Discriminatie?

01-08-2009 21:14 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie advies en mening! Mijn dochter van 17 jaar blijft, als het spannend is, hangen in haar woorden. Zodra de spanning voorbij is praat ze voor 10 man...Nu is ze afgelopen week afgewezen bij een nieuw te openen kapsalon omdat er lettelijk werd gezegd:

We zouden je aannemen als het niet om een nieuwe kapsalon zou gaan maar omdat we nu klanten binnen moeten halen en behouden waren ze bang deze te verliezen omdat mijn dochter soms heel even niet uit haar woorden kan komen..... Ik kan wel zeggen dat haar zelfvertrouwen tot het 0 punt is gedaald.

Kan en mag dit zomaar?
Ja, lijkt me wel dat dat moet mogen. Ze zoeken iemand die klanten te woord kan staan en als iemand daar regelmatig niet toe in staat is is ze dus niet geschikt voor die taak.
Je kunt wel álles discriminatie noemen. Persoonlijk vind ik dit dus geen discriminatie, maar ik weet niet wat de wet zegt.

Ik kan het me van de werkgever wel voorstellen hoor, en niet alleen als het om een nieuw te openen kapsalon zou gaan.
En wie zegt dat ze die spanning niet bij elke nieuwe klant voelt?

Nou moet ik niks hebben van dat geouwehoer bij de kapper, maar er zijn zat mensen die graag willen dat de oren van hun gekop geluld wordt tijdens het knippen.
Dit is absoluut geen discriminatie. Het meisje is in hun ogen gewoon niet geschikt. Jammer maar helaas.

Volgens mij kan ze misschien beter een cursus zelfvertrouwen kweken doen, dit kan haar helpen beter uit haar woorden te komen en kan voorkomen dat dit weer gebeurt.

Overigens, ik vraag me af in welke mate je dochter niet uit haar woorden kwam. Iedereen is wel zenuwachtig bij een sollicitatie, ik neem aan dat daar rekening mee is gehouden of heb jij het idee van niet?
Sientje, hoe zou je deze vorm van discriminatie trouwens noemen?
Dicriminatie op basis van orale capaciteiten.
quote:Zwieber schreef op 01 augustus 2009 @ 21:31:

Dicriminatie op basis van orale capaciteiten.

Ik wil niet weten wat ze dan nog meer heeft moeten doen op dat sollicatiegesprek
Wat wordt er verstaan onder "in woorden blijven hangen"? Is dat geen letter meer kunnen zeggen? of is dat zwaar stotteren?
dit heeft niks met discriminatie te maken... een werkgever zoekt de juist persoon voor een functie, en die kapsalon geeft een eerlijke reden waarom ze denken dat jouw dochter niet de juiste persoon is... jammer, maar helaas..

ik kan me heel goed voorstellen dat je dochter hierdoor nog onzekerder wordt... maar ze zou een trainig o.i.d. kunnen volgen zodat ze wat steviger in haar schoen staat
Ach, ze kan altijd nog TV-presentatrice worden.

(heb Waldemar Torenstra ook aardig horen stotteren paar weken geleden)

Ik denk dat ze er niet te zwaar aan moet tillen. Op je 17e ben je meestal nog redelijk onzeker, ze groeit er vast overheen. Iedereen is wel eens zenuwachtig, bij haar uit zich dat kennelijk in stotteren.

Ik krijg bij spanningen altijd last van mijn darmen, had ik in de puberteit heel erg... heb de toiletten bij mijn eerste baantje heul vaak gezien.

Gewoon verder solliciteren.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Als ze referentie's hadden gevraagd bij de kapsalon waar ze stage heeft gelopen en bij haar werkgever nu, een bloemenwinkel, hadden ze kunnen weten dat het "stotteren"

( woorden blijven hangen doordat ze niet op tijd ademhaalt) van tijdelijke aard zijn. En als ze werkelijk niet geschikt zou zijn voor het kappersvak was ze toch niet aangenomen op deze school? Of denk ik daar nu te makkelijk over...
Ja, ik denk dat je daar te makkelijk over denkt.

Maar wat ik al vroeg: wat nou als ze bij elke klant spanning voelt? En na hoelang is die spanning voorbij?

Wat hier al eerder gezegd is: misschien moet ze es iets aan haar onzekerheid gaan doen.

En oh ja, bloemen houden van mensen, ook van mensen die niet uit hun woorden komen.
Ja maar als iemand al niet "goed genoeg" overkomt bij een sollicitatiegesprek, dan gaan ze niet de moeite doen om haar referenties te checken
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Misschien kan ze beter vragen bij de kapsalon waar ze stage heeft geelopen of zij nog een andere salon voor haar weten en het allemaal wat ontspannender via-via gaat ipv door ""echte" solliciatiegesprekken.

En anders zou ze misschien eens naar de huisarts moeten gaan om medicatie zoals propanolol, wat ook bij rijexamens wordt gegeven om je lichamelijke stressgevoelens wat te verminderen, te halen.

Of een training mbt presentatieangst of iets van die orde.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik vind het wel tof van de kapsalon dat ze een eerlijke reden hebben gegeven. Ze hadden ook iets kunnen verzinnen om haar niet aan te nemen.

Lijkt me dat ook al werk je in een kapsalon waar al veel vaste klanten komen je ook wel een babbeltje moet kunnen maken. Hoort een beetje bij het kappersvak denk ik (niet dat ik daar zo'n behoefte aan heb wanneer ik in de stoel zit). Dus kan zeker begrijpen dat een nieuw te openen zaak sneller kiest voor een vlotte babbel die de klanten wel binnen kan trekken.

Niks discriminatie..
Ja, dit kan en mag zomaar.

Een kapsalon staat en valt door sociale vaardigheden van de kappers.

Een kapper die verlegen is en stottert zal nooit de vaste klanten aantrekken die zo belangrijk zijn voor een goedlopende zaak.

Echt heel vervelend voor je dochter maar ik zou haar ook niet aannemen mocht ik eigenaar zijn van een salon. Klinkt hard, maar heeft niets met discriminatie te maken. Wel met zaken doen.

Laat je dochter een cursus volgen, anderen stelden het ook al voor. Zeker als ze in dit vakgebied aan de slag wilt.

Deze zaak is nl niet de enigste die hier over zou vallen.
Ja, dat vind ik echt.
Dat ze iets aan haar onzekerheid moet gaan doen ben ik helemaal met jullie eens!

Ze heeft niet alleen een sollicitatie gesprek gehad maar ze heeft ook een dag meegelopen. Na deze dag waren ze heel positief, ze zag het werk, ze was heel erg vriendelijk tegen de klanten.....hadden ze toen al niet iets over het stotteren moeten zeggen? Dus eerlijk zijn i.p.v valse hoop geven?
Wat een flauwekul zeg. Ze is gewoon niet geschikt gebleken.
Ze zijn eerlijk geweest.

Misschien hebben ze haar een kans willen geven in de hoop dat het stotteren minder zou worden in de loop van de dag (of zoiets dergelijks).

Ze waren pas lullig geweest als ze haar na 2 uur naar huis hadden gestuurd.

Het was 1 dag, dat noem ik geen valse hoop geven. Eerder een kans geven.
Ja, dat vind ik echt.
Heeft ze nu 1 x gesolliciteerd?

Ik zou er niet teveel aandacht aan schenken. Misschien wordt ze bij de tweede sollicitatie gewoon aangenomen. Er zijn zoveel kapsalons...

Praat haar wat moed in door te zeggen waar ze goed in is (knippen, met mensen omgaan, ik roep maar wat). En dat ze hier even over in mag zitten maar niet te lang.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Was ze de enige sollicitant? Misschien was er een andere die gewoon geschikter gebleken is...

Kan dus best dat ze wel goed werkte, maar een andere beter. Ze heeft er meer aan dat ze de waarheid te horen krijgt dan een lullig smoesje toch?
Ach, ik vind het wel heel sneu hoor.

Ik ken meerdere mensen die wel eens (en soms behoorlijk) stotteren....

Er bestaat overigens de Wet discriminatie bij handicap en chronische ziekte. Die begrippen worden heel ruim uitgelegd en stotteren/spraakgebrek kan daar best eens onder vallen. En persoonlijk vind ik het onzin dat je niet geschikt zou zijn voor het kappersvak omdat je een oppervlakkig praatje moet maken met de klanten. Ik bedoel ze wordt geen TV presentatrice ofzo....

Maar ik denk dat je dochter er meer aan heeft om over deze teleurstelling heen te stappen en dapper verder te gaan, dan nu al haar eerste discriminatie zaak aan te spannen.
Ja, discriminatie op sekse is ook bij wet verboden, Hiltje. Maar dat gebeurt ook gewoon hoor, alleen geeft men dan gewoon een andere reden op: "sorry, mevrouw, u past niet in ons profiel. "
Betablokkers vragen. En logopedie/peut. 't Is toch zeker in deze tijden logisch dat ze de beste kandidaat willen en niet de zieligste? Heel sneu, maar welkom in de echte wereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven