het 1 keer gehad dat een verkoopster heel dicht bij me in de buurt bleef, toen ik rondkeek. Ik ben hem toen alsnog gepeerd.
Ik shop mijn kleding meestal bij de kringloop. Goedkoop, duurzaam en inderdaad geen gehijg in je nek van winkelmedewerkers.
Lotte35 schreef:
12-10-2019 21:18

Kleding bestellen doe ik zelden.
Wachten op een pakje geeft mij heel veel stress.
Ik bestel alleen als het bezorgd kan worden op een afhaalpunt, zodat ik zelf kan bepalen hoe laat ik het ophaal.
Jammer genoeg is die optie er vaak niet.

Op zich wel beter voor m’n portemonnee :)
Herkenbaar. Ben dan urenlang zenuwachtig aan het wachten voor het raam en durf ook niets anders te gaan doen in dat tijdsvak omdat de bezorgers hier altijd verschrikkelijke haast hebben (wat ik wel begrijp) en ik vijf trappen af moet eer ik beneden bij de centrale deur van de flat ben (de meeste bezorgers komen niet naar boven).

Maar in winkels is het aanbod vaak ontzettend beperkt en inderdaad opdringerig personeel in je nek.

Echt een verademing als iets een keer wel naar een pakketpunt kan. Zou meer bestellen als dat wat vaker kon.
Wojak schreef:
12-10-2019 22:54
Herkenbaar. Ben dan urenlang zenuwachtig aan het wachten voor het raam en durf ook niets anders te gaan doen in dat tijdsvak omdat de bezorgers hier altijd verschrikkelijke haast hebben (wat ik wel begrijp) en ik vijf trappen af moet eer ik beneden bij de centrale deur van de flat ben (de meeste bezorgers komen niet naar boven).

Maar in winkels is het aanbod vaak ontzettend beperkt en inderdaad opdringerig personeel in je nek.

Echt een verademing als iets een keer wel naar een pakketpunt kan. Zou meer bestellen als dat wat vaker kon.

Oh, zó herkenbaar dit.
Ik vind het ook heel vervelend als een pakje bij buren wordt bezorgd, en ik het daar moet gaan halen.
Lotte35 schreef:
12-10-2019 23:24
Oh, zó herkenbaar dit.
Ik vind het ook heel vervelend als een pakje bij buren wordt bezorgd, en ik het daar moet gaan halen.
Daar heb ik echt geen problemen mee. Wel met dat je zolang moet wachten, maar ik laat het gewoon bezorgen op een afhaalpunt als ik iets online bestel.
Bij mij wordt het gewoon voor de voordeur gelegd als ik niet thuis ben of niet op tijd de deur open doe. Bovendien komt hij rond een vast tijdstip in deze buurt.
SadSloth schreef:
13-10-2019 08:30
maar ik laat het gewoon bezorgen op een afhaalpunt als ik iets online bestel.

Helaas kan dat dus lang niet altijd.
Bij Bol.com verschilt het zelfs per artikel.
Mijn 'vakantie' zit er bijna op. Ik ben in NL geweest en hoewel het heus wel leuk was, was het vooral vermoeiend. Deze keer wat mensen gevraagd of ze naar de stad wilden komen waar ik verbleef, wonder boven wonder zijn mijn vrienden best wel bereid om voor me te reizen! Vaak bij mn moeder in het verpleeghuis langs geweest, een verplicht nummertje voor mij en ik raak er altijd helemaal geïrriteerd en gespannen daar. Het reizen en managen van bagage is ook altijd wel een gedoe. Verder heb ik flink geshopt aangezien alles in NL aanzienlijk goedkoper is. Heb minstens een 2 jaarvoorraad deodorant en tandpasta, nieuw beddengoed, ondergoed, sportkleding. Dit weekend was er dan nog van alles te beleven in de stad.

Vandaag mogelijkheid tot 3 afspraken om iets leuks te doen maar ben totaal tot niks in staat, 2 afspraken bestaan uit eten op het strand. Ik vind daar niks aan, sleep je je hebben en houwen naar het strand, kan je niet fatsoenlijk naar de wc en een hoop gedoe als je eenmaal weer thuis bent. Dat heb ik gister allemaal al weer gehad in drukte met luide muziek.. plus de jetlag. Ben kapot.

Ik kan nog steeds zo slecht grensen aangeven, dat ik niet altijd tot laat op stap kan, dat ik niet van te voren iets kan afspreken, dat ik toch te meegaand ben. Wel lief dat mensen me graag mee hebben maar als ik 'nee' zeg of er genoeg van heb duurt het soms alsnog even voordat ik weg kan.
Ik bestel nooit kleding online. Simpelweg omdat ik zo erg wissel van kledingmaat of dat dingen vervelend zitten. 80% van de items die ik pas zitten niet goed.. wat een risico neem je dan.

Verkoopsters heb ik niet zo'n last van, die zet ik aan het werk zodat ik het juiste meeneem en niet zelf hoef te zoeken. Ik geef aan wat ik wil en niet wil, en zij voeren het aan naar mijn pashokje.. zo ben je het snelst klaar met je missie. Bijvoorbeeld met spijkerbroeken en lingerie werkt dat perfect.
biobitch1984 schreef:
13-10-2019 22:28
...

Vandaag mogelijkheid tot 3 afspraken om iets leuks te doen maar ben totaal tot niks in staat, 2 afspraken bestaan uit eten op het strand. Ik vind daar niks aan, sleep je je hebben en houwen naar het strand, kan je niet fatsoenlijk naar de wc en een hoop gedoe als je eenmaal weer thuis bent. Dat heb ik gister allemaal al weer gehad in drukte met luide muziek.. plus de jetlag. Ben kapot.
...
Ik eet graag aan het strand.
Het geruis van de zee, mooi uitzicht, andere lucht; best fijn vanop een goed afgeschermd terrasje.

Op het strand? Fijn als je van zand en wind houdt.
biobitch1984 schreef:
13-10-2019 22:31
Ik bestel nooit kleding online. Simpelweg omdat ik zo erg wissel van kledingmaat of dat dingen vervelend zitten. 80% van de items die ik pas zitten niet goed.. wat een risico neem je dan.
Ik ben ook een jojo en vandaar juist wél online zodat ik de artikelen in meerdere maten met elkaar kan vergelijken.
redbulletje schreef:
14-10-2019 08:03
Ik ben ook een jojo en vandaar juist wél online zodat ik de artikelen in meerdere maten met elkaar kan vergelijken.
Dat kan toch ook in de winkel?
SadSloth schreef:
14-10-2019 20:58
Dat kan toch ook in de winkel?
Dat zou kunnen, maar waarom zou je die moeite doen als je het ook thuis kunt laten bezorgen? (en dan ook nog de extra kosten van benzine en parkeergeld)
Bovendien is niet alles wat je online vindt in fysieke winkels te vinden.
Het enige soort shoppen dat ik leuk vindt is zoals bij Intratuin, lekker snuisterijen voor inrichting en tuin zoeken.
Moeten passen en dus overal je kleren uit en weer aan vind ik echt niet leuk.
redbulletje schreef:
14-10-2019 21:55
Dat zou kunnen, maar waarom zou je die moeite doen als je het ook thuis kunt laten bezorgen? (en dan ook nog de extra kosten van benzine en parkeergeld)
Bovendien is niet alles wat je online vindt in fysieke winkels te vinden.
Het enige soort shoppen dat ik leuk vindt is zoals bij Intratuin, lekker snuisterijen voor inrichting en tuin zoeken.
Moeten passen en dus overal je kleren uit en weer aan vind ik echt niet leuk.
Benizine- en parkeergeldkosten heb ik niet, dus dat scheelt ook. Verder hou ik niet van te veel keuzes, omdat ik dan het overzicht kwijtraak en moeilijk keuzes maak.
Kleding bestel ik nooit bij webshops. En dat durf ik ook niet.

Bij andere dingen hangt het af wat het precies is. Dan ga ik de stad in en koop ik het daar, of ik bestel het bij een webshop.

Het probleem is soms de bezorging. Ik ben overdag niet thuis en het wordt niet altijd in het weekend bezorgd. Dan moet ik een afhaaladres regelen waar ik op vertoon van ID en briefje (die ik krijg omdat het pakket niet bezorgd kan worden) het pakket alsnog krijg. Dat is soms een gedoe.

Als ik thuis ban kan de koerier bij mij gewoon aanbellen en dan kan ik voor ontvangst tekenen.
World of Warcraft: Legion
Kleding bestel ik graag online. Voordeel is dat mijn ouders bedrijf aan huis hebben, ik kan altijd hun adres opgeven.
Ik ben juist afgeknapt op een kledingwinkel waar het heel druk was. Een half uur in de rij voor de paskamer! Dat trek ik niet hoor.
Terugbezorgen van kleding die niet past vind ik vervelend, maar minder erg dan een slopende middag in de stad.

Ik heb wel een aversie tegen sommige online winkels. Ik heb nog nooit bij Zalando geshopt, puur omdat ik een paar jaar geleden getikt werd van al die reclames van hen en daar kwam bovenop dat ik het concept onaardig vond. Hypocriet eigenlijk, want vrijwel alle winkels willen vooral geld verdienen, Zalando is niet anders.

Ik shopte altijd graag bij bol.com, ook al zijn ze vaak een euro duurder dan elders bij sommige producten, maar je wist wat je aan ze had. Inmiddels baal ik goed van ze, ze werken met veel andere verkopers, één bestelling kwam in drie porties binnen (want drie verschillende leveranciers), en van eentje krijg ik om de haverklap reclame binnen. Dank je, bol. Daar shop ik liever niet meer.

Oh, en brievenbuspakketjes, die zijn top natuurlijk, hoef je ook niet voor thuis te blijven. Ik heb nogal een chocoladetik en heel soms mag ik van mezelf op zoek naar bijzondere chocolade. Online prima te bestellen, rustig wikken en wegen wat je wilt en dan hop, naar de brievenbus. Ben benieuwd, gisteren ruby chocolade besteld en een grote plak met noten erop, hmmm. Wordt vandaag bezorgd, dus ligt op de mat als ik vanmiddag uit mijn werk kom.
Pplakke, dat met je knie is niet normaal hoor! Ik weet niet hoe de zorgverzekering in België geregeld is, maar zou je daar niet nog eens naar laten kijken?
Heb je een idee wat voor werk je zou kunnen en willen doen? Zo te lezen iets beschermds, zonder veel contact met mensen. En liefst zittend dan, met je knie zo. In Nederland zijn er verschillende instanties die je daar bij zouden kunnen helpen, ik klop voor allerhande hulp ook bij onze gemeente aan. Misschien de stoute schoenen aantrekken en eens informeren? Kan ook per e-mail hè, je zegt dat je met een computer wel iets kan. Nou, misschien ergens moderator zijn of zo?

Kwebbeltje, hoe gaat het nu met jou?

Biebeltje, jouw tekst (over die computers, en het niet uit kunnen leggen) is de spijker op z’n kop, zo voelt dat ja.

SadSloth, ja, die keuzevrijheid is ook killing, haha. Ik moet echt in de juiste flow zitten wil een dagje shoppen zin hebben.
Voor nu gaat het aardig, ik ben redelijk nuttig en productief op mijn werk. Ik móét een gesprek met mijn directeur maar die is erg druk en wijst elke uitnodiging momenteel af (outlook). Mijn energie was vorige week onder het vriespunt. Inmiddels ben ik deze week gevraagd voor een nevenfunctie buiten mijn werk, heel interessant, met raakpunten met het bedrijf waarvoor ik werk. Ik ben tegen mijn wil in een project van mijn ouders gesleept (eens kijken hoe ik daar op de zijlijn kan blijven, ik wil dit niet), én ik ben gebeld door de opleiding die ik pas maar weer eens gedownload had en die ik al jaren graag wil doen, waardoor ik daar weer extra enthousiast van werd. Bovendien met de definitieve toezegging dat ik twee vrijstellingen krijg waardoor de opleiding (2 jaar) voor mij half zo zwaar is als gebruikelijk.

Kortom: weinig energie gehad en nu voor de keuze om ja te zeggen tegen óf de nevenfunctie óf de opleiding, en beiden moet ik bespreken met mijn directeur, en dan nog verdedigen dat ik dat heus wel aan kan. Dat zal er bij hém moeilijk in gaan, maar ík kan moeilijk altijd tegen alles nee blijven zeggen, dan doe ik m'n hele leven niks meer en blijf ik voor eeuwig in bed liggen. Dus... een flink noot om te kraken, ik ben benieuwd waar ik uit kom (ik heb al zoveel zelfvertrouwen -not- dus zelf een keuze maken is al lastig, laat staan als er tegenwerpingen komen. Maar goed, we zien wel).
femke09 schreef:
18-10-2019 09:30
Pplakke, dat met je knie is niet normaal hoor! Ik weet niet hoe de zorgverzekering in België geregeld is, maar zou je daar niet nog eens naar laten kijken?
Heb je een idee wat voor werk je zou kunnen en willen doen? Zo te lezen iets beschermds, zonder veel contact met mensen. En liefst zittend dan, met je knie zo. In Nederland zijn er verschillende instanties die je daar bij zouden kunnen helpen, ik klop voor allerhande hulp ook bij onze gemeente aan. Misschien de stoute schoenen aantrekken en eens informeren? Kan ook per e-mail hè, je zegt dat je met een computer wel iets kan. Nou, misschien ergens moderator zijn of zo?

Kwebbeltje, hoe gaat het nu met jou?

Biebeltje, jouw tekst (over die computers, en het niet uit kunnen leggen) is de spijker op z’n kop, zo voelt dat ja.

SadSloth, ja, die keuzevrijheid is ook killing, haha. Ik moet echt in de juiste flow zitten wil een dagje shoppen zin hebben.
Ik ben in 2013 bij 2 verschillenden chirurgen geweest de eerste was aantal weken na die mri, voor die mri zat ik al hele tijd in de stoel. En de tweede was maanden later omdat het maar bleef duren. En de eerste sprak dat ik de meest perfecte knie had die hij ooit gezien had. Ergens kan dit kloppen ik heb nooit wild gedaan zo als van hoge dingen springen en ook geen sport vroeger in mijn jeugd. En moest ik naar de kinesist, bij de 2de moest ik ook naar de kinesist. Ik heb ook een afbeelding uit de mri scan die ik maanden nadien eens zelf bekeken heb. En mij leek een bepaald beeld op te vallen. Maar ik denk niet dat ik die foto mag plaatsen hier.

Uiteindelijk maakt het niet uit, er is een blind meisje online op forum awel. Zij heeft kruisbanden gescheurd op de trampoline. En heeft een operatie gehad en naar ik hoor heeft zij nog meer last dan mij. Ik heb mij er bij neergelegd het is al jaren zo. Als ik in uitgeklapte relax zit en ik beweeg mijn bovenlijf apart. Dan voel ik op bepaald moment iets in die knie verspringen. Dus er is wel degelijk iets mis. Maar het doet geen pijn meer zolang ik geen zware lasten ga versleuren en op mijn voet let. En sporten heb ik nooit gedaan dus mis ik ook niet. En bovendien heb ik ook nog eens enorme schrik van operaties. Dat is echt iets in mijn straatje dit met mijn knie. Mocht ik aangereden worden of iets voorhebben, ik zou nog in staat zijn me te verschuilen tot ik dood lig of genees als niemand me dwingt . Zo bang ben ik nu eenmaal van operaties. Maar zo is het dus niet gegaan die dokters zeiden allebei dat er niets is. En dan ga ik hen ook niet gaan tegenspreken natuurlijk.

Ik doe al veel op het anonieme forum awel dat is voor jongeren met vragen in Vlaanderen. Als daar vragen zijn probeer ik alles van iedereen te beantwoorden voor zo ver ik het weet. Maar betaald werk is er niet voor mij anders had ik niet 5 jaar als vrijwilliger bezig geweest. En instanties dat is niet hetzelfde als in Nederland hier. Ik heb juist een aantal keren voor diagnose geweest op 15, en dan zeiden mijn ouders je hebt autisme. En verder heb ik nooit met instanties te maken gehad.

Er is zelfs dit verhaal van autist, ook uit ov2 vermoed ik zijn iq 62 (mijn iq is 67) die ook thuis zat bij ouders vermoed ik. En die heeft jonge meisjes van ales wijsgemaakt op manege en zo verkracht meermaals. En zit nu opgesloten maar die zat dus ook thuis, en had dus heel veel tijd om allerlei eigenaardigheden uit te steken. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190830_04583418

En volgens mij zit iedereen van ov2 thuis met lage uitkering bij ouders. Valt dus helemaal niet te vergelijken met Nederland. Ik ben ook niet normaal, vanmorgen in de supermarkt. Wilde ik zo een voor te bakken broodje nemen. Maar er stond van ales en iemand was aan het aanvullen. En ik wachte op haar en toen zei ze kom maar. En dan kijk ik naar de grond en nam snel iets en zei niets. Ik voel ook niets terwijl ik zou moeten bedanken. Ik ben niet normaal de stilte is ingebakken en ze kunnen tegen mij spreken en ik ben afgesloten en mijn hersenen starten niet om iets te zeggen. Maar de focus ligt op wat ik aan het doen ben en spreken lijkt wel uitgeschakeld, alsof ik daar geen energie meer aan verspil. En meestal beweeg ik ook niet graag als mensen mij zien, vandaar dat ze in school ook dachten dat ik niet veel initiatief neem waarschijnlijk.
Hè gatver, laat ik me toch weer afleiden op een lastige manier. Zieke collega, waarvan ik als één van de weinige weet wat ze heeft en aangezien ik zelf al zo'n weet ik wat ben, kan ik me in veel van haar goed inleven. Mijn collega's niet, een en al onbegrip. Nu heeft ze een heel stuk op social media gepost dat over haar ziektebeeld gaat. Gevolg: verontwaardigde collega's die dit graag eerder hadden willen horen, want nú hebben ze natuurlijk begrip. Terwijl ik zó goed begrijp dat je dit niet kunt vertellen. Dat je dit niet uit kunt leggen. Dat ook dit enorm moeilijk is (jaha, maar wél op social media! aldus de collega's. Weten jullie veel?! Misschien is het wel onderdeel van de therapie!)

Ik heb het stuk ook gelezen, en word er vervolgens zelf wat down van, ik wéét hoe moeilijk het is, en dat je dit niet bij je collega's kwijt kan, omdat je het bij jezelf al nauwelijks kwijt kunt.

Gevalletje opeenstapeling, want er stond er vanochtend al één met een zeurstemmetje (wist niet dat ze die had) voor m'n bureau omdat een andere collega (die nét op vakantie is) zijn werk niet heeft gedaan. Ja, en wat verwacht je dan van mij? Dat ik mee gaat zitten balen?
Collega twee verdiend een uitzonderingspositie, die voelt zich te goed voor de afwas. Let wel: het kortst in dienst, de jongste, het is haar táák (zie contract). Maar nu stond een hogergeplaatste collega af te wassen. Kun je best even afdrogen zou je denken. Nee hoor, lekker kletsen en lachen. Ik heb uiteindelijk zelf maar de handdoek gepakt toen mijn boterham op was (die kletsende collega was allang klaar met eten), niet dat je er ook maar iets van hoort. Ze werkt voor mij hè. Maar ja, als ik dat zeg, is Leiden in last, want wat ze 'kan hebben' is momenteel niet veel.

Punthoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven