De weg vinden in hulpverlenersland
zaterdag 13 augustus 2011 om 02:40
Is er nog iemand wakker die het bos ziet door de bomen van de hulpverlening? Vroegâh konden mensen bij de huisarts een verwijsbriefje krijgen voor het Riagg als ze erdoorheen zaten en dan vertelden ze daar hun verhaal en kregen een hulpverlener toegewezen die iets wist van dat type problematiek. Hoe werkt dat tegenwoordig? De Riaggs bestaan geloof ik niet meer en er is een heel oerwoud aan vrijgevestigde hulpverleners. Wie kan mensen verwijzen naar de aangewezen persoon of instantie?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
zaterdag 13 augustus 2011 om 02:47
Sinds de Riagg's van naam zijn veranderd, half ggz gefuseerd is en de andere helft opgesplitst, moet men inderdaad van goede huize komen om door de bomen het bos nog te zien
Beste route is waarschijnlijk toch via de huisarts; die dient de sociale kaart wel te kennen. Waar ben je precies naar op zoek?
Beste route is waarschijnlijk toch via de huisarts; die dient de sociale kaart wel te kennen. Waar ben je precies naar op zoek?
zaterdag 13 augustus 2011 om 02:54
Gelukkig, er is nog iemand op!
Er spelen wat dingen in mijn leven waar ik nogal over loop te tobben. Het lukt niet helemaal om ze een plekje te geven, ik blijf piekeren. Maar ik ben niet zwaar overspannen of zo. Maar ik zou het soms wel prettig vinden om wat (emotionele) ondersteuning te krijgen, het voelt soms of ik overal alleen voor sta. Maar ik weet dus niet goed waar ik dan zou kunnen aankloppen.
Er spelen wat dingen in mijn leven waar ik nogal over loop te tobben. Het lukt niet helemaal om ze een plekje te geven, ik blijf piekeren. Maar ik ben niet zwaar overspannen of zo. Maar ik zou het soms wel prettig vinden om wat (emotionele) ondersteuning te krijgen, het voelt soms of ik overal alleen voor sta. Maar ik weet dus niet goed waar ik dan zou kunnen aankloppen.
dana wijzigde dit bericht op 13-08-2011 13:08
Reden: Tekst aangepast ivm herkenbaarheid
Reden: Tekst aangepast ivm herkenbaarheid
% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
zaterdag 13 augustus 2011 om 03:14
Bedankt Pavirusco en Meds. Huisarts is dus de aangewezen weg. Ik vind de drempel wel hoog om daar een afspraak mee te maken terwijl ik niet ziek ben (heb de beste vrouw al in geen tien jaar meer gezien). Maar het klinkt inderdaad aannemelijk dat die wel wat overzicht heeft. Meer dan ik in elk geval, ik google me al maanden suf maar zie onderhand echt het verschil tussen lichtzinnige tantratoestanden en loodzware psychotherapie bij wijze van spreken niet meer...
zaterdag 13 augustus 2011 om 11:14
zaterdag 13 augustus 2011 om 11:58
Dana, je kan googlen op psycholoog of psychologenpraktijk en dan jouw woonplaats of naastgelegen plaats. Dan komt er vast wel iets naar boven, en daar kan je je aanmelden door er rechtstreeks heen te bellen. Je kan dan later wel een verwijsbriefje van de huisarts vragen.
Als je naar een 1e lijns psycholoog gaat, is de wachttijd vaak vele malen korter dan bij 2e lijns (dus zoals bij een instelling als GGZ / Lentis)
De meeste zorgverzekeraars vergoeden 7 of 8 gesprekken op jaarbasis. Let wel op op je eigen risico en in sommige gevallen wordt er een eigen bijdrage verrekend van meestal rond de 10 euro per gesprek.
En verder... sterkte met alles
Als je naar een 1e lijns psycholoog gaat, is de wachttijd vaak vele malen korter dan bij 2e lijns (dus zoals bij een instelling als GGZ / Lentis)
De meeste zorgverzekeraars vergoeden 7 of 8 gesprekken op jaarbasis. Let wel op op je eigen risico en in sommige gevallen wordt er een eigen bijdrage verrekend van meestal rond de 10 euro per gesprek.
En verder... sterkte met alles