Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
@choco: Inderdaad balen dat je casemanager weer 4 weken weg gaat en je de hele tijd zo overstuur bent. Wel goed van die koffieafspraak en dat je voor jezelf kookt.

@Kohaku: Jammer dat die 2 begeleiders ook weg gaan. Al die wisselingen. Hopelijk komen er goede voor terug.

Allen: Ik wil me bij een sportschool gaan aanmelden. Niet omdat ik fitness leuk vind, in tegendeel zelfs. Maar wil graag mijn spierkracht wat verbeteren. Als ik me deze week aanmeldt kan ik een maand gratis sporten. Moet nog bellen. Want ik kon niet binnen daar. Dat kan waarschijnlijk alleen met een ledenpas. Dit is een plan wat ik heb. Maar of ik de discipline heb om het vol te houden is sterk de vraag.
Vanmiddag belde mijn psychiater ik kon alleen maar huilen en was na het gesprek nog verdrietiger.
Ze was heel lief, dat wel.

Vanmiddag heb ik al mijn plannen voor vandaag en morgen afgezegd.
Daar ben ik in een impuls toch op terug gekomen en ben het huis zo'n beetje uitgevlucht. Ik wist dat als ik niet direct zou gaan ik mezelf zou gaan isoleren.

Op mijn afdeling heb ik een koffie gedaan. De tranen bleven komen, als iemand het zag verbergen ik het.

Toen had ik vandaag bij mijn beste vriendin afgesproken. Daar heb ik gedoucht zodat ik dat maar gedaan heb.
En ik ben nu wel een beetje opgeknapt omdat de avond met mijn vriendin gezellig was.

Ik heb wel de hoop dat het morgen wat beter gaat zijn. Ik weet dat het soms in de avond een stuk beter voelt, maar misschien valt het mee.

De suïcidaliteit was ook erg erg hoog vandaag en gisteren. Nu niet.

Ik had nog met mijn psychiater besproken dat ik stabieler ben dan de afgelopen zes jaar. Ik hoop dat het daarom misschien snel over is. Normaal ben ik vanaf nu wel drie vier maanden zoet met afgewisseld depressief/manisch zijn. Ze ondersteunde mijn idee dat het nu anders kan lopen omdat ik stabieler ben de afgelopen tijd.

Morgenochtend zie ik mijn casemanager. Ik heb er geen zin. Daarna werken (korter). Daarna mijn woonbegeleider. Die heb ik gisteren binnen vijf minuten de deur uit gezet. Hij wilde graag een ander moment komen.
Ook daar heb ik geen zin in, maar zie er wel het nut van in. Want voor mezelf zorgen begint al moeizaam te gaan.

Ik merk dat ik zo geen zin heb in deze afspraken dat ik af wil zeggen. Ik denk niet dat ik dat ga doen. Want ook als ik dat eenmaal ga doen, kom ik ws mijn bed niet uit.

Ik kijk wel tegen de nacht op.
ibi: heel veel plezier bij je les vandaag!

kokahu:oh wat een sh*t dat er nu zoveel weggaan. structuur is zo belangrijk en als je dan ook nog bekende gezichten verliest, is dat alles behalve joepie.

fade: enjoy je vakantie!

hondenmens: super, het is nooit verkeerd om wat te bewegen. discipline bij een sportschool ben ik ook niet goed in, moet ik bekennen maar een maand proef is een goede graadmeter om te zien of je het kan volhouden

chocje: och, lieverd. wat een ellende weer. maar ook een compliment aan jezelf: je geeft al aan dat je waarschijnlijk niet gaat afzeggen omdat je de valkuil onderkent. Super van je! Hoe heb je geslapen? Kon je slapen?

hier sta ik voor de grote berg en kijk omhoog: we zijn bezig met de onderhandelingen van de vaststellingsovereenkomst en dat valt me zwaar. ik moet heel erg voor mezelf opkomen. Dat vreet energie. ik ben bloeddonor en vandaag ben ik opgeroepen. dat geeft me het idee dat ik in elk geval nog iets goeds doe :)
@meiroosje. Bedankt voor je reactie.
Lijkt me ook erg lastig om in zo'n kader voor jezelf op te komen.
Het is wel energie wat uiteindelijk veel rust op kan leveren. Maar daar koop je natuurlijk niet zoveel voor als je tegen die berg opkijkt.
Sterkte!
Hier gaat het nog niet goed.
Ben wel de geplande dingen gaan doen, dus dat is goed.

Ik had alleen een moeilijke discussie met mijn casemanager. Uiteindelijk hebben we het goed uitgepraat. Hij heeft zijn excuses aangeboden voor dingen en ik heb gezegd dat ik iets te heftig heb opgevat.

Mijn baas zag aan me dat het niet goed gaat, snel gaat dat. Ik zie het ook wel in de spiegel.
Het gaat nog maar kort niet goed. Maar het lijkt een eeuwigheid.

Mijn casemanager hoopte ook nog dat het kort ging duren. En dacht dat dit mogelijk was.

Hebben jullie weleens een korte terugval? Hoe lang duurt jullie terugval meestal (kort of lang)?
Dat is lastig om te zeggen. het ligt denk ik aan de ernst van de omstandigheden. soms duurt een terugval een dag, soms een paar dagen. vaak is het een optelsom van gebeurtenissen.
Het lijkt erop dat ik mij weer beter begin te voelen.
Dat is voor mij heel uitzonderlijk als het om depressie gaat. Afgelopen jaren zat ik dan een maand in depressie om dan weer in (hypo)manie te komen waar dan gerust weer hetzelfde achteraan komt.

Nu had ik dit jaar al een aantal keer dat het korter duurde, een maand ofzo.

En het zou wel een nieuw iets zijn als het nu zo kort duurt.
Maar ik moet nog even voorzichtig zijn, want het is al wel vaker gebeurt dat ik me in een terugval ineens 1-3 dagen beter voel.
Maar ik weet niet, dit voelt ook wel weer betrouwbaar (maar dat heb ik ook vaker gezegd).

Als dit een week aanhoud dan heb ik officieel de kortste terug (met depressie) ooit gehad.

Duim voor me!
Terugvallen duren bij mij meestal lang, maar kan ook soms kort zijn.
Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest met mijn kitten en sindsdien is ze een beetje chagrijnig en ik ben nu zo ongelooflijk bang dat ze me haat terwijl katten dat niet kunnen en het ook niet klopt.

Ik kan me daar zo aan ophangen, stom hoofd wat altijd alles wil verpesten.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
@kohaku. Je hoeft daar niet bang voor te zijn hoor. Katten zijn typisch dieren die soms afstandelijk kunnen zijn!

Als wij op vakantie waren geweest deed onze kat een dag ofzo afstandelijk.

Eigenlijk vind ik dat ook wel weer grappig aan katten, dat het enorm eigenwijze dieren zijn!

Maar echt super schattig zo'n kitten. Probeer de eigenheid juist te waarderen. Want anders kon je net zo goed een knuffelbeer kopen.
Het band opbouwen zit hem ook juist in de fratsen.

Komt goed! En geef haar een aai van mij!
Ik word helemaal gek. Ik kan dit toch helemaal niet. Ik ben helemaal niet stabiel genoeg voor een huisdier. Ze zit nu in haar reismandje want ik durfde niet meer na mijn giga paniek aanval( waarin ik mezelf sloeg en beet, kan je nagaan wat voor soort paniek het was) de kamer in. Ik haat mezelf zo erg. Mijn ouders hadden gelijk, ik had het nooit moeten doen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Ach Kohaku, wat doe je jezelf aan, wat ben je onnodig streng voor jezelf. Waarom durf je de kamer niet meer in? Ben je bang voor de kitten?
Je kunt haar gewoon uit haar mandje halen, ze zal je niets doen. Aai haar een beetje en geef haar wat lekkers, dat geeft je misschien een wat beter gevoel.
Het is bewezen dat een huisdier juist goed is voor mensen met een psychische kwetsbaarheid.
Sterkte, laat nog even weten hoe het is gegaan :hug: :cat:
@kohaku. Waarom kreeg je die paniekaanval?
Ze zit er nog steeds in, ik ben een klein beetje bedaard maar ik denk dat het einde verhaal gaat zijn. Ik heb al eens eerder zoiets gehad, met een hamster, en ik had gewoon constant paniekaanvallen tot de hamster weer weg was uit huis.

Ik was heel bang dat dat zou gebeuren, en ik haat mezelf er zo om. Dat beest kan daar toch niets aan doen, dat ik zo labiel ben.
@Choco, ik was aan het afwassen en ze vleide zich tegen mijn been aan, en ineens beet ze heel hard. Ik deed helemaal niets. Dit doet ze nou al 2 dagen, en ik snap er werkelijk helemaal niets van en ik kan het niet echt handelen in mijn hoofd.
Ik sluit me aan bij Choco: vanwaar de paniekaanval?
Ik voel me sowieso snel overwelmd en helemaal door een beest. Ik had zo erg gehoopt dat het anders zou zijn deze keer, en ik heb zo moeten 'knokken' voor die kat en nu gaat het zo...
@kohaku. Ah teveel prikkels?
Ik snap je wel een beetje denk ik. Ik ben ooit overprikkeld geraakt omdat ik een nieuwe tv had en mijn kamer zo anders was. Het liep gewoon enorm op van dat ding en ik wilde vanalles stuk maken. Mezelf slaan op zo'n moment herken ik ook zeker.

Heel jammer dat je dit zo voelt ondanks dat je het zo fijn vond om een kitten te nemen.

Zou er een mogelijkheid zijn om aan haar te wennen. Gek idee misschien, maar kan je niet zorgen dat je kitten in het begin deels bij je ouders is (bijvoorbeeld). Dat je het rustig opbouwt.

Want uiteindelijk kan ze misschien ook vertrouwd aan gaan voelen juist.

En ja als het niet gaat dan gaat het niet. Dat is natuurlijk verdrietig, maar je gezondheid gaat voor.

Sterkte!
Wat naar kohaku! Hoe gaat het nu met jou en met je kitten?

Hier matige stemming, moe en wat vlak. Wat wel fijn is dat het eindelijk beter lijkt te gaan met mijn lichamelijke klachten. De pijnaanvallen zijn weg net als de duizeligheid. En vanaf gisteren geen maagbeschermer meer genomen en dat lijkt ook goed te gaan.

Gisteren was de verjaardag van mijn overleden echtgenoot mijn zus en gezin gaan dan altijd naar de mac omdat mijn man hier graag heen ging en de kinderen dan cola mochten.
Mijn man zei dat het misschien leuk was als wij dan ook naar de mac zouden gaan weliswaar ergens anders ivm afstand maar toch wel tegelijk. Dat hebben we dus gedaan. Aan de ene kant heel fijn aan de andere kant baal ik omdat ik ben aangekomen en ik weer aan het lijnen was/ben. Ik durf nu niet meer op de weegschaal te gaan staan ik ben zo bang.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Kokahu: katten kunnen soms plotseling bijten. speels vaak, maar ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt. Bedenk dat het nog een peutertje is dat moet leren om in de grote wereld rond te banjeren. Ik ben het wel met choc eens dat als het niet gaat je inderdaad afscheid ervan moet nemen. Overigen vind ik de tip om via je ouders aan de kitten te wennen een hele goede. Jullie hebben dan beide een stabiele grond om mee te beginnen.

IBI: laat de weegschaal even voor wat het is. ik hoop dat de mac lekker was. hou je vast aan dat moment. die weegschaal komt over een paar weken weer. Berg hem desnoods op achter slot en grendel.

chocje, Fade, alles goed?
Hey Meiroosje, ja alles goed hier. Wel nerveus omdat ik maandag start met m'n nieuwe vrijwilligerswerk! Man is lief en zegt dat alles in orde komt.
Vanmiddag hebben we geprobeerd om zijn pgb-aanvraag voor de gemeente in te vullen. Tjongejonge, wat een gedoe! We vinden het echt mega moeilijk, die aanvraag. En we zijn best intelligente mensen.... Maandag maar even contact opnemen met het buurtteam.
De mini-vakantie was heerlijk. Veel gewandeld in de natuur, wel een paar keer een flinke dip in de stemming, en dan huilen natuurlijk. Krijg ik dat ooit onder controle, ik betwijfel het.

Heb je je voldoende geinformeerd over je vaststellingsovereenkomst? Dit is een link waar je misschien iets aan hebt:
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... reenkomst/
Moge! Ik was gisteravond zo ver weg qua paniek dat ik het allemaal niet meer kon overzien. Ik heb echt lopen gillen en schreeuwen niet gewoon. Hoop dat niemand rond mij het heeft gehoord. Ik kan nu niet slapen en zit met thee. Net Mia nog even geknuffeld en daarna ging ze rebels lopen doen dus ze zit weer in de gang (dat is voor nu haar 'time-out' plek)Ik moet rust, zij moet rust.
PGB aanvragen is een klote werk inderdaad. Heeft bij mij 6 maanden geduurd voor het rond was, al waren ze het in januari kwijt geraakt dus daarom was het uitgelopen.
Wat fijn Kohaku dat Mia en jij weer maatjes zijn (hoewel jullie dat altijd al waren natuurlijk).
Het lijkt me verschrikkelijk, zo'n paniekaanval en jezelf zoveel pijn doen.
Blijft Mia bij je?
Ja het voelt ook heel erg kut, alsof ik een soort oerinstinct naar boven laat komen ofzo. Ik kan dan echt niet meer omgaan met wat er gebeurt en dan is slaan en schoppen de 'juiste input' om het er een beetje uit te krijgen. Plus dat ik dan ook boos ben op mezelf omdat dat gebeurt, dus tja, dan ga ik mezelf alleen nog maar harder slaan.

Ze blijft bij me, ik moet nog wennen en zij ook. Ik heb hier te hard voor geknokt om het al hierbij te laten.
@choco: Ik kan moeilijk zeggen hoe lang een terugval duurt. Soms ben ik 1 of een paar dagen somber en vind alles teveel moeite, heb weinig energie. Dan doe ik alleen werken, honden uitlaten en boodschappen. Maar het minderwaardigheidscomplex over mezelf gaat denk ik nooit meer over. Het is altijd in meer of mindere mate aanwezig geweest.

@Kohaku: Dieren kunnen heel wisselend zijn. Ik kan me nog steeds kapot ergeren aan mijn oudste hond (11). Ze heeft een angstig en dominant karakter en ik mopper ook vaker op haar dan op mijn andere hond. Ze heeft een akelig felle blaf en verstoort nog regelmatig mijn nachtrust. Maar als ik ze samen zie spelen of met ze wandel vind ik het weer gezellig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven