Doodsbang en achteraf belonen?

09-01-2012 00:25 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet morgen naar de tandarts en ik ben werkelijk doodsbang. Ik kan wel janken, heb zelfs al een enorme huilbui gehad en het bellen om een afspraak te maken zorgde al voor vreselijke paniek. Ik heb het te lang uitgesteld en zal nu echt moeten, maar het wordt een ramp, dat kan ik zo al voorspellen. Over 12 uur is het zover.

Graag zou ik daarom, als ik geweest ben, mezelf met iets kleins 'belonen'. Iets wat ik standaard zou kunnen gebruiken wanneer ik bij de tandarts geweest ben. Iets wat ik normaal niet vaak doe, koop, eet, whatever, maar dan wel mag van mezelf. Omdat de tandarts voor heel veel paniek en angst zorgt, en ik vind dat ik dan wel 'iets' verdien. Als symbool haast. Zodat ik hopelijk ook een beetje trots kan zijn omdat het gelukt is. Het meer kan 'voelen'. Zo van 'Hé, ik heb het wel mooi gedaan!' Misschien verminderd het de angst ook een beetje op den duur?

Maar wat?? Het moet niet iets heel groots zijn, niet te duur, want ik heb niet veel te besteden. Bovendien is de bedoeling ook gewoon iets kleins. Eten mag, maar ik doe aan de lijn, dus een gebakje, patatje of zoiets, heeft niet mijn voorkeur. ;)

Hebben jullie ideeën?
Wat vind je leuk?

Ik zou mezelf belonen met een nieuwe nagellak of een ander make-upje. Of met een lekker tijdschrift. Een goeie fles wijn. Een uitje met een vriendin. Maar ja, geen flauw idee of jij dat wat vindt.
Een mooie nieuwe tandenborstel

Maar serieus, heel goed van je dat je ondanks je angst toch gaat. Dit gaat ook weer voorbij en dan ben je vast heel trots op jezelf. Dat is al een beloning op zich.

Vertel je tandarts wel dat je bang bent, dat neemt al een beetje van de spanning weg.
Mooie bos bloemen, fleurt je huis van op!
Welnee, dat wordt geen ramp. De tandarts kijkt even in je mond, laat de assistente noteren waar de gaatjes zitten en daarna mag je met je nieuwe afsprakenlijstje weer weg.
it's a big club and you ain't in it
Rionyriony: Ik wilde dat het waar was. Ik heb een fikse ontsteking in mijn mond zitten, omdat ik niet terug gegaan ben na een wortelkanaalbehandeling en de noodvulling er inmiddels allang uit is. Ik durfde niet. Nu zit ik dus met een dikke wang en ik heb geen idee wat ze precies gaan doen. Moet ongetwijfeld nog een keer terug komen, want de ontsteking behandelen én de kies vullen zal niet gaan in dezelfde behandeling. :(

Dank voor de reacties. Ik heb inmiddels bedacht dat het misschien wel leuk is om iets van Lush te halen, of een zeepje van een andere winkel. Dan is het niet alleen het kopen, maar ook het ermee verwennen daarna.
neem je iPod mee en vraag of je die tijdens de behandeling op mag zetten.

Soms helpt dat.

Heel veel sterkte!
Da's eigenlijk best een goed idee. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb... Thanks voor de tip!
wat naar voor je dat je zo bang bent voor de tandarts :(

dingen die in mij opkomen waar je jezelf mee kan belonen:

douchen met een lekkere douchegel

insmeren met lekkere bodylotion

gemakkelijke kleding aan

kaarsjes aan

lekkere thee inschenken

lekker kleedje

een feelgood film

een kruik

en dan lekker op de bank bijkomen! veel sterkte morgen
quote:schaduwlicht schreef op 09 januari 2012 @ 01:13:

Da's eigenlijk best een goed idee. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb... Thanks voor de tip!Graag gedaan
quote:winterfeestjurk schreef op 09 januari 2012 @ 01:13:

wat naar voor je dat je zo bang bent voor de tandarts :(

dingen die in mij opkomen waar je jezelf mee kan belonen:

douchen met een lekkere douchegel

insmeren met lekkere bodylotion

gemakkelijke kleding aan

kaarsjes aan

lekkere thee inschenken

lekker kleedje

een feelgood film

een kruik

en dan lekker op de bank bijkomen! veel sterkte morgen Mmmm... dat klinkt goed! Ik krijg bijna zin in morgen. ;) (Da's ook de bedoeling toch?! )
Wauw, wat goed van je dat je alle moed bij elkaar hebt geraapt en dan toch naar de tandarts gaat!

Hoe kan het dat je die angst ontwikkeld hebt? Is er ooit iets gebeurd bij de tandarts waardoor je zo bang bent? Of heeft je vader/moeder je dat onbewust meegegeven??

Idd is die tip met de Ipod een goed idee..Ook is het heeeel belangrijk dat je je tandarts laat weten dat je een angst hebt om in die stoel te zitten! Ze kunnen er dan rekening mee houden en uitleggen wat ze gaan doen, waardoor jij ze meer toe vertrouwd en weet wat er komen gaat! Ze hebben wel vaker mensen met angst in die stoel zitten dus je hoeft je er niet voor te schamen ofzo!

Heel veel succes morgen!!
Probeer je te ontspannen tijdens de behandeling (mediteer!). En lach zoveel mogelijk voor en tijdens de behandeling, zover dat mogelijk is. Een prikje doet minder pijn dan een ontsteking lijkt mij...Sterkte!
Een goede therapeut?
Hoe ik die angst ontwikkeld heb? Ik heb werkelijk geen idee. Het is er langzamerhand in geslopen en steeds erger geworden. De tandarts weet dat ik bang ben. Ik heb net een nieuwe tandarts, dus ik heb nog geen idee hoe hij ermee om zal gaan. Op dit moment is dat ook een extra moeilijkheid.

Die ontsteking doet trouwens nauwelijks pijn. Het voelt wat ongemakkelijk, maar echt last heb ik er niet van.

Een therapeut zie ik niet zitten. Of nou ja, ik heb therapie, voor hele andere dingen. En ik zie het niet zitten dit in te brengen in de therapie. Er zijn belangrijkere dingen, die veel meer prioriteit hebben wat mij betreft.

Ik ben dus geweest, en ze hebben inderdaad niets gedaan. Alleen gekeken, tot de conclusie gekomen dat inderdaad de wortelkanaalbehandeling afgemaakt moet worden, en dat was het. Die conclusie had ik al getrokken, dus dat was weinig nieuws. Nieuwe afspraak mee gekregen... Ik moet morgen terug komen. :( Heb mijn middagje verwennen dus maar uitgesteld tot morgen. Verdien het dan een stuk meer dan nu denk ik zo. Nu kwam ik er zo makkelijk vanaf. ;)

Dus nu weer de hele dag stressen. Bah. Hoewel het scheelt dat het vandaag zo meeviel (natuurlijk viel het mee, was alleen kijken, maar toch). De angst voor morgen is iets minder. Ook omdat ik weet wat ze gaan doen. Dat scheelt al de helft. Hoewel het kut blijft.
Ik kan wel janken, heb zelfs al een enorme huilbui gehad en het bellen om een afspraak te maken zorgde al voor vreselijke paniek.

Dit vind ik toch niet goed klinken hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven