dochter (10) met adhd en heel erg moe

01-02-2012 13:27 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft adhd en slikt medikinet. Het gaat nu heel erg goed met haar. Het is een blij en levenslustig kind. Ze gaat met plezier naar school en gaat ook graag naar ballet en hiphop. Ze eet goed en slaapt goed. Toch is ze zo vaak moe. Heel erg moe, dan wil ze niks en nestelt zich op de bank voor de tv of achter haar laptop. Prima, ze hoeft van mij ook niks. Maar ik vraag me wel af; zou er nou iets mis zijn of hoort het moe zijn ook wel een beetje bij de adhd?
ik weet niet genoeg van ADHD om dat te kunnen beoordelen, wat ik wel weet is dat een kind niet structureel moe hoort te zijn.

Ik zou toch eens met haar naar de huisarts gaan, misschien heeft ze een laag HB.

Misschien wil de huisarts haar bloed eens na laten kijken.
ik heb ook adhd.. of ik heb energie (teveel) of ik ben uitgeput.
Partner heeft ook ADHD, zelfde als van MiXXed.. Of bomvol energie, of echt moe zijn.

Als kind was hij ook altijd al zo.
hmmm, dat herkennen jullie dus wel. En hoe gaan jullie er dan mee om? Geef je toe aan de vermoeidheid en zoek je rust of zet je je er over heen en ga je juist iets doen. Haar psych adviseerde het laatste maar ik vraag me ernstig af of dat voor haar wel zou werken....
Hier ook veel moe.

Ik plan uitblaasdagen.

Als ze zo moe is heeft ze dan ook medikinet of is dat dan uitgewerkt? Je kan het eens met de behandelaar overleggen. Ik zit nu te denken aan misschien een te hoge dosis waardoor ze als het werkt teveel energie gebruikt en dus uitgeput is al het uitgewerkt is.

Ik zie medicatie als een hulpmiddel tot je zo je draai ergens gevonden heb dat je zelf de benodigde energie kan oproepen.

Als ik me te vaak en te lang over mijn vermoeidheid heen zet klap ik op een gegevenmoment helemaal in.

En ballet, en hip-hop en school en vast ook vriendinnen en familie kan te veel worden. Bewuste uitblaasavonden en lege weekenden zijn voor mij een must.
We gaan nooit op familie bezoek dus dat kan het niet zijn. Helaas heeft ze niet echt vriendinnen en om dat te compenseren, en een beetje te verhullen, heeft ze wat vaker een uurtje dansles. De weekenden zijn bij ons altijd he-le-maal leeg en dan wordt er alleen maar lekker rond gehangen. Dus tja, ik heb niet het idee dat ze het te druk heeft....
Wanneer is ze dan zo moe?
Meestal als ze uit school komt is ze heel erg moe.Maar het gaat in golven, er zijn ook periodes dat het beter gaat...
ja heb ik ook last van als kind ook, moeilijk vaak later naar bed of in slaap vallen,onrustig slapen dan de hele dag school en druk doen en zijn..tja
quote:mimomimosa schreef op 01 februari 2012 @ 15:22:

Meestal als ze uit school komt is ze heel erg moe.Maar het gaat in golven, er zijn ook periodes dat het beter gaat...

Raakt de medikinet tegen die tijd ook uitgewerkt?

Hoe doet ze het op school? Kan ze makkelijk meekomen of is het lastig voor haar? En hoe is de klas, druk?

Een hele dag geconcentreerd bezig moeten zijn trekt ook heel erg veel energie.
de medikinet zou moeten werken tot een uur na school, maar het raakt dan wel langzaam uitgewerkt. Op school kan ze héél makkelijk meekomen maar is wel onzeker en kan het sociaal net aan bijbenen.... Ik denk dat ze na zo'n schooldag bekaf is omdat ze wel alle zeilen moet bij zetten op school. Maar ja, dat zou met de medicijnen minder vermoeiend moeten zijn...
Hoelang geleden is het ingesteld? Als ze groeit zou dat anders geworden kunnen.zijn.

Is ze al eens doorgetoetst? Als het te makkelijk is dan zou het kunnen dat ze zich een soort van verveeld. Dat is niet goed voor dr zelfvertrouwen. (mijn idee is dat tijd die nu overbodig in bijvoorbeeld rekenen gestopt word omdat ze met minder oefening even goede resultaten kan halen, beter gebruikt kan wporden door aanvullende oefeningen om te leren plannen enzo.)

Heeft ze al eens iets van een sociale vaardigheidstraining gedaan?

Succes
Hoi.

Hier zelf ADHD.

Medikinet ken ik niet. Maar zo te horen heeft het hetzelfde doel als rithalin. Dat moe zijn na school herken ik heel erg.

Vroeger viel dat voor mij thuisniet zo op. Werd goed opgevangen... Altijd precies dezelfde structuur.

Thuiskomen, thee drinken met moeder en broertje. Dan werd er vaak voorgelezen. Of ik ging zelf lezen of zitten tekenen. In ieder geval meestal iets waar er van mij niets gevraagd werd. Niet in communicatieve zin teminste. Dat was dan moeilijk. Als ik eenmaal omgeschakeld was van school naar huis kwam de energie wel weer terug.

Kan me wel herinneren dat ik in de pubertijd langer en vaker moe was. (kan ook aan de pubertijd liggen) maar ik herinner me ook dat we toen wel een tv hadden. En dat ik op dagen dat ik mocht kijken daar doodmoe achter bleef hangen. Dat ding zoog... Dan kwam de energie niet goed terug.

Nu heb ik het nog steeds. Als ik thuis kom moet ik schakelen. Liefst zonder tv en met een soort ritueel. Kop thee, stukje chocola, beetje chips.. Iets drinken, iets heel kleins eten. Beetje lezen. Liefst een strip ofzo... Of de krant. Na een uur trek ik dan bij en kan ik weer vanalles doen.

Sinds een maand of wat ben ik aan de rithalin. Kom inderdaad beter mee en ben minder moe. Maar het teert ook in op jereserves heb ik het idee. Dus ik lijk meer energie te hebben, maar leef door de rhitalin toch een beetje boven m'n macht. Dat betaal je ergens. O.à. Als de rhitalin raakt uitgewerkt.

En inderdaad, gewoon plannen dat je bijkom tijd nodig heb. Ik slaap nog steeds regelmatig een weekend bij.

Ik ben slecht in cyclische dingen. Van het een in het ander vallen. Lijkt een contra op ADHD met alle impulsiviteit, maar ik heb veel tijd nodig om te schakelen als iets veel energie vraagt.

Vergelijk het vaak met het volgende. Geone hersens denken rechtdoor. Als water dat je door een kanaal laat vloeien. Met ADHD ijn je hersens bijna op kookpunt en is dat water vrijwel stoom, dus gas en gas wil juist alle kanten op. Dat moet je dan onder behoorlijke druk rechtdoor zien te krijgen. dat kost energie. Veel energie. De medicijnen helpen daar wel bij, maar vooral in het minder last hebben van alle prikkels om je heen. Ze veranderen je denk patronen en moeite met structuur vinden niet direct. als je veel taken achter elkaar moet doen is t vermoeiender. Eigenlijk wil je na iedere taak even stoom aflaten, druk Vandeurzen ketel en je rustig voor bereiden op de volgende taak.

Nogal lang en hopelijk niet te warrig verhaal. T is een persoonlijke ervaring van het gegeven. Maar wellicht geeft het aanknopingspunten.
Ze krijgt wel extra werk maar vindt toch alles saaai! Maar als ze iets nieuws leert is het paniek: dit leer ik noooit! Hallo-daar: de tv zuigt hier ook. Na school stort ze op de bank om voor de 100e keer hetzelfde filmpje te zien. Heb het idee dat ze daar van ontspant. Maar jij zegt: beter geen tv?
Ìk weet t niet. Ik merk dat ik wel ontspan van tv. En inderdaad van 100x hetzelfde filmpje...

Maar ik kom er ook niet meer goed achter weg. Terwijl ik merk als ik iets aders doe ik op een gegeven moment wel weer activer wordt.

Zelf kijk ik tegenwoordig via de computer, loopt t een niet in het ander door. Werkt voor mij.

Wat ik altijd fijn vond aan tv vroeger was dat het je een excuus gaf om op de bank te zitte en helemaal niets te doen, zonder dat mensen vinden dat je nuttig bezig moet zijn.

Helemaal geen tv lijkt me ook niks voor haar... blijft lastig.
oh, die paniek is herkenbaar. Die verdwijnt zodra je de structuur in je hoofd hebt kunnen aanpassen op de nieuwe dingen. En daara is t relatief makkelijk, want de ergste puzzle is dan opgelost... Dus de uitdaging is er een beetje af.
Ff snel: Lees eens over onderpresteren, faalangst en Verrijken, Verdiepen en verbreden.
quote:hallo-daar schreef op 03 februari 2012 @ 06:45:

oh, die paniek is herkenbaar. Die verdwijnt zodra je de structuur in je hoofd hebt kunnen aanpassen op de nieuwe dingen. En daara is t relatief makkelijk, want de ergste puzzle is dan opgelost... Dus de uitdaging is er een beetje af.

Ja! Jij snapt het

Ik ga eens lezen over de laatste tips op internet.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven